Podczas tegorocznego zlotu nad Wörthersee, który odbędzie się od 28 do 31 maja w Reifnitz (Karyntia, Austria), Audi zaprezentuje model A3 clubsport quattro concept. To studium koncepcyjne, bazujące na modelu S3 Limousine i kryjące pod maską pięciocylindrowy silnik TFSI o mocy 386 kW (525 KM). Obok niego, goście będą mogli zobaczyć studyjne Audi TT quattro sport concept, które zadebiutowało podczas Salonu Samochodowego w Genewie 2014 oraz dziesięć modeli produkcji seryjnej.
„Audi A3 clubsport quattro concept pokaże fanom samochodów i tuningu nad Wörthersee, ile sportowego potencjału drzemie w rodzinie A3 i w naszych najlepszych silnikach. Na przykład w 2.5 TFSI. Tym pojazdem wykraczamy poza dotychczas ustalone granice mocy, dynamiki, dźwięku i stylistyki“ – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego.
Samochód koncepcyjny, stworzony na bazie modelu S3 Limousine, ma mocny pięciocylindrowy silnik TFSI. Ta turbodoładowana jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem, może pochwalić się imponującą listą sukcesów. Już cztery razy z rzędu, począwszy od roku 2010, jury ekspertów uznało ją za silnik roku w swojej klasie – „International Engine of the Year“. Wśród aut produkowanych seryjnie znajdziemy ją np. w Audi RS Q3. W Audi A3 clubsport quattro concept z 2480 cm3 pojemności silnika generowanych jest 386 kW (525 KM), co daje moc jednostkową 155,6 kW (211,7 KM) z litra pojemności skokowej jednostki. Przy ciężarze auta 1527 kg, stosunek mocy do masy wynosi 2,9 kg/KM. Maksymalny moment obrotowy 600 Nm jest dostępny w przedziale od 2300 do 6000 obr./min. Audi A3 clubsport quattro concept od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 310 km/h.
Znaczne, w stosunku do modelu bazowego modyfikacje, skutkują ogromną mocą pojazdu. Wśród zmodyfikowanych elementów są m.in. duża turbosprężarka z ciśnieniem ładowania o wartości do 1,5 bara i odpowiednio dopasowana chłodnica powietrza doładowującego – intercooler.
Podkreślić należy, że już bazowa koncepcja tego pięciocylindrowego silnika jest wyjątkowa. Kolejność zapłonu 1-2-4-5-3 sprawia, że ma on swoisty rytm, który w modelu A3 clubsport quattro concept wspierany jest przez układ ssący i układ wydechowy, zorientowane na maksymalną wydajność. Charakterystycznym dla tego motoru dźwiękiem jest gardłowe prychanie. Oprócz niewątpliwych walorów akustycznych i technicznych, 2.5 TFSI jest również niezwykły pod względem wizualnym. Schowano go pod maską z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP).
Audi A3 clubsport quattro concept wyposażono w siedmiostopniową, automatyczną skrzynię biegów S tronic. Siódmy bieg ma długie przełożenie, wydatnie zmniejszające zużycie paliwa, a wszystkie przełożenia odpowiednio zmodyfikowano. Kierowca może określać tryb pracy dwusprzęgłowej skrzyni, wybierając pomiędzy automatycznymi trybami D lub S. Może również samodzielnie przełączać biegi za pomocą manetek przy kierownicy lub dźwigni zmiany biegów. Zamontowana tu funkcja Launch Control umożliwia start z maksymalną mocą, przy w pełni kontrolowanej trakcji.
Sercem stałego napędu na cztery koła quattro jest hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe umieszczone na tylnej osi, które odpowiednio dostosowano do wysokiego momentu obrotowego mocnego pięciocylindrowego silnika. Jego elektroniczne sterowanie, podobnie jak zarządzanie momentem obrotowym, zintegrowano z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Taka kombinacja zapewnia ogromną radość z jazdy i jednocześnie wysokie bezpieczeństwo.
Jeśli kierowca bardzo dynamicznie pokonuje zakręt, sprzęgło przekierowuje część momentu obrotowego z osi przedniej na tylną.
Dzięki zaawansowanej budowie podwozia, Audi A3 clubsport quattro concept dynamicznie, a zarazem bezpiecznie przenosi swą olbrzymią moc na drogę. Przednie zawieszenie to konstrukcja McPhersona. Jego aluminiowe elementy redukują ciężar masy nieresorowanej. Czterowahaczowa konstrukcja osi tylnej może przejmować siły wzdłużne i poprzeczne niezależnie od siebie. Progresywne wspomaganie układu kierowniczego jest tak zestrojone, że wraz z coraz większym skrętem kół, przełożenie staje się coraz bardziej bezpośrednie. Dodatkowo, w miarę wzrastającej prędkości samochodu, elektromagnetyczne wspomaganie układu kierowniczego stopniowo zmniejsza swą siłę.
