Model A3 Sportback g-tron, to dla Audi wielki krok w kierunku zrównoważonej mobilności. Pięciodrzwiowy, kompaktowy samochód segmentu premium, który pod koniec roku pojawi się w sprzedaży, obok gazu ziemnego, będzie wykorzystywać przyjazny dla klimatu e-gaz Audi. Paliwo to już wkrótce, z wykorzystaniem ekologicznej energii elektrycznej, będzie produkowane w zbudowanej przez Audi specjalnej przetwórni. Dzięki temu, pojazd łączy w sobie w pionierski sposób ekologię, ekonomię i najbardziej zaawansowane rozwiązania techniczne.
A3 Sportback g-tron – pierwsze seryjnie produkowane Audi napędzane gazem
W A3 Sportback g-tron, pierwszym seryjnie produkowanym samochodzie Audi napędzanym gazem, znajdziemy wszystkie zaawansowane rozwiązania techniczne, które od lat są znakiem rozpoznawczym marki z Ingolstadt – od ultralekkiej konstrukcji, przez najnowsze rozwiązania z zakresu infotainment, aż po systemy informacji kierowcy. Model prezentuje również najnowszą myśl techniczną z dziedziny CNG (Compressed Natural Gas), dotyczącą magazynowania tego paliwa. Dwa ciśnieniowe zbiorniki zlokalizowano pod podłogą bagażnika. Mieszczą ok. siedmiu kilogramów gazu ziemnego. Zamontowano je tam, gdzie zwykle znajduje się koło zapasowe, dlatego prawie nie zmniejszają pojemności bagażnika.
Zbiorniki, w których gaz magazynowany jest pod ciśnieniem 200 barów, wykonano zgodnie z filozofią ultralekkiej konstrukcji Audi. Ważą o 70 procent, czyli średnio o 27 kg, mniej niż tradycyjne zbiorniki stalowe. Ich budowa jest bardzo nowatorska. Wewnętrzną warstwę tworzy nieprzepuszczający gazu poliamid, druga warstwa, wykonana z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP) zapewnia możliwie wysoką wytrzymałość, a trzecia, z tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym (GRP), skutecznie chroni zbiornik przed zewnętrznymi uszkodzeniami. Spoiwem łączącym poszczególne rodzaje włókien jest żywica epoksydowa.
Inne innowacyjne rozwiązanie techniczne zastosowane w Audi A3 Sportback g-tron, to elektroniczny regulator ciśnienia gazu. Ten zwarty i lekki element obniża o dwa stopnie – do wartości od ok. pięciu do dziewięciu barów – wysokie ciśnienie, z jakim gaz wypływa ze zbiorników. Dzięki temu, w listwie wtryskowej panuje zawsze właściwe ciśnienie: niskie podczas ekonomicznej jazdy przy niskiej liczbie obrotów, wysokie, jeśli kierowca wciśnie gaz i zwiększy liczbę obrotów.
Gdy ciśnienie w zbiorniku, przy zawartości ok. 0,6 kg gazu, spadnie poniżej dziesięciu barów, sterownik pracy silnika samoczynnie przełącza jednostkę na zasilanie benzynowe. Audi A3 Sportback g-tron zostało zaprojektowane jako samochód w pełni przystosowany do spalania obu paliw. W cyklu NEDC pokonać może ponad 400 km, a na zasilaniu benzynowym, kolejne 900 km. Łączny zasięg auta wynosi tyle samo, co zasięg pojazdu z silnikiem TDI. Aktualne zużycie paliwa można śledzić za pośrednictwem systemu informacji kierowcy. Dwa wskaźniki na tablicy rozdzielczej informują o poziomie napełnienia zbiorników. By maksymalnie usprawnić tankowanie samochodu, zarówno wlew benzyny, jak i zawór gazu znajdują się pod wspólną pokrywą.
Tuż po napełnieniu zbiorników paliwem i przy niskich temperaturach, silnik Audi A3 Sportback g-tron odpala wykorzystując w pierwszym rzędzie zasilanie benzynowe i tak szybko jak to możliwe, przełącza się na zasilanie gazowe. Silnik, to zmodyfikowana jednostka 1.4 TFSI, gdzie głowicę, turbosprężarkę oraz układ wtryskowy i katalizator dostosowano do zasilania gazowego. Dzięki mocy 81 kW (110 KM) i momentowi obrotowemu 200 Nm, od 0 do 100 km/h pojazd przyspiesza w czasie 11 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosi 190 km/h.
Efektywność i ekonomia jazdy
Biorąc pod uwagę efektywność i ekonomię jazdy, Audi A3 Sportback g-tron wyznacza nowe standardy w swoim segmencie. Według testów NEDC, emisja CO2 to poniżej 95 g na km, a koszty paliwa wynoszą ok. czterech euro na 100 km. Na 100 km, samochód zużywa poniżej 3,5 kg gazu ziemnego lub e-gazu Audi – paliwa produkowanego w ramach projektu Audi e-gas z wody i dwutlenku węgla, z wykorzystaniem ekologicznej energii elektrycznej. Jego zastosowanie oznacza dla czterech ringów początek nowej ery. Audi, jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej, stworzyło cały łańcuch produkcyjny zrównoważonych nośników energii.
Proces produkcyjny w wytwórni e-gazu, jaką Audi wybudowało w dolnosaksońskiej miejscowości Werlte, przebiega w dwóch dużych etapach. Pierwszy to elektroliza, a drugi – metanizacja. W pierwszym etapie wytwórnia wykorzystuje energię elektryczną pozyskiwaną z odnawialnych źródeł, by w trzech elektrolizatorach rozłożyć wodę na tlen i wodór. Uzyskiwany przy tym wodór, można w razie potrzeby oddzielić i spożytkować jako paliwo pojazdów przyszłości z ogniwami spalinowymi.
