Nissan Juke, kultowy miejski crossover marki, jest teraz dostępny w wersji wyposażonej w zaawansowany napęd hybrydowy, zapewniający jeszcze wyższe osiągi oraz lepszą wydajność.
Nissan Juke Hybrid 2022
Juke Hybrid został wyposażony w hybrydowy zespół napędowy o wielu trybach pracy charakteryzujący się wydajnością i responsywnością oraz zapewniający harmonijne wrażenia z jazdy. Kierowcy i pasażerowie docenią rozruch odbywający się wyłącznie w trybie elektrycznym, angażujące właściwości jezdne oraz wyjątkowo niskie zużycie paliwa, możliwe dzięki inteligentnej, wielotrybowej skrzyni biegów, wydajnemu hamowaniu z odzyskiem energii oraz mocnemu akumulatorowi.
„Strategia elektryfikacji produktów Nissana nabiera tempa. Nowy Juke Hybrid wyznacza kolejny ważny etap w realizacji naszego strategicznego celu elektryfikacji wszystkich modeli do 2023 r.” – powiedział Guillaume Cartier, prezes Nissana w regionie AMIEO.
Najważniejszym celem przyświecającym twórcom nowego hybrydowego zespołu napędowego było dopasowanie go do zwinnej i dynamicznej charakterystyki modelu Juke, która zdobyła uznanie kierowców wersji z silnikiem spalinowym.
Wrażenia z jazdy jak w samochodzie elektrycznym
Tradycyjne układy hybrydowe oferują pozbawione emocji wrażenia z jazdy wynikające z połączenia silnika spalinowego z napędem akumulatorowym, natomiast inteligentny zespół napędowy modelu Juke Hybrid został dostrojony tak, by zmaksymalizować dystans pokonywany w trybie elektrycznym, co kierowcy cenią sobie najbardziej. Kluczowym celem konstruktorów Nissana było zmniejszenie częstotliwości wyłączania i rozruchu silnika spalinowego, przez wiele osób uznawanych za uciążliwe i irytujące. Dzięki temu zabiegowi zwiększono przyjemność z jazdy oraz zoptymalizowano wydajność układu.
Podczas testów udało się osiągnąć nawet 80% czasu jazdy miejskiej w trybie elektrycznym. Krótkie fazy hybrydowe służyły doładowaniu akumulatora, po czym samochód znów przełączał się na zasilanie wyłącznie elektryczne. Nissan Juke Hybrid nie tylko rusza w trybie elektrycznym – korzystając z energii zgromadzonej w akumulatorze może również rozpędzić się do 55 km/h, aby kierowca mógł cieszyć się długotrwałą przyjemnością i wrażeniami z jazdy jak w samochodzie w pełni elektrycznym.
System automatycznie maksymalizuje wykorzystanie trybu jazdy elektrycznej. Kierowca Nissana Juke Hybrid może również sam włączyć ten tryb, gdy nie chce uruchamiać silnika spalinowego – na przykład podczas jazdy wśród budynków mieszkalnych, w pobliżu szkoły, na parkingu, przy okienku drive-through czy w korku ulicznym. Jeżeli tylko pozwoli na to stan akumulatora, hybrydowy Juke będzie wtedy korzystał wyłącznie z napędu elektrycznego.
Wydajny silnik spalinowy dzięki synergii w ramach Aliansu
Przechodząc do szczegółów czyniących układ napędowy modelu Juke Hybrid tak wyjątkowym, należy wspomnieć o wiedzy i doświadczeniu, które są świadectwem połączonych sił inżynieryjnych Aliansu.
W skład zespołu napędowego wchodzi opracowany przez Nissana, zaawansowany technicznie silnik spalinowy nowej generacji, zaprojektowany specjalnie do pracy w układzie hybrydowym. Rozwija moc 69 kW (94 KM) i oferuje moment obrotowy do 148 Nm.
Z kolei za napęd elektryczny odpowiada dostarczony przez Nissana silnik elektryczny o mocy 36 kW (49 KM) i momencie obrotowym 205 Nm. Z Renault pochodzą natomiast: 15‑kilowatowy wysokonapięciowy prądnico-rozrusznik, falownik oraz chłodzony cieczą akumulator o pojemności 1,2 kWh, a także innowacyjna skrzynia biegów.
Zespół ten rozwija moc o 25% większą niż aktualnie stosowany w modelu Juke silnik benzynowy, przy oszczędności w zużyciu paliwa dochodzącej do 40% w cyklu miejskim oraz do 20% w cyklu mieszanym (dane w trakcie homologacji).
Inteligentna automatyczna skrzynia biegów
Ważnym elementem zapewniającym przyjemność z jazdy Nissanem Juke Hybrid jest zaawansowana przekładnia o wielu trybach pracy i obniżonym tarciu wewnętrznym, która umożliwia optymalne wykorzystanie mocy napędowej silnika elektrycznego, spalinowego lub obu jednocześnie.
