Audi TT offroad concept łamie konwencjonalne normy. Łączy sportowy charakter coupé ze stylem i właściwościami użytkowymi kompaktowego SUV-a. Ten czterodrzwiowy pojazd, który Audi prezentuje na Beijing International Automobile Exhibition, nadaje językowi stylistyki Audi TT całkowicie nowej siły wyrazu. Jego napęd typu plug-in-hybrid z dwoma silnikami elektrycznymi, gwarantuje dynamiczne osiągi dzięki mocy systemowej 300 kW (408 KM), a na 100 km zużywa średnio tylko 1,9 l paliwa.
„Audi TT offroad concept pokazuje, jak w przyszłości może wyglądać kolejny model rodziny TT“ – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „Auto łączy w sobie sportowe geny TT z zaletami kompaktowego SUV-a. Jego napęd typu plug-in-hybrid z możliwością ładowania indukcyjnego, to znaczący krok w kierunku mobilności przyszłości. Świadomie prezentujemy Audi TT offroad concept na naszym drugim rodzimym rynku, w Chinach, bo jest on symbolem mobilności jutra. Jest zrównoważony, dynamiczny, inteligentny i skomunikowany z otoczeniem.”
Napęd hybrydowy plug in
Napęd plug-in-hybrid Audi TT offroad concept generuje moc systemową 300 kW (408 KM) i systemowy moment obrotowy 650 Nm. Pojazd od 0 do 100 km/h przyspiesza w 5,2 sekundy, a jego prędkość maksymalna, którą elektronicznie ograniczono, wynosi 250 km/h. Samochód zużywa średnio tylko 1,9 l paliwa na 100 km i emituje zaledwie 45 g CO2 na kilometr. Audi TT offroad concept może przejechać na napędzie elektrycznym ponad 50 km. Pokonuje zatem krótkie odcinki nie emitując w ogóle dwutlenku węgla. Łączny zasięg auta wynosi do 880 km.
Jako silnik spalinowy zastosowano tu jednostkę 2.0 TFSI, generującą moc 215 kW (292 KM) i moment obrotowy 380 Nm. Dwulitrowy, czterocylindrowy silnik z dużą turbosprężarką kryje w sobie spektakularne rozwiązania techniczne podnoszące jego efektywność. W zakresie obciążeń częściowych, dodatkowy wtrysk pośredni, uzupełniający bezpośredni wtrysk benzyny, obniża zużycie paliwa. Kolektor wylotowy zintegrowano z głowicą silnika, tak by stanowił bazę dla precyzyjnego zarządzania temperaturą.
Poprzecznie zamontowany silnik 2.0 TFSI, za pośrednictwem osobnego sprzęgła, łączy się z silnikiem elektrycznym, generującym moc do 40 kW i moment obrotowy 220 Nm. Niewielkiej grubości silnik elektryczny o kształcie dysku jest zintegrowany z dwusprzęgłową, sześciostopniową, automatyczną skrzynią biegów e-S tronic, która przekazuje moment obrotowy na koła przedniej osi. Niezależnie od tej jednostki, przy tylnej osi Audi TT offroad concept zamontowano drugi silnik elektryczny, wytwarzający moc maksymalną 85 kW i moment obrotowy 270 Nm.
Przed tylną osią zamontowano składający się z ośmiu modułów akumulator litowo-jonowy, chłodzony cieczą. Taka pozycja montażowa akumulatora zapewnia wyrównany rozkład ciężaru między przednią i tylną osią w stosunku 54 : 46 procent i pozwala nisko umieścić środek ciężkości pojazdu. Akumulator magazynuje do 12 kWh energii, co wystarcza na 50 km jazdy elektrycznej. Do ładowania stacjonarnego służy Audi-Wallbox – specjalne urządzenie komfortowo i inteligentnie regulujące ładowanie. Dzięki niemu można podłączyć samochód do różnych źródeł energii i korzystać z prądu o różnym napięciu.
