MotoNews.pl

Nowy SEAT Leon – spotkanie designu z technologią

16 lipca 2012

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
Seat Leon 17

SEAT Leon został przeprojektowany i napakowany najnowocześniejszymi technologiami – od systemów pomagających kierowcy w prowadzeniu pojazdu, przez systemy informacyjno-rozrywkowe, po podwozie i jednostki napędowe. Po raz pierwszy w segmencie samochodów osobowych średniej wielkości model Leon będzie dostępny z reflektorami korzystającymi wyłącznie z diod LED. Nadwozie jest bardziej kompaktowe, podczas gdy kabina stała się bardziej przestronna. W ofercie silnikowej znalazły się oszczędne jednostki, takie jak 1,6-litrowy silnik wysokoprężny TDI z systemem start/stop konsumujący 3,8 l oleju napędowego na 100 km i emitujący ok. 99 g dwutlenku węgla na kilometr. Nowy SEAT Leon bazuje na platformie MQB Grupy Volkswagena, z której korzysta nowa, trzecia generacja Audi A3. Ma ona zostać zastosowana również w nowej Skodzie Oktavii, nowych Volkswagenach: Golfie i Touranie oraz nowym Seacie Altea.

Nowa odsłona SEATa Leon wejdzie na rynek pod koniec tego roku w wersji pięciodrzwiowej, a później dołączą do niego kolejne warianty.

Design nadwozia

Nowy SEAT Leon ma świetnie wyważone proporcje z lekkim przesunięciem wizualnego środka ciężkości z kabiny na tylne koła i płynnym przejściem między przednimi błotnikami a kabiną. Powierzchnie zostały wyraźnie wysklepione, by zwiększyć wrażenie trójwymiarowości przez grę światła i cieni. Jego linie, np. zewnętrzny obrys reflektorów i świateł tylnych są bardzo asertywne. Podsumowując, mocno wierzę, że nowy Leon do pojazd pełen indywidualnego charakteru” – powiedział James Muir, prezes SEAT S.A

Przy długości 4,26 m nowy Leon jest o około 5 centymetrów krótszy od poprzedniej generacji, jednak rozstaw osi zwiększono o ponad 6 centymetrów. Inteligentna koncepcja przestrzeni bagażowej pozwoliła na zastosowanie krótkich zwisów, co uatrakcyjniło wygląd zewnętrzny, a jednocześnie przyniosło praktyczne korzyści w postaci większej przestronności wnętrza, zwłaszcza na tylnej kanapie i w przedziale bagażowym.

Kanciasty kształt reflektorów, to typowa cecha designu SEATa, która jednocześnie świetnie wpasowuje się w rzeźbiarską formę modelu Leon. Reflektory korzystające z diod LED to premiera w klasie kompaktowej.

Komfortowe wnętrze
Elegancki design nadwozia znajduje kontynuację we wnętrzu kabiny, która jest jasna, prosta i dość minimalistyczna. Deskę rozdzielczą wykończono materiałami w dwóch kolorach. Wydaje się, że unosi się ona w powietrzu. Przedział bagażowy ma pojemność 380 l – o około 40 l więcej niż w poprzedniej wersji.

Lekka i solidna konstrukcja
Nowy SEAT Leon korzysta z nowej konstrukcji nadwozia, która pozwoliła inżynierom przesunąć przednią oś o 40 mm do przodu w porównaniu z poprzednim modelem. Dzięki temu zwiększono rozstaw osi i lepiej wyważono rozkład masy pojazdu między nimi, co przyczyniło się do zwiększenia komfortu jazdy i nadania jej bardziej sportowego charakteru. Budując nadwozie konstruktorzy skorzystali też z lekkich materiałów, co zaowocowało obniżeniem całkowitej masy pojazdu o 90 kilogramów.

Mocne i oszczędne jednostki napędowe

SEAT posyła nowego Leona na pole rynkowej bitwy z orężem w postaci oszczędnych silników wysokoprężnych i benzynowych o pojemności od 1,2 do 2 litrów. Wszystkie wyposażono we wtrysk bezpośredni i turbodoładowanie. Udało się w nich także obniżyć zużycie paliwa nawet do 22% w porównaniu z dotychczasowym modelem.

Jednostka 1.6 TDI generuje moc 105 KM.77 kW i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W wersji Ecomotive z systemami start/stop i rekuperacji spala on zaledwie 3,8 l oleju napędowego na 100 km w nowym europejskim cyklu jazdy i emituje 99 g CO2 na kilometr. Mocno przeprojektowany, 2-litrowy diesel konsumuje średnio 4 l paliwa na 100 km w wersji Ecomotive, generują 150 KM/110 kW mocy i maksymalny moment obrotowy 320 Nm.

SEAT będzie szybko poszerzać ofertę silnikową dla Leona. Na początku 2013 roku pojawi się 1,2-litrowy silnik benzynowy TSI o mocy 86 KM/63 kW i 105 KM/77 kW, 1,4-litrowa jednostka TSI o mocy 122 KM/90 kW oraz najmocniejszy silnik benzynowy – 1,8 litrowy TSI o mocy 180 KM/132 kW. Linia diesli zostanie uzupełniona o 1,6-litrową jednostkę TDI o mocy 90 KM/66 kW i nowy, topowy silnik TDI o pojemności 2 litrów i mocy 184 KM/135 kW. Dostarcza on maksymalnego momentu obrotowego 380 Nm.

Silniki będą mogły współpracować z 5- lub 6-biegowymi przekładniami manualnymi lub znanymi już, 6- lub 5-biegowymi, dwusprzęgłowymi skrzyniami DSG.

System informacyjno-rozrywkowy
SEAT oferuje w nowym Leonie szereg nowoczesnych rozwiązań informacyjno-rozrywkowych. Podstawę stanowi system operacyjny Easy Connect sterujący funkcjami komunikacyjnymi i rozrywkowymi oraz innymi, np. kontroluje on ekran dotykowy w kokpicie. Do wyposażenia bazowego należy także Media System Touch – radioodbiornik z odtwarzaczem płyt CD i czterema głośnikami oraz 5-calowym ekranem. Warianty Style i FR posiadają Media System Colour w standardzie oraz system audio z sześcioma lub ośmioma głośnikami.

Dostępny jest także Media System Plus z 5,8-calowym ekranem dotykowym potrafiącym prezentować grafikę trójwymiarową, opcjonalnym tunerem DAB i funkcją rozpoznawania głosu, ośmioma głośnikami i systemem nawigacji prezentującym informacje na kolorowym wyświetlaczu umieszczonym między prędkościomierzem a obrotomierzem. W tej wersji system audio ma 10 głośników i subwoofer.

Systemy pomagające kierowcę
W nowym Leonie zastosowano szereg funkcji ułatwiających kierowcy prowadzenie pojazdu:

  • system wykrywania zmęczenia u kierowcy,
  • zaawansowaną kamerę cofania,
  • asystenta świateł drogowych i
  • system utrzymywania na pasie ruchu.

Warto także zwrócić uwagę, że SEAT Leon został oznaczony nowym logo marki umieszczonym na atrapie chłodnicy, w tyle pojazdu i na kierownicy. Nowe logo ma zacząć obowiązywać od oficjalnej prezentacji, którą zapowiedziano na wrześniowy salon motoryzacyjny w Paryżu.

Zdjęcia: Seat, opracowanie: BM