
Audi allroad quattro to jedna z najbardziej wszechstronnych propozycji w gamie Audi.
Wysoki prześwit, masywna sylwetka i napęd na obie osie dają przedsmak auta terenowego i odróżniają rodzinne kombi klasy premium Audi od innych samochodów na rynku.
Pod koniec 1999 roku, wychodząc naprzeciw wymagającemu rynkowi samochodowemu, firma Audi rozpoczęła produkcję modelu allroad quattro i wiosną 2000 roku zaprezentowała na targach w Genewie model, który łączył komfort kombi klasy premium z możliwościami do jazdy w terenie.
Historia Audi allroad quattro obejmuje kilka generacji, kilka ciekawych wariantów specjalnych oraz kolejne modernizacje, które dostosowywały pojazd do zmieniających się oczekiwań klientów i trendów technologicznych przez lata.
Audi allroad quattro (C5, 1999-2005)
Pierwsze Audi allroad quattro zostało wprowadzone w 1999 roku na bazie modelu A6 Avant (C5). Była to odpowiedź na rosnącą popularność SUV-ów, jednak Audi postawiło na inny kierunek – stworzenie wszechstronnego samochodu kombi klasy premium z właściwościami terenowymi.
Kluczowe cechy modelu:
- Napęd quattro z centralnym mechanizmem różnicowym Torsen.
- Pneumatyczne zawieszenie, które pozwalało na regulację prześwitu w zakresie od 142 do 208 mm.
- Poszerzone nadkola i specjalne osłony nadwozia dla lepszej ochrony.
Silniki Audi allroad quattro (C5):
- Benzynowe: 2.7 V6 biturbo (250 KM), 4.2 V8 (300 KM).
- Diesel: 2.5 V6 TDI (163–180 KM).
Najciekawsza wersja pierwszej odsłony tego modelu to Allroad 4.2 V8 (2003) z mocniejszym silnikiem V8 oraz bardziej luksusowym wykończeniem. Występowały również limitowane edycje wyposażeniowe wprowadzane na poszczególne rynki (np. skórzane wnętrze Alcantara, unikalne kolory lakieru).
Facelifting allroad quattro C5 w 2003 roku
W ramach modernizacji Audi allroad quattro otrzymało:
- Delikatnie zmienioną atrapę chłodnicy i reflektory.
- Nowe wzory felg.
- Udoskonaloną wersję zawieszenia pneumatycznego.
- Mocniejszą wersję silnika 2.5 TDI (180 KM).
Mimo sukcesu sprzedażowego produkcję Audi allroad quattro C5 zakończono w 2005 roku, a model wcale nie doczekał się bezpośredniego następcy w kolejnej generacji Audi A6.
Audi A6 allroad quattro (C6, 2006-2011)
Minęły prawie dwa lata od premiery A6 nowej generacji zanim nastąpił powrót koncepcji allroad quattro w 2006 roku. W oczekiwaniu na debiut nowej generacji podczas NAIAS (North American International Automobile Show) w styczniu 2005 roku zaprezentowano model studyjny Audi Allroad Quattro Concept. Ostatecznie model zadebiutował w ofercie w 2006 roku, tym razem bazując na A6 Avant (C6).
Zmiany względem poprzedniej generacji:
- Większe nadwozie, bardziej elegancki design z chromowanymi elementami.
- Napęd quattro z nową generacją centralnego mechanizmu różnicowego.
- Nowa paleta silników:
- 2.7 TDI V6 (180 KM, po modernizacji w 2008 roku 190 KM).
- 3.0 TDI V6 (233 KM, po modernizacji w 2008 roku 240 KM).
- 3.2 FSI V6 (255 KM) - zastąpiony przez 3.0 TFSI (290 KM) w 2008 roku
- 4.2 FSI V8 (350 KM)
- Udoskonalone zawieszenie pneumatyczne, bardziej komfortowe.
Facelifting Audi A6 allroad quattro (2008)
Zmiany wprowadzone w 2008 roku obejmowały m.in. nową atrapę chłodnicy typu single frame, przeprojektowane reflektory z LED-ami do jazdy dziennej, lepsze wyciszenie kabiny i poprawioną ergonomię wnętrza.
Pomimo solidnych właściwości drugiej odsłony Audi A6 allroad quattro tym razem nie osiągnięto takiego sukcesu jak w przypadku jego poprzednika. W 2011 roku zakończono produkcję.
Audi A6 allroad quattro (C7; 2012-2018)
Audi wróciło do konceptu allroad w 2012 roku, opierając model na nowej platformie A6 Avant (C7). Był to najnowocześniejszy allroad quattro do tej pory.
Najważniejsze nowości w nowej odsłonie modelu:
- Lżejsza konstrukcja dzięki wykorzystaniu aluminium.
- Silniki TDI oraz TFSI: 2.0 TFSI (252 KM) – nowość w gamie oraz 3.0 TDI w zakresie mocy 204–320 KM.
- Nowa generacja zawieszenia pneumatycznego z bardziej precyzyjną regulacją wysokości.
- Wnętrze z systemem MMI i nowoczesnymi technologiami (np. head-up display).
Facelifting (2014)
Zmiany wprowadzone w 2014 roku objęły m.in.: nowe reflektory Matrix LED, unowocześniony interfejs MMI oraz silnik 3.0 TDI o mocy 320 KM, który został zmodernizowany. W 2016 roku pojawiła się na rynku odmiana Audi Allroad quattro Sport – była to usportowiona wersja z dodatkami S line. W 2018 roku model zastąpiono nową generacją.
Audi A6 allroad quattro (C8; 2019-)
Najbardziej zaawansowana wersja Audi allroad quattro (C8) zadebiutowała w 2019 roku i bazuje na A6 C8 i oferuje najlepsze osiągi oraz technologię mild hybrid (MHEV) w każdym silniku, nowoczesne wnętrze z dwoma ekranami MMI Touch, jeszcze bardziej zaawansowane zawieszenie pneumatyczne oraz nową generację napędu quattro z ultra technology.
Gama silnikowa obejmuje jednostki wysokoprężne 3.0 TDI w zakresie mocy 231-286 KM oraz silnik benzynowy 3.0 TFSI (340 KM). W 2019 roku ukazała się jubileuszowa edycja na 20-lecie modelu - Allroad 20 Years Edition.
Facelifting w 2023 roku
- Odświeżoną stylistykę (nowe reflektory, grill, zderzaki).
- Nowe wersje kolorystyczne i ulepszone wnętrze.
- Zwiększoną wydajność napędu MHEV.