Średnia ocena modelu na podstawie opinii »
użytkowników publikowanych w dziale »
opinie kierowców - oceń swoje auto »
ffffe
4.30

Audi TT

Audi TT

Audi TT to kompaktowy samochód sportowy segmentu C produkowany przez Audi od 1998 roku i oferowany w wersjach nadwoziowych typu coupé oraz roadster.

W połowie lat 90. amerykański projektant Freeman Thomas, pod kierunkiem ówczesnego szefa designu Petera Schreyera, stworzył purystyczny samochód sportowy Audi TT Coupé. Nowa koncepcja producenta wzbudziła entuzjazm publiczności na targach IAA we Frankfurcie we wrześniu 1995 roku, a już w grudniu 1995 roku zapadła decyzja o masowej produkcji Audi TT Coupé.

Nazwa modelu "TT" nawiązuje do legendarnego Tourist Trophy, jednej z najstarszych imprez motorowych na świecie, na której wielkie sukcesy ze swoimi motocyklami święcili niemieccy producenci tacy jak NSU i DKW. Nazwa "TT" przywołuje również sportowe NSU TT z lat 60-tych. Świadome odejście Audi TT Coupé od typowej dla Audi narracji podkreśliło całkowitą świeżość tego modelu.

Prezentując w 1998 roku model TT Coupe firma Audi udowodniła, że potrafi również stworzyć samochód typowo sportowy, a nie tylko komfortowe samochody rodzinne i limuzyny. Od momentu debiutu w 1998 roku, ten sportowy samochód zdobył uznanie ludzi na całym świecie dzięki radości, jaką daje kierowcom oraz poprzez swój czysty, charakterystyczny design. W 1999 roku "Auto Europe" uznało go za najlepszy nowy samochód roku.

Audi TT 8N (1998-2006)

W 1998 roku rozpoczęła się seryjna produkcja pierwszej generacji Audi TT Coupé. Rok później, Audi wprowadziło na rynek TT Roadster. Podobnie jak samochód pokazowy i Audi A3 wprowadzone na rynek w roku 1996, samochód sportowy oparty był na platformie silnikowej VW Golf IV.

Od początku, TT produkowany był przez Audi Hungaria Motor Kft. na Węgrzech. Pomalowane nadwozia TT w ciągu jednej nocy transportowano koleją z Ingolstadt do Győr, gdzie odbywał się montaż końcowy. W tamtym czasie taka międzyzakładowa metoda produkcji była unikalna w branży motoryzacyjnej. Założona w lutym 1993 roku, początkowo tylko jako zakład produkujący silniki, Audi Hungaria – we współpracy z zakładem w Ingolstadt – przejęła w 1998 roku montaż Audi TT. Piętnaście lat później firma ewoluowała do pełnoprawnego zakładu motoryzacyjnego. Od momentu powstania, Audi Hungaria zbudowała ponad 43 miliony silników i prawie dwa miliony pojazdów.

Paleta silników w Audi TT pierwszej generacji była szeroka i naturalnie zawsze sportowa. Na przykład TT pierwszej generacji występowało z czterocylindrowymi silnikami turbo o spektrum mocy od 150 do 225 PS oraz z jednostką V6 o mocy 250 PS. Punktem kulminacyjnym oferty silnikowej był czterocylindrowy silnik w Audi TT quattro Sport, którego moc zwiększono do 240 PS, a dostarczono 1 168 sztuk.

Klienci TT pierwszej generacji mieli wiele możliwości wyboru wyposażenia. Oprócz ekskluzywnych kolorów, takich jak Papaya Orange czy Nogaro Blue, nowi właściciele mogli wyposażyć TT w fabryczne akcesoria specjalne. Dla przykładu: wzór "rękawicy bejsbolowej" przyciągający wzrok na skórzanych siedzeniach w pokazowym Audi TT Roadster, przeszedł do produkcji seryjnej. Przez osiem lat produkcji, aż do połowy 2006 roku z linii produkcyjnej zjechało 178 765 Audi TT Coupé pierwszej generacji (Typ 8N). W latach 1999-2006 powstało dokładnie 90 733 Audi TT Roadster.

W kolejnych dwóch generacjach projektanci trzymali się zasady "redukcji do minimum" jako dominującego założenia projektowego. Widać to na przykład w minimalistycznym wyglądzie zewnętrznym i eleganckim wnętrzu. Okrągły kształt i motyw koła pozostały typowe dla portfolio TT i były elementami spajającymi wygląd zewnętrzny i wewnętrzny. Można to dostrzec choćby w aluminiowej pokrywie zbiornika paliwa, okrągłych otworach wentylacyjnych, obrzeżach zmiany biegów i charakterystycznej gałce dźwigni zmiany biegów.

Audi TT 8J (2006-2014)

Drugą generację Audi TT wprowadzono na rynek w 2006 (Coupé) i 2007 (Roadster) – bazowała na platformie drugiej generacji Audi A3. Po raz pierwszy zastosowano adaptacyjne amortyzatory z Audi magnetic ride. Technologia ta, dostępna jako opcja, stale dostosowuje amortyzatory do profilu drogi i indywidualnego stylu kierowcy.

