MotoNews.pl

Nissan Signal Shield zapobiega dekoncentracji kierowców używających smartfonów w czasie jazdy

16 maja 2017

Kategoria | Rynek
Marka, model | ,
Nissan-Signal-Shield 6

Wiktoriański wynalazek znalazł zastosowanie w XXI wieku. Brytyjski oddział firmy Nissan wykorzystał liczącą niemal 200 lat technologię do stworzenia koncepcyjnego rozwiązania, które zmniejsza poziom dekoncentracji kierowców korzystających ze smartfonów podczas jazdy. Urządzenie jest wręcz genialne w swojej prostocie. Nissan Signal Shield to prototypowy, umieszczony w środkowym podłokietniku modelu Juke schowek pełniący rolę klatki Faradaya — wynalazku pochodzącego z lat 30-tych XIX wieku.

Jak działa Nissan Signal Shield?

Po włożeniu telefonu do schowka i zamknięciu pokrywy Nissan Signal Shield tworzy wokół niego „strefę ciszy”, blokując wszelkie przychodzące i wychodzące sygnały sieci komórkowej, jak również połączenia Bluetooth i Wi-Fi.

Koncepcja ta pozwala kierowcy wyeliminować czynniki rozpraszające uwagę podczas jazdy, takie jak wiadomości tekstowe, powiadomienia z serwisów społecznościowych czy informacje wysyłane przez zainstalowane w telefonie aplikacje.

Problemy z koncentracją podczas jazdy

Skala problemu nieustannie rośnie. Liczba kierowców, którzy przyznają się do korzystania z telefonu podczas jazdy zwiększyła się z 8% w 2014 roku do 31% w 2016 roku (wg RAC). Użytkownicy coraz częściej nie potrafią powstrzymać się od sprawdzania przychodzących wiadomości i powiadomień, które są wyświetlane na ekranach telefonów. Robią to nawet podczas jazdy. Własne badania Nissana potwierdziły, że niemal co piąty kierowca (18%) przyznaje się do SMS-owania za kółkiem.

Swoboda wyboru

Nissan Signal Shield pozwala kierowcom samodzielnie decydować o tym, czy chcą mieć łączność ze światem zewnętrznym podczas jazdy, czy też życzą sobie podróżować w przestrzeni „wolnej od telefonów”. Jest to rodzaj cyfrowego odwyku, w trakcie którego nic nie przeszkadza w prowadzeniu samochodu.

Jeśli kierowca chce korzystać z zapisanej w telefonie muzyki lub podcastów, może podłączyć urządzenie do pokładowego systemu audio za pomocą portu USB lub Aux. Telefon połączy się z samochodem przewodowo, nawet jeśli zostanie umieszczony w schowku Nissan Signal Shield.

Aby ponownie nawiązać połączenie z siecią komórkową, wystarczy otworzyć podłokietnik. Jest to czynność, która nie wymaga oderwania wzroku od drogi i dotykania telefonu. Telefon ponownie zaloguje się do sieci i połączy się z pokładowym systemem multimedialnym przez Bluetooth.

Klatka Faradaya

Innowacyjne rozwiązanie wykorzystuje zasadę klatki Faradaya. To przestrzeń otoczona przewodzącym prąd materiałem, takim jak druciana siatka, który jest nieprzenikliwy dla pola elektromagnetycznego. Nazwa klatki tego typu pochodzi od nazwiska angielskiego pioniera nauki Michaela Faradaya, który skonstruował ją w latach 30-tych XIX wieku.

Po włożeniu do środka urządzenia elektronicznego, takiego jak smartfon, wszystkie sygnały elektromagnetyczne — w tym pochodzące z sieci komórkowej lub Bluetooth — zostają odcięte przez zewnętrzny materiał przewodzący klatki. Tym samym przestają docierać do urządzenia.

 

Zdjęcia: Nissan