...zabytkowych samochodów sportowych odbywa się już po raz dwudziesty. Program festiwalu, którego tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem „Najlepsi z najlepszych“, zgromadzi zapewne ok. 150 tysięcy gości z całego świata.
Z tej właśnie okazji, Audi zaprezentuje w Goodwood ikonę - unikatowy egzemplarz wyścigowego samochodu Auto Union Typ C z 1936 roku. Podczas festiwalu, cztery ringi świętować będą również rocznice dwóch innych, ważnych dla marki wydarzeń. Przed 30 laty, w 1983, Hannu Mikkola za kierownicą Audi Rallye quattro A2 został rajdowym mistrzem świata. Było to pierwsze rajdowe zwycięstwo kierowcy ze stajni Audi. Z kolei przed 25 laty, zespół Audi Sport wystawiając w rywalizacji model Audi 200 quattro, wygrał amerykańską serię wyścigową TransAm, i to w już w pierwszym sezonie startów w tej imprezie.
Podczas tegorocznego „Festival of Speed”Hannu Mikkola może spojrzeć wstecz na pasmo swoich sukcesów. Przed 30 laty, za kierownicą Audi Rallye quattro A2, właśnie w Anglii wywalczył rajdowe mistrzostwo świata. Decydujący o tryumfie dzień nastąpił w listopadzie 1983. Rajd RAC, rozgrywany na Wyspach Brytyjskich, był ostatnią rundą sezonu i ostatnim etapem przed zdobyciem mistrzostwa świata. Mikkola miał przed finałem najwięcej punktów, ale Walter Röhrl deptał mu po piętach. Nie udało mu się jednak „dopaść” Fina, któremu pozostało tylko ukończyć rajd. Mikkola tak wspomina rywalizację: Panowało olbrzymie napięcie, ale kiedy dostałem informacje z obozu przeciwnika ustąpiło i pojechałem całkowicie zrelaksowany. Nie było jednak łatwo. Mikkola zajął ostatecznie drugie miejsce, za swoim kolegą Stigiem Blomqvistem, również jadącym Audi. Korzystny bilans punktów zadecydował mimo wszystko, że mistrzostwo świata zdobył Mikkola.
Audi Tradition przygotowało dla fińskiego kierowcy niespodziankę: Dział Historii Marki koncernu Audi AG, przed laty nabył samochód, który zwyciężył w RAC Rallye w roku 1983.
Żmudną restaurację pojazdu i malowanie na oryginalny kolor zakończono niedawno, a Mistrz Świata z roku 1983 został zaproszony do odbycia premierowej jazdy odnowionym autem. To, że znów będę mógł poprowadzić ten niesamowity pojazd bardzo mnie wzruszyło. – przyznał Hannu Mikkola. By niespodzianka była pełna, Audi Tradition zaprosiło również Arne Herza, który przez jedenaście lat był wraz z Mikkolą w jednym teamie Audi.
Pięć lat później, w roku 1988, gdy koncern z Ingolstadt powoli zamykał rozdział rajdów, a Audi Sport postawiło na udziały w wyścigach, cztery ringi ponownie zatryumfowały na międzynarodowej arenie. Audi 200 quattro bezapelacyjnie zdobyło mistrzostwo w amerykańskiej serii wyścigowej TransAm. Auto mogące z powodzeniem brać udział w wyścigach zbudowano w ciągu zaledwie kilku miesięcy. Na bazie Audi 200 quattro z seryjnym pięciocylindrowym silnikiem powstał samochód wyścigowy o mocy 510 koni mechanicznych. Sezon 1988 serii TransAm Audi zakończyło wygraną w ośmiu na trzynaście wyścigów, zdobywając tym samym tytuł najlepszego producenta. Ówcześni tryumfatorzy to: Hurley Haywood, Hans-Joachim Stuck i Walter Röhrl. Tytuł najlepszego kierowcy powędrował wtedy do Hurleya Haywooda. Podczas tegorocznego zlotu w Goodwood miejsce w kokpicie Audi 200 quattro TransAm zajmie Hans-Joachim Stuck.
Nie ma prawdziwego Festiwalu Prędkości bez Nicka Masona. Perkusista zespołu Pink Floyd i miłośnik wyścigowych samochodów bierze udział w zlocie już od pierwszej edycji, kiedy to lord March zaprosił jemu podobnych entuzjastów do swej posiadłości na Południu Anglii. Ojciec lorda miał tam tor wyścigowy, który popadłby w zapomnienie, gdyby syn nie stworzył Festival of Speed i dzięki niemu nie ożywił tego wyjątkowego miejsca.
W tym roku Nick Mason po raz siódmy wystąpi w barwach Audi Tradition. Gwiazda rocka chętnie wykorzystuje każdą okazję do przejażdżki „Srebrną Strzałą”, czyli samochodem Auto Union Silberpfeil z 1930 roku. dzięki temu zdobył żartobliwy przydomek „ostatniego fabrycznego kierowcy Auto Union“. Z okazji jubileuszu festiwalu, na specjalne życzenie lorda Marcha, Audi Tradition zaprezentuje w Goodwood House egzemplarz Auto Union Typ C. W roku 1936 Bernd Rosemeyer zdobywał za kierownicą tego 16-cylindrowego samochodu tory wyścigowe w całej Europie. Tę „perłę w koronie” w historii koncernu, stworzoną specjalnie do wyścigów górskich i wyposażoną w podwójne ogumienie tylnych kół, poprowadzi oczywiście Nick Mason. Perkusista Pink Floyd mówi: Za każdym razem, gdy mogę siąść za kierownicą Auto Union Silberpfeil, czuję ogromną radość i traktuję to jako przywilej.