Fiat 500X jest crossoverem nie tylko z samego charakteru, ale również dlatego, że jest propozycją dla różnych grup klientów, różniących się płcią, wiekiem oraz potrzebami i gustami. W tym sensie, znak „X” symbolizuje skrzyżowanie się segmentów, które znacznie różnią się między sobą. Na każdą z nich składają się młodzi i dojrzali, miłośnicy piękna i koneserzy charakteru. Są dynamiczni, prowadzą aktywne życie towarzyskie i pielęgnują różne pasje i zainteresowania. Jednak to, co mają ze sobą wspólnego, to pragnienie cieszenia się satysfakcjonującymi wrażeniami z jazdy i wyrażanie swojej osobowości poprzez wyróżniający się styl. Dziś wszyscy oni znajdują jasną, wyczerpującą odpowiedź: Fiat 500X.
Dostępne są dwie wersje: pierwsza, wyróżniająca się charakterystycznymi, eleganckimi i stylowymi szczegółami, która z pewnością zyska uznanie Klientów z dużych miast. Druga wersja, natomiast, ma zdecydowanie bardziej terenowy charakter i wyposażenie, co sprawia, że jest idealnym rozwiązaniem dla miłośników wypoczynku i rekreacji na świeżym powietrzu, którzy nie chcą rezygnować z niepowtarzalnego stylu Fiata 500.
Styl i wymiary
Zaprojektowany przez Centro Stile Fiat, nowy Fiat 500X reprezentuje nowy wymiar niepowtarzalnej 500-ki, gdzie zderzają się charakterystyczny styl i nowoczesna koncepcja crossovera z niebagatelnymi możliwościami terenowymi zapewnianymi przez wersję dedykowaną miłośnikom rekreacji na świeżym powietrzu.
Przy całej swej nietuzinkowym stylu i wyraźnym włoskim designie nowy samochód charakteryzuje się przemyślaną wszechstronnością i jakością mocno osadzonymi w kompaktowych rozmiarach, przestronnością wnętrza z zastosowaniem wysokiej klasy materiałów, jak i najbardziej zaawansowaną technologią stojąca na straży bezpieczeństwa, komfortu i dobrego samopoczucia kierowcy i pasażerów.
Solidny wygląd samochodu znajduje swoje idealne odwzorowanie w harmonijnej linii, która tworzy wymiary idealne dla klientów poszukujących komfortu przestrzeni i wyposażenia typowego dla kompaktowych sedanów. Jednocześnie, dzięki swym rozmiarom: długości 4,25 m (2 cm więcej w wersji dedykowanej miłośnikom wypoczynku), szerokości 1,8 m i wysokości 1,6 m (z relingiem dachowym lub napędem na 4 koła, wymiary te wynoszą odpowiednio 161 cm i 162 cm).
Kompaktowy na zewnątrz, przytulny wewnątrz: przestronny, bezpieczny, z wykorzystaniem doskonałych materiałów, wysokiej jakości wykończeń i praktycznych schowków. Wygodny przedział pasażerski, który jest bezsprzecznie „Made in Italy” jest oferowany aż w siedmiu wersjach wykończenia wnętrza, uzyskiwanych dzięki dopasowaniu różnych rodzajów tkanin, skór i kolorów. Wszystko to jest jeszcze bardziej funkcjonalne dzięki wielu możliwościom regulacji foteli i przestronnemu bagażnikowi (350 litrów).
Wreszcie, klient może wybierać spośród 12 różnych wersji lakieru, podkreślających zmysłową formę Fiata 500X, dodatkowo wzmacnianych przez osiem różnych wzorów 16-, 17- i 18-calowych felg aluminiowych.
Wersje silnikowe
Nowy Fiat 500X, w zależności od rynku w regionie EMEA, oferuje różne kombinacje silnika, skrzyni biegów i przekładni, aby spełnić wszystkie wymagania użytkowania, zawsze z poszanowaniem natury i przy maksymalnej wydajności pod względem osiągów, zużycia paliwa i emisji. W momencie wprowadzania na rynek, linia silników będzie obejmowała następujące jednostki: 140 KM 1.4 MultiAir (z napędem na przednie koła i 6-biegową manualną skrzynią biegów), 120 KM, 1.6 MultiJet II (także z napędem na przednie koła i 6-biegową manualną skrzynią biegów) oraz 140 KM, 2.0 MulitiJet II (9-stopniowa automatyczna skrzynia biegów oraz napęd na 4 koła).
