Podczas tegorocznego Detroit Auto Show, który rozpocznie się 14 stycznia, na stoisku Audi pokaże się po raz pierwszy model Audi SQ5 wyposażony w silnik benzynowy o mocy 260 kW (354 KM), z momentem obrotowym 470 Nm. Sercem nowej, topowej wersji modeli z serii Q, która została zaprojektowana specjalnie na potrzeby klientów w z krajów Ameryki Północnej i Chin, jest jednostka TFSI turbo o pojemności 3 litrów. Dzięki mocnemu silnikowi Audi SQ5 może rozpędzić się z miejsca do 100 km/h w ciągu 5,3 sekundy i rozwinąć prędkość maksymalną 250 km/h (wartość ograniczona elektronicznie przez producenta).
W wysokoobrotowym silniku V6 z mechanicznym doładowaniem zastosowano sprężarkę, którą wał korbowy napędza za pośrednictwem paska wielorowkowego, umieszczoną w rozwidleniu rzędów cylindrów, za przepustnicą. Dwa tłoki obrotowe znajdujące się w środku sprężarki rotują z prędkością ponad 20 tys. obr./min., a luz między nimi mierzy się w tysięcznych milimetra. Sprężarka zagęszcza zasysane powietrze do wartości 0,8 bara. Później schładzają je dwie chłodnice międzystopniowe. Powietrze przepływa za sprężarką na krótkich odcinkach, dzięki czemu możliwe jest szybkie i dynamiczne generowanie momentu obrotowego. Kierowca i pasażerowie nie usłyszą jednak, jak ciężko pracuje sprężarka, ponieważ skutecznie ją wyciszono.
Moc 354 KM dostępna jest w zakresie od 6000 do 6500 obr./min., a moment obrotowy 470 Nm w zakresie od 4000 do 4500 obr./min. Producent utrzymuje, że w Nowym Europejskim Cyklu Jazdy Audi SQ5 zużywa średnio 8,5 l benzyny na każde 100 km i emituje przy tym 199 g CO2 na kilometr.
Moc przenoszona jest z silnika na wszystkie koła Audi SQ5 za pośrednictwem 8-biegowej przekładni tiptronic pracującej w dwóch trybach, którą kierowca steruje manetkami umieszczonymi przy kierownicy. System quattro wyróżnia selektywny rozkład napędu między kołami, dzięki czemu auto jest w stanie w pełni wykorzystać dostępną moc.
Zastosowanie sportowego zawieszenia pozwoliło na umieszczenie podwozia o 30 mm niżej niż w przypadku standardowego Audi Q5. Sprężyny i amortyzatory mają twardsze ustawienia o bardziej sportowym charakterze. 20-calowe koła (opcjonalnie dostępne są większe, 21-calowe) uzbrojono w ogumienie w rozmiarze 255/45.
Producent wyposażył również Audi SQ5 w elektromechaniczne wspomaganie kierownicy, dynamiczny układ kierowniczy z płynną regulacją stopnia przełożenia biegów i system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select (dwie ostatnie funkcje są dostępne opcjonalnie).
Wizualnie Audi SQ5 wyróżnia się platynowo-srebrnym, pojedynczym obramowaniem atrapy chłodnicy, wyrazistymi zderzakami, spojlerem dachowym i emblematami V6-T na przednich błotnikach.
We wnętrzu odkryjemy szaro-białe wskaźniki, detale ze szczotkowanego aluminium (lub opcjonalnie z włókna węglowego, lakieru fortepianowego, czy drewna dębowego) i czarną tapicerkę. Na życzenie oferowana jest srebrna podsufitka. Sportowe fotele z elektryczną regulacją oparć pokryto skórą Perlnappa i Alcantarą
Audi SQ5 trafi do amerykańskich salonów sprzedaży w trzecim kwartale tego roku. Poza USA będzie też sprzedawane w Kanadzie, Rosji, Chinach, Japonii, Singapurze, Korei Południowej, RPA, Meksyku, Brazylii, Argentynie, Chile i na Ukrainie. W Europie dostępny będzie inny sportowy, topowy model serii Q – Audi SQ5 TDI.