W porównaniu z modelem seryjnym Audi S3 Limousine, karoserię obniżono tu o 10 mm. Zarówno sprężyny, jak i amortyzatory są dość twarde. Parametry amortyzatorów można precyzyjnie regulować. Umożliwia to perfekcyjne dostosowanie pojazdu do konkretnych warunków drogowych, czy to do jazdy po drogach publicznych, czy po torze wyścigowym.
Koła Audi A3 clubsport quattro concept mają wymiary 9,5 na 21 cali i zaopatrzone są w opony o rozmiarze 275/25 R21. Przednie tarcze o średnicy 370 mm są wentylowane od wewnątrz. Wszystkie cztery tarcze wykonano z ceramiki wzmocnionej włóknem węglowym. Są niezwykle lekkie i bardzo odporne na ścieranie.
Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC, który można częściowo lub całkowicie deaktywować, swoimi szybkimi reakcjami wspomaga prowadzenie pojazdu. W granicznych obszarach zakrętów, system delikatnie przyhamowując koła znajdujące się po wewnętrznej stronie łuku sprawia, że Audi A3 clubsport quattro concept niezmiernie lekko wchodzi w zakręt. Ponadto gwarantuje najwyższy poziom kontroli i niezawodności, automatycznie prostując przednie koła przy wychodzeniu z zakrętu.
Bazą Audi A3 clubsport quattro concept jest koncepcja modularnej platformy podłogowej dla aut z silnikiem montowanym poprzecznie (MQB). Umożliwia ona niskie umiejscowienie punktu ciężkości i precyzyjne rozłożenie obciążeń między osiami, co jest warunkiem dynamicznego zachowania pojazdu. Elementy z twardych, hartowanych stopów stali w podłodze przedziału pasażerskiego tworzą wytrzymałą konstrukcję. Mają cienkie ścianki, a dzięki ich niezmiernej wytrzymałości można było wydatnie zredukować ich wagę.
Lekka karoseria to podstawa niewielkiego ciężaru. Waga samochodu studyjnego bez kierowcy wynosi zaledwie 1527 kg. Każdy koń mechaniczny ukryty pod jego maską musi poruszyć zaledwie 2,9 kg – to współczynnik równy pojazdom wyścigowym. Audi A3 clubsport quattro concept ma 4490 mm długości, 1856 mm szerokości i 1382 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2631 mm.
Spektakularny wygląd polakierowanego na niebieski kolor Magnetic Blue Audi A3 clubsport quattro concept, już na pierwszy rzut oka przywodzi na myśl jego dynamikę. Obramowanie osłony chłodnicy Singleframe ma barwę matowego aluminium. Jej czarną, lakierowaną na wysoki połysk kratownicę ze stylizowanymi na plastry miodu oczkami zdobi emblemat quattro. Sama kratownica zapewnia optymalny przepływ powietrza. Maskę silnika, której przedni brzeg lekko zachodzi na osłonę chłodnicy i diodowe reflektory, wieńczy logo Audi.
Charakterystycznym elementem z przodu pojazdu koncepcyjnego jest wyglądająca niczym ostrze, przebiegająca pod osłoną chłodnicy Singleframe listwa, wykonana z CFRP. Podobnie jak lotki na końcach skrzydeł samolotu, jej końce wygięto w górę, by uporządkować stylistycznie duże wloty powietrza o masywnych brzegach. Tak jak w samochodach wyścigowych, zamontowany u dołu spojler zwiększa siłę docisku osi przedniej.
Patrząc na auto z boku, z łatwością zauważymy jego ostre kontury. Dwie wyraźne krawędzie nad kołami, które przechodzą dalej na drzwi, zarysowują kontury błotników z przodu i z tyłu pojazdu. Wykończenia z tworzyw sztucznych nadają karoserii szerokości, równocześnie przywodząc na myśl klasyczne modele Audi oraz aktualnie produkowane Audi RS 4 Avant. Okrągły wlew paliwa w słupku C i zminimalizowane lusterka boczne to kolejne elementy typowe dla samochodów sportowych marki Audi. Listwy progowe wykonano w całości z CFRP.