Ponieważ obecnie brak jeszcze odpowiednio rozbudowanej infrastruktury wodorowej, konieczny jest kolejny etap. W wyniku reakcji tlenu z CO2, powstaje syntetyczny, ekologiczny metan – e-gaz Audi. Pod względem budowy chemicznej jest prawie identyczny z kopalnym gazem ziemnym, dlatego, wykorzystując sieć gazową na terenie całych Niemiec, można go dystrybuować do stacji CNG.
Dwutlenek węgla wykorzystywany do wytwarzania e-gazu, to produkt uboczny przetwarzającej bioodpady i znajdującej się w bezpośrednim sąsiedztwie instalacji w Wertle, wytwórni biometanu koncernu energetycznego EWE. Tam, na skutek oddzielania czystego biometanu od surowej mieszaniny biogazu, powstaje dwutlenek węgla. Rocznie, wytwórnia Audi wyprodukuje ok. 1000 ton e-gazu i zwiąże tym samym ok. 2800 ton CO2, który niewykorzystany trafiłyby do atmosfery. Dzięki temu, paliwo to jest prawie całkowicie neutralne dla klimatu.
W całym procesie produkcyjnym w wytwórni e-gazu, którą Audi wybudowało we współpracy z wykonawcą dużych instalacji przemysłowych, firmą ETOGAS (wcześniej SolarFuel), priorytet ma efektywne wykorzystywanie przepływu energii. Ciepło oddawane podczas procesu metanizacji, służy do oczyszczania odpadów i przygotowania biogazu do obróbki, co przekłada się na zwiększenie sprawności wytwórni. Instalacja produkująca e-gaz Audi znajduje się obecnie w fazie rozruchu, ale już latem 2013 roku zacznie dostarczać syntetyczny metan do niemieckiej sieci gazowej.
Audi e-gaz to wysokoenergetyczne paliwo, które doskonale nadaje się do napędzania silników spalinowych. Dzięki e-gazowi z Werlte, 1500 egzemplarzy nowego Audi A3 Sportback g-tron, będzie mogło przejechać 15 tys. kilometrów rocznie, w sposób neutralny pod względem emisji CO2. Podczas jazdy nie powstaje ani jeden gram tego trującego gazu, którego wcześniej nie związano w procesie wytwarzania paliwa. Obliczając pełen wskaźnik cyklu well to wheel, czyli „od źródła energii do energii napędzającej koło”, uwzględniający także nakłady energii na budowę i pracę elektrowni wiatrowych oraz wytwórni e-gazu, wg obecnych prognoz, otrzymamy wartość emisji CO2 poniżej 30 g na kilometr.
Audi A3 Sportback g-tron może być napędzane gazem ziemnym, sprzedawanym na niektórych stacjach biometanem albo e-gazem. Klienci zainteresowani e-gazem dla A3 g-tron, mogą zamówić u dealera Audi określone dostawy tego paliwa. To pozwala uczestniczyć im w procesie, który gwarantuje, że e-gaz, który zatankowali, został dostarczony do sieci przez wytwórnię Audi.
Płatność za e-gaz jest możliwa za pomocą rozliczeń miesięcznych, na podstawie podpisanej umowy na jego dostawę. Cenę CNG wskazaną w umowie, klient reguluje na stacji za pomocą specjalnej karty. Karta jest jednocześnie instrumentem, dającym potwierdzenie uczestnictwa w procesie zrównoważonej mobilności. Usługa dostępna będzie na niemieckich stacjach CNG. Jeśli klient sobie zażyczy, drogę do stacji wskaże mu system nawigacji albo smartfon. Audi A3 Sportback g-tron będzie można także, jak każdy inny pojazd zasilany gazem, tankować na wszystkich innych stacjach oferujących gaz ziemny czy biometan.
Koncepcja Audi e-gas może przynieść korzyści całej branży energetycznej w Niemczech, z racji tego, że cały czas nie rozwiązano kwestii efektywnego przechowywania w dowolnym miejscu prądu pozyskiwanego z odnawialnych źródeł energii, który wraz z postępem w branży energetycznej wytwarzany jest w nadmiernych ilościach. Sprzężenie sieci gazowej i elektrycznej, do jakiego doszło po raz pierwszy na świecie w wytwórni e-gazu Audi w Werlte, może rozwiązać ten problem dzięki temu, że wytwarzany tu z wykorzystaniem ekologicznej elektryczności e-gaz, można przechowywać w największym magazynie energii – sieci gazowniczej. Perspektywa ta może dać znaczące impulsy do rozwoju innych metod pozyskiwania energii odnawialnej.
Audi A3 Sportback g-tron: dane techniczne
- Pojemność skokowa: 1 395 cm3
- Moc: 81 kW (110 KM)
- Moment obrotowy: 200 Nm przy prędkości obrotowej od 1500 do 3000 obr./min
- Zużycie wg norm ECE: poniżej 3,5 kg e-gazu/100 km
- Emisja CO2 wg norm ECE: poniżej 95 g/km
- Przyspieszenie 0 – 100 km/h: poniżej 11 s
- Prędkość maksymalna: powyżej 190 km/h
- Długość / szerokość / wysokość: 4310 / 1785 / 1425 mm
- Rozstaw osi: 2636 mm
- Ciężar własny: 1265 kg