W celu zmniejszenia tarcia wewnątrz skrzyni biegów, zamiast konwencjonalnych synchronizatorów zastosowano sprzęgła kłowe do przełączania czerech biegów przy napędzie spalinowym i dwóch przy napędzie elektrycznym. Temu samemu celowi służy wyeliminowanie tradycyjnego sprzęgła. Samochód zawsze rusza z miejsca w trybie w 100% elektrycznym. Dwa siłowniki elektryczne synchronizują zmianę przełożeń, zapewniając płynne i dynamiczne przyspieszenie.
Pracą skrzyni biegów steruje zaawansowany algorytm zarządzający zmianą przełożeń, doładowywaniem akumulatora oraz innowacyjnym, szeregowo-równoległym działaniem układu. Zespół napędowy może pracować w różnych trybach hybrydowych (szeregowym, równoległym lub szeregowo-równoległym) w zależności od zapotrzebowania na przyspieszenie i moc. Przełączanie trybów charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i nie wymaga udziału kierowcy. Dzięki temu nie występuje efekt „przeciągania”, który jest negatywnie postrzegany przez użytkowników tradycyjnych samochodów hybrydowych, a kierowca może zawsze liczyć na bezproblemową i szybką reakcję oraz doskonałe właściwości jezdne. Poziom emisji oraz zużycie paliwa pozostają na niskim poziomie – rozwiązanie łączy więc atuty obu rodzajów napędu.
Hamowanie z odzyskiem energii
Przy zwalnianiu silnik elektryczny działa jak generator, zamieniając energię kinetyczną na elektryczną. Jest ona magazynowana w akumulatorze zasilającym napęd hybrydowy.
Zaawansowany układ hamulcowy łączy hamowanie z odzyskiem energii z tradycyjnym hamowaniem mechanicznym poprzez tarcie, zapewniając efektywne gospodarowanie energią przy zachowaniu odczucia naturalnego działania pedału hamulca. Kierowca nawet nie zauważa współpracy między dwoma układami – pedał działa nieprzerwanie dając intuicyjne odczucia.
Juke Hybrid jest wyposażony w przełącznik trybu jazdy, za pomocą którego kierowca może wybierać spośród następujących trybów: Eco, Normal lub Sport. Poszczególne tryby mają wpływ na siłę wspomagania kierownicy, działanie układu klimatyzacji i charakterystykę pracy pedału przyspieszenia. W przypadku nowego zespołu hybrydowego, od wybranego trybu jazdy zależy także działanie funkcji hamowania z odzyskiem energii i ładowanie akumulatora trakcyjnego. Przykładowo, w trybie Sport ustawiony jest wysoki poziom odzyskiwania energii z hamowania, aby zapewnić maksymalną moc potrzebną do dynamicznego przyspieszania. Tryb Eco redukuje zaś zapotrzebowanie na energię w układzie klimatyzacji, maksymalizując wydajność.
Płynna jazda po mieście z wykorzystaniem funkcji e‑Pedal
Podobnie jak w pełni elektryczny LEAF, Juke Hybrid został wyposażony w funkcję e‑Pedal, która umożliwia sterowanie przyspieszeniem i hamowaniem za pomocą jedynie pedału przyspieszenia. Gdy kierowca zdejmuje stopę z pedału przyspieszenia, samochód zaczyna hamować (z siłą do 0,15 g), aż do momentu osiągnięcia prędkości pełzania (ok. 5 km/h). W pewnych sytuacjach oraz gdy trzeba zatrzymać pojazd całkowicie, może być konieczne dodatkowo wciśnięcie pedału hamulca (dla wygody można włączyć funkcję „auto hold” utrzymującą samochód w miejscu). Kierowca szybko przyzwyczaja się do intuicyjnego korzystania z funkcji e‑Pedal. Jazda po mieście staje się mniej męcząca i bardziej płynna, umożliwiając przy tym maksymalne doładowanie akumulatora energią odzyskaną podczas hamowania i zwalniania, co zapewnia jeszcze większą przyjemność z jazdy, podobnie jak w samochodzie elektrycznym.
Zmiany w nadwoziu
Juke w wersji hybrydowej zachował stylistkę sportowego coupé-crossovera. Zadbano o każdy detal – liczne drobne zmiany służą optymalizacji efektywności aerodynamicznej oraz podkreśleniu, że Juke Hybrid to samochód zelektryfikowany. Na przednich drzwiach i pokrywie bagażnika umieszczono emblematy „Hybrid”.
