
Audi 200 to model klasy wyższej średniej, produkowany przez niemiecką markę Audi w latach 1979–1991.
Samochód stanowił bardziej luksusową wersję modelu Audi 100 i był skierowany do klientów oczekujących najwyższego komfortu, lepszego wyposażenia oraz mocniejszych silników.
W historii modelu wyróżnić można dwie generacje – C2 (Typ 43) i C3 (Typ 44) – a także liczne modernizacje i wersje specjalne, w tym bardzo cenione odmiany z silnikami turbodoładowanymi oraz napędem quattro.
Audi 200 C2 (Typ 43, 1979-1982)
Pierwsza generacja Audi 200 została wprowadzona na rynek w 1979 roku jako bardziej prestiżowa odmiana Audi 100 C2. Wyróżniała się bogatszym wyposażeniem, lepszym wykończeniem wnętrza oraz mocniejszymi jednostkami napędowymi.
Silniki i osiągi
Audi 200 C2 dostępne było wyłącznie z pięciocylindrowymi silnikami benzynowymi, co w tamtym czasie było nowoczesnym rozwiązaniem, poprawiającym kulturę pracy i osiągi. W ofercie znajdowały się:
- 2.1 L (115 KM) – podstawowa wersja wolnossąca,
- 2.1 Turbo (170 KM) – wersja turbodoładowana, znacznie poprawiająca osiągi i dynamikę.
Silnik turbodoładowany pozwalał na osiągnięcie prędkości maksymalnej około 200 km/h, co wówczas było wynikiem godnym samochodów sportowych.
Wersje specjalne
- Audi 200 5T – wyposażone w silnik 2.1 Turbo o mocy 170 KM, było jedną z pierwszych wersji Audi z turbodoładowaniem.
- Audi 200 5E – bardziej luksusowa wersja z silnikiem wolnossącym, oferująca wysoki komfort podróżowania.
Model C2 produkowany był tylko przez trzy lata, gdyż w 1982 roku Audi zaprezentowało kolejną generację – C3, znacznie bardziej zaawansowaną pod względem aerodynamiki, technologii i osiągów.
Audi 200 C3 (Typ 44, 1983-1991)
W 1983 roku Audi przedstawiło nową generację modelu 100, a wraz z nią bardziej prestiżowe Audi 200. Nowy model wyróżniał się aerodynamiczną sylwetką (współczynnik oporu powietrza wynosił zaledwie 0,30) oraz nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi, w tym stałym napędem na cztery koła quattro i jeszcze mocniejszymi silnikami.
Silniki i osiągi
Audi 200 C3 było dostępne tylko z silnikami benzynowymi, zawsze w konfiguracji pięciocylindrowej. Oferowano następujące jednostki:
- 2.1 L Turbo (182 KM) – ulepszona wersja turbodoładowanego silnika z poprzedniej generacji,
- 2.2 L Turbo (200 KM, później 220 KM) – jednostka rozwijająca imponujące osiągi,
- 2.2 L Turbo quattro (200–220 KM) – wersja z napędem na cztery koła quattro, która zapewniała znakomitą trakcję,
- 3.6 L V8 (250 KM) – jednostka V8 dostępna w topowej wersji Audi 200 quattro 20V, która była przedsmakiem dla przyszłego Audi V8.
Wersje specjalne
- Audi 200 quattro 20V (220 KM, 1989–1991) - najmocniejsza wersja Audi 200, wyposażona w silnik 2.2 Turbo 20V (oznaczenie RR), który później trafił także do legendarnego Audi S2. Dzięki napędowi quattro i sportowemu zawieszeniu samochód mógł rywalizować z BMW M5 (E34) i Mercedesem 190E 2.5-16 Evolution.
- Audi 200 Avant quattro - pierwsze Audi 200 w wersji kombi (Avant) z napędem quattro, oferujące nie tylko przestronność, ale i znakomite osiągi.
- Audi 200 Trans-Am - wyścigowa wersja Audi 200 quattro przygotowana do amerykańskiej serii Trans-Am, w której dominowała w sezonie 1988, udowadniając wyższość technologii quattro nad konkurencją.
Luksus i innowacje
Audi 200 C3 było dostępne z zaawansowanym wyposażeniem, takim jak:
- cyfrowy zestaw wskaźników (opcja),
- skórzana tapicerka i elektrycznie regulowane fotele,
- system ABS i klimatyzacja,
- napęd quattro, który w wersji 20V zapewniał niesamowitą trakcję i stabilność w każdych warunkach.
Zakończenie produkcji Audi 200
Produkcja Audi 200 zakończyła się w 1991 roku. Model został zastąpiony przez Audi V8 oraz nową generację Audi 100 C4, z której wyewoluowało Audi S4, a później Audi A6. Mimo zakończenia produkcji, Audi 200 na stałe zapisało się w historii marki jako jedno z pierwszych luksusowych i sportowych modeli, które wyznaczyły kierunek dla przyszłych generacji Audi.
Dziś Audi 200, szczególnie wersje quattro i 20V, cieszą się statusem klasyków i są poszukiwane przez kolekcjonerów oraz entuzjastów marki, jako jedne z najbardziej kultowych modeli w historii Audi.