Koncepcyjny pojazd można również ładować za pomocą techniki Audi Wireless Charging, umożliwiającej indukcyjne ładowanie bezprzewodowe. Płyta z cewką i przetwornikiem prądu stałego umieszczana jest na miejscu parkingowym Audi TT offroad concept i podłączana do sieci elektrycznej. Gdy samochód najedzie na płytę, automatycznie rozpoczyna się proces ładowania. Zmienne pole płyty ładującej indukuje z mocą 3,3 kW, a napięcie odbierane jest przez cewkę zamontowaną w podłodze pojazdu. Prąd jest prostowany i magazynowany w sieci pokładowej pojazdu.
Po całkowitym naładowaniu akumulatora proces kończy się samoczynnie. Trwa mniej więcej tyle samo co ładowanie przewodowe, a kierowca może go w każdej chwili sam zatrzymać. Wydolność ładowania typu Audi Wireless Charging wynosi ponad 90 procent. Warunki pogodowe takie jak deszcz, oblodzenie czy śnieg nie mają na nie wpływu. Zmienne pole nie zagraża ludziom czy zwierzętom – jest generowane tylko wtedy, gdy samochód stoi nad płytą.
Inteligentna koncepcja napędu plug-in-hybrid w Audi TT offroad concept w pełni ukazuje swe zalety podczas jazdy. Dzięki niej, ten koncepcyjny pojazd jest wysoce efektywny, ale ma też bardzo sportową charakterystykę. System regulacji dynamiki jazdy Audi drive select można zaprogramować w trzech trybach. W trybie EV priorytet ma jazda na napędzie elektrycznym. Przednia jednostka napędowa nie jest wtedy aktywna, a silnik elektryczny umieszczony z tyłu, dzięki swemu ogromnemu momentowi obrotowemu, szybko rozpędza pojazd do prędkości wynoszącej maksymalnie nawet 130 km/h. W trybie Hybrid wszystkie trzy napędy współpracują ze sobą w zależności od bieżącej potrzeby. Przedni silnik elektryczny może wtedy funkcjonować jako generator. Napędzany jednostką spalinową, doładowuje akumulator i zwiększa dzięki temu zasięg jazdy elektrycznej. W trybie Sport, do dyspozycji jest cała moc systemowa. Podczas dynamicznego przyspieszania (tzw. boosting), tylny silnik elektryczny ściśle współpracuje z motorem 2.0 TFSI. Podobnie dzieje się, gdy zarządzanie napędem hybrydowym decyduje, że należy włączyć napęd na cztery koła. W takich sytuacjach, na przykład na śliskiej czy grząskiej nawierzchni, Audi TT offroad concept zachowuje się jak model e-tron quattro.
Kiedy kierowca zdejmie stopę z pedału gazu, automatycznie załącza się bieg jałowy i samochód zaczyna „żeglować“. Przy niewielkiej prędkości i podczas hamowania rozpoczyna się rekuperacja. Za pomocą funkcji „Hold“ (Magazynowanie) i „Charge“ (Ładowanie), dostępnych w systemie MMI, kierowca może zależnie od potrzeb wpływać na stan naładowania akumulatora, np. by zmagazynować energię elektryczną na pokonanie ostatnich kilometrów do celu podróży.
Podwozie
Swój zdecydowany charakter Audi TT offroad concept pokazuje zarówno podczas jazdy po różnych nawierzchniach dróg, jak i w terenie. Po nawierzchni asfaltowej jedzie jak prawdziwy samochód sportowy, a dzięki dużemu prześwitowi, krótkim zwisom i elektrycznemu napędowi e-tron quattro, z dużą sprawnością porusza się w terenie. Opony mają rozmiar 255/40, a felgi średnicę 21 cali. Ich filigranowa forma z pięcioma ramionami przywodzi na myśl modele Audi e-tron, a ciemne wykończenie elegancko kontrastuje z resztą.
