MotoNews.pl

Audi Q5 – więcej mocy dla zwycięzcy

10 lipca 2012

Marka, model | ,
Audi SQ5 11

Sportowe Audi Q5 jest jednym z najlepiej sprzedających się w Europie SUVów klasy średniej. Producent właśnie wprowadził kilka nowości w ofercie tego modelu, obejmujące zmiany w wyglądzie oraz modernizację jednostek napędowych, systemów wspomagających kierowcę oraz systemów informacyjno-rozrywkowych. Warto tu wyróżnić dwa warianty – nowe Audi SQ5 TDI, pierwszy model S z silnikiem wysokoprężnym o mocy 313 KM/230 kW oraz wariant Q5 hybrid quattro, generujący moc charakterystyczną dla silnika 6-cylindrowego przy zużyciu paliwa pozostającym na poziomie jednostki 4-cylindrowej.

Odświeżono sportowy wygląd Audi Q5, nadając jego sylwetce nieco bardziej wyrazistych kształtów np. poprzez skośne ścięcie górnych rogów atrapy chłodnicy i wymianę zderzaków, wlotów powietrza oraz przednich świateł przeciwmgielnych. Pas świateł do jazdy dziennej z diodami LED okala opcjonalne reflektory ksenonowe, podobnie, jak światła tylne. Typowa dla modeli Q, duża, zachodząca na boki pokrywa bagażnika oraz pokrywa silnika zostały wykonane z aluminium.

Producent oferuje dla nowego Audi Q5 dwa pakiety specjalne– nadwoziowy, sportowy „S line” oraz zestaw nadający SUVowi bardziej „terenowy” wygląd.

Mocniejsze silniki o mniejszym apetycie na paliwo
Producentowi udało się w większości jednostek napędowych zwiększyć moc, a jednocześnie obniżyć nawet o 15% zapotrzebowanie na paliwo. Trzy jednostki wysokoprężne TDI i dwie benzynowe TFSI standardowo korzystają z bezpośredniego wtrysku paliwa, turbodoładowania i systemu start/stop.

Klienci mogą wybrać jedną z trzech wersji silnika TDI:

  •   2-litrową o mocy 143 KM/105 kW i maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm zużywającą 5,3 l oleju napędowego na 100 km. (0-100 km/h w 10,9 sekundy, prędkość maksymalna 192 km/h),
  • 2-litrową o mocy 177 KM/130 kW i maksymalnym momencie obrotowym 380 Nm (0-100 km/g w 9 sekund ze skrzynią S tronic, prędkość maksymalna: 200 km/h),
  • 3-litrową o mocy 245 KM/180 kW i maksymalnym momencie obrotowym 580 Nm, który pozwala Audi Q5 na przyspieszenie z miejsca do 100 km/h w 6,5 sekundy i rozwinięcie prędkości maksymalnej 225 km/h.

Nowa oferta jednostek benzynowych wygląda następująco:

  • 2-litrowy silnik TFSI o mocy 225 KM/165 kW, zużywający 7,9 l paliwa na 100 km (z przekładnią tiptronic)
  • 3-litrowy V6 TFSI turbo o mocy zwiększonej do 272 KM/200 kW i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm (0-100 km/h w 5,9 sekundy, prędkość maksymalna: 5234 km/h).

Czterocylindrowe silniki łączone są standardowo z 6-biegową przekładnią manualną, a 3-litrowy TDI (standard) oraz 2-litrowy TDI (opcja) z 7-biegową skrzynią S tronic. 3-litrowa jednostkę TFSI jest oferowana w standardzie, a 2-litrowa TFSI opcjonalnie z 8-biegowym automatem tiptronic.

Audi Q5 hybrid quattro
Należy także wspomnieć o wariancie Audi Q5 hybrid quattro – pierwszym SUVie reprezentującym segment premium, w którym zastosowano napęd hybrydowy. Składa się na niego 2-litrowa jednostka TFSI o mocy 211 KM/155 kW i motor elektryczny o mocy 54 KM/40 kW oraz bateria litowo-jonowa. Łącznie Audi Q5 hybrid quattro może pochwalić się mocą 245 KM/180 kW i maksymalnym momentem obrotowym 480 Nm. Hybrydowy model przyspiesza z miejsca do 100 km/h w 7,1 sekundy i zużywa średnio 6,9 l benzyny na 100 km. W trybie całkowicie elektrycznym jest zdolny do pokonania do 3 km przy prędkości 60 km/h.

Komfort jazdy
W Audi Q5 zastosowano kilka ulepszeń dotyczących urządzeń zapewniających komfort jazdy:

  • Efektywniejszy, elektromechaniczny system wspomagania kierownicy nie pobiera energii przy jeździe po linii prostej.
  • Precyzyjniej dostrojone sprężyny, amortyzatory i stabilizatory w zawieszeniu lepiej tłumią nierówności na drodze.
  • Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC) monitoruje stan nawierzchni i stosownie modyfikuje swoje działanie.
  • System Audi drive select pozwala na wybór jednego z czterech trybów dynamiki jazdy.

Systemy ułatwiające pracę kierowcy
Nowe Audi Q5 oddaje do dyspozycji kierowcy kilka bardzo przydatnych systemów ułatwiających prowadzenie samochodu:

  • System, rozpoznający oznaki zmęczenia u kierowcy (wyposażenie seryjne)
  • Adaptacyjny tempomat Adaptive Cruise Control, który korzysta z radaru i utrzymuje stały odstęp pojazdu od samochodów znajdujących się przed nim oraz rozpoczyna automatyczne hamowanie, jeśli przy prędkości mniejszej niż 30 km/h powstanie zagrożenie najechania na samochód znajdujący się z przodu.
  • Aktywny asystent toru jazdy – korygujący tor jazdy.
  • Audi side assist pomagający przy zmianie pasa ruchu.
  • Trzy systemy ułatwiające parkowanie.

Wnętrze kabiny
Wnętrze poddano jedynie kosmetycznym zmianom w postaci zastosowania nowych kolorów i materiałów, wyższej jakości skór obiciowych i nowych, dekoracyjnych osłon. Pojemność bagażnika wynosi standardowo 540 l, po złożeniu oparć tylnej kanapy: 1560 l.

Audi SQ5 – na szczycie oferty
Audi SQ5 to nowy, topowy model w ofercie serii Q5 i pierwszy wariant S z silnikiem wysokoprężnym. W tym sportowym SUVie 3-litrowego diesla TDI połączono z dwiema, szeregowymi turbosprężarkami, uzyskując w ten sposób moc 313 KM/230 kW i maksymalny moment obrotowy 650 Nm. Pojazd wykonuje sprint z miejsca do „setki” w 5,1 sekundy i potrafi się rozpędzić do 250 km/h. Zużywa przy tym 7,2 l oleju napędowego na 100 km.

Sportowy charakter Audi SQ5 podkreślono obniżając zawieszenie o 30 mm, montując w układzie wydechowym oscylator dźwiękowy nadający odpowiedni „gang” silnikowi oraz wyposażając je w 20- lub 21-calowe obręcze.

Zdjęcia: Audi, opracowanie: BM