
Audi RS2 Avant to model, który zapoczątkował segment wysokowydajnych kombi, łącząc praktyczność rodzinnego auta z osiągami typowymi dla samochodów sportowych.
Wyprodukowany w limitowanej liczbie Audi RS2 Avant, był pierwszym modelem linii RS i na stałe zapisał się w historii motoryzacji.
Jego historia to efekt współpracy Audi i Porsche, co dodatkowo uczyniło Audi RS2 wyjątkowym i do dziś bardzo cenionym klasykiem. Model zapoczątkował serię sportowych wersji kombi produkowanych przez Audi.
Powstanie i rozwój RS2 Avant
Pod koniec lat 80. i na początku 90. Audi intensywnie rozwijało swoje sportowe modele, a rajdowa sława legendarnego Audi Quattro stała się fundamentem dla przyszłych projektów. W tym kontekście narodziła się idea stworzenia wyjątkowego, sportowego kombi. Audi zdecydowało się na współpracę z Porsche, wykorzystując model Audi 80 Avant (B4) jako bazę.
RS2 Avant produkowano w latach 1994-1995 w limitowanej liczbie około 2891 egzemplarzy. Samochód był montowany w fabryce Porsche w Zuffenhausen, co wyraźnie odróżniało go od standardowych modeli Audi.
Silnik i osiągi
Pod maską RS2 znalazł się pięciocylindrowy silnik rzędowy 2.2 20V Turbo (ABY), który po modyfikacjach Porsche osiągał moc rzędu 315 KM i 410 Nm momentu obrotowego. W porównaniu do standardowej jednostki Audi 2.2 Turbo, Porsche zastosowało m.in.:
- Większą turbosprężarkę KKK K24,
- Nowe wtryskiwacze i pompę paliwa,
- Zmodyfikowany układ dolotowy,
- Sportowy układ wydechowy.
Dzięki temu RS2 mógł przyspieszać 0-100 km/h w 4,8 sekundy, co było wówczas rewelacyjnym wynikiem, zwłaszcza dla kombi. Prędkość maksymalna wynosiła 262 km/h.
Zawieszenie, hamulce i układ napędowy
Audi RS2 było wyposażone w stały napęd quattro, który zapewniał doskonałą trakcję w każdych warunkach. Porsche dostarczyło również zawieszenie i hamulce, bazując na rozwiązaniach stosowanych w modelach Porsche 911. W samochodzie zastosowano:
- Amortyzatory i sprężyny Bilstein,
- Tarczowe hamulce Brembo (przednie zaciski pochodziły z Porsche 968 Club Sport).
- Charakterystycznym elementem RS2 były 17-calowe felgi „Cup” stylizowane na modele Porsche.
Design i wnętrze
RS2 był oferowany w kilku wyrazistych kolorach, ale najbardziej rozpoznawalnym stał się Nogaro Blue – niebieski lakier nawiązujący do sportowych modeli Audi. Wyróżnikiem modelu były także:
- Lusterka boczne pochodzące z Porsche 911,
- Logo „RS2” oraz „Porsche” na klapie bagażnika,
- Unikalne zderzaki i progi.
Wnętrze oferowało sportowe fotele Recaro, opcjonalnie wykończone skórą i Alcantarą. Na desce rozdzielczej dominowały wskaźniki w stylu Porsche oraz bogate wyposażenie, w tym klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby i system nagłośnienia Bose.
Modernizacje i wpływ Audi RS2 Avant na przyszłość
RS2 Avant było modelem jedynym w swoim rodzaju i nie doczekało się bezpośredniego następcy. Jego duch jednak przetrwał w kolejnych generacjach Audi RS, takich jak:
- Audi RS4 B5 (1999-2001) – oparte na modelu A4, z silnikiem 2.7 V6 Biturbo (380 KM).
- Audi RS6 C5 (2002-2004) – pierwsze RS6 z silnikiem 4.2 V8 Biturbo.
- Audi RS4 B7 (2006-2008) – powrót do silnika wolnossącego V8 (420 KM).
Kultowy status Audi RS2
Dziś Audi RS2 Avant jest jednym z najbardziej pożądanych klasyków w segmencie youngtimerów. Jego unikalna historia, ograniczona produkcja i znakomite osiągi sprawiają, że ceny dobrze zachowanych egzemplarzy sięgają ponad 100 000 euro. To pokazuje, jak dużą wartość ma ten model w świecie motoryzacji.
RS2 Avant to legenda, która zapoczątkowała erę superszybkich kombi, inspirując zarówno kolejne generacje Audi RS, jak i konkurencję, taką jak Mercedes-AMG czy BMW M.