MotoNews.pl
Średnia ocena modelu na podstawie opinii »
użytkowników publikowanych w dziale »
opinie kierowców - oceń swoje auto »
ffffe
4.30

Audi A2

Audi A2

Audi A2 to jeden z najbardziej innowacyjnych modeli w historii marki, choć jego rynkowa kariera nie była zbyt długa.

Produkowany w latach 1999-2005 hatchback segmentu B wyróżniał się ultralekką konstrukcją, doskonałą aerodynamiką i nowoczesnymi technologiami. Był też jednym z pierwszych samochodów na rynku europejskim, który wykorzystywał koncepcję lekkiej konstrukcji z aluminium (ASF – Audi Space Frame), znaną wcześniej z Audi A8.

Mimo wysokiej ceny i początkowego niezrozumienia rynku, A2 zyskało grono wiernych fanów. Dziś model ten uważany jest za jedno z najciekawszych i najbardziej przyszłościowych aut, jakie opuściły fabryki Audi.

Audi A2 było uważane za stosunkowo bezawaryjny samochód i przez kilka lat utrzymywało pierwsze miejsce w tej kategorii, w swojej klasie w statystykach ADAC i TŰV.

Geneza modelu Audi A2 i wprowadzenie na rynek

Pod koniec lat 90. Audi postanowiło stworzyć nowoczesny, ekologiczny i niezwykle oszczędny samochód klasy miejskiej. Prace projektowe nad modelem rozpoczęły się w połowie lat 90., a projekt został oparty na modelu koncepcyjnym Audi Al2, zaprezentowanym w 1997 roku na targach we Frankfurcie.

Audi A2 zadebiutowało w 1999 roku jako nowoczesna alternatywa dla tradycyjnych hatchbacków. Jego konstrukcja była rewolucyjna – zastosowano lekkie aluminium, co pozwoliło utrzymać masę własną pojazdu na poziomie około 895 kg. Współczynnik oporu powietrza Cd wynosił zaledwie 0,25, co czyniło A2 jednym z najbardziej aerodynamicznych samochodów osobowych w tamtym czasie.

Nowoczesne podejście do konstrukcji sprawiło, że A2 było drogie w produkcji, co przełożyło się na jego wysoką cenę w salonach. Audi celowało w segment premium, jednak klienci często wybierali tańsze i bardziej konwencjonalne modele konkurencji.

Audi A2 1999 (1)Audi A2 1999 (2)Audi A2 1999 (3)Audi A2 1999 (4)

Wersje silnikowe Audi A2

Audi A2 było oferowane zarówno z silnikami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi. W gamie znalazły się następujące jednostki:

  • 1.4 16V (75 KM) – podstawowy silnik benzynowy, oferujący przyzwoite osiągi i dobrą ekonomię paliwową.
  • 1.6 FSI (110 KM) – mocniejszy wariant z bezpośrednim wtryskiem paliwa, zapewniający lepszą dynamikę, ale jednocześnie bardziej wymagający pod względem jakości paliwa.
  • 1.2 TDI (61 KM) – ultraoszczędna jednostka 3-cylindrowa, która pozwalała na osiąganie zużycia paliwa na poziomie 3 l/100 km. Model z tym silnikiem był również jednym z pierwszych samochodów spełniających normę emisji spalin Euro 4.
  • 1.4 TDI (75 KM i 90 KM) – 3-cylindrowy diesel o dobrej elastyczności, niskim spalaniu i przyzwoitych osiągach.

Najbardziej innowacyjną wersją była odmiana 1.2 TDI 3L, która dzięki niskiej masie i specjalnym rozwiązaniom aerodynamicznym była w stanie zużywać mniej niż 3 litry paliwa na 100 km.

Modernizacje i edycje specjalne

Audi A2 nie przeszło klasycznego faceliftingu, ale w trakcie produkcji wprowadzano liczne poprawki techniczne i drobne zmiany wizualne.

Zmiany w trakcie produkcji

  • W 2001 roku wprowadzono poprawioną wersję wnętrza z lepszymi materiałami i zmodyfikowanymi elementami wykończenia.
  • W 2002 roku poprawiono zawieszenie, aby zwiększyć komfort jazdy, co było jedną z głównych wad wczesnych egzemplarzy.
  • W 2003 roku pojawiła się wersja 1.4 TDI o mocy 90 KM, zapewniająca lepszą dynamikę.

Audi A2 1.2 TDI 3L

Była to najbardziej ekologiczna wersja modelu, zaprojektowana z myślą o maksymalnej oszczędności paliwa. Dzięki specjalnej skrzyni biegów Tiptronic, systemowi Start-Stop oraz zmniejszonej masie, A2 1.2 TDI mogło osiągnąć zużycie paliwa na poziomie 2,99 l/100 km.

