Popularność Seata Toledo zachęciła producenta do stworzenia na jego podstawie auta o nadwoziu typu hatchback. Tym właśnie sposobem powstał Seat Leon, który zachowując przestronność i wygodę wnętrza limuzyny wyróżnia się znacznie bardziej dynamiczną stylistyką. Trzeba przyznać, że połączenie to wydaje się bardzo udane, a Seat Leon jawi się jako całkiem ciekawy samochód.
Druga odsłona Seata Leona miała miejsce w czerwcu 2005 roku, podobnie jak jej poprzednik była oferowana tylko jako pięciodrzwiowy hatchback, a podczas konstruowania oparto ją na tej samej płycie podłogowej, którą zastosowano do konstrukcji Audi A3 8P i Volkswagena Golfa V. Niezwykłym szczegółem Leona były klamki tylnych drzwi ukryte we wnęce słupka C, podobnie jak w różnych modelach Alfa Romeo.
Trzecia generacja Seata Leona trafiła do produkcji w 2012 roku. W porównaniu do poprzedniej wersji model był krótszy o 5 cm i o 90 kilogramów lżejszy od poprzednika. W wrześniu 2013 podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie Seat oficjalnie pokazał Leona w wersji ST.
Czwarta generacja Leona została zaprezentowana 28 stycznia 2020 roku i jest produkowana w hiszpańskim zakładzie Seata w Martorell. Model zbudowano w systemie modułowym MQB Grupy Volkswagen, który wykorzystuje się m.in. w Golfie 8 generacji oraz Audi A3. W porównaniu do poprzedniej generacji Leona rozstaw osi wzrósł o 50 milimetrów (do prawie 2,69 metra), a całkowita długość modelu 5 drzwiowego wynosi 4,37 metra. Dostępna jest ponownie wersja Sport Tourer o długości 4,64 metra i nieco większej przestrzeni bagażowej, wynoszącej teraz 620 litrów.
Gama silników Leona czwartej generacji obejmuje jednostki benzynowe, dwulitrową jednostkę Diesla, hybrydową jednostkę z 48-woltowym układem elektrycznym (mild hybrid) oraz hybrydę typu plug-in w wersji Seat Leon e-Hybrid.