MotoNews.pl

Audi A3 Limousine – podbój nowego segmentu rynkowego

27 marca 2013

Kategoria | Premiery  Rynek Premium
Marka, model | ,
Audi S3 Sedan 5

Wprowadzając na rynek nowy model A3 Limousine, Audi rozpoczyna podbój największego na świecie segmentu rynkowego – klasy kompaktowych limuzyn. Pełne dynamiki czterodrzwiowe auto cechuje się wszystkimi zaletami serii A3: niską wagą, która jest efektem zastosowania lekkiej konstrukcji, silnymi i bardzo efektywnymi jednostkami napędowymi oraz licznymi, najnowocześniejszymi rozwiązaniami z zakresu infotainment i systemów wsparcia kierowcy. Modelem flagowym serii A3 jest Audi S3 Limousine o mocy 221 kW (300 KM).

Karoseria
Ciężar własny limuzyny wyposażonej w silnik 1.4 TFSI wynosi jedynie 1205 kg (wstępne dane). By uzyskać tak niski ciężar, w przedziale pasażerskim Audi zastosowało elementy z hartowanych stopów stali, a maskę silnika wykonano z aluminium. Również wnętrze i silniki całkowicie podporządkowano zasadzie lekkiej konstrukcji. Dlatego czterocylindrowy silnik waży niewiele ponad 100 kg.

Napęd (wszystkie dane są założeniami)
Na początek, program silników Audi A3 Limousine w Europie obejmować będzie trzy jednostki czterocylindrowe korzystające z takich rozwiązań technicznych, jak wtrysk bezpośredni, turbodoładowanie, innowacyjne zarządzanie temperaturą i system Start-Stop. Oferta jednostek napędowych i układów przeniesienia napędu będzie systematycznie wzbogacana, m. in. o dwa nowe silniki podstawowe.
Silnik 2.0 TDI generuje moc 110 kW (150 KM) i moment obrotowy 320 Nm. Wyposażone w niego Audi A3 Limousine przyspiesza od zera do 100 km/h w 8,4 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 213 km/h. Zużywa średnio 4,2 l oleju napędowego na 100 km, a współczynnik emisji dwutlenku węgla przy takim spalaniu to 108 g na km.

Jednostka napędowa 1.4 TFSI wytwarza 103 kW (140 KM) i moment obrotowy 250 Nm. System COD (cylinder on demand) przy niskich obciążeniach odłącza dwa cylindry. 1.4 TFSI na 100 km zużywa średnio zaledwie 4,7 l paliwa i emituje 109 g CO2 na km. Od zera do 100 km/h przyspiesza w 8,4 sekundy i rozpędza się maksymalnie do 213 km/h.

Moc 132 kW (180 KM) i moment obrotowy 250 Nm, to najważniejsze dane silnika 1.8 TFSI. Zastosowano w nim szereg najnowocześniejszych rozwiązań technicznych, w tym podwójny system wtrysku; do komór spalania i do kolektora dolotowego. Wyposażony w taką jednostkę pojazd, standardowy sprint od zera do 100 km wykonuje w 7,3 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 232 km/h.

Audi A3 Limousine z silnikiem 1.8 TFSI średnio zużywa 5,7 l paliwa na 100 km, co przekłada się na emisję 135 g dwutlenku węgla na kilometr.

W zależności od rodzaju silnika, Audi A3 Limousine jest wyposażone w manualną skrzynię z sześcioma biegami lub w przekładnię automatyczną S tronic. Dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna umożliwia zmianę biegów bez odczuwalnych opóźnień. Obsługiwać ją można za pomocą dźwigni zmiany biegów lub na życzenie, za pomocą manetek przy kierownicy. Tryb pracy przekładni oznaczony symbolem D zorientowano na maksymalną efektywność, a tryb S, czyli sportowy – na nieco wyższą liczbę obrotów. W połączeniu z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, w trybie efficiency, S tronic oferuje funkcję wolnego biegu, który przyczynia się do redukcji zużycia paliwa.

Podwozie
Przy przedniej osi zastosowano konstrukcję McPhersona z trójkątnymi wahaczami poprzecznymi i aluminiowymi zwrotnicami. Przymocowano ją do aluminiowej ramy pomocniczej. Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy działa bardzo precyzyjnie i efektywnie. Współpracuje z różnymi systemami wsparcia kierowcy.

W przypadku zawieszenia czterowahaczowego tylnej osi, oddzielnie zamontowano sprężyny i amortyzatory, a w samej osi zastosowano jeden stalowy wspornik. Podwozie sportowe, dostępne dla linii Ambition, powoduje, że karoseria Audi A3 Limousine jest zawieszona do 25 mm niżej niż w innych wersjach.

Nowe czterodrzwiowe Audi porusza się na kołach o średnicy od 16 do 18 cali. Na życzenie, quattro GmbH dostarcza koła o średnicy 19 cali. Przednie tarcze hamulcowe są wentylowane.