Wiele elementów przedniego zawieszenia typu McPherson wykonano z aluminium. Czterowahaczowe zawieszenie osi tylnej pochłania siły wzdłużne i poprzeczne niezależnie od siebie. Progresywne wspomaganie układu kierowniczego zmienia swe przełożenie wraz z ruchem kierownicy, a system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select umożliwia kierowcy wybór różnych trybów pracy wielu podzespołów.
Systemy wsparcia kierowcy
Koncepcyjne Audi TT offroad concept posiada dwa systemy wsparcia kierowcy, które już wkrótce zostaną wprowadzone do produkcji seryjnej – asystenta skrzyżowań i informację online o sygnalizacji świetlnej. Asystent skrzyżowań ma wspierać kierowcę w unikaniu lub zmniejszaniu skutków kolizji bocznych u wylotów ulic i na skrzyżowaniach. Czujniki radarowe i szerokokątna kamera monitorują strefę bezpośrednio przed autem i po jego bokach. Jeśli system zarejestruje zbliżający się z boku pojazd i oceni go jako potencjalne zagrożenie, zainicjuje kilkustopniowe ostrzeżenie, przekazywane kierowcy za pośrednictwem Audi virtual cockpit.
Online’owa usługa informacji o sygnalizacji świetlnej może z pomocą sieci telefonii komórkowej skomunikować Audi TT offroad concept z centralnym komputerem zawiadującym miejską sygnalizacją świetlną. Na podstawie pozyskiwanych z komputera centralnego informacji, Audi virtual cockpit sugeruje kierowcy prędkość z jaką powinien jechać, by do następnego sygnalizatora dojechać na zielonym świetle. Podczas oczekiwania na zielone światło, Audi virtual cockpit wyświetla bieżący czas oczekiwania.
Karoseria
Podobnie jak wiele nowych, seryjnych modeli marki Audi, TT offroad concept powstało na bazie koncepcji wszechstronnej modułowej płyty podłogowej o budowie poprzecznej (MQB). Karoserię zbudowano wg. koncepcji ASF (Audi Space Frame). Jej hybrydowa konstrukcja łączy elementy ze stali i aluminium. Konstrukcja, wraz z zespołem akumulatorów napędu plug-in-hybrid sprawia, że ten kompaktowy crossover ma nisko położony środek ciężkości, co pozytywnie wpływa na jego sportowe właściwości.
Stylistyka zewnętrzna
Wymiary Audi TT offroad concept przedstawiają się następująco: długość 4,39 m, szerokość 1,85 m i rozstaw osi 2,63 m. Podobne wymiary ma kompaktowy SUV – Audi Q3. TT offroad concept jest jednak od Q3 o 8 cm niższe (ma 1,53 m wysokości), co już na pierwszy rzut oka podkreśla jego sportowy charakter. Karoseria polakierowana na kolor żółty Sonora sprawia wrażenie, jakby wymodelowano ją z jednej bryły, a gra klarownie zarysowanych linii z muskularnie napiętymi powierzchniami daje w efekcie stylistykę pełną emocji. Zastosowano tu charakterystyczny dla Audi TT język stylistyczny, jednak jego elementy umieszczono teraz w zupełnie nowym kontekście.
Z przodu nowego Audi TT offroad concept dominują linie poziome. Szeroka osłona chłodnicy Singleframe, ozdobiona logo Audi, jest plastycznie zintegrowana z całą karoserią. Dwa delikatne przetłoczenia w dolnej strefie osłony nadają jej optycznej lekkości. Wąskie pionowe pręty kratownicy tworzą strukturę typową dla modeli Audi e-tron.
Duże wloty powietrza umieszczone pod reflektorami diodowymi Matrix LED mają wyraziste, ostre krawędzie, a w ich wnętrzu także znajdziemy pionowe pręty. Trzeci, wąski wlot powietrza tuż pod osłoną Singleframe łączy je w jedną całość. Wewnątrz środkowego wlotu powietrza zamontowano spojler zwiększający docisk na przednią oś i poszerzający optycznie przód Audi TT offroad concept.
