Audi quattro concept

Audi quattro concept05.10.2010
W 1980 roku na wystawie motoryzacyjnej w Genewie zadebiutował pojazd, którego nazwa jest czymś więcej, niż tylko symbolem długiej historii sukcesów niemieckiego producenta. Audi quatrro stało się złotym standardem pod względem ...

...połączenia cech sportowych i codziennej praktyczności. Dla uczczenia trzydziestej rocznicy debiutu quattro Audi podczas paryskiego salonu motoryzacyjnego prezentuje właśnie futurystyczną interpretację tej koncepcji: Audi quattro concept, samochód „czystej krwi, z 5-litrowym silnikiem turbo o mocy 408 KM, lekkim nadwoziem i – oczywiście – napędem na wszystkie koła quattro najnowszej generacji.

Audi quattro concept 1 Rzut oka na biały samochód wystawowy przywołuje wspomnienia o innym, legendarnym poprzedniku: Sport quattro z 1984 roku, ewolucyjnej wersji Audi quattro Coupe o skróconym rozstawie osi, z silnikiem o mocy 306 KM. Audi quattro concept także reprezentuje efekt ewolucyjnego rozwoju produkcyjnego coupe przy wykorzystaniu sportowych technologii. Bazę stanowi Audi RS 5, najbardziej sportowy model produkcyjny tej marki.

Wygląd ogólny
Inżynierzy z Audi skrócili rozstaw osi o 150 mm i obniżyli linię dachu o około 40 mm w porównaniu z 4-osobowym coupe, na którym opiera się pojazd koncepcyjny. Audi quatrro concept ma długość 4,28 m, szerokość 1,86 m i wysokość 1,33 m. Podobnie, jak „przodek” z 1984 roku, „show car” z 2010 roku może przewieźć tylko dwie osoby. Znacznie zmodyfikowane nadwozie wykonano w znakomitej części z aluminium. Maskę silnika, pokrywę bagażnika i kilka innych komponentów zrobiono z włókna węglowego.

Niewielki ciężar struktury samochodu, wpłynął także na zmniejszenie wagi innych elementów, takich jak skrzynia biegów, podwozie czy układ hamulcowy. W rezultacie Audi quattro concept waży tylko 1300 kg, niemal tyle samo, co Sport quattro z roku 1984.

Audi quattro concept 2 Silnik
Ośmiocylindrowy silnik z modelu produkcyjnego zastąpiono turbodoładowaną, 5-cylindrową jednostką, której pochodzenie łączy się z historią innego sportowego modelu Audi – TT RS. W Audi quattro concept zamontowany wzdłużnie silnik FSI turbo generuje moc 408 KM i przyspiesza samochód od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy. Moment obrotowy (o maksymalnej wartości 480 Nm dostępnej już przy 1600 obr./min.) dystrybuowany jest za pośrednictwem 6-biegowej przekładni manualnej. Jednostka napędowa jest zaskakująco oszczędna; zużywa 8,5 l paliwa na 100 km, wszystko dzięki połączeniu wtrysku bezpośredniego FSI i turbodoładowania.

Napęd na wszystkie koła quattro
Audi quattro concept korzysta z najnowszych osiągnięć marki w zakresie rozwoju napędu na wszystkie koła quattro. Główną innowacją jest zastosowanie centralnego dyferencjału z zębatką pierścieniową – kompaktowego i lekkiego, który może w szerokim zakresie różnicować dystrybucję mocy między przednią a tylną osią , dzięki czemu oczekiwanie na reakcję układu napędowego quattro na działania kierowcy trwa kilka milisekund.

Wnętrze
Wnętrze Audi quattro concept jest minimalistyczne. Zamiast tylnej kanapy przewidziano miejsce na przewiezienie kasków i bagażu. Na kierowcę i pasażera z przodu czekają dwa fotele kubełkowe, z których każdy waży zaledwie 18 kg, czyli o około 60% mniej niż standardowe fotele produkcyjne. Kabinę wykończono włóknem węglowym i skórą w kolorze czarnym lub beżowym.


Źródło: Audi, opracowanie: BM