MotoNews.pl

Audi A3 sedan i S3 sedan – dynamiczny, czterodrzwiowy kompakt

14 czerwca 2013

Kategoria | Rynek
Marka, model | , ,
Audi S3 sedan 8

Wprowadzając na rynek sportowy model A3 sedan Audi rozpoczyna podbój największego na świecie segmentu – klasy kompaktowych sedanów. Trzeci już z kolei model doskonale przyjętej linii A3, zyskuje uznanie dzięki lekkiej konstrukcji, mocnym i efektywnym układom napędowym, wielu rozwiązaniom z zakresu infotainment i najnowocześniejszym systemom wsparcia kierowcy. Topowym modelem serii A3 jest Audi S3 Limousine o mocy 221 kW (300 KM). Audi A3 sedan, pierwszy w segmencie kompaktowych samochodów premium sedan z Ingolstadt, fascynuje swoim sportowym duchem. Zawdzięcza to w głównej mierze niewielkiemu ciężarowi. Wyposażony w silnik 1.4 TFSI i przekładnię S tronic, dzięki lekkiej konstrukcji, waży zaledwie 1250 kg. Wiele elementów przedziału pasażerskiego wykonano z najwyższej jakości hartowanych stopów stali, a maskę silnika z aluminium. Niewielki ciężar mają także silniki i podwozie.

Audi A3 sedan, limuzyna o długości 4460 mm, godzi klasyczną koncepcję podziału bryły samochodu na trzy strefy, z dynamiką auta typu coupé. Płaska powierzchnia dachu kończy się słupkiem C, który w elegancki sposób schodzi na boki karoserii. Po bokach pojazdu przebiega ostro zarysowana linia „tornado“. Wnęki kół wyraźnie wysunięto na zewnątrz.Charakterystycznym elementem przodu pojazdu – jak w przypadku każdego Audi – jest osłona chłodnicy singleframe. Wyrazisty, poziomy kontur zderzaka oraz duże wloty powietrza podkreślają szerokość limuzyny. Na życzenie, nowe Audi zjeżdża z taśmy produkcyjnej z w pełni diodowymi reflektorami. To techniczna i wizerunkowa nowinka z najwyższej półki. Dodatkowo klient może sobie zażyczyć, by jego pojazd miał również diodowe światła tylne.

Przestronne wnętrze jest lekkie i przejrzyste, tablica rozdzielcza smukła, a konsola środkowa pochylona lekko ku kierowcy. Duże, okrągłe nawiewy, listwy dekoracyjne z trójwymiarowym efektem i elegancki panel klimatyzacji, to najlepsze dowody dbałości o szczegóły, z jaką Audi produkuje swoje samochody. Podobnie jak w przypadku każdego Audi, obsługa przyrządów jest tu jasna i intuicyjna. 425-litrowy bagażnik można powiększyć po złożeniu oparć tylnych siedzeń.

Na początek program Audi A3 sedan obejmować będzie trzy silniki, dwie jednostki TFSI i jeden motor TDI. Ich pojemność skokowa to odpowiednio
1,4, 1,8 i 2,0 l, a moc sięga od 103 kW (105 KM) do 132 kW (180 KM). Wszystkie silniki są efektem nowatorskiej myśli technicznej Audi. Potrafią pogodzić ogromną moc z zadziwiająco niskim zużyciem paliwa. Wartą podkreślenia nowością jest technika cylinder on demand (COD) zastosowana w silniku 1.4 TFSI. Dzięki niej, przy niskich obciążeniach podczas jazdy, można odłączyć dwa cylindry. Kolejne silniki, w tym m. in. jednostka 2.0 TDI zgodna z europejskim standardem emisji spalin Euro 6 oraz silnik 1.6 TDI, będą dostępne już po wejściu modelu do sprzedaży.

Również układ przeniesienia napędu Audi A3 sedan to najlepsze rozwiązania w swojej klasie. Zależnie od rodzaju silnika, auto jest wyposażone w przekładnię manualną lub automatyczną S tronic. Dwusprzęgłowa skrzynia biegów, w połączeniu z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, posiada funkcję wolnego biegu redukującą zużycie paliwa. Już po pojawieniu się modelu na rynku, przewidziano wprowadzenie wersji ze stałym napędem na cztery koła quattro.

Za sportowym charakterem Audi A3 sedan kryje się precyzyjny rozkład obciążeń między osiami (59 % – oś przednia i do 41 % – oś tylna) oraz technicznie zaawansowane podwozie. Elementy zawieszenia McPhersona osi przedniej, częściowo wykonano z aluminium. Czterowahaczowa oś tylna przyjmuje osobno siły wzdłużne i poprzeczne. Czułe wsparcie kierownicy ma efektywny napęd elektromechaniczny. Na życzenie, Audi wyposaża pojazd w progresywne wspomaganie układu kierowniczego z regulacją przełożenia. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC posiada inteligentną blokadę elektroniczną. Dzięki niej, pokonywanie szybkich zakrętów przebiega jeszcze płynniej i bezpieczniej.