Gdy spojrzymy na pojazd z boku, to zauważymy, jak bardzo jest on spokrewniony z Audi TT. Zwisy są krótkie, sportową linię nisko osadzonych okien wyciągnięto ku górze. Stosunek wysokości do całości karoserii wynosi 30 : 70, a ich forma jest typowa dla sportowego coupé. Kontur dachu wyraźnie opada ku tyłowi, a jego brzegi, na których delikatnie załamuje się światło, nadają optycznej lekkości mocnym, bardzo płasko osadzonym słupkom C.
Na drodze Audi TT offroad concept prezentuje się pewnie i emanuje siłą. Szerokie wnęki kół tworzą jakby odrębne bryły geometryczne, mocno akcentując wielkość potężnych kół. Przednie wnęki wychodzą ponad linię maski silnika, która jako linia Tornado przebiega dalej aż do tyłu pojazdu.
Wewnętrzne powierzchnie wnęk polakierowano na kontrastową szarość. Współgrając z również szarymi listwami progowymi, zmniejsza to optycznie ciężar karoserii i podkreśla mocny charakter pojazdu. Szerokie progi, ozdobione emblematem quattro, tworzą wyraziste krawędzie, na których także załamuje się światło.
Z tyłu pojazdu atletycznie napięte powierzchnie ujęte są w poziome linie. W wyraźnie zarysowanym zderzaku znajdują się dwie okrągłe końcówki rur wydechowych. Łączy je poprzeczny, wąski spojler ozdobiony emblematem quattro, optycznie podkreślający szerokość auta.
Wnętrze
Wnętrze Audi TT offroad concept oferuje miejsce czterem osobom. Dwie dorosłe osoby wygodnie zasiądą z tyłu. Smukłe sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami gwarantują stabilną pozycję siedzących, a boki przednich siedzeń wyraźnie zarysowano.
Stylistyczne koncepcje nowego modelu TT były bezpośrednią inspiracją stworzenia sportowego wnętrza pojazdu koncepcyjnego. Góra tablicy rozdzielczej ma formę skrzydła wspartego na poziomym, podkreślającym szerokosć wnętrza pojazdu panelu, wykonanym z aluminium. Na nim umieszczono okrągłe nawiewy powietrza, przypominające silniki lotnicze. Pośrodku nawiewów zamontowano obsługę klimatyzacji. Cała smukła tablica koncentruje się na kierowcy.
W konsoli środkowej i w drzwiach, obok elementów zapożyczonych z TT, znajdziemy wiele szczegółów charakterystycznych dla rodziny Q, np. masywne wsparcie tunelu środkowego lub praktyczne uchwyty na kubki.
Większość systemów samochodu obsługiwanych jest za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy lub terminalu MMI umieszczonego na konsoli tunelu środkowego. Struktura menu systemu MMI podobna jest do struktury menu w smartfonie. Wszystkie funkcje są łatwo dostępne. Za pomocą ruchów palcami na polu dotykowym terminalu, kierowca może przewijać listy i mapy oraz dowolnie określać ich wielkość. Wszystkimi innymi funkcjami można wygodnie sterować bez odrywania wzroku od drogi, używając wielofunkcyjnej kierownicy.
Zastosowany w Audi TT offroad concept Audi virtual cockpit, jest nowoczesnym narzędziem zastępującym tradycyjne wskaźniki. Jego wyświetlacz TFT, o przekątnej 12,3 cala, daje doskonałą jakość grafiki 3D. Naciskając odpowiedni przycisk, kierowca może indywidualnie dopasować pojawiający się na nim obraz. W widoku klasycznym elementem dominującym jest miernik mocy napędu plug-in-hybrid i prędkościomierz. W trybie infotainment, na pierwszym planie ekranu jest mapa nawigacji lub informacja online o sygnalizacji świetlnej. Audi virtual cockpit wyświetla także szczegółowe informacje o ładowaniu za pomocą Audi Wireless Charging.
