Nowa Honda CR-V w specyfikacji europejskiej na pierwszych zdjęciach zaprezentowała się nam w lutym tego roku. Amerykanie mogli oglądać swoją wersję podczas debiutu CR-V w Los Angeles pod koniec zeszłego roku. Teraz producent przedstawił film, serię zupełnie nowych wizualizacji oraz szczegółowe informacje na temat modelu.
Trochę historii
Honda CR-V zadebiutowała w 1995 roku podczas Tokyo Motor Show i była jednym z pierwszych modeli nowoczesnej generacji tzw. „soft roaderów”. CR-V był przeznaczony głównie do poruszania się po tradycyjnych drogach, jednak wyróżniała go stylistyka typowa dla SUVów. Sprzedaż w Europie rozpoczęła się w 1997 roku i CR-V szybko stał się jednym z faworytów nabywców na naszym kontynencie. W związku z tym w 1998 roku rozpoczęto produkcję modelu w Wielkiej Brytanii.
Druga generacja CR-V pojawiła się na rynku pod koniec 2001 roku. Nawiązywała do oryginału i także była stylizowana na terenowy pojazd z napędem 4×4. Wyposażono ją także w przyłączany system Real Time Dual Pump 4WD i nowy, 2-litrowy silnik benzynowy i-VTEC oraz nową strukturę nadwozia, która pozwoliła zwiększyć przestronność kabiny. W 2005 roku do oferty jednostek napędowych Hondy CR-V dołączył diesel i-CTDi.
Trzecia generacja Hondy CR-V zadebiutowała w 2007 roku. W tym modelu po raz pierwszy zastosowano pokrywę bagażnika otwieraną w płaszczyźnie pionowej. Pojazd był krótszy, szerszy i niżej zawieszony w porównaniu z poprzednimi wersjami i bardziej dynamiczne zachowywał się na drodze. W 2009 roku Honda poddała CR-V face-liftingowi, wprowadzając do oferty silnikowej nową generację diesla i-DTEC oraz połączenie jednostki wysokoprężnej z przekładnią automatyczną.
W listopadzie tego roku rozpocznie się sprzedaż nowej odsłony kompaktowego SUVa na rynku europejskim. Po raz pierwszy CR-V będzie oferowany zarówno z napędem na jedną, jak i na obie osie.
Nowy design nadwozia – sprytne opakowanie
- Mniejsze wymiary, ta sama przestrzeń we wnętrzu
- Zwiększona pojemność bagażowa
- Pokrywa bagażnika ze sprężyną gazową tylko w Europie
- Światła do jazdy dziennej i światła tylne z diodami LED
Projektanci Hondy skupili się przede wszystkim na znalezieniu złotego środka między cechami typowymi dla zwykłego samochodu osobowego i SUVa. Samochód skrócono o 5 mm, a jego wysokość zmniejszono o 30 mm w porównaniu z aktualną generacją, jednak nie wpłynęło to negatywnie na ilość miejsca dla pasażerów we wnętrzu kabiny.
Już na pierwszy rzut oka można rozpoznać, że czwarta generacja należy do rodziny CR-V, jednak ma też kilka cech indywidualnych, takich jak:
- bardziej agresywna stylistyka,
- lepsza charakterystyka aerodynamiczna nadwozia,
- mocniej zaznaczone linie i
- wyraźniej zaznaczona przednia część samochodu.
Płynne linie przedniego zderzaka łączą się z trzema ustawionymi horyzontalnie listwami atrapy chłodnicy i głęboko osadzonymi reflektorami. Dolna sekcja przedniego zderzaka została zaprojektowana w stylu typowym dla SUVów. Charakterystyczne dla CR-V, ustawione pionowo tylne światła stopu mają teraz bardziej trójwymiarowy charakter. Duże koła i poszerzone nadkola podkreślają dynamiczny charakter pojazdu. W specyfikacji europejskiej CR-V będzie się wyróżniać światłami tylnymi i do jazdy dziennej z diodami LED.
Przednią szybę wysunięto do przodu o 60 mm, zmniejszając tym samym wielkość przedziału silnika. Masce silnika nadano nowy wygląd. Całość pozwoliła poprawić widoczność z fotela kierowcy, zwłaszcza, że kierownicę i siedzenie ustawiono o 10 mm wyżej niż w dotychczasowym modelu.
Przeprojektowano także szybę tylną i zwiększono pojemność bagażnika. Gdy tylna kanapa zostanie złożona na płasko, nowa Honda CR-V może się pochwalić pojemnością bagażową 1648 l (bazowa pojemność bagażnikaa to 148 l). W nowej Hondzie można przewieźć przedmioty o długości do 1570 mm. Próg bagażnika obniżono o 25 mm, by łatwiej było wstawiać do niego przedmioty i wyjmować je. Tylko w Europie Honda CR-V będzie dostępna z pokrywą bagażnika wyposażoną w sprężynę gazową.
Wnętrze kabiny – jakość i funkcjonalność
- Bardziej ergonomiczna kabina
- Więcej przestrzeni
- Wykończenia wysokiej jakości
- Inteligentny wyświetlacz i-MID
- Fotele chroniące przed urazami kręgosłupa szyjnego
- Tylna kanapa składana jednym ruchem
Design wnętrza charakteryzuje się kilkoma horyzontalnymi płaszczyznami nałożonymi na siebie. Nie zapomniano także o ergonomii. Główne przełączniki zostały zgrupowane stosownie do ich funkcji w „strefie kontaktu z kierowcą” znajdującej się za kierownicą i „strefie informacyjnej” w środkowej części deski rozdzielczej.
