MotoNews.pl

Koncepcyjny Volkswagen Golf BlueMotion spala tylko 3,2 l paliwa na 100 km

02 października 2012

VW Golf BlueMotion 6

Informowaliśmy już o premierze siódmej generacji Volkswagena Golfa i koncepcyjnego Golfa GTI, teraz czas na debiut Golfa BlueMotion, która ma oczywiście ma miejsce podczas trwającego właśnie Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu.

W stolicy Francji nowy Golf BlueMotion pokazuje się jeszcze w wersji studyjnej, ale już wiadomo, że to jeden z najoszczędniejszych samochodów na świecie. Niemiecki prototyp napędza nowy, 1,6-litrowy silnik TDI generujący moc 110 KM/81 kW i zużywający zaledwie 3,2 l paliwa na 100 km. Emisja dwutlenku węgla jest równie niska i utrzymuje się na poziomie 85 g/km. Wszystko to bez uszczerbku dla osiągów – Volkswagen Golf BlueMotion potrafi rozwinąć prędkość maksymalną 202 km/h.

Spalanie obniżone o 15 procent
Gdy pięć lat temu na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Genewie po raz pierwszy pojawił się VW Golf w wariancie BlueMotion jego zapotrzebowanie na paliwo wynosiło 4,5 l/100 km, a emisja CO2: 119 g/km. W 2009 roku Golf BlueMotion do normalnego funkcjonowania potrzebował już tylko 3,8 l paliwa na 100 km i emitował 99 g CO2/km. Teraz inżynierom z Wolfsburga udało się zmniejszyć spalanie Golfa BlueMotion o kolejne 15%, a emisję zanieczyszczeń o 14 gramów.

Lżejszy i efektywniejszy
Tak dobre rezultaty, to nie wynik czarnej magii, lecz konsekwentnego obniżania masy pojazdu. Nowy Golf BlueMotion bazuje na lekkiej konstrukcji, ma układ jezdny lżejszy o 26 kg od poprzedniej wersji, a jego nadwozie odchudzono o 37 kg. Wprowadzono także zmiany w jednostce napędowej i zastosowano ogumienie o niskim oporze toczenia z podwyższonym ciśnieniem. W 5-biegowej przekładni manualnej użyto dłuższych przełożeń. Nowy Golf BlueMotion posiada także system Start-Stop i funkcję rekuperacji energii hamowania.

Aerodynamika
Volkswagen zadbał również o optymalizację profilu aerodynamicznego Golfa BlueMotion. O 15 mm obniżono zawieszenie, zmniejszono powierzchnię czołową nadwozia, dodano spojler na krawędzi dachu i boczne elementy kierujące strumień powietrza na tylnej szybie, zamknięto osłonę chłodnicy i częściowo osłony wentylacji. Dodano także specjalną osłonę podwozia i spojlery na słupkach C. Poza tym dokonano optymalizacji prowadzenia powietrza chłodzącego i kanałów chłodzenia hamulców. W efekcie współczynnik oporu powietrza w nowym Golfie BlueMotion wynosi 0,27.

Silnik TDI nowej generacji

Silnik studyjnego Volkswagena Golfa BlueMotion to 1,6-litrowa, 4-cylidnrowa jednostka wysokoprężna z serii EA288 z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem. Maksymalny moment obrotowy 250 Nm dostępny jest w zakresie od 1500 do 2750 obr./min.

Do minimalizacji zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń przyczyniły się takie modyfikacje jak: redukcja tarcia wewnętrznego, innowacyjny system zarządzania temperaturą ze skróconą fazą rozgrzewania silnika, system recyrkulacji spalin (AGR), czujnik ciśnienia w cylindrach, dwustopniowa pompa oleju, załączana pompa wodna oraz chłodzona wodą chłodnica powietrza doładowującego bezpośrednio w kolektorze dolotowym, katalizator oksydacyjny, filtr cząstek stałych i katalizator zasobnikowy NOx.

BlueMotion jako Trendline i Comfortline
Golf BlueMotion funkcjonował dotychczas w ofercie Volkswagena jedynie jako model specjalny. Teraz jednak będzie dostępny w dwóch wersjach wyposażeniowych: Trendline i Comfortline.

Trzecia generacja Volkswagena Golfa BlueMotion wejdzie do sprzedaży latem przyszłego roku.

Zdjęcia: Volkswagen, newspress, opracowanie: BM