Elementem wyposażenia opcjonalnego nowego Audi A3 sedan jest system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select (montowany seryjnie w egzemplarzach linii Ambiente). System umożliwia kierowcy wybór różnych trybów pracy silnika, wspomagania kierownicy oraz przekładni S tronic. Obok podwozia z elektromagnetycznym systemem kontroli zawieszenia Audi magnetic ride, można wybrać jeszcze jedno z dwóch innych podwozi sportowych. Rozmiar kół sięga od 16 do 19 cali, przy czym koła w ostatnim rozmiarze dostępne są tylko w kombinacji z podwoziem sportowym Audi magnetic ride.

Pionierskie rozwiązania z zakresu infotainment
Biorąc pod uwagę multimedia, Audi A3 sedane oferuje cały szereg elementów składowych z systemem nagłaśniającym Bang & Olufsen oraz z systemem nawigacji MMI Navigation plus na czele. Bardzo cienki, 7-calowy monitor systemu wysuwa się z tablicy rozdzielczej, korzystając z napędu elektrycznego. Na terminalu obsługi umieszczono „touchwheel“ – obrotowy regulator, reagujący na nacisk, zintegrowany z panelem MMI touch, czyli polem służącym do dotykowego wpisywania liter i liczb.
Audi connect świetnie uzupełnia i tak już rozbudowane funkcje nawigacji MMI Navigation plus. W miarę możliwości technicznych, najprawdopodobniej już
w listopadzie tego roku, Audi connect zapewni połączenie z internetem w szybkim standardzie LTE, który umożliwia przesyłanie do 100 megabitów danych na sekundę. To innowacja podkreślająca czołową rolę Audi w zakresie mobilnego infotainmentu. Dzięki punktowi dostępu hotspot (WLAN), zintegrowanemu z Audi connect, pasażerowie A3 sedan mogą swobodnie surfować w Internecie i wysyłać maile. Kierowca z kolei może korzystać ze zindywidualizowanych usług internetowych. Ich oferta sięga od nawigacji przy pomocy grafik Google Earth i Google Maps Street View, poprzez informacje o ruchu drogowym online, aż po portale społecznościowe Facebook i Twitter. Nową usługą są informacje o parkingach, które wskazują parkingi naziemne tradycyjne i piętrowe oraz parkingi podziemne.

Kolejną mocną stroną Audi A3 sedan jest bogata oferta systemów wsparcia kierowcy. Paletę otwiera tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control. Obejmuje też asystenta zmiany pasa ruchu Audi side assist, aktywnego asystenta toru jazdy Audi active lane assist, układ rozpoznawania znaków drogowych, asystenta parkowania z funkcją rozpoznawania otoczenia oraz system ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense. System informacji kierowcy z rekomendacją przerw podczas jazdy, to element wyposażenia seryjnego sportowej i komfortowej linii wyposażeniowej Ambition i Ambiente. W przypadku podstawowej linii Attraction, dostępny jest on na życzenie.
Z każdą linią wyposażenia zharmonizowano kolory wnętrza. W pakiecie sportowym S line, całość utrzymana jest w czerni. Klient ma do wyboru obicia z tkaniny, kombinację z tkaniny i sztucznej skóry, skórę Milano lub kombinację skóry Perlnappa i Alcantary. Niektóre rozwiązania, takie jak funkcję dynamicznego doświetlania zakrętów Audi adaptive light czy szklany dach panoramiczny, zapożyczono bezpośrednio z klasy luksusowych limuzyn. Nowy model A3 sedan, produkowany w zmodernizowanych zakładach Győr na Węgrzech, pojawi się na rynku późnym latem.

Moc 221 kW (300 KM): Audi S3 sedan
Kilka miesięcy po wejściu na rynek nowego Audi A3 Limousine, zadebiutuje jego usportowiona wersja – Audi S3sedan. Montowany w niej silnik 2.0 TFSI generuje moc 221 kW (300 KM) i moment obrotowy 380 Nm. Sprint od zera do 100 km/h, w połączeniu z sześciostopniową przekładnią S tronic, wykonuje w 4,9 sekundy, a w połączeniu z manualną skrzynią biegów – w 5,3 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. Czterocylindrowy silnik turbo w opcji z przekładnią S tronic, na 100 km zużywa średnio 6,9 l paliwa.

Sercem układu przeniesienia napędu quattro jest hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe z elektronicznym sterowaniem. Dzięki sportowemu zawieszeniu, karoserię umieszczono o 25 mm niżej. Za 18-calowymi kołami znajdziemy silne hamulce. W połączeniu z elektromagnetycznym systemem kontroli zawieszenia Audi magnetic ride, dostępne są również koła 19-calowe. Progresywne wspomaganie układu kierowniczego to element wyposażenia seryjnego.

Zdjęcia: Audi