Charakterystyczne cechy tej wersji:

  • Wąskie opony o niskich oporach toczenia
  • Zmniejszony opór aerodynamiczny
  • Ograniczona liczba elementów wyposażenia dla redukcji masy

Audi A2 Colour Storm

Audi A2 Colour Storm to jedna z najciekawszych edycji specjalnych, oferowana pod koniec produkcji (2003–2005). Charakteryzowała się jaskrawymi kolorami nadwozia (np. żółtym, czerwonym, niebieskim), kontrastującymi z czarnymi plastikowymi elementami nadkoli i progów. Była to próba odświeżenia modelu i przyciągnięcia młodszych klientów.

Audi A2 S-line

Choć A2 nigdy nie doczekało się pełnoprawnej wersji sportowej, dostępny był pakiet S-line. Obejmował on:

  • Obniżone i usztywnione zawieszenie
  • Sportowe fotele i aluminiowe akcenty we wnętrzu
  • Charakterystyczne 17-calowe felgi

Zakończenie produkcji Audi A2

Produkcję Audi A2 zakończono w 2005 roku, głównie ze względu na wysokie koszty wytwarzania i niewystarczającą sprzedaż. W sumie wyprodukowano około 176 000 egzemplarzy, co nie było wynikiem satysfakcjonującym dla Audi.

Mimo to, A2 okazało się pionierskim modelem pod wieloma względami:

  • Było jednym z pierwszych samochodów premium segmentu B
  • Wykorzystywało aluminiową konstrukcję ASF, która była technologicznie zaawansowana jak na swoje czasy
  • Było niezwykle aerodynamiczne i oszczędne
  • Wyprzedziło swoją epokę pod względem ekologii i technologii lekkich konstrukcji

Choć Audi A2 nie odniosło komercyjnego sukcesu, w 2011 roku zaprezentowano koncepcyjny model drugiej generacji A2, który miał być elektryczny, jednak nie trafił do produkcji. W 2013 roku Audi ostatecznie zdecydowało, że A2 drugiej generacji nie wejdzie na rynek ze względu na bardzo słabą sprzedaż samochodów elektrycznych.

Audi A2 to jeden z najbardziej innowacyjnych, a jednocześnie niedocenianych modeli w historii niemieckiej marki. Dzięki lekkiej konstrukcji, świetnej aerodynamice i nowoczesnym technologiom Audi A2 było autem przyszłości, które niestety pojawiło się na rynku zbyt wcześnie.

Audi A2 - Fotogalerie

Ostatnie 11 wiadomości związane z Audi A2:

Wielki sukces Audi w konkursie Auto Trophy

Wielki sukces Audi w konkursie Auto Trophy Zwycięstwo w pięciu kategoriach: Audi odniosło ogromny sukces w głosowaniu czytelników niemieckiego magazynu motoryzacyjnego Auto Zeitung - Auto Trophy...

czytaj dalej

Audi świętuje 3 duże jubileusze w Goodwood

Audi świętuje 3 duże jubileusze w Goodwood Podczas odbywającego się w brytyjskim miasteczku Goodwood w dniach 12 do 14 lipca Festiwalu Prędkości „Festival of Speed” Audi Tradition będzie świętować...

czytaj dalej

Pożegnanie z Audi A2

Pożegnanie z Audi A2 Możecie już pomachać na pożegnanie Audi A2. Lekki nowy model miał stać się konkurencją dla BMW i3 i nowego Mercedesa-Benz klasy A, ale niestety padł ofiarą planu...

czytaj dalej

Jak będą wyglądać ulice w przyszłości?

Jak będą wyglądać ulice w przyszłości? W przyszłości ulice będą się komunikowały ze wszystkimi uczestnikami ruchu - taką tezę postawiło biuro architektoniczne Bjarke Ingels Group (BIG) w swojej wizji...

czytaj dalej

Audi A2 concept

Audi A2 concept Prezentując model studyjny A2 concept Audi pokazuje, jak w przyszłości mogą wyglądać elektryczne samochody miejskie. Napędzany tylko energią elektryczną A2 concept ma...

czytaj dalej

Audi A2 concept

Audi A2 7Audi prezentując elektrycznie napędzane A2 concept na 64. IAA we Frankfurcie nad Menem pokaże, jak mogą wyglądać elektryczne pojazdy przyszłości. Studyjne auto ma klasyczną ...

czytaj dalej

Pozostałe artykuły ...

Audi - archiwum artykułów
wybierz inną markę ...
  • wybierz inną markę ...
  • Najpopularniejsze
  • Abarth
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • BYD
  • Chevrolet
  • Chrysler
  • Citroen
  • Cupra
  • Dacia
  • Dodge
  • DS Automobiles
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Isuzu
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Leapmotor
  • Lexus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo
  • Pozostałe marki
  • Bugatti
  • Cadillac
  • Daewoo
  • Daihatsu
  • Hummer
  • Lada
  • Lincoln
  • Lotus
  • McLaren
  • Pagani
  • Rover
  • Saab
  • Tata