MotoNews.pl

Audi RS Q3: pierwszy model RS z rodziny Q

20 lutego 2013

Marka, model | ,
Audi RS Q3 8

Tegoroczny Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie, który rozpocznie się już 5 marca, będzie miejscem oficjalnego debiutu pierwszego modelu Audi z rodziny Q w wariancie RS. Audi RS Q3 wyróżnia się połączeniem praktycznego charakteru z dynamicznymi osiągami. Potrzebuje 5,5 sekundy by rozpędzić się od 0 do 100 km/h i rozwija ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną 250 km/h. 2,5-litrowy, 5-cylindrowy silnik turbo generuje 310 KM/ 228 kW mocy dostępnej w zakresie 5200-6700 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 420 Nm dostępny w zakresie 1500-5200 obr./min. Zużywa średnio 8,8, l benzyny na 100 km.

Jednostka 2.5 TFSI była wyróżniana tytułem „Międzynarodowego Silnika Roku” w trzech kolejnych latach począwszy od 2010 roku. Mogliśmy ją podziwiać w takich modelach, jak Audi TT RS i Audi RS 3 Sportback. Quattro GbmH zmodyfikowało ją na potrzeby RS Q3 i po raz pierwszy standardowo wyposażyło w system Start/Stop.

Silnik współpracuje z 7-biegową przekładnią S tronic. Kierowca może wybrać tryb D lub S, w którym podwójne sprzęgło pracuje automatycznie lub może zmieniać biegi ręcznie używając manetek umieszczonych przy kierownicy. Funkcja Launch Control sprawuje pieczę nad przyspieszeniem z miejsca, by zapewnić optymalną trakcję.

Audi RS Q3 ma także stały napęd na wszystkie koła quattro, sportowe zawieszenie obniżające SUVa o 25 mm i układ hamulcowy obejmujący wentylowane i perforowane tarcze o średnicy 365 mm, z 8-tłoczkowymi zaciskami w kolorze czarnym, ozdobionymi logo RS. Elektroniczny program stabilizacji działa również w trybie sportowym.

“RS Q3 przenosi naszą filozofię wysokiej efektywności do segmentu kompaktowych SUVów, tworząc nową klasę pojazdów sportowych” – powiedział Franciscus van Meel, dyrektor zarządzający quattro GmbH. “RSQ3 jest czwartym modelem RS, po Audi RS 5 Cabrio, RS 6 Avant i RS 7 Sportback, który pojawi się na rynku w tym roku. Rodzina RS rozrośnie się do ośmiu członków.”

Pojazd udekorowano 19-calowymi obręczami z lekkich stopów o wyglądzie bazującym na felgach, jakie mogliśmy oglądać w koncepcyjnym Audi RS Q3 zaprezentowanym w zeszłym roku na Auto China. SUV wyposażono także w relingi dachowe z matowego aluminium, specjalne nakładki na progi drzwiowe i ozdobne pasy na drzwiach, błyszczącą, czarną siatkę atrapy chłodnicy o wzorze plastra miody, przedni zderzak RS, duży spojler dachowy i tylny zderzak z dyfuzorem oraz duże, eliptyczne końcówki rur wydechowych. Samochód ma długość 4410 mm, czyli o 25 mm więcej niż Audi Q3. Waży 1730 kg.

We wnętrzu znalazły się wskaźniki z szarymi tarczami o białych podziałkach i czerwonych wskazówkach, szara, trójramienna kierownica wielofunkcyjna ze spłaszczoną dolną częścią wieńca i szara dźwignia zmiany biegów. Kierowca korzysta z systemu informacyjnego z logo RS. Kabinę ozdobiono detalami z aluminium i czarnego lakieru fortepianowego. Alternatywnie można zastosować wykończenia z aluminium i włókna węglowego. Sportowe fotele pokryto czarną Alcantarą i skórą i udekorowano logo RS Q3.

Bagażnik ma pojemność 356 l, po złożeniu tylnej kanapy można ją zwiększyć do 1261 l. Na liście wyposażeniowej Audi RS Q3 znalazły się także: asystent parkowania, system audio z 10 głośnikami, reflektory ksenonowe i LEDowe światła tylne.

Audi RS Q3 powstało w całości na deskach kreślarskich projektantów quattro GmbH, a do sprzedaży trafi jesienią tego roku.

Zdjęcia: Audi, opracowanie: BM