MotoNews.pl

Nowe Audi A3 Cabriolet

28 listopada 2013

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
Audi A3 Cabriolet 6

Sportowe, wszechstronne i eleganckie – nowe Audi A3 Cabriolet już na pierwszy rzut oka przykuwa uwagę płynnym przebiegiem linii i tkaninowym dachem. Rozpatrując zastosowane w nim rozwiązania techniczne, ten czteroosobowy kabriolet jest niezaprzeczalnym liderem w swoim segmencie pojazdów. Pozycję zawdzięcza konsekwentnie realizowanej zasadzie ultralekkiej konstrukcji, wydajnym silnikom i efektywnym systemom wsparcia.

Nowe Audi A3 Cabriolet prezentuje się bardzo sportowo. W porównaniu do poprzednika urosło. Jego długość zwiększyła się z 4,24 do 4,42 m, rozstaw osi z 2,58 do 2,60 m, a szerokość z 1,77 do 1,79 m. Mimo to, w wersji podstawowej waży tylko 1345 kg, czyli o około 60 kg mniej niż poprzednik. Wiele elementów przedziału pasażerskiego wykonano z najtwardszych stopów stali, a maskę silnika z aluminium. Zasadę ultralekkiej konstrukcji zastosowano także w silnikach i w podwoziu.

W zachowaniu harmonii proporcji tego dwudrzwiowego pojazdu ważną rolę odgrywa wydłużony tylny zwis. Ozdobne obramowania z aluminium okalają przednią szybę i brzeg karoserii, a na bokach pojazdu wyraźnie widać precyzyjne linie i atletycznie napięte powierzchnie. Płaskie reflektory nadają mu zdecydowanego wyglądu, a wloty powietrza i zderzaki podkreślają jego szerokość. Na życzenie, Audi dostarcza reflektory diodowe.

Nowe Audi A3 Cabriolet ma lekki tkaninowy dach, który otwiera się i zamyka elektrohydraulicznie w mniej niż 18 sekund, również podczas jazdy, jeśli prędkość nie przekracza 50 km/h. Po złożeniu spoczywa w regulowanej skrzyni. Alternatywnie można wybrać tzw. dach akustyczny z grubszą piankową warstwą wewnętrzną, który jeszcze bardziej redukuje i tak już niski poziom hałasów we wnętrzu. Osłona od wiatru to element wyposażenia seryjnego linii Ambiente, natomiast ogrzewanie strefy głowy przy przednich siedzeniach to element opcjonalny wszystkich linii wyposażeniowych. W przypadku koziołkowania pojazdu, aktywna ochrona przed skutkami wywrotki osłania pasażerów.

Wnętrze nowego Audi A3 Cabriolet jest lekkie i jasne. Tablica rozdzielcza – smukła. Konsola środkowa pochyla się lekko ku kierowcy. Listwy dekoracyjne, duże, okrągłe nawiewy powietrza i elegancki panel obsługi klimatyzacji, nawiązują do klasy luksusowych limuzyn.

Jak w każdym Audi, obsługa nowego A3 Cabriolet jest prosta i intuicyjna. Jakość wykończenia, wręcz idealna. Bagażnik o pojemności 320 litrów można powiększyć po złożeniu oparć. Przy złożonym dachu pojemność to 275 litrów.
Na początek trzy silniki – najmocniejszy ma 132 kW (180 KM) mocy Nowe Audi A3 Cabriolet wyposażane jest seryjnie w jeden z dwóch silników TFSI lub silnik TDI. Wszystkie jednostki napędowe spełniają europejską normę Euro 6. Ich pojemność to: 1,4, 1,8 i 2 litry, a moc sięga od 103 kW (140 KM) do 132 kW (180 KM). Wszystkie trzy zaprojektowano i zbudowano od nowa. Przy poprawionych osiągach zużywają do 13 procent mniej paliwa niż silniki stosowane w poprzedniej wersji modelu. Rozwiązaniem na które warto tu zwrócić uwagę jest system cylinder on demand (COD), który przy niższych obciążeniach odłącza dwa cylindry. Prace nad kolejnymi silnikami trwają.

Również układ przeniesienia napędu Audi A3 Cabriolet to przykład najnowocześniejszego rozwiązania technicznego. Wersja z silnikiem 1.8 TFSI jest dostępna z błyskawicznie przełączającą biegi siedmiostopniową automatyczną skrzynią S tronic z podwójnym sprzęgłem, która w połączeniu z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select (element wyposażenia seryjnego linii Ambition) ma funkcję wolnego biegu, pozwalającą zaoszczędzić paliwo. Silnik 1.4 TFSI cylinder on demand i 2.0 TDI clean diesel, za pomocą skrzyni manualnej przekazują napęd na przednią oś. Audi A3 Cabriolet dostępne będzie także z napędem na cztery koła quattro.

