Volkswagen California to jeden z najbardziej kultowych modeli kamperów, będący kwintesencją podróżniczego stylu życia.
Jego historia rozpoczęła się w 1988 roku, gdy podczas targów w Essen Volkswagen postanowił zaoferować własną wersję campervana na bazie modelu T3, wcześniej znanego już w odmianach Transporter, Caravelle czy Multivan.
California powstała jako odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na kompaktowe i praktyczne pojazdy kempingowe, a także na sukces wcześniejszych wersji T1 i T2, które były przerabiane przez zewnętrznych producentów, takich jak Westfalia.
Volkswagen California (T3, 1988-1991)
Volkswagen California pierwszej generacji bazował na modelu T3, który był produkowany od 1979 roku. Jednakże California wyróżniała się kompletnym wyposażeniem kempingowym, opracowanym we współpracy z Westfalią, która wcześniej zajmowała się modyfikowaniem Transporterów. To oznaczało, że Volkswagen po raz pierwszy wprowadził do oferty „fabryczny” kamper.
W momencie premiery dostępne były dwie wersje silnikowe: benzynowe jednostki 1.9 i 2.1 litra, które oferowały odpowiednio 78 KM i 95 KM oraz diesel 1.6 TD o mocy 70 KM, ceniony za oszczędność paliwa. California była dostępna w dwóch wariantach kolorystycznych: czerwonym „Marsi Red” i białym „Pastel White”, co miało podkreślać jej wakacyjny charakter.
Główne cechy pierwszej generacji Volkswagena California to:
- Podnoszony dach (pop-top): umożliwiający stworzenie przestrzeni do spania dla dwóch osób.
- Kompaktowe wnętrze kempingowe: zawierające składany stolik, rozkładaną kanapę (dającą możliwość uzyskania łóżka), aneks kuchenny z dwupalnikową kuchenką gazową i zlewem oraz miejsce na butlę gazową i zbiornik wody.
- Przemyślane rozwiązania przestrzenne: liczne schowki, składane elementy i rozkładane siedzenia.
Ulepszenia techniczne i wizualne
Już rok po debiucie Volkswagen wprowadził drobne ulepszenia do modelu California. Zmiany obejmowały poprawę izolacji termicznej wnętrza oraz modernizację niektórych elementów wyposażenia kempingowego, takich jak większa lodówka, która mogła pracować zarówno na gaz, jak i na prąd. Wprowadzono także nowe opcje kolorystyczne, np. niebieski i zielony, które cieszyły się dużym zainteresowaniem klientów.
Rok 1990 przyniósł dalsze usprawnienia w gamie silnikowej. Volkswagen wprowadził mocniejszy silnik diesla 1.7 o mocy 82 KM, co znacznie poprawiło osiągi pojazdu na trasach międzynarodowych. Pojawiła się także opcja montażu napędu Syncro (na cztery koła), co czyniło Californię bardziej wszechstronną, szczególnie dla podróżników eksplorujących trudniejsze tereny.
Dodatkowo wprowadzono możliwość zamówienia Californii z tzw. stałym dachem (high-top), co zwiększało przestrzeń wewnętrzną oraz izolację cieplną, szczególnie w chłodniejszych warunkach.
Pod koniec cyklu produkcyjnego pierwszej generacji w 1991 roku wprowadzono edycje specjalne, które wyróżniały się bogatszym wyposażeniem oraz unikalnymi kombinacjami kolorystycznymi. Ostatnie egzemplarze T3 California są dziś bardzo poszukiwane przez kolekcjonerów i miłośników podróżniczego stylu życia. To pojazdy cenione za niezawodność, praktyczność i swój niepowtarzalny urok, który przywołuje wspomnienia o prostych, wolnych podróżach.
Volkswagen California (T4, 1991-2003)
W 1990 roku Volkswagen zaprezentował czwartą generację modelu Transporter, znanego również jako T4. Było to istotne przejście od konstrukcji z silnikiem umieszczonym z tyłu i napędem na tylną oś (T3) do układu z silnikiem z przodu i napędem na przednie koła. To rozwiązanie pozwoliło na lepsze wykorzystanie przestrzeni wewnątrz pojazdu oraz poprawiło jego prowadzenie i stabilność.
Volkswagen California T4 zadebiutował w 1991 roku. Model ten powstał we współpracy z firmą Westfalia, która zajmowała się zabudową wnętrza. Samochód szybko zyskał uznanie wśród entuzjastów podróży i kempingów. W pierwszych wersjach oferowano podstawowe rozwiązania kempingowe, takie jak:
- Rozkładana kanapa tworząca łóżko dla dwóch osób,
- Podnoszony dach, który umożliwiał dodatkową przestrzeń do spania,
- Mały aneks kuchenny z kuchenką gazową, zlewozmywakiem i lodówką.
W tym okresie Volkswagen California T4 dostępny był z różnymi silnikami, w tym jednostkami benzynowymi o pojemności 2.0 oraz 2.5 litra oraz popularnymi silnikami diesla o pojemności 1.9 i 2.4 litra. Model wyróżniał się prostotą, funkcjonalnością i solidnością wykonania.