Biegnąca od tablicy rozdzielczej aż do tyłu wnętrza konsola tunelu środkowego, ma kilka uchwytów na kubki i szereg schowków. Jeden z nich to Audi phone box, pozwalający na konfigurację telefonu komórkowego kierowcy z elektroniką pokładową, a także, w razie potrzeby, na indukcyjne doładowanie aparatu.
System nawiewu ma jonizator powietrza, będący bardziej zaawansowaną wersją systemu zastosowanego w Audi A6 i A8. Jonizator wydatnie podnosi jakość powietrza we wnętrzu samochodu. Filtry powietrza, montowane tu standardowo, nie przepuszczają do wnętrza drobnych cząstek. Obecnie prowadzone prace badawczo – rozwojowe zmierzają do tego, by w przyszłości filtry neutralizowały również alergeny. Kiedy jonizator jest włączony, we wnętrzu nawiewu zapala się dioda.
Na wyposażeniu koncepcyjnego Audi TT offroad concept są trzy szybkie tablety Audi Smart Display. Można ich używać jako mobilnych systemów infotainment – do użytku zarówno w samochodzie jak i poza nim. Audi Smart Display jest bardzo wszechstronny. Może obsługiwać format DVD, streaming TV, radio czy nawigację. Kliknięcie na przycisk „more“ w menu startowym otwiera dostęp do Internetu, który za pomocą Audi connect transmitowany jest w szybkim standardzie LTE. Użytkownik ma do dyspozycji wszystkie funkcje systemu operacyjnego Android, począwszy od surfowania z użyciem Google Chrome aż po korzystanie z Google Play Store.
Audi Smart Display stworzono z myślą o użytkowaniu go w samochodzie, dlatego doskonale znosi nawet ekstremalne temperatury. Siedzący z tyłu pasażerowie mogą umieścić Display w specjalnych uchwytach na oparciach przednich siedzeń. Wszystkie trzy tablety mogą pracować równocześnie. Jeśli urządzenia nie są używane, siedzący z tyłu pasażerowie mogą je schować w specjalnych szczelinach między siedzeniami, a pasażer siedzący z przodu, w przednim schowku.
W zagłówku każdego pojedynczego siedzenia umieszczono dwa głośniki sprzętu nagłaśniającego Bang & Olufsen Advanced Sound System. Zapewniają one optymalny dźwięk Surround w całym wnętrzu, dając niezapomnianą przyjemność ze słuchania muzyki. Głośniki w zagłówkach przekazują także informacje głosowe i rozmowy telefoniczne. Gwarantują wyjątkowo dobrą jakość dźwięku i komunikatów głosowych, także podczas szybkiej, sportowej jazdy.
W bagażniku znajduje się zindywidualizowany schowek. Znajdziemy w nim zdalnie sterowany model (RC Car) w skali 1 : 8, z wiernie zachowanymi proporcjami. Obok umieszczono baterie i narzędzia. Oparcia pojedynczych siedzeń tylnych są elektrycznie składane. Po ich złożeniu uzyskamy prawie płaską powierzchnię bagażową.
Zgodnie ze sportowym charakterem koncepcyjnego samochodu, wnętrze wykonano z delikatnych materiałów w kombinacji jasnej i ciemnej szarości. Na kole kierownicy, u góry tablicy rozdzielczej i na brzegach obudowy drzwi położono granitowo szarą skórę Feinnappa. Podsufitkę, osłony słupków, obudowę drzwi i tunel środkowy obito dopasowaną do całości tkaniną Alcantara. Podłokietniki w drzwiach, konsola tunelu środkowego i siedzenia, ozdobione szwami w kształcie rombów, mają obicia w kolorze szarej skały z miękkiej, luksusowej skóry wytwarzanej przez włoską manufakturę Poltrona Frau.