Sportowy charakter pojazdu wynika w znacznej mierze z dokładnie obliczonego podziału obciążeń między osiami, który wynosi – w wersji z napędem quattro – 56:44. To skutek zastosowania w nim modułowej, poprzecznej budowy płyty podłogowej (MQB). W pojazdach z takim typem płyty, wszystkie silniki mają tę samą pozycję montażową, a w porównaniu z modelem poprzednim, oś przednia została przesunięta o 40 mm do przodu.

Zaawansowane rozwiązania techniczne zastosowano także w podwoziu. Wiele elementów zawieszenia McPhersona osi przedniej wykonano w znacznej części z aluminium. Czterowahaczowe zawieszenie osi tylnej pochłania siły wzdłużne i poprzeczne niezależnie od siebie. Wspomaganie układu kierowniczego ma efektywny napęd elektromechaniczny. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC posiada elektroniczną blokadę. W zakresach granicznych, jeśli koło jednej z osi wpadnie w poślizg, system lekko przyhamuje. Zachowanie pojazdu jest więc jeszcze bardziej bezpieczne. Rozmiar felg sięga od 16 do 19 cali (koła 19 calowe dostępne są w połączeniu z podwoziem sportowym lub z elektromagnetycznym systemem kontroli zawieszania Audi magnetic ride). Największe opony mają rozmiar 235/35. Nabywca może wybrać również zawieszenie sportowe lub podwozie S line.

Na życzenie, w nowym Audi A3 Cabriolet może zostać zamontowany system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, który dla linii Ambition jest elementem wyposażenia seryjnego. System, dając do wyboru jeden z kilku trybów, pozwala kierowcy na zarządzanie charakterystyką pracy silnika, wspomagania układu kierowniczego, siedmiobiegowej skrzyni S tronic oraz klimatyzacji. System Audi drive select wpływa na pracę wielu innych systemów opcjonalnych, np. elektromagnetycznego systemu kontroli zawieszenia Audi magnetic ride, tempomatu z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control, funkcji dynamicznego doświetlania zakrętów adaptive light i progresywnego wspomagania układu kierowniczego.

Nabywca nowego kabrioletu Audi ma do wyboru szeroką paletę elementów składowych systemu infotainment, w tym sprzęt muzyczny Bang & Olufsen Sound System i nawigację MMI Navigation plus. Jej płaski siedmiocalowy monitor wysuwa się z tablicy rozdzielczej przy pomocy elektrycznego napędu. W panelu obsługi umieszczono „touchwheel“ – obrotowy regulator, reagujący równocześnie na nacisk, zintegrowany z panelem dotykowym MMI touch, polem reagującym na dotyk służącym do wpisywania palcem liter i liczb.

Uzupełnieniem nawigacji MMI Navigation plus jest system Audi connect. Audi connect łączy nowe Audi A3 Cabriolet z internetem z wykorzystaniem szybkiego standardu transmisji danych LTE, który umożliwia transmisję z szybkością 150 MBit na sekundę. Korzystając z punktu dostępu hotspot (WLAN), pasażerowie mogą do woli surfować w sieci i wysyłać e-maile. Kierowca natomiast, ma dzięki systemowi możliwość korzystania w samochodzie ze zindywidualizowanych usług online, począwszy od nawigacji przy pomocy grafik Google Earth i Google Maps Street View, aż po portale społecznościowe Facebook i Twitter.

Niekwestionowaną pozycję nowego Audi A3 Cabriolet podkreślają również zastosowane w nim systemy wsparcia kierowcy. Elementem seryjnym wyposażenia linii Ambition i Ambiente jest system informacji kierowcy z funkcją rekomendacji przerw podczas jazdy. Paleta rozwiązań dostępnych opcjonalnie obejmuje tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control, asystenta zmiany pasa ruchu Audi side assist, aktywnego asystenta toru jazdy Audi active lane assist, funkcjonującą w oparciu o kamerę funkcję rozpoznawania znaków drogowych, asystenta parkowania z selektywnym wskazywaniem i system bezpieczeństwa Audi pre sense.

Nowe Audi A3 Cabriolet dostępne jest w trzech liniach wyposażeniowych. Linia podstawowa to Attraction. Linie Ambition i Ambiente skierowano do klientów, dla których sportowy charakter tego pojazdu oraz komfort maja szczególne znaczenie.

Do konkretnej linii wyposażeniowej odpowiednio dopasowano kolory wnętrza. Wybierając obicia, klient ma do wyboru materiały tkaninowe, skórzane i Alcantarę, które można także częściowo ze sobą połączyć. Linia wzornicza Audi design selection, w której zamówić można specjalnie stworzony kolor brązowy Lasso, ma szczególnie ekskluzywny charakter. Inne elementy opcjonalne, takie jak np. komfortowy kluczyk, zapożyczono bezpośrednio z klasy luksusowych limuzyn.

Nowe Audi A3 Cabriolet zjeżdża z taśmy w węgierskich zakładach Audi w Győr. Na rynku pojawi się na początku 2014 roku.

Zdjęcia: Audi