Kompaktowy Volkswagen Golf jak chyba żaden inny model Volkswagena rozsławił niemiecką firmę na całym świecie. Począwszy od pierwszej generacji Volkswagena Golfa uznawany jest on za wzorzec w segmencie C i chociaż konkurencja na rynku z roku na rok staje się coraz silniejsza, pozycja Golfa zdaje się być ciągle niezachwiana.
Sukcesy, jakie odnosi Volkswagen Golf, zawdzięcza przede wszystkim ogromnemu nakładowi pracy towarzyszącemu każdej jego kolejnej generacji. Wszystkie elementy konstrukcji są tak dokładnie przemyślane, że nawet po latach samochód nie sprawia większych problemów swemu właścicielowi. Krótko mówiąc, naprawdę godny polecenia pojazd.
Volkswagen Golf produkowany jest od 1974 roku i doczekał się już wielu kolejnych generacji, a jego pierwsze modele są już oficjalnie uważane za "oldtimery". Jego sylwetka została zaprojektowana przez włoskiego projektanta Giugiaro, a w kolejnych latach aktualizowano ją, dbając jednak, aby była dość konserwatywna i pozbawiona stylistycznych "fajerwerków". Łatwo to dostrzec porównując kolejne generacje Golfa II, III i IV, i idąc dalej Golfa V, VI i VII generacji.
Podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie w 2013 roku zaprezentowano również produkcyjną wersję elektrycznego wariantu tego popularnego modelu czyli Volkswagena e-Golfa. Seryjna produkcja rozpoczęła się w marcu 2014 roku, a trzy lata później w 2017 roku pierwsza wersja e-Golfa otrzymała aktualizację, która obejmowała lepszy zasięg, lepsze zużycie paliwa i więcej mocy niż w premierowym modelu.
Obecnie w sprzedaży od grudnia 2019 roku mamy już ósmą generację Volkswagena Golfa, która została zaprezentowana 24 października 2019 roku w Wolfsburgu. Volkswagen Golf Mk8 wykorzystuje tę samą poprawioną platformę MQB Volkswagena, na której powstały również Audi A3 czwartej generacji oraz Seat Leon.
Oczywiście nie zabrakło i tym razem mocniejszych, bardziej sportowych wariantów w ofercie. Modele Volkswagen Golf GTE, GTD i GTI mają bardziej agresywną stylistykę, aby odróżnić je od słabszych wersji modelu. Seryjne, nisko umieszczone światła LED tworzą wspólną linię z osłoną chłodnicy, a pod nimi przebiega wąski pas, rozciągający się na całą szerokość przodu, który ma charakterystyczny kolor w zależności od wersji – czerwony dla GTI, niebieski w GTE i srebrny dla GTD.