W późniejszym okresie gama zostanie uzupełniona o silniki: 110 KM 1.6 “E-torQ” (5-biegowa manualna skrzynia biegów oraz napęd na przednie koła, 170 KM 1.4 Turbo MultiAir II (9-biegowa automatyczna skrzynia biegów oraz napęd na 4 koła) oraz potężny 2.4 Tigershark o mocy 184 KM (9-stopniowa automatyczna skrzynia biegów i napęd na 4 koła).
Silnik 140 KM, 1.4 Turbo MultiAir II będzie także dostępny z napędem na 4 koła i 6-biegową dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów. Jeśli chodzi o szczegóły, innowacyjna dwusprzęgłowa, sekwencyjna skrzynia biegów daje zarówno większy komfort jazdy i nadaje jej bardziej sportowy charakter niż tradycyjna automatyczna skrzynia biegów, jak i zapewnia większą wydajność oraz niższe zużycie paliwa. Koncepcja tego urządzenia opiera się na równoległym działaniu dwóch skrzyń biegów umożliwiających niezwykle szybką zmianę biegów na zasadzie zwolnienia jednego sprzęgła i równoczesnego włączenia drugiego.
Dostępne będą również inne silniki turbodiesel: 95 KM 1.3 Multijet II (z 5-biegową manualną skrzynią biegów i napęd na koła przednie) i 140 KM 2.0 Multijet II (z 6-biegową manualną skrzynią biegów i napędem na 4 koła).
Dziewięciostopniowa automatyczna skrzynia biegów
Crossover 500X to pierwszy samochód Fiata oferujący dziewięciostopniową automatyczną skrzynię biegów. Skrzynia ta, w połączeniu z silnikiem benzynowym 170 KM 1.4 MultiAir II lub silnikiem turbodiesel 140 KM 2.0 MultiJet II oferuje wiele korzyści, w tym świetne przyspieszania i sprawne przeniesienie mocy. Elektronicznie sterowana, nowa dziewięciostopniowa automatyczna skrzynia biegów posiada funkcję przełączania „w locie” („shift-on-the-fly”) z możliwością przełączenia na ręczny tryb sekwencyjny.
4WD oraz system odłączenia tylnej osi
Nowy Fiat 500X jest dostępny w konfiguracjach z napędem na dwa i cztery koła. Szczególną cechą napędu na cztery koła nowego crossovera Fiata jest zastosowanie systemu odłączania tylnej osi, który pozwala na zmniejszenie energii traconej przez opór, gdy nie jest wymagane działanie napędu na cztery koła, co zapewnia ekonomiczną eksploatację pod względem zużycia paliwa. Wraz z Jeepem Renegade to jedyny samochód w segmencie oferujący ten system; układ odłączania tylnej osi, dzięki stałej kontroli momentu, niezauważalnie przełącza się pomiędzy napędem na dwa i na cztery koła, bez konieczności interwencji kierowcy.
„Drive Mood Selector” oraz system Traction Plus
Nowy Fiat 500X oferuje „Drive Mood Selector”, system, który oddziałuje na silnik, hamulce, układ kierowniczy i skrzynię biegów/przekładnię, pozwalając ustawić trzy różne zachowania samochodu, zależnie od stylu jazdy najbardziej odpowiedniego do sytuacji i warunków nawierzchni: Auto (najlepsze pod względem komfortu, zużycia paliwa i emisji CO2), Sport (ustawienie sprzyjające wysokim osiągom) i All Weather (maksymalne bezpieczeństwo, nawet w warunkach niskiej przyczepności).
