Ekspert z Centrum Testowego Energii (TCE), jedynego w swoim rodzaju laboratorium badań nad akumulatorami SEAT S.A. w południowej Europie, odpowiada na 5 najczęściej zadawanych pytań dotyczących baterii i ich wydajności.
Z czego wykonane są baterie?
Technologia stosowana w Grupie Volkswagen jest oparta na litowo-jonowym połączeniu z ogniwami bazującymi na niklu, manganie i kobalcie (NMC), które są minimalnymi jednostkami magazynu energii ułatwiającymi ładowanie.
- Ogniwa są pogrupowane w moduły i ułożone w pakiety, które wraz z elektroniką sterującą, układem chłodzenia i obudowami tworzą kompletny akumulator gotowy do montażu w pojeździe - wyjaśnia Francesc Sabaté, szef Centrum Testowego Energii SEAT.S.A.
Jaka jest różnica między baterią elektryczną a hybrydową?
Odpowiedź tkwi w ich zdolności do magazynowania energii. W pojeździe elektrycznym, który w odróżnieniu od hybrydy nie posiada silnika spalinowego, akumulator musi mieć większą pojemność, aby przebyć tę samą odległość. Oznacza to, że potrzebuje więcej ogniw.
- Bateria hybrydy ma około 100 ogniw, podczas gdy akumulator pojazdu elektrycznego posiada ich około 300 – dodaje Sabaté.
Jak długo może posłużyć bateria?
To zależy m.in. od częstotliwości użytkowania auta, temperatur, na które jest narażony pojazd i liczby cykli ładowania.
- W przypadku naszych pojazdów możemy zapewnić minimum 160 000 kilometrów lub 8 lat gwarantowanej żywotności dzięki intensywnym testom, którym poddajemy akumulatory. Testy obejmują ekstremalne warunki klimatyczne i tryby użytkowania, które nieustannie doprowadzają akumulatory do granic ich możliwości – tłumaczy inżynier SEAT S.A.
Jak można przedłużyć życie baterii?
Kluczem jest utrzymanie pojazdu w jak najlepszym stanie. Wskazane jest minimalizowanie liczby szybkich ładowań, ponieważ zapobiega to zbyt wysokiemu wzrostowi temperatury akumulatora.
- Utrzymywanie poziomu naładowania między 40% a 80% pomaga również wydłużyć żywotność akumulatora poza minimalne kryteria gwarancyjne – dodaje Francesc.
Czy baterie mogą mieć drugie życie?
Gdy pojazdy elektryczne osiągną 160 000 km przebiegu lub są po 8 latach eksploatacji, akumulator nadal działa do około 80% swojej pojemności. Oznacza to, że możemy doświadczyć krótszego zasięgu w codziennym użytkowaniu samochodu po naładowaniu.
- Nie oznacza to jednak, że bateria nie jest już przydatna, ponieważ ta 80% pojemności może być wykorzystywana w innych zastosowaniach, które wymagają mniej energii, takich jak statyczne magazynowanie energii. Ta nowa funkcja zapewnia, że pojedyncza bateria może być ponownie użyta, aby przedłużyć jej żywotność - podsumowuje Francesc Sabaté.