Na osłonie chłodnicy modelu Juke Hybrid znalazło się nowe logo Nissana oraz błyszcząca czarna listwa wzdłuż linii styku z pokrywą silnika, nawiązująca do motywu znanego z innych zelektryfikowanych Nissanów.
Sama osłona wlotu powietrza ma strukturę siatkową, a niższe zapotrzebowanie na chłodzenie komory silnika w wersji hybrydowej pozwoliło na zmniejszenie otworów, którymi przepływa powietrze i zapewniło lepsze parametry aerodynamiczne. Zmiany poprawiające przepływ powietrza zostały zastosowane także w dolnej części nadwozia, pod zderzakiem. W wersji hybrydowej dodano żaluzję w osłonie chłodnicy, która automatycznie otwiera lub zamyka dopływ powietrza chłodzącego w zależności od potrzeb, zmniejszając w miarę możliwości opór stawiany przez powierzchnię czołową samochodu.
Zmieniony kształt spojlera nad tylną szybą poprawia przepływ powietrza za samochodem. Zmodyfikowano i przesunięto również wyprofilowania przy przednich kołach, a pod tylną osią zastosowano dodatkową osłonę, poprawiając charakterystykę aerodynamiczną w tej części samochodu. Te drobne, ale istotne zmiany pozwoliły zmniejszyć emisję CO2 o około 2 g/100 km, co jest odzwierciedleniem ambicji Nissana w dziedzinie poprawy wydajności.
W Nissanie Juke Hybrid wprowadzone zostały też nowe, dwukolorowe 17‑calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich (dostępne również w wersjach z napędem spalinowym) oraz dwukolorowe obręcze o średnicy 19 cali, podobne do tych z modelu Ariya, zapewniające atrakcyjniejszy wygląd i odpowiednie właściwości aerodynamiczne.
Zmiany we wnętrzu
Prawa tarcza zespołu wskaźników jest prędkościomierzem, a lewa to wskaźnik mocy, którego wskazówka przemieszcza się między polami „charge” (ładowanie), gdy energia jest odzyskiwania podczas wytracania prędkości, „eco”, gdy napęd działa w trybie elektrycznym, oraz „power” (moc), gdy silniki benzynowy i elektryczny pracują jednocześnie. W dolnej sekcji lewej tarczy znajduje się też wskaźnik naładowania akumulatora.
Schemat przepływu energii można wyświetlić na 7‑calowym ekranie pomiędzy zegarami na zestawie wskaźników. Czytelna i przejrzysta animacja pozwala kierowcy zrozumieć zasadę i sposób działania układu napędowego samochodu.
Przycisk funkcji e‑Pedal znajduje się w konsoli środkowej, za przyciskiem elektrycznego hamulca postojowego, a przycisk aktywujący tryb w 100% elektryczny kierowca jest pomiędzy środkowymi kratkami nawiewu. Po włączeniu funkcji e‑Pedal i EV odpowiednia informacja pojawia się na dole ekranu zespołu wskaźników.
Bagażnik ma pojemność 354 litrów, czyli tylko o 68 litrów mniej w porównaniu z wersją spalinową, ze względu na obecność akumulatora o pojemności 1,2 kWh. Po złożeniu tylnej kanapy bagażnik pozostaje największym w swojej klasie (1237 l). Nie zmieniła się także ilość miejsca z tyłu na wysokości kolan (553 mm).
„Wprowadzenie na rynek nowego modelu Juke Hybrid jest kolejnym kluczowym etapem w uzupełnianiu zelektryfikowanej gamy Nissana. Jesteśmy na półmetku elektryfikacyjnej ofensywy produktowej, w której kładziemy jednakowy nacisk na efektywność ekologiczną i przyjemność z jazdy. Podobnie jak wszystkie nasze zelektryfikowane modele, Juke Hybrid zmienia reguły gry w swoim segmencie dzięki odważnym innowacjom, zapewniającym jeszcze lepsze osiągi i wyższą wydajność” – powiedział Arnaud Charpentier, wiceprezes ds. strategii produktowej i cen Nissana w regionie AMIEO.
„Kierowcy Nissana Juke Hybrid pokochają jego responsywność i zwinność, które zostały zwiększone dzięki wprowadzeniu zaawansowanego, wyrafinowanego zelektryfikowanego układu napędowego. Samochód oferuje jeszcze lepsze osiągi i imponującą wydajność, zapewniając jednocześnie przyjemność z jazdy” – dodał.
Nissan Juke Hybrid – dane techniczne (w trakcie homologacji)
- Silnik – spalinowy 1,6 l + silnik elektryczny
- Moc KM (kW) – 94 KM (69 kW) + 49 KM (36 kW)
- Zużycie paliwa w cyklu mieszanym (l/100km) – 5,2
- Emisja CO2 w cyklu mieszanym (g/km) – 117