Volkswagen Phaeton, zaprezentowany w 2002 roku, był flagowym modelem niemieckiego producenta, mającym konkurować z luksusowymi limuzynami takich marek jak Mercedes-Benz Klasy S, BMW Serii 7 czy Audi A8.
Był to ambitny projekt Volkswagena, który miał udowodnić, że firma może produkować samochody klasy premium o wyjątkowym poziomie komfortu, technologii i wyrafinowania. Jego nazwa pochodzi od mitologicznego imienia Faetona, syna Heliosa, co miało symbolizować aspiracje Volkswagena do osiągnięcia statusu w segmencie aut luksusowych.
Volkswagen Phaeton był zbudowany na platformie D1, dzielonej z Bentleyem Continental GT i Continental Flying Spur. Produkcja odbywała się w Dreźnie, w nowoczesnej fabryce zwanej „Gläserne Manufaktur” (Szklana Fabryka), co było świadomym zabiegiem wizerunkowym podkreślającym prestiż modelu.
Samochód charakteryzował się minimalistycznym, ale eleganckim designem i imponującym poziomem inżynierii. Ferdinand Piëch, ówczesny szef Volkswagena, postawił przed inżynierami ambitne zadania, w tym wymaganie, by samochód mógł utrzymać wewnętrzną temperaturę 22°C przy zewnętrznej temperaturze 50°C i prędkości 300 km/h. Było to świadectwem ekstremalnej precyzji wykonania.
W momencie premiery Phaeton oferowany był z kilkoma jednostkami napędowymi:
- Silnik benzynowy 3.2 V6 (241 KM)
- Silnik benzynowy 4.2 V8 (335 KM)
- W12 6.0 (420 KM) – najbardziej prestiżowy wariant
- Diesel 5.0 V10 TDI (313 KM) – unikalny w swojej klasie
Phaeton wyróżniał się luksusowym wnętrzem, oferującym najwyższej jakości skórę, drewno i zaawansowane technologie, takie jak adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, czterostrefową klimatyzację i aktywny tempomat.
Modernizacja z 2007 roku
W 2007 roku Phaeton przeszedł pierwszy facelifting. Zmiany obejmowały:
- Nowy wygląd przedniego pasa, który stał się bardziej zgodny z ówczesną linią stylistyczną Volkswagena.
- Zmodernizowane reflektory z opcją biksenonów.
- Unowocześnienie systemu multimedialnego oraz wprowadzenie nowych funkcji nawigacyjnych.
Wprowadzono także nowe warianty silnikowe, zastępując mniej popularne jednostki bardziej efektywnymi i ekologicznymi. Szczególną uwagę zwrócono na rozwój systemów bezpieczeństwa, jak choćby ulepszone systemy wspomagania jazdy.
Modernizacja z 2010 roku
Drugi facelifting Phaetona przyniósł bardziej wyraziste zmiany stylistyczne. Grill otrzymał poziome chromowane listwy, a reflektory wyposażono w diody LED do jazdy dziennej. Zmodernizowano tylne światła oraz zderzaki, co dodało samochodowi świeżości i nowoczesności.
We wnętrzu pojawił się większy ekran systemu infotainment oraz nowe opcje wykończenia, które dodatkowo podnosiły poziom luksusu. Na rynku pojawiły się także bardziej oszczędne jednostki napędowe:
- 3.0 TDI V6 (240 KM) – bardzo popularny wybór w Europie.
- Zaktualizowany silnik W12, teraz spełniający bardziej rygorystyczne normy emisji spalin.
Wycofanie modelu z rynku
Pomimo imponującego poziomu wykonania i zaawansowania technologicznego, Phaeton nigdy nie osiągnął dużego sukcesu sprzedażowego. Klienci, zwłaszcza w Europie, woleli bardziej uznane marki luksusowe. W 2016 roku, po niemal 14 latach produkcji, Volkswagen zdecydował o zakończeniu wytwarzania modelu. Ostatnie egzemplarze opuściły Szklaną Fabrykę w Dreźnie na początku 2016 roku.
Volkswagen planował wprowadzenie drugiej generacji Phaetona, opartej na bardziej zaawansowanej platformie, jednak projekt został anulowany. Powodem była zmiana strategii firmy, która zaczęła skupiać się na elektromobilności i rozwoju modeli elektrycznych, takich jak Volkswagen ID.