Volkswagen Beetle należy z całą pewnością do najbardziej interesujących modeli firmy Volkswagen. Produkcję seryjną poprzedziło studium o nazwie "Concept 1" zaprezentowane w 1994. Naturalnie stylistycznie nawiązywał do "kultowego" modelu VW Käfer, czyli popularnego wciąż w Polsce Garbusa. Jednak podwozie dzielił już z takimi modelami jak Audi A3, Volkswagen Golf IV czy Skoda Octavia.
Jak się spodziewano concept car został przyjęty entuzjastycznie i Volkswagen kontynuował pracę, aż w końcu cztery lata później kompaktowy, zaprojektowany w Kaliforni New Beetle, bo taką nazwę zyskał nowy model, wszedł na rynek rozpoczynając modę na nowoczesne samochody o wyglądzie retro. New Beetle zapożyczył wygląd od Garbusa, m.in. linię nadwozia, wydatne zderzaki i umieszczone na nich migacze, choć na przykład silnik przeniesiono na przód, a bagażnik do tyłu auta.
Na początku 2003 roku wprowadzono na rynek wersję cabrio. W 2005 obie wersje zostały nieco zmodernizowano – błotniki i zderzaki nieznacznie spłaszczono, reflektory nabrały owalnego kształtu, przednie migacze zwężono, i dodano dwukolorowe światła tylne.
New Beetle od samego początku stał się ulubieńcem przemysłu filmowego i często "występował" w hollywoodzkich produkcjach, m.in. w filmach: "Austin Powers: szpieg, który nie umiera nigdy", "Podziemny krąg" z Bradem Pittem, telewizyjnych serialach "Czarodziejki" i "Smallville".