Zafira Tourer w nowym, ekonomicznym wariancie: uniwersalny siedmiomiejscowy Opel jest obecnie dostępny z silnikiem 1.6 CDTI ecoFLEX o mocy 88 kW/120 KM. Dołączył on do turbodiesla o mocy 100 kW/136 KM, montowanego w tym kompaktowym vanie od zeszłego roku. Obie jednostki należą do nowej generacji wysokoprężnych silników Opla i wyróżniają się wyjątkowo niskim zużyciem paliwa oraz doskonałą kulturą pracy, a także minimalnym poziomem hałasu. W prasie motoryzacyjnej silnik 1.6 CDTI ecoFLEX zyskał miano „szepczącego diesla”. Silniki te są częścią wielkiej ofensywy modelowej i silnikowej Opla, w ramach której w latach 2014-2018 na rynek trafi 27 nowych modeli i 17 nowych silników. Nowa wersja Zafiry Tourer z silnikiem Diesla jest już dostępna w Polsce.
W trakcie prac koncepcyjnych, projektowych i konstrukcyjnych szczególny nacisk położono na ograniczenie hałasu, wibracji i na poprawę kultury pracy silnika. Dzięki tym staraniom pracuje on niezwykle cicho i płynnie. Przed zbudowaniem prototypu przeprowadzono zaawansowane symulacje komputerowe oraz przetestowano szereg pętli optymalizacji w celu ustalenia charakteru hałasu emitowanego przez poszczególne elementy i podzespoły. W rezultacie silnik ten ma najniższy poziom hałasu i drgań w swojej klasie.
Nowa generacja silników ma też wiele innych zalet: dzięki wprowadzonym udoskonaleniom obniżono zużycie paliwa i poziom emisji CO2. Zafira Tourer z silnikiem 1.6 CDTI ecoFLEX o mocy 88 kW/120 KM jest standardowo wyposażona w system Start/Stop, sześciobiegową przekładnię manualną o obniżonym tarciu wewnętrznym, a także system odzyskiwania energii w czasie hamowania. Umożliwia on optymalne zarządzanie energią elektryczną dzięki przywracaniu części energii kinetycznej za pośrednictwem generatora w trybie hamowania silnikiem, a następnie przekształcaniu jej w energię elektryczną zasilającą akumulator. Proces ten przebiega automatycznie za każdym razem, kiedy kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu lub naciska hamulec. Gdy akumulator jest naładowany, moc generatora na wyjściu znacznie maleje, a nagromadzona energia elektryczna zasila elementy układu elektrycznego w sposób oszczędzający paliwo. Oznacza to, że silnik nie musi zasilać generatora podczas przyspieszania, co pozwala ograniczyć zużycie paliwa i poziom emisji CO2. Ponieważ konwencjonalna bateria w trakcie tego cyklicznie powtarzanego procesu byłaby narażona na nadmierne obciążenie, w Zafirze Tourer montowany jest wysokowydajny akumulator zbudowany w technologii AGM (Absorbent Glass Mat). Zapewnia on maksymalną niezawodność układu elektrycznego i daje gwarancję, że silnik uruchomi się błyskawicznie w każdej sytuacji. W akumulatorze AGM elektrolit zostaje wchłonięty przez matę z włókna szklanego, co zwiększa jego gęstość i zmniejsza opór wewnętrzny, a w rezultacie ułatwia rozruch zimnego silnika i wydłuża czas eksploatacji akumulatora.
Dzięki wykorzystaniu ultranowoczesnych technologii nowy „szepczący” diesel montowany w Zafirze Tourer jest niezwykle cichy i gwarantuje wysoki komfort jazdy. Charakteryzuje się on również niższym zużyciem paliwa i zmniejszeniem emisji CO2; w cyklu mieszanym spala jedynie 4,5 l/100 km, emitując zaledwie 119 g/km CO2. Dzięki tak doskonałym parametrom siedmiomiejscowa Zafira Tourer otrzymała w Niemczech wysoką ocenę efektywności energetycznej (A).
Nowa generacja wysokoprężnych silników Opla: Mocne, oszczędne i przyjazne dla środowiska
Obie wersje silnika 1.6 CDTI montowane w Zafirze Tourer (o mocy 120 i 136 KM) spełniają przyszłe normy emisji Euro 6. Inżynierowie osiągnęli to, wprowadzając opracowany przez firmę Opel układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) BlueInjection, dzięki któremu silniki wysokoprężne są równie ekologiczne (pod względem poziomu emisji) jak jednostki benzynowe. Podczas przyjaznego dla środowiska procesu oczyszczania gazów wydechowych, do strumienia spalin wtryskiwany jest nieszkodliwy płyn o nazwie AdBlue®, będący mieszanką mocznika i wody. Wynikiem jego rozkładu jest amoniak przechowywany na podłożu katalizatora. Tlenki azotu (NOx), które dostają się do katalizatora ze spalinami, są następnie wybiórczo redukowane do azotu i pary wodnej. W ten sposób można zredukować 60-80% tlenków azotu.
Blok cylindrów silnika 1.6 CDTI, wał korbowy oraz głowicę wykonano z aluminium, co pozwoliło zmniejszyć masę o 20 kilogramów. Wtryskiwacze podające paliwo pod ciśnieniem 2000 barów, a więc wyższym o 25% w porównaniu z poprzednimi generacjami silników wysokoprężnych, umożliwiają podział wtrysku nawet na 10 porcji na każdy cykl pracy cylindra. Takie rozwiązanie zapewnia wyższą moc, lepsze rozproszenie paliwa i jego bardziej efektywne wymieszanie z powietrzem z kanałów dolotowych.
Te dwa niezwykle oszczędne i ciche silniki 1.6 CDTI nowej generacji uzupełniają bogatą ofertę jednostek wysokoprężnych dostępnych dla Zafiry Tourer. Klienci mają też do wyboru dobrze znany 2-litrowy diesel o mocy 81 kW/110 KM, 96 kW/130 KM lub 121 kW/165KM, a także flagowy silnik o mocy 143 kW/195 KM, z maksymalnym momentem obrotowym 400 Nm. W ofercie jednostek benzynowych dostępny jest silnik o pojemności 1,8 litra i mocy 85 kW/115 KM, a także dwie wersje silnika 1.4 z turbodoładowaniem o mocy 88 kW/120 KM lub 103 kW/140 KM oraz jednostka 1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo o mocy 125 kW/170 KM. Najmocniejszym silnikiem benzynowym montowanym w nowej Zafirze Tourer jest 1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo o mocy 147 kW/200 KM. Obie wersje turbodoładowanych jednostek benzynowych z bezpośrednim wtryskiem należą do całkowicie nowej generacji silników Opla.
Klienci gustujący w jeszcze bardziej ekonomicznym i ekologicznym stylu jazdy mogą wybrać silnik 1.4 LPG ecoFLEX o mocy 103 kW/140 KM lub 1.6 CNG ecoFLEX rozwijający moc 110 kW/150 KM.