System stabilizacji toru jazdy ESC posiada elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego. Podczas szybkiego wjeżdżania w zakręty, przednie koło toczące się po wewnętrznej stronie zakrętu lekko przyhamowuje, minimalizując w ten sposób podsterowność i poprawiając trakcję.

Infotainment i Audi connect
W modelu Audi A3 Limousine, podobnie jak w bliźniaczych modelach serii A3, zastosowano nowy Modułowy System Infotainment (MIB). Jego najbardziej zaawansowana wersja, to system nawigacji MMI Navigation plus z 64-gigabitową pamięcią masową SSD, napędem DVD i funkcją obsługi głosowej przy pomocy całych wyrazów. Siedmiocalowy monitor o wysokiej rozdzielczości pokazuje mapy w formacie grafik 3D, na których dojrzymy nawet drobne szczegóły. Przez adapter Bluetooth, do systemu nawigacji MMI Navigation plus można podłączyć telefony komórkowe i przenośne odtwarzacze. Terminal obsługi wyposażono w „touchwheel“ – obrotowy regulator, reagujący równocześnie na nacisk, zintegrowany z panelem MMI touch, czyli z powierzchnią umożliwiającą dotykowe wpisywanie liter, znaków i liczb.

Kolejne elementy systemu infotainment to moduł cyfrowego odbioru stacji radiowych (DAB+) oraz Audi Phone Box, urządzenie umożliwiające wygodne połączenie telefonów komórkowych z anteną zainstalowaną na dachu samochodu i sprzętem nagłaśniającym Bang & Olufsen. Wzmacniacz o mocy 705 W reguluje pracę 14 głośników i dostarcza dźwięk w formacie 5.1. Obramowania głośników niskotonowych, umieszczonych w przednich drzwiach, zdobią pasma diod.

Pod nazwą Audi connect kryją się wszystkie rozwiązania umożliwiające kierowcy dostęp do systemów pokładowych, Internetu, infrastruktury i innych pojazdów. LTE. Moduł LTE zastąpił dotychczasowy moduł UMTS, dzięki temu szybkość łącza wynosi teraz do 100 MBit/s. Za sprawą punktu dostępu Hotspot (WLAN), zintegrowanemu z Audi connect, pasażerowie mogą do woli surfować i wysyłać maile. Z kolei kierowcy, Hotspot daje dostęp do zindywidualizowanych usług internetowych Audi, począwszy od nawigacji przy pomocy map Google Earth i Street View, przez informacje o ruchu drogowym przekazywane przez Audi online, aż po aplikację dla smartfonów Audi music stream. Z systemem infotainment zintegrowano też portale społecznościowe Facebook i Twitter.

Audi S3 Limousine
Kilka miesięcy po wejściu na rynek nowej limuzyny, zadebiutuje flagowy model serii – Audi S3 Limousine. Jednostka napędowa 2.0 TFSI generuje w nim moc 221 kW (300 KM) i moment obrotowy 380 Nm. W czterocylindrowym silniku wysokiej mocy, zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania techniczne związane z efektywnością – podwójny wtrysk, kolektor wylotowy zintegrowany z głowicą silnika, system zmiennych faz rozrządu Audi valvelift i system zarządzania temperaturą z modułem zaworów obrotowych.

Audi S3 Limousine z przekładnią automatyczną S tronic rozpędza się od zera do 100 km/h w 4,9 sekundy, a w połączeniu z manualną skrzynią biegów w 5,3 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h.

Czterocylindrowy silnik turbo zużywa średnio tylko 6,9 lub 7,0 l paliwa na 100 km (ze skrzynią S tronic lub z przekładnią manualną). Emituje przy tym 159 lub 162 g CO2 na km. W układzie napędowym quattro, szybko reagujące sprzęgło wielopłytkowe rozdziela siły napędowe pomiędzy przednią i tylną oś (wstępne dane).

Zastosowane tu zawieszenie sprawia, że karoserię Audi S3 Limousine zawieszono o 25 mm niżej, niż w konwencjonalnym modelu. Za 18-calowymi kołami, w które pojazd wyposaża się seryjnie, pracują olbrzymie hamulce. Przednie tarcze mają średnicę 340 mm. Progresywne wspomaganie kierownicy z napędem elektrycznym różnicuje przełożenie na pośrednie przy środkowym położeniu kierownicy i bardziej bezpośrednie przy dużym skręcie kół. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select jest elementem wyposażenia seryjnego, a elektromagnetyczny system kontroli zawieszenia Audi magnetic ride, będzie dostępny opcjonalnie.

Topowa wersja S3 Limousne charakteryzuje się także zmodyfikowanym wyglądem zderzaków, osłony chłodnicy Singleframe, wlotów powietrza, obudowy lusterek bocznych, progów i tylnego spojlera. W strefie dyfuzora znajdują się cztery owalne końcówki rur układu wydechowego, zaopatrzone w chromowane osłony.

 

 

Zdjęcia: Audi