Długie oczekiwanie dobiega już końca: Nissan Juke NISMO RS szturmem zdobędzie salony całej Europy już w grudniu tego roku. Debiut nowego modelu RS jest początkiem kolejnego, fascynującego rozdziału w historii modelu Juke NISMO i stanowi rozszerzenie coraz większej gamy pojazdów drogowych Nissana oferowanych w wersji NISMO.
Juke NISMO RS, który został zaprezentowany po raz pierwszy na tegorocznym Salonie Samochodowym w Genewie, został poddany licznym modyfikacjom przeprowadzonym przez inżynierów odpowiedzialnych za program NISMO i jest godnym kontynuatorem linii zapoczątkowanej przez flagowego Nissana GT-R NISMO.
Potwierdzając reputację Nissana jako firmy, która oferuje mnóstwo emocji możliwie najszerszemu gronu odbiorców oraz udostępnia im technologie opracowane dla potrzeb sportu motorowego, nowy Juke NISMO RS zawiera wiele ulepszeń w stosunku do standardowej wersji NISMO. Dzięki lepszym osiągom, bardziej sportowo zestrojonemu zawieszeniu, mocniejszym hamulcom oraz dodatkowemu wyposażeniu, nowy RS jest jeszcze bardziej ekstremalną i bezkompromisową wersją cieszącego się wśród nabywców ogromnym uznaniem kompaktowego crossovera.
Jak każdy model NISMO, również RS pełnymi garściami czerpie z przełomowych rozwiązań stylistycznych, aerodynamicznych i konstrukcyjnych stosowanych w wyścigach samochodowych, oferując prawdziwie sportowe osiągi i własności jezdne w samochodzie przeznaczonym do eksploatacji na drogach publicznych.
„Udział Juke NISMO w sprzedaży modelu Juke w Europie nieustannie rośnie, co jednoznacznie dowodzi dużego zainteresowania entuzjastów spragnionych jeszcze lepszych osiągów. Juke NISMO RS spełni ich oczekiwania i umocni renomę NISMO jako twórcy wyczynowych pojazdów ery cyfrowej” – powiedział Guillaume Cartier, starszy wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w europejskim oddziale Nissana.
Korzystając z ogromnego doświadczenia NISMO zebranego podczas imprez sportowych organizowanych w różnych częściach świata, zaawansowany technologicznie silnik 1.6 DIG-T zastosowany w wersji RS poddano dalszym modyfikacjom, zwiększając jego moc z 200 KM (147 kW) do 218 KM (160 kW). W pojeździe z napędem na przednią oś i manualną skrzynią biegów generuje on już nie 250, ale 280 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W celu zagwarantowania, że zawieszenie skutecznie przeniesie dodatkowy zapas momentu na drogę, w wersjach 2WD na przedniej, napędzanej osi zastosowano mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.
W modelach z napędem na cztery koła w standardzie oferowany jest zaawansowany system rozdziału momentu obrotowego – Torque Vectoring System. Moment obrotowy o wartości 250 Nm przenoszony jest na nawierzchnię za pomocą przekładni Xtronic. Pojazdy ze skrzynią Xtronic są standardowo wyposażone w zamontowane przy kierownicy łopatki służące do sterowania skrzynią podczas jej pracy w ośmiostopniowym trybie manualnym.
Zwiększonym osiągom NISMO RS towarzyszy udoskonalona akustyka układu wydechowego z tłumikiem o większej średnicy, z którego wydobywa się sportowy odgłos pracy silnika.
Pozostałe udoskonalenia związane ze wzrostem mocy to wzmocnienia nadwozia w strategicznych strefach, jeszcze bardziej zwiększające jego sztywność skrętną, oraz hamulce bardziej odporne na utratę skuteczności wskutek częstego i intensywnego używania. Średnicę przednich tarcz zwiększono z 296 do 320 mm, a z tyłu zastosowano tarcze wentylowane. Dopełnieniem zmian charakterystyki zawieszenia są także zmienione nastawy sprężyn i amortyzatorów.