W 2008 roku pojawił się sportowy model TTS z silnikiem turbo o pojemności 2 litrów i mocy 272 PS, a rok później TT RS z 2,5-litrowym pięciocylindrowym silnikiem turbo o mocy 340 PS i 360 PS w Audi TT RS plus. W 2008 roku marka z czterema pierścieniami wprowadziła na rynek model TT 2.0 TDI quattro - pierwszy na świecie produkcyjny samochód sportowy napędzany silnikiem wysokoprężnym.

Audi TT FV 8S (2014-)

W 2014 roku pojawiła się trzecia generacja Audi TT – i po raz kolejny producent wykorzystał nową generację do zmniejszenia masy. TT Coupé, z silnikiem 2.0 TFSI i manualną skrzynią biegów, ważyło tylko 1 230 kilogramów, czyli aż do 50 kilogramów mniej niż jego poprzednik. W przypadku nowego TT i TT RS2,3 projektanci na nowo zinterpretowali niepowtarzalne linie oryginalnego modelu z 1998 roku. Wzbogacili je o nowe dynamiczne elementy, podczas gdy okrągły korek zbiornika paliwa z oznaczeniami typowymi dla TT pozostał niezmienny we wszystkich generacjach.

Wiele detali trzeciej generacji świadomie przywoływało klasyka designu z lat 90. Pod względem technicznym nowy model przyniósł kilka innowacji. Zastosowano tu Audi virtual cockpit – w pełni cyfrową tablicę przyrządów z bardzo szczegółowymi, rozbudowanymi wyświetlaczami, które zastąpiły urządzenia analogowe i monitor MMI.

W 2016 roku, w Audi TT RS rozpoczęła się nowa era dla motoryzacyjnej techniki oświetleniowej, kiedy to Audi po raz pierwszy zastosowało organiczne diody LED, znane jako technologia OLED. Klienci mogli też wybierać z imponującej oferty silników tego sportowego samochodu: Topowym modelem było początkowo Audi TTS z 2-litrowym silnikiem turbo i mocą 310 PS, a następnie w 2016 roku pojawiło się TT RS2, z 2,5-litrowym pięciocylindrowym silnikiem turbo, jedną z najbardziej dynamicznych jednostek, jakie ofertuje marka. Silnik ten o mocy 400 PS charakteryzował się iście sportowym brzmieniem, a na dodatek dziewięć razy z rzędu otrzymał tytuł "International Engine of the Year".

Wraz ze specjalnym modelem Audi TT RS Coupé iconic edition, który występuje w kolorze Nardo Gray i jest limitowany do 100 sztuk, Audi zbiera w jednym miejscu akcenty stylistyczne i techniczne z całego ćwierćwiecza istnienia Audi TT, by uczcić jubileuszowy rok 2023.

Ceny nowych modeli

Audi TT - Fotogalerie

Ostatnie 30 wiadomości związane z Audi TT:

Limitowana edycja Audi TT RS Coupe iconic edition

Audi-TT-RS-Coupe-iconic-editionEkskluzywność i najwyższe osiągi: Audi TT Coupe ma już 25 lat, a historię jego sukcesu uświetni rynkowa premiera dostępnej tylko w Europie i limitowanej do 100 sztuk edycji ...

czytaj dalej

Elektryczne modele Audi na ekspozycji Poznań Motor Show 2019

Elektryczne modele Audi na ekspozycji Poznań Motor Show 2019 Poznań Motor Show 2019, jest okazją dla zaprezentowania po raz pierwszy w naszym kraju w pełni elektrycznych modeli: Audi Q4 e-tron concept oraz dwóch modeli studyjnych...

czytaj dalej

Nowe Audi TT RS Coupe w swej szczytowej formie

Audi-TT-RS-2019 1Audi Sport wyostrza wygląd topowej wersji serii modelowej TT. Nowe Audi TT RS, swym jeszcze bardziej dynamicznym wyglądem podkreśla to, co ma do zaoferowania. Jego ...

czytaj dalej

Nowe Audi TT i Audi TTS - odświeżenie ikony stylistyki

Audi-TT-TTS 11Dwadzieścia lat po premierze pierwszej serii modelu TT, jego trzecia generacja przechodzi kompleksowe odświeżenie. Ikona stylistyki otrzymuje nowy, sportowy i bardziej ...

czytaj dalej

Triumf trzech modeli Audi w raporcie DEKRA 2017

Triumf trzech modeli Audi w raporcie DEKRA 2017 W tegorocznej edycji Raportu Samochodów Używanych DEKRA 2017, bezapelacyjnie zwyciężyło Audi A6, które zajęło również pierwsze miejsce w kategorii „Auta klasy...

czytaj dalej

Audi TT S line competition: jednoznacznie sportowe

audi-tt-s-line 169903Nowy model Audi TT S line competition - to ukoronowanie sportowego charakteru Audi TT Coupe i TT Roadster. Model edycji specjalnej charakteryzuje się wieloma niepowtarzalnymi ...

czytaj dalej

Pozostałe artykuły ...

Audi - archiwum artykułów