Nissan Juke to crossover SUV autosegmentu B produkowany przez japońską markę od 2010 roku w supernowoczesnej fabryce Nissana w Sunderland w Wielkiej Brytanii i pozycjonowany w ofercie japońskiego producenta poniżej modelu Nissan Qashqai.
Model zadebiutował w wersji produkcyjnej podczas salonu samochodowego w Genewie jako odświeżająca rynek alternatywa dla nieciekawych tradycyjnych modeli w segmencie samochodów małych.
I generacja (2010-2019)
Podstawowe silniki Nissana Juke pierwszej generacji to 16-zaworowy 1.6 z unikatowym systemem podwójnych wtryskiwaczy, rozwijający moc 86 kW (117 KM) i maksymalny moment obrotowy 157 Nm, oraz diesel 1.5 dCi z common rail o mocy 81 kW (110 KM) i wytwarzający 240 Nm momentu obrotowego. Najmocniejszą wersją był Nissan Juke z silnikiem 1.6 z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem, rozwijający moc 140 kW (190 KM) i osiągający maksymalny moment obrotowy rzędu 240 Nm. Model mógł być wyposażony w napęd ALL-MODE 4x4-i rozbudowany o układ indywidualnego podziału momentu obrotowego.
Rekordowe wyniki w pierwszym roku sprzedaży skłoniły Nissana do skonstruowania pierwszego w historii super crossovera jakim był Juke‑R, którego zaczeto szkicować już w 2011 roku. Pod maską ekstremalnego crossovera pracował silnik 3.8 V6 z podwójnym doładowaniem, zaadaptowany wprost z flagowego supersamochodu marki, modelu Nissan GT-R.
Od początku 2013 roku dostępny był w wersji Nissan Juke Nismo, którą wyposażono w 1,6-litrowy turbodoładowany silnik wytwarzający 147 kW (200 KM) i 250 Nm. Przednionapędowy wariant Juke Nismo przyspieszał od 0 do 100 km/h w 7,8 sekundy i osiągał prędkość maksymalną 215 km/h. Ostateczna wersje modelu poprzedziła prezentacja samochodu koncepcyjnego Nissan Juke Nismo Concept. Modele Nissan Juke-R i Nissan Juke NISMO można było po raz pierwszy zobaczyć w Polsce we wrześniu 2012 roku podczas imprezy Verva Street Racing.
Na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2014 roku zaprezentowano gruntowną aktualizację modelu, która otrzymała m.in. nową stylistykę przodu i tyłu, otwierany panoramiczny szklany szyberdach, nowe obręcze kół ze stopów metali lekkich, nowy system audio NissanConnect najnowszej generacji, nowy turbodoładowany silnik 1.2, który mimo niewielkiej pojemności oferował doskonałe osiągi przy niskim zużyciu paliwa i emisji oraz zmodernizowany silnik 1.6 DIG-T.
W lutym 2015 roku do sprzedaży w polskich salonach trafiła jeszcze mocniejsza wersja popularnego crossovera. Nissan Juke Nismo RS posiadał silnik benzynowy o pojemności 1,6-litra turbo o mocy 218 KM i dostarczał 280 Nm momentu obrotowego. W egzemplarzach z napędem na cztery koła w standardzie oferowany był zaawansowany system rozdziału momentu obrotowego - Torque Vectoring System.
Kolejne lata przyniosły dalsze udoskonalenia oraz następne wersje specjalne tego modelu: w połowie 2016 roku pojawiła się np. wersja Nissan Juke Dynamic, na początku 2017 roku mieliśmy kolejno limitowaną edycję Nissan Juke Fun Edition, następnie Juke Premium ze wzmocnionym systemem nagłośnienia i niespełna pół roku później Juke Dark Sound czyli kolejną wersję przeznaczoną specjalnie z myślą o fanach muzyki. Jedną z ostatnich wersji specjalnych pierwszej odsłony tego modelu był bazujący na wersji N-Connecta, Nissan Juke Raceline, który występował w dwóch wersjach silnikowych: DIG-T 115 lub DIG-T 190 Xtronic.
II generacja (2019-)
Światowa premiera Nissana Juke drugiej generacji miała miejsce we wrześniu 2019 roku. Już miesiąc po prezentacji nowego modelu ruszyła produkcja Juke-a w brytyjskiej fabryce w Sunderland. Nissan Juke w drugiej odsłonie przyciąga uwagę zwiększonymi wymiarami, atletyczną sylwetką, atrakcyjnymi 19‑calowymi obręczami kół z lekkiego stopu oraz stylistyką coupe. Zmian dokonano również we wnętrzu pojazdu – względem poprzednika nowe wnętrze otrzymało przestronniejszą kabinę i większy bagażnik.
W momencie debiutu nowy Nissan Juke otrzymał 3‑cylindrowy turbodoładowany silnik benzynowy DIG‑T o pojemności 1 litra i mocy 117 KM, który zapewniał lepsze osiągi, niższe zużycie paliwa i wyższą kulturę pracy w porównaniu z jednostką o tej samej mocy, stosowaną w modelu pierwszej generacji. Model może występować z 6‑biegową przekładnią manualną lub 7‑biegową dwusprzęgłową skrzynią automatyczną (DCT) z funkcją zmiany przełożeń za pomocą manetek oraz selektorem trybu jazdy (Eco, Standard, Sport).
W 2019 roku nowy Nissan Juke otrzymał maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w rankingu bezpieczeństwa opracowanym przez Europejski Program Oceny Nowych Samochodów (Euro NCAP).
Podobnie jak w przypadku modeli pierwszej generacji i tym razem możemy się spodziewać szeregu kolejnych ciekawych wersji specjalnych. Jedną z nich jest Nissan Juke Enigma, kolejną zaprezentowana na początku 2022 roku wersja Nissan Juke Kiiro, która nawiązywała do premiery najnowszego filmu o Batmanie.
Wiosną 2022 roku Nissan ogłosił wprowadzenie hybrydowej odmiany modelu Juke. Rozpoczęcie zbierania zamówień na nowego Nissana Juke Hybrid ogłoszono z początkiem czerwca 2022 roku. Model posiada zaawansowany silnik spalinowy o mocy 69 kW (94 KM) i momencie obrotowym 148 Nm, zaprojektowany specjalnie do pracy w układzie hybrydowym. Za napęd elektryczny odpowiada główny silnik elektryczny o mocy 36 kW (49 KM) i momencie obrotowym 205 Nm.