MotoNews.pl
Średnia ocena modelu na podstawie opinii »
użytkowników publikowanych w dziale »
opinie kierowców - oceń swoje auto »
ffffe
4.28

Audi Quattro

Audi Quattro

Audi Quattro to jeden z najbardziej przełomowych modeli w historii motoryzacji. Jego premiera miała miejsce w 1980 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie.

Był to pierwszy seryjny samochód osobowy z napędem na cztery koła, który miał sportowe ambicje i bezpośrednio czerpał z rozwiązań stosowanych w rajdach.

Inspiracją do stworzenia modelu Quattro były doświadczenia Audi z napędem 4x4 w wojskowym Volkswagenie Iltis. Głównym inżynierem projektu był Ferdinand Piëch, który dostrzegł potencjał w wykorzystaniu takiego układu w sportowym samochodzie osobowym.

Model ten bazował na Audi 80 Coupé, ale zastosowano w nim nowoczesny układ napędu quattro oraz turbodoładowany silnik R5 o pojemności 2,1 litra, generujący początkowo 200 KM. Dzięki temu Audi Quattro oferowało niespotykaną dotąd trakcję i osiągi, co w połączeniu z lekką konstrukcją sprawiło, że stało się wzorem dla przyszłych samochodów sportowych z napędem na cztery koła.

Audi Quattro 20V 1989 (1)Audi Sport Quattro 1984 (2)Audi Quattro 2.2 148 kW (200 bhp) 1982 (3)Audi Quattro 1980 (4)

Ewolucja modelu i modernizacje

W ciągu ponad dekady produkcji (1980–1991) Audi kilkukrotnie modernizowało Quattro, poprawiając jego osiągi i dostosowując go do rosnących wymagań rynku.

Pierwsze lata (1980–1987)

Początkowa wersja Audi Quattro miała 2,1-litrowy silnik R5 Turbo (kod silnika WR) o mocy 200 KM i pięciobiegową manualną skrzynię. Już w 1983 roku dokonano pierwszej większej modernizacji, wprowadzając nową głowicę z czterema zaworami na cylinder. W wyniku tych zmian moc wzrosła do 200 KM, a moment obrotowy i elastyczność silnika uległy poprawie.

Kluczowe zmiany w pierwszych latach:

  • 1982 – poprawiona aerodynamika i drobne zmiany wizualne.
  • 1983 – wprowadzenie wersji z silnikiem 2,2-litra ponownie o mocy 200 KM.
  • 1984 – pojawia się nowa, bardziej zaawansowana wersja silnika DOHC z 20-zaworową głowicą, oznaczona jako "MB", ale moc pozostaje na poziomie 200 KM.

Koniec lat 80. – większa moc i nowoczesność (1987–1991)

W 1987 roku Audi przeprowadziło poważną modernizację modelu Quattro. Wprowadzono nowy silnik o pojemności 2,2 litra (kod silnika RR) z 20-zaworową głowicą, który generował 220 KM. Samochód otrzymał także ulepszoną skrzynię biegów, zmodyfikowane zawieszenie i nowoczesny wygląd.

Zmiany w modelu Quattro po 1987 roku:

  • Nowy przód z bardziej opływowymi reflektorami oraz zmienioną atrapą chłodnicy.
  • Ulepszony napęd quattro – różnicowy mechanizm Torsena zastąpił wcześniejszy układ blokady mechanizmu różnicowego.
  • Silnik RR (1989–1991) – zastosowanie nowoczesnej jednostki z elektronicznym sterowaniem zapłonem i większą mocą.

Wersje specjalne Audi Quattro

Przez lata Audi wprowadzało różne specjalne warianty swojego modelu, które dziś są niezwykle cenione przez kolekcjonerów.

Audi Quattro A1 i A2 (1983–1984)
Były to specjalne, rajdowe wersje stworzone do rywalizacji w Grupie B. A1 dysponowało mocą 300 KM, natomiast A2, wprowadzone w 1984 roku, miało już około 350 KM i lżejszą konstrukcję.

Audi Sport Quattro (1984–1986)
Jedną z najbardziej ekskluzywnych wersji była Sport Quattro, zaprezentowana w 1984 roku. Powstało tylko 214 egzemplarzy homologacyjnych tej wersji, co czyni ją jedną z najrzadszych i najbardziej pożądanych wersji Audi Quattro. Cechy Audi Sport Quattro:

  • Skrócony o 320 mm rozstaw osi dla lepszej zwrotności.
  • Silnik 2,1 l DOHC 20V Turbo o mocy 306 KM.
  • Karoseria wykonana z lekkich materiałów, takich jak Kevlar i włókno węglowe.

Audi Quattro 20V (1989–1991)
Ostatnia wersja produkcyjna Quattro z 20-zaworowym silnikiem o mocy 220 KM. Był to model, który łączył najlepsze technologie i udoskonalenia opracowane przez lata. Ostateczna wersja Audi Quattro była produkowana do 1991 roku i stała się modelem kultowym.

Dziedzictwo Audi Quattro

Audi Quattro nie tylko zrewolucjonizowało sportowe samochody drogowe, ale także stało się legendą rajdów. W latach 80. zdominowało Rajdowe Mistrzostwa Świata (WRC), wygrywając m.in. tytuły mistrzowskie w 1982 i 1984 roku. Innowacyjny napęd quattro stał się standardem w sportowych modelach Audi i do dziś pozostaje jednym z kluczowych elementów filozofii marki.

Dziś oryginalne egzemplarze Audi Quattro są poszukiwane przez kolekcjonerów i osiągają wysokie ceny na aukcjach. Jego historia to dowód na to, jak technologia może zmienić oblicze motoryzacji i wyznaczyć nowe standardy w inżynierii samochodowej.

Audi Quattro - Fotogalerie

Ostatnie 4 wiadomości związane z Audi Quattro:

Audi Sport Quattro powróci w 2015 roku?

Audi Sport Quattro powróci w 2015 roku? Nowe Audi Quattro może pojawić się na rynku w trzydziestą piątą rocznicę powstania pierwszej wersji, czyli za trzy...

czytaj dalej

Audi quattro concept

Audi quattro concept W 1980 roku na wystawie motoryzacyjnej w Genewie zadebiutował pojazd, którego nazwa jest czymś więcej, niż tylko symbolem długiej historii sukcesów niemieckiego...

czytaj dalej

30 lat Audi quattro

30 lat Audi quattro Dokładnie przed 30 laty na scenie pojawił się samochód, który miał zmienić świat techniki: 3 marca 1980 roku pierwsze Audi quattro stanęło w świetle jupiterów...

czytaj dalej

Co trzecie Audi ma napęd quattro

Co trzecie Audi ma napęd quattro Co trzecie Audi wyposażone jest w napęd na cztery koła – quattro. W roku 2006 Audi uzyskując 33,1 % udziału samochodów z quattro w sprzedaży osiągnęło najlepszy...

czytaj dalej
wybierz inną markę ...
  • wybierz inną markę ...
  • Najpopularniejsze
  • Abarth
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • BYD
  • Chevrolet
  • Chrysler
  • Citroen
  • Cupra
  • Dacia
  • Dodge
  • DS Automobiles
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Isuzu
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Leapmotor
  • Lexus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo
  • Pozostałe marki
  • Bugatti
  • Cadillac
  • Daewoo
  • Daihatsu
  • Hummer
  • Lada
  • Lincoln
  • Lotus
  • McLaren
  • Pagani
  • Rover
  • Saab
  • Tata