Szczególną uwagę poświęcono wykończeniom. Projektanci twierdzą, że deska rozdzielcza została ozdobiona wzorem, który ma przypominać marmurkowy układ tłuszczu w japońskiej wołowinie z Kobe (dla niewtajemniczonych, to japoński delikates uzyskiwany z krów pojonych piwem, karmionych ekologiczną paszą i regularnie masowanych – niezwykle drogi).
Kabinę lepiej wygłuszono i zaopatrzono w nowy sprzęt, taki jak inteligentny wyświetlacz i-MID, który łączy funkcje systemu audio, telefonu i systemu nawigacyjnego. W przednich fotelach zastosowano system zabezpieczający pasażerów przed urazem szyjnego odcinka kręgosłupa podczas wypadku. Zwiększono także prześwit nad głowami pasażerów. Tylną kanapę można złożyć płasko jednym ruchem lub w podziale 60/40.
Jednostki napędowe i bardziej ekologiczna jazda
- Poprawiona aerodynamika
- Silniki 2.0 i-VTEC i 2.2 i-DTEC
- Silnik 2.0 i-VTEC dostępny z napędem na dwa i wszystkie koła
- Emisja CO2 obniżona o 12%
- Eco Assist i tryb ECON
- Automatyczne wyłączanie silnika podczas postoju w standardzie z przekładnią manualną
Płaskie podwozie i wyraźniej zaznaczone nadkola pozwoliły na optymalizację przepływu powietrza pod samochodem. Wydłużony dach i udoskonalony pod kątem aerodynamiki zderzak przedni oraz spojler w tyle pomogły poprawić przepływ powietrza nad nadwoziem. W rezultacie nowa Honda CR-V może się pochwalić o 6,5% lepszym współczynnikiem oporu powietrza niż aktualna generacja.
Pod maską europejskiej Hondy CR-V klienci znajdą 2-litrowy silnik benzynowy i-VTEC lub 2-litrową jednostkę wysokoprężna i-DTEC. W wariantach z 6-biegową przekładnią manualną wszystkie modele będą też wyposażone w system automatycznego wyłączania silnika podczas postoju. Przełożyło się to na lepsze wyniki w zużyciu paliwa i emisji CO2.
Moc i maksymalny moment obrotowy silnika i-DTEC pozostały niezmienione (150 KM i 350 Nm), natomiast emisję CO2 obniżono ze 171 g/km do 149 g/km (ze przekładnią ręczną) lub ze 195 g/km do 174 g/km ( z 5-biegowym automatem).
Moc 2-litrowej jednostki i-VTEC zwiększono ze 150 KM do 155 KM, a maksymalny moment obrotowy wzrósł o 2 Nm, do 192 Nm. Jednocześnie emisja CO2 spadła z 192 g/km do 173 g/km (z przekładnią manualną) lub z 195 g/km do 175 g/km (z automatem).
Po raz pierwszy w Europie CR-V będzie dostępny także w wersji z napędem na przednią oś.
Producent wyposażył nowego CR-V w tryb ECON dostosowujący pracę przepustnicy i klimatyzacji tak, by zminimalizować zużycie paliwa. Natomiast system Eco Assist doradza kierowcy, jaki styl jazdy powinien wybrać, by w danych warunkach zmniejszyć spalanie.
Komfort podróży i systemy bezpieczeństwa
- Technologia Motion Adaptive Electric Power (MA-EPS)
- Napęd na wszystkie koła z inteligentnym systemem kontrolnym
- Zaawansowane systemy asystujące kierowcy
Nowa generacja technologii Motion Adaptive Electric Power Steering (MA-EPS) pozwala kierowcy na precyzyjniejsze manewry i sprawia, że auto szybciej reaguje na ruchy kierownicy przy większych prędkościach. Technologia ta współpracuje ze standardowym systemem Advanced Vehicle Stability Assist wykrywającym niestabilność pojazdu na śliskich nawierzchniach i informującym kierowcę o konieczności wprowadzenia niezbędnych korekt.
Większość Hond CR-V nadal będzie sprzedawana z napędem na wszystkie koła Real Time AWD. Aktywowany hydraulicznie system dwóch pomp z trzeciej generacji został w nim zastąpiony systemem aktywowanym elektronicznie, który szybciej reaguje na utratę trakcji.
Nowa Honda CR-V została także wyposażona w szereg systemów ułatwiających pracę kierowcy:
- system utrzymywania na pasie ruchu (Lane Keeping Assist System),
- Collision Mitigation Braking System (CMBS) przewidujący potencjalnie niebezpieczną sytuację na drodze i ostrzegający kierowcę, a w krytycznych okolicznościach inicjujący hamowanie i napinający przednie pasy bezpieczeństwa,
- system zatrzymywania alarmowego,
- asystenta ruszania na wzniesieniu i system kontroli zjeżdżania ze wzniesienia oraz
- zaawansowany system stabilności pojazdu (VSA).