MotoNews.pl

Nowa generacja Mercedesa-Benz Klasy A – komfortowa jak nigdy, dynamiczna jak zawsze

01 lipca 2015

Kategoria | Premiery
Mercedes-Benz Klasa A 7

Zmodernizowany Mercedes-Benz Klasy A godzi sprzeczności: sportowe osiągi i większy komfort. System trybów jazdy DYNAMIC SELECT pozwala kierowcy w jednej chwili zmienić charakter samochodu, z komfortowego na sportowy lub szczególnie ekonomiczny. W ramach liftingu poszerzono gamę jednostek napędowych. Rolę bazowej odmiany przejmuje niedostępny wcześniej wariant A 160 z silnikiem o mocy 75 kW (102 KM), a nowym mistrzem oszczędności jest wersja A 180 d BlueEFFICIENCY Edition o mocy 80 kW (109 KM), zużywająca średnio zaledwie 3,5 l/100 km. Kolejna nowość to propozycja dla fanów sportów motorowych – specjalna seria “Motorsport Edition” z akcentami nawiązującymi do barw zwycięskich bolidów Formuły 1 zespołu MERCEDES AMG PETRONAS. Modernizacja obejmuje również model Mercedes-AMG A 45 4MATIC. Z jednostką generującą moc 280 kW (381 KM) i 475 Nm maksymalnego momentu obrotowego bazowy to dziś najmocniejszy samochód kompaktowy na świecie. Nowe przełożenia skrzyń biegów, udoskonalona aerodynamika i tryby jazdy DYNAMIC SELECT zwiększają wydajność zmodernizowanej Klasy A i podkreślają jej czołową pozycję w segmencie. Zamówienia na odnowiony model można składać od 3 lipca br. Pierwsze egzemplarze będą dostępne u dealerów pod koniec września.

– Rok 2012 był rokiem zmiany w klasie aut kompaktowych. Nowa Klasa A w radykalny sposób odcięła się od poprzednich serii i zdobyła wielką popularność. Jako najbardziej progresywny model w segmencie, znacznie przyczyniła się do odmłodzenia naszej marki. Prezentując zmodernizowaną Klasę A, spełniamy życzenia wielu klientów, którzy oczekiwali jeszcze większego komfortu bez strat na dynamice i osiągach – mówi Ola Källenius, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za sprzedaż i marketing osobowych Mercedesów. – Dzięki zastosowaniu systemów Apple® CarPlay® i MirrorLink® nowa Klasa A robi kolejny krok w kierunku kompleksowej, intuicyjnej integracji ze smartfonem swojego kierowcy.

Zgodnie z językiem zmysłowej przejrzystości, karoserię Klasy A definiują wyraziste rysy i dynamiczne przetłoczenia oraz charakterystyczna dla aut coupé linia bocznych szyb. Kształt nowego przedniego zderzaka z szerszym wlotem powietrza nawiązuje do wyglądu koncepcyjnej Klasy A z 2011 r. Diamentowa osłona chłodnicy, nowe reflektory LED-owe (opcja, standard w A 45), nowe wypełnienie tylnych lamp i zintegrowane ze zderzakiem końcówki wydechu podkreślają sportowy charakter kompaktowego Mercedesa.

Panel zatopionych w rurach wskaźników z atrakcyjną grafiką i galwanizowane przełączniki podnoszą jakościowy odbiór wnętrza, podobnie jak wolnostojący, bezramkowy ekran systemu multimedialnego – teraz na życzenie dostępny również w większym rozmiarze, o przekątnej 20,3 cm (8 cali). Nowa kolorystyka, materiały i desenie deski rozdzielczej zapewniają świeżą atmosferę. Lista dostępnych wariantów wykończenia wzbogaciła się o dwukolorową, skórzaną tapicerkę w kolorach saharyjskiego beżu i czerni (pakiet Exclusive) oraz obicia foteli z czerwonymi lub zielonymi akcentami (linia wyposażenia Style). W ofercie debiutuje też nastrojowe oświetlenie kabiny o 5 stopniach intensywności, dostępne w 12 kolorach do wyboru. Wszystkie odmiany są teraz standardowo wyposażone w regulację głębokości siedziska w zakresie do 60 mm. Ponadto, w modelu A 45 uwagę zwraca nowa, jeszcze bardziej poręczna kierownica wielofunkcyjna ze spłaszczonym u dołu wieńcem i perforowaną skórą w okolicach chwytu.

Kolejną nowością w gamie Klasy A jest specjalna seria “Motorsport Edition”, z efektowną stylizacją utrzymaną w barwach zwycięskiego zespołu Formuły 1 MERCEDES AMG PETRONAS. Zderzaki, obręcze AMG i spojler tylnej klapy mają tu akcenty w charakterystycznym, zielonym kolorze. W modelach A 250 Sport i A 250 Sport 4MATIC można je znaleźć również na bocznych lusterkach. W kabinie wzrok przykuwa zielona oprawa otworów wentylacyjnych, pasy bezpieczeństwa z zielonymi krawędziami, przeszycia i akcenty tapicerki w tym samym kolorze oraz sportowe fotele pokryte mieszanką skóry i mikrofibry DINAMICA. Seria “Motorsport Edition” jest oferowana dla wszystkich odmian od A 200/A 200 d w górę (poza A 45).

Układ napędowy: jeszcze szersza gama silników
Rolę bazowej wersji przejmuje nowy model A 160 z benzynowym silnikiem o mocy 75 kW (102 KM). Nowym mistrzem oszczędności jest z kolei wariant A 180 d BlueEFFICIENCY o mocy 80 kW (109 KM), zużywający średnio zaledwie 3,5 l/100 km (cykl NEDC). Nowe są także dynamiczne odmiany A 250 i A 250 Sport z manualnymi przekładniami.

Wysokoprężna wersja A 220 d została wzmocniona o 5 kW (7 KM), do 130 kW (177 KM), podobnie jak wspomniane już benzynowe modele A 250 Sport i A 250 Sport 4MATIC, które osiągają teraz moc 160 kW (218 KM) zamiast 155 kW (211 KM). Ponadto, auta z dwusprzęgłową przekładnią 7G-DCT zostały wyposażone w funkcję wspomagania ruszania Launch Assist, umożliwiającą jeszcze szybsze ruszenie z miejsca. Łącznie, gama napędowