MotoNews.pl
Średnia ocena modelu na podstawie opinii »
użytkowników publikowanych w dziale »
opinie kierowców - oceń swoje auto »
ffffe
4.05

Audi V8

Audi V8

Audi V8 było pierwszym modelem marki wyposażonym w silnik V8 oraz standardowy napęd quattro, co wyróżniało go na tle konkurencji. Produkcja trwała od 1988 do 1994 roku.

Pod koniec lat 80. Audi chciało wzmocnić swoją pozycję wśród luksusowych marek. Choć modele serii Audi 100 i Audi 200 były udane, firma potrzebowała bardziej prestiżowego samochodu, który konkurowałby bezpośrednio z flagowymi modelami Mercedesa i BMW.

Rozwiązaniem stał się model Audi V8 (D11), który de facto bazował na Audi 100 C3, ale oferował szereg istotnych ulepszeń technologicznych i stylistycznych.

Pierwsza faza Audi V8 (1988-1992)

Początkowo Audi V8 oferowano z silnikiem 3.6 V8 (kod silnika PT) o mocy 250 KM i 340 Nm momentu obrotowego. Napęd przekazywano na cztery koła za pomocą czterostopniowej automatycznej skrzyni biegów lub pięciobiegowej manualnej.

Stylistycznie model zachował konserwatywny, ale elegancki wygląd, bazując na linii Audi 100. Poszerzone błotniki, bardziej masywny przód oraz nowa atrapa chłodnicy podkreślały jego status premium.

Audi V8 (1)Audi V8 (2)Audi V8 (3)Audi V8 (4)

Rozwój modelu – wersja 4.2 V8 (1992-1994)

W 1992 roku Audi wprowadziło większy silnik V8 o pojemności 4.2 litra (ABH), generujący 280 KM i 400 Nm momentu obrotowego. Wraz z tą wersją pojawiła się także sześciobiegowa manualna skrzynia biegów, która poprawiała osiągi – sprint do 100 km/h trwał 6,8 sekundy.

Modyfikacje w latach 1992-1994 obejmowały m.in. nowe wzory felg, zmienione oznaczenia modelowe, modernizację systemu ABS i układu napędowego quattro oraz poprawę jakości materiałów we wnętrzu. Wszystko to powodowało, że Audi V8 w wersji 4.2 było bardziej konkurencyjne wobec BMW 750i oraz Mercedesa 500 SE.

Wersje specjalne Audi V8

Audi V8 L (Long Version)
Audi oferowało także wydłużoną wersję V8, oznaczoną jako Lang, której rozstaw osi zwiększono o 318 mm. Była to odpowiedź na przedłużone wersje Mercedesa S-Klasy (W126/W140) oraz BMW 7 (E32). Wersja ta miała bardziej luksusowe wyposażenie, np. podgrzewane fotele tylne i system audio Bose.

Audi V8 DTM
Najbardziej ekskluzywną wersją był wyścigowy model Audi V8 DTM, przygotowany na potrzeby niemieckiej serii DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft). Wyposażony w silnik V8 3.6, a później 4.2, rozwijał około 462 KM i miał zmodyfikowany napęd quattro. Audi V8 DTM wygrało mistrzostwa w latach 1990 i 1991, co znacząco podniosło prestiż marki.

Zakończenie produkcji Audi V8

Produkcję Audi V8 zakończono w 1994 roku, kiedy na rynek wprowadzono Audi A8 D2. Model V8 pozostał jednak ikoną lat 90. – jako pierwszy flagowy sedan marki, który przetarł szlak dla kolejnych luksusowych modeli Audi.

Mimo że wyprodukowano tylko ok. 21 000 egzemplarzy, Audi V8 pozostaje cenionym klasykiem, zwłaszcza w wersji 4.2 z manualną skrzynią biegów.

Audi V8 - Fotogalerie

wybierz inną markę ...
  • wybierz inną markę ...
  • Najpopularniejsze
  • Abarth
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • BYD
  • Chery
  • Chevrolet
  • Chrysler
  • Citroen
  • Cupra
  • Dacia
  • Dodge
  • DS Automobiles
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Isuzu
  • Jaguar
  • Jeep
  • KIA
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Leapmotor
  • Lexus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo
  • Pozostałe marki
  • Bugatti
  • Cadillac
  • Daewoo
  • Daihatsu
  • Hummer
  • Lada
  • Lincoln
  • Lotus
  • McLaren
  • Pagani
  • Rover
  • Saab
  • Tata