Juke NISMO RS wyróżnia się czerwonymi zaciskami hamulców i dyskretnymi emblematami RS z przodu i z tyłu nadwozia. Logo RS widnieje też na obrotomierzu, który wraz z drugim głównym zegarem jest osłonięty pokrytym zamszem daszkiem. Ciekawym, przykuwającym uwagę detalem wykończenia wnętrza są nadruki na dźwigni zmiany biegów, łopatkach sterujących skrzynią biegów oraz na konsoli centralnej.
Na liście wyposażenia opcjonalnego wersji RS widnieją między innymi specjalne sportowe fotele kubełkowe Recaro, ksenonowe reflektory, system kamer 360° oraz pakiet Safety Shield, obejmujący ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, ostrzeganie o pojeździe w martwym polu oraz wykrywanie poruszających się obiektów, czyli zestaw funkcji informujących kierowcę sygnałem wizualnym i dźwiękowym o zagrożeniu kolizją.
Nowy Juke NISMO RS będzie dostępny w trzech kolorach nadwozia: białym perłowym, czarnym metalicznym oraz srebrnym. Każdemu z nich towarzyszy specjalnie zaprojektowane wnętrze o jednolitej kolorystyce.
Dopracowane pod względem aerodynamicznym nadwozie NISMO RS wyposażono w obniżone zderzaki, poszerzone nadkola i spojlery boczne. Z przodu uwagę zwraca ciemny, chromowany grill z motywem litery V, a z tyłu – spojler na klapie bagażnika optymalizujący obieg powietrza wokół samochodu. Elementy poprawiające własności aerodynamiczne samochodu dopracowano na podstawie doświadczeń zdobytych na torach wyścigowych. Pozwalają one na zmniejszenie sił unoszących przód i tył samochodu bez zwiększania oporu czołowego.
Typowe dla wersji NISMO akcenty zewnętrzne obejmują czerwone nakładki lusterek bocznych oraz czerwony pasek biegnący wokół całego nadwozia przy jego dolnej krawędzi. Całości dopełniają nowe diodowe światła do jazdy dziennej osadzone w dolnych wlotach powietrza oraz imponujące, 18‑calowe obręcze kół ze stopów metali lekkich, podkreślające muskularną sylwetkę nowego Juke NISMO RS.
Wnętrze pojazdu również utrzymano w estetyce typowej dla NISMO, na którą składają się takie detale, jak wyczynowa kierownica, charakterystyczne pedały, wskaźniki, rękojeść dźwigni zmiany biegów oraz wykończenie drzwi. Sportowe fotele NISMO pokryte zamszem z czerwonymi przeszyciami zapewniają wysoki komfort i skutecznie podtrzymują ciało w trakcie pokonywania zakrętów.
W NISMO RS wprowadzono również szereg innych zmian przeniesionych z pozostałych odmian odnowionego modelu Juke. Najbardziej oczywiste z nich to przeprojektowane górne reflektory i tylne światła z motywem bumerangu, a także lusterka boczne z kierunkowskazami w technologii LED.
Mimo wyczynowego charakteru Juke NISMO RS pozostał bardzo praktycznym samochodem. Wersje z napędem na przednią oś mają teraz bagażnik o subtelnie zmienionym kształcie i pojemności zwiększonej aż o 40%. Do poprawy funkcjonalności tej części pojazdu przyczyniają się także takie rozwiązania, jak możliwość złożenia na płasko tylnych siedzeń czy dwupoziomowa podłoga.
„Nowy Juke NISMO RS jest w pełni zgodny z etosem NISMO, oferując znakomite osiągi i wysokiej klasy wzornictwo inspirowane naszymi dokonaniami w sporcie samochodowym. Zaprojektowaliśmy pojazd atrakcyjny, dostarczający emocji i jednocześnie dostępny dla szerokiego grona odbiorców” – powiedział Guillaume Cartier, starszy wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w europejskim oddziale Nissana.