Modernizacja w 1994 roku – California „Coach” i „Exclusive”
W 1994 roku Volkswagen wprowadził istotne zmiany, prezentując nową wersję Californii T4 pod nazwą California Coach. Wnętrze zostało zmodernizowane, oferując lepsze wykończenie, większy komfort i dodatkowe funkcje. Pojawiły się ulepszone systemy wentylacji oraz nowe rozwiązania w zakresie oświetlenia wnętrza.
W 1995 roku zaprezentowano specjalną wersję California Exclusive. Była to bardziej luksusowa odmiana z podwyższonym stałym dachem (Hochdach) i bardziej rozbudowanym wyposażeniem kempingowym. Wersja Exclusive oferowała:
- Stałą wysokość wnętrza, dzięki wysokiemu dachowi,
- Pełnowymiarową łazienkę z toaletą chemiczną – unikalne rozwiązanie w tym segmencie,
- Więcej przestrzeni do przechowywania oraz większy komfort podczas długich podróży.
Obie wersje wyróżniały się większą wszechstronnością, a zastosowanie nowoczesnych technologii (jak np. lepsze izolacje termiczne) uczyniło je jeszcze bardziej przyjaznymi dla użytkowników.
Zmiany stylistyczne i techniczne w latach 1996-2003
W drugiej połowie lat 90. Volkswagen California T4 przeszła kolejne drobne modernizacje, które dotyczyły głównie detali stylistycznych i technologicznych. Najważniejsze zmiany objęły:
- Nowy projekt deski rozdzielczej z bardziej ergonomicznie rozmieszczonymi przyciskami,
- Ulepszone materiały wnętrza i tapicerki,
- Wprowadzenie nowszych jednostek napędowych, w tym bardziej wydajnych silników diesla 2.5 TDI o mocy od 88 do 151 KM.
Jednocześnie model California zdobył popularność wśród klientów, którzy poszukiwali kompaktowego kampera o doskonałych właściwościach jezdnych, zbliżonych do zwykłego samochodu osobowego.
Produkcja Volkswagena Californii T4 zakończyła się w 2003 roku wraz z premierą następcy – modelu T5.
Volkswagen California (T5, 2003-2015)
Debiutujący w 2003 roku Volkswagen California T5 występował w dwóch podstawowych wersjach: Beach oraz Comfortline. Różniły się one poziomem wyposażenia i przystosowaniem do funkcji kempingowej:
- California Beach – bardziej podstawowa wersja, wyposażona głównie w składane łóżko i podnoszony dach. Przeznaczona była dla osób, które szukały uniwersalnego pojazdu z możliwością okazjonalnego nocowania.
- California Comfortline – bogatsza wersja, w pełni wyposażona w meble kempingowe, kuchenkę gazową, zlew, lodówkę oraz liczne schowki i szafki.
Charakterystyczne cechy modelu:
- Podnoszony dach z funkcją spania dla dwóch osób.
- Składane łóżko na tylnej kanapie.
- Moduł kuchenny z dwupalnikową kuchenką gazową, zlewem oraz chłodziarką o pojemności 42 litrów.
- Możliwość obrotu przednich foteli, co pozwalało na stworzenie przestrzeni jadalnej z rozkładanym stolikiem.
Silniki oferowane w tym okresie to głównie jednostki TDI o pojemnościach 1.9 i 2.5 litra, które charakteryzowały się wysoką trwałością i dobrą ekonomiką paliwa. Opcjonalnie dostępne były także jednostki benzynowe o większej mocy.
Modernizacja Volkswagena California T5 w latach 2009-2015
W 2009 roku Volkswagen T5 przeszedł znaczącą modernizację, znaną jako T5.1. Odświeżono stylistykę nadwozia oraz wnętrza, wprowadzając nowoczesne reflektory, bardziej aerodynamiczną linię przodu i lepsze materiały wykończeniowe. California T5 również zyskała na tej modernizacji, oferując jeszcze lepszy komfort podróży.
Najważniejsze zmiany w modelu po 2009 roku:
- Wprowadzenie nowych silników 2.0 TDI z systemem common rail o mocach od 84 do 180 KM, które zastąpiły starsze jednostki 1.9 i 2.5 TDI. Były one bardziej oszczędne i spełniały surowsze normy emisji spalin.
- Poprawiona izolacja termiczna, co zwiększyło komfort użytkowania pojazdu w różnych warunkach pogodowych.
- Udoskonalenie układów multimedialnych oraz systemów nawigacji.
- Opcjonalny napęd na cztery koła 4MOTION, który zwiększał możliwości terenowe pojazdu.
- Wprowadzenie nowego systemu ESP oraz bardziej zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa.
- Ulepszenia w strefie kempingowej, m.in. lepsze oświetlenie LED, udoskonalone meble oraz funkcjonalniejsze rozmieszczenie szafek.
Produkcja Volkswagena California T5 zakończyła się w 2015 roku, kiedy na rynek weszła kolejna generacja – Volkswagen California T6.