Z tyłu pojazdu uwagę przykuwa duży, wyciągnięty w górę dyfuzor, który zapewnia odpowiednie ujście powietrza i spalin. Trzy pionowe listwy dzielą jego czarną, lakierowaną na wysoki połysk kratownicę. Końcówki rur układu wydechowego również otoczono kratownicą i połączono listwą o stylistyce ostrza.
Kiedy Audi A3 clubsport quattro concept hamuje z dużej prędkości, uaktywnia się tzw. air brake. Uruchamiany elektronicznie tylny segment pokrywy bagażnika błyskawicznie podnosi się z pozycji spojlera w pozycję prawie pionową. Przy prędkości 250 km/h, hamulec powietrzny skraca drogę hamowania o ok. 12 metrów. Również dlatego, że ESC, dzięki zwiększonemu dociskowi, może przekazać tylnej osi więcej mocy hamowania.
We wnętrzu Audi A3 clubsport quattro concept wygodnie zasiądą cztery osoby. Dla kierowcy i pasażera siedzącego z przodu zamontowano sportowe fotele z mocno zarysowanymi bokami. Ich oparcia przełamano poniżej zintegrowanych zagłówków, a osłony z CFRP chronią tylną część ich oparć. To jeden z bardziej widocznych przykładów zastosowania koncepcji lekkiej konstrukcji Audi.
Czarne podziałki, czerwone wskazówki i białe cyfry nadają tablicy rozdzielczej unikalnego stylu. Dioda zamontowana w obrotomierzu, po osiągnięciu wartości 6900 obr./min, błyśnięciem sugeruje przełożenie biegu. Siedmiocalowy monitor nawigacji MMI plus po przekręceniu kluczyka w stacyjce wita kierowcę specjalnym powitaniem na ekranie. Dwa duże, osobne przyciski na trójramiennej, wielofunkcyjnej kierownicy służą do startu i zatrzymania silnika oraz do selekcji trybu pracy systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select.
Dominującym kolorem we wnętrzu pojazdu studyjnego jest czerń. Lamówki obić siedzeń mają kolor jasno szary, a kontrastowe szwy – niebieski Sepang. Podsufitka i słupki obciągnięto czarną tkaniną Alcantara, a listwy dekoracyjne wykonano ze szczotkowanego aluminium.
Delikatne detale podkreślają sportowy charakter Audi A3 clubsport quattro concept. Materiałem, z którego zrobiono podparcie lewej stopy i pedały, jest szlachetna stal. Klamki drzwi skomponowano z dwóch jakby przełamanych listew. Dźwignię zmiany biegów siedmiostopniowej skrzyni S tronic zdobi czerwony pierścień, plakietka z CFRP i logo Clubsport. Emblematy z nazwą umieszczono także na tablicy rozdzielczej i na listwach progowych.
Mottem tegorocznego stoiska nad Wörthersee jest hasło „Audi Sport“. W związku z tym, cały zajmowany przez cztery pierścienie teren zamieniono w Audi Pit Lane. Obok Audi A3 clubsport quattro concept będzie można podziwiać tu dobrze już znane, inne sportowe samochody koncepcyjne oraz dziesięć wysokiej mocy modeli różnych klas.
Najważniejszym z nich jest z pewnością Audi TT quattro sport concept, najczystsze wcielenie sportowego wyglądu i dynamicznych osiągów. Obok niego ujrzeć będzie można seryjne Audi TTS oraz Audi S1 w wersji GTI, wyposażone w jednostkę napędową 2.0 TFSI o mocy aż 170 kW (231 KM). Kolejną atrakcją wystawy będzie Audi S3 Cabriolet, czteromiejscowy, sportowy compact segmentu premium z otwieranym, miękkim dachem. Poza nim, na zwiedzających oczekiwać będzie kolejny model S z rodziny A3, czyli Audi S3 Limousine.
Samochody ze znaczkiem RS reprezentują dynamiczną czołówkę każdej z linii modelowych Audi. Budowane przez quattro GmbH auta wyposażone są w najmocniejsze silniki i napęd na cztery koła quattro. Nadają się zarówno do dynamicznej, sportowej jazdy, jak i do codziennego użytku. Nad Wörthersee wystawione zostaną z tej serii: Audi RS 5 Coupé, RS 6 Avant oraz ultrasportowe R8 V10 Spyder.
Oko miłośników motocykli ucieszy zapewne Ducati Hypermotard SP. Włoski producent motocykli Ducati, od roku 2012 w całości należący do Audi AG, przedstawiając ten właśnie model, idealnie wpisuje się w sportowe założenia ekspozycji Audi nad Wörthersee.