W wersjach bardziej odpowiednich dla miłośników wypoczynku na świeżym powietrzu, tryb All weather zastąpiono funkcją „Traction”, która w przypadku wersji z napędem na cztery koła, przyspiesza przekazywanie momentu obrotowego na tylną oś. Natomiast w wersjach z napędem na przednie koła, aktywuje on system sterowania „Traction Plus”, który z jednej strony poprawia przyczepność w trudnym, śliskim terenie, a z drugiej kosztuje mniej i odznacza się niższą emisją niż konwencjonalny napęd na cztery koła, okazując się bardziej skutecznym w przypadku codziennych, lekkich zastosowań terenowych.
Prowadzenie i bezpieczeństwo
Wyposażenie Fiata 500X w tylne zawieszenie typu McPherson zapewnia równowagę pomiędzy komfortem i łatwością prowadzenia. Co więcej, w celu zagwarantowania ochrony pasażerów, nowy crossover Fiata łączy karoserię zaprojektowaną według najnowocześniejszych kryteriów z elementami bezpieczeństwa czynnego i biernego, zapewniając doskonałe wyniki.
Standardowym wyposażaniem w całej gamie są tak istotne elementy wyposażenia, jak sześć poduszek powietrznych (przednie, boczne i kurtyny powietrzne), przednie reflektory z funkcją jazdy dziennej, światła przeciwmgielne z automatycznie dostosowującą się funkcją doświetlania zakrętów, oprócz wyrafinowanego systemu ESC (Electronic Stability Control). Ponadto, w zależności od wersji i rynku, w standardzie lub na życzenie dostępny jest zaawansowany układ Lane Assist (system ostrzegania przed zmianą pasa) i Blind Spot Assist (system sygnalizacji martwego pola). Opcjonalnie możliwe jest również wyposażenie Fiata 500X w nową kamerę cofania ParkView i system „Brake Control” (wspomagania hamowania).
Informacje i rozrywka
Pod względem komfortu i wyposażenia informacyjno-rozrywkowego, Fiat 500X wyróżnia się w swojej kategorii, dzięki zaawansowanym systemom Uconnect TM z ekranem dotykowym 5″ lub 6,5″. Obie wersje są wyposażone w interfejs Bluetooth, złącze AUX-IN, port USB i funkcję poleceń głosowych. Dodatkowo 5″ Uconnect Radio Nav oferuje nawigację TomTom 2.5D, a Uconnect z 6.5″ Radio Nav nawigację satelitarną z mapami 3D, wskazówkami dojazdu i funkcją „One Shot Voice Destination Entry” pozwalającą na wprowadzanie adresów przy pomocy poleceń głosowych.
Dzięki kolorowemu ekranowi dotykowemu, system pozwala na dostęp do wszystkich głównych funkcji: od radia analogowego i cyfrowego (DAB), poprzez wszystkie główne źródła multimediów (odtwarzacz multimedialny, iPod, iPhone, smartfon), które mogą zostać podłączone za pośrednictwem interfejsu wykorzystującego łącze Bluetooth, złącza Aux-in, gniazda USB, gniazda SD oraz komend głosowych. Wszystkim tym można zarządzać bezpośrednio za pomocą sterowania na kierownicy, aby nie odrywać wzroku od drogi, a rąk od kierownicy.
Nowy system UconnectTM Live pozwala również klientom – poprzez integrację z ich smartfonami – korzystać z wielu aplikacji w systemie pokładowym tak, aby mogli być zawsze w kontakcie z przyjaciółmi na Facebooku i Twitterze; słuchać milionów utworów muzycznych na Deezer i ponad 100 000 stacji radiowych za pomocą Tune-In; otrzymywać w czasie rzeczywistym wiadomości z serwisu Reuters i informacje o ruchu drogowym, fotoradarach i pogodzie dzięki TomTom Live.
Wreszcie, Fiat 500X proponuje „eco:DriveTM”, system która pozwala na zaoszczędzenie do 16% kosztów paliwa i zmniejszenie emisji CO2, wraz z usługą „my:CarTM”, która pomaga w naprawach i radzeniu sobie z sytuacjami awaryjnymi dzięki interaktywnej instrukcji użytkownika.
Jeśli chodzi o audio, na życzenie dostępny jest system Beats Hi-Fi. Opracowany we współpracy z Beats by Dr Dre i wprowadzony od modelu 500L, rewolucjonizuje sposób, w jaki można doświadczać muzyki we wnętrzu nowego Fiata 500X.