
Audi 80 to jeden z najbardziej kultowych modeli niemieckiego producenta, który przez dekady kształtował segment średniej klasy samochodów osobowych.
Audi 80 było produkowane w latach 1972–1996 i przez cztery generacje przeszło liczne modernizacje, a jego erdycje specjalne – od GTE po RS2 – do dziś są obiektem zainteresowania kolekcjonerów.
W swej długiej historii doczekało się wersji sedan, kombi, coupé oraz cabrio. Audi 80 było kluczowym modelem dla marki, wprowadzającym innowacje i system quattro, który stał się wizytówką Audi. W 1995 roku zostało zastąpione w portfolio marki przez model Audi A4.
Audi 80 B1 (1972–1978) - początek sukcesu
Pierwsza generacja Audi 80, oznaczona jako B1, została zaprezentowana w 1972 roku jako następca modelu F103. Bazowała na technologii Volkswagena i dzieliła płytę podłogową z Volkswagenem Passatem pierwszej generacji. Był to kompaktowy sedan o klasycznej bryle i nowoczesnej konstrukcji z samonośnym nadwoziem.
Lista silników Audi 80 I generacji:
- 1.3 (55–60 KM)
- 1.5 (75–85 KM)
- 1.6 (100 KM w wersji GT)
W 1976 roku przeprowadzono pierwszą modernizację, zmieniając reflektory i grill. Na rynku europejskim pojawiła się również wersja Audi 80 GTE, wyposażona w silnik 1.6 o mocy 110 KM, co uczyniło ją jednym z pierwszych sportowych kompaktów Audi.
Audi 80 B2 (1978–1986) - większa elegancja i technologia quattro
Druga generacja (B2) wprowadziła większe nadwozie, lepszą aerodynamikę i bardziej elegancki wygląd. Model dostępny był także jako dwudrzwiowe coupe, choć w Europie nie cieszyło się tak dużą popularnością.
Nowością było wprowadzenie w 1983 roku wersji quattro, czyli pierwszego Audi 80 z napędem na cztery koła. Ta technologia zyskała uznanie, szczególnie wśród kierowców w krajach o trudniejszych warunkach drogowych.
Ciekawe odmiany Audi 80 II generacji::
- Audi 80 GTE – sportowa odmiana z silnikiem 1.8 (112 KM)
- Audi 80 quattro – wersja z napędem AWD i silnikiem 2.2 o mocy 136 KM
W 1984 roku model przeszedł facelifting, zmieniono pas przedni, reflektory oraz wprowadzono lepsze materiały we wnętrzu.
Audi 80 B3 (1986–1991) – przełomowy design i galwanizowana karoseria
Trzecia generacja, B3, była rewolucją pod względem stylistyki – zrezygnowano z tradycyjnych krawędzi na rzecz bardziej opływowych kształtów. Wprowadzono galwanizowane nadwozie, co sprawiło, że Audi 80 stało się bardziej odporne na korozję niż konkurencja.
Jednostki napędowe w III generacji Audi 80:
- 1.6 (69–80 KM)
- 1.8 (90–112 KM)
- 2.0 (113–115 KM)
- 2.3 (133 KM)
- 1.6 TD i 1.9 TD (diesle)
Szczególnie interesujące wersje:
- Audi 80 quattro 20V – sportowa wersja z pięciocylindrowym silnikiem 2.3 (170 KM)
- Audi 90 – bardziej luksusowa odmiana z bogatszym wyposażeniem
Pod koniec produkcji, w 1991 roku, pojawiła się także limitowana wersja Audi 80 S2, bazująca na wersji quattro, z silnikiem 2.2 turbo (220 KM).
Audi 80 B4 (1991–1996) – ostatnia generacja
Ostatnia generacja modelu (B4) była rozwinięciem poprzednika, ale otrzymała wydłużony rozstaw osi, nową deskę rozdzielczą i bardziej nowoczesne wnętrze. Do gamy silnikowej dołączyły mocniejsze jednostki benzynowe i diesla:
- 2.0 16V (140 KM)
- 2.6 V6 (150 KM)
- 2.8 V6 (174 KM)
- 1.9 TDI (90 KM)
Ciekawe odmiany bazujące na Audi 80 B4:
- Audi S2 – sportowa odmiana z napędem quattro i silnikiem 2.2 turbo (220–230 KM)
- Audi RS2 Avant – limitowana edycja sportowego kombi z silnikiem 2.2 turbo (315 KM) opracowanego wspólnie z Porsche,
Audi 80 B4 było ostatnią generacją pod tą nazwą i w 1996 roku zostało zastąpione przez Audi A4 (B5), które kontynuowało sukces niemieckiej marki w segmencie D.