
Audi A2 to jeden z najbardziej innowacyjnych modeli w historii marki, choć jego rynkowa kariera nie była zbyt długa.
Produkowany w latach 1999-2005 hatchback segmentu B wyróżniał się ultralekką konstrukcją, doskonałą aerodynamiką i nowoczesnymi technologiami. Był też jednym z pierwszych samochodów na rynku europejskim, który wykorzystywał koncepcję lekkiej konstrukcji z aluminium (ASF – Audi Space Frame), znaną wcześniej z Audi A8.
Mimo wysokiej ceny i początkowego niezrozumienia rynku, A2 zyskało grono wiernych fanów. Dziś model ten uważany jest za jedno z najciekawszych i najbardziej przyszłościowych aut, jakie opuściły fabryki Audi.
Audi A2 było uważane za stosunkowo bezawaryjny samochód i przez kilka lat utrzymywało pierwsze miejsce w tej kategorii, w swojej klasie w statystykach ADAC i TŰV.
Geneza modelu Audi A2 i wprowadzenie na rynek
Pod koniec lat 90. Audi postanowiło stworzyć nowoczesny, ekologiczny i niezwykle oszczędny samochód klasy miejskiej. Prace projektowe nad modelem rozpoczęły się w połowie lat 90., a projekt został oparty na modelu koncepcyjnym Audi Al2, zaprezentowanym w 1997 roku na targach we Frankfurcie.
Audi A2 zadebiutowało w 1999 roku jako nowoczesna alternatywa dla tradycyjnych hatchbacków. Jego konstrukcja była rewolucyjna – zastosowano lekkie aluminium, co pozwoliło utrzymać masę własną pojazdu na poziomie około 895 kg. Współczynnik oporu powietrza Cd wynosił zaledwie 0,25, co czyniło A2 jednym z najbardziej aerodynamicznych samochodów osobowych w tamtym czasie.
Nowoczesne podejście do konstrukcji sprawiło, że A2 było drogie w produkcji, co przełożyło się na jego wysoką cenę w salonach. Audi celowało w segment premium, jednak klienci często wybierali tańsze i bardziej konwencjonalne modele konkurencji.
Wersje silnikowe Audi A2
Audi A2 było oferowane zarówno z silnikami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi. W gamie znalazły się następujące jednostki:
- 1.4 16V (75 KM) – podstawowy silnik benzynowy, oferujący przyzwoite osiągi i dobrą ekonomię paliwową.
- 1.6 FSI (110 KM) – mocniejszy wariant z bezpośrednim wtryskiem paliwa, zapewniający lepszą dynamikę, ale jednocześnie bardziej wymagający pod względem jakości paliwa.
- 1.2 TDI (61 KM) – ultraoszczędna jednostka 3-cylindrowa, która pozwalała na osiąganie zużycia paliwa na poziomie 3 l/100 km. Model z tym silnikiem był również jednym z pierwszych samochodów spełniających normę emisji spalin Euro 4.
- 1.4 TDI (75 KM i 90 KM) – 3-cylindrowy diesel o dobrej elastyczności, niskim spalaniu i przyzwoitych osiągach.
Najbardziej innowacyjną wersją była odmiana 1.2 TDI 3L, która dzięki niskiej masie i specjalnym rozwiązaniom aerodynamicznym była w stanie zużywać mniej niż 3 litry paliwa na 100 km.
Modernizacje i edycje specjalne
Audi A2 nie przeszło klasycznego faceliftingu, ale w trakcie produkcji wprowadzano liczne poprawki techniczne i drobne zmiany wizualne.
Zmiany w trakcie produkcji
- W 2001 roku wprowadzono poprawioną wersję wnętrza z lepszymi materiałami i zmodyfikowanymi elementami wykończenia.
- W 2002 roku poprawiono zawieszenie, aby zwiększyć komfort jazdy, co było jedną z głównych wad wczesnych egzemplarzy.
- W 2003 roku pojawiła się wersja 1.4 TDI o mocy 90 KM, zapewniająca lepszą dynamikę.
Audi A2 1.2 TDI 3L
Była to najbardziej ekologiczna wersja modelu, zaprojektowana z myślą o maksymalnej oszczędności paliwa. Dzięki specjalnej skrzyni biegów Tiptronic, systemowi Start-Stop oraz zmniejszonej masie, A2 1.2 TDI mogło osiągnąć zużycie paliwa na poziomie 2,99 l/100 km.
Charakterystyczne cechy tej wersji:
- Wąskie opony o niskich oporach toczenia
- Zmniejszony opór aerodynamiczny
- Ograniczona liczba elementów wyposażenia dla redukcji masy
Audi A2 Colour Storm
Audi A2 Colour Storm to jedna z najciekawszych edycji specjalnych, oferowana pod koniec produkcji (2003–2005). Charakteryzowała się jaskrawymi kolorami nadwozia (np. żółtym, czerwonym, niebieskim), kontrastującymi z czarnymi plastikowymi elementami nadkoli i progów. Była to próba odświeżenia modelu i przyciągnięcia młodszych klientów.
Audi A2 S-line
Choć A2 nigdy nie doczekało się pełnoprawnej wersji sportowej, dostępny był pakiet S-line. Obejmował on:
- Obniżone i usztywnione zawieszenie
- Sportowe fotele i aluminiowe akcenty we wnętrzu
- Charakterystyczne 17-calowe felgi
Zakończenie produkcji Audi A2
Produkcję Audi A2 zakończono w 2005 roku, głównie ze względu na wysokie koszty wytwarzania i niewystarczającą sprzedaż. W sumie wyprodukowano około 176 000 egzemplarzy, co nie było wynikiem satysfakcjonującym dla Audi.
Mimo to, A2 okazało się pionierskim modelem pod wieloma względami:
- Było jednym z pierwszych samochodów premium segmentu B
- Wykorzystywało aluminiową konstrukcję ASF, która była technologicznie zaawansowana jak na swoje czasy
- Było niezwykle aerodynamiczne i oszczędne
- Wyprzedziło swoją epokę pod względem ekologii i technologii lekkich konstrukcji
Choć Audi A2 nie odniosło komercyjnego sukcesu, w 2011 roku zaprezentowano koncepcyjny model drugiej generacji A2, który miał być elektryczny, jednak nie trafił do produkcji. W 2013 roku Audi ostatecznie zdecydowało, że A2 drugiej generacji nie wejdzie na rynek ze względu na bardzo słabą sprzedaż samochodów elektrycznych.
Audi A2 to jeden z najbardziej innowacyjnych, a jednocześnie niedocenianych modeli w historii niemieckiej marki. Dzięki lekkiej konstrukcji, świetnej aerodynamice i nowoczesnym technologiom Audi A2 było autem przyszłości, które niestety pojawiło się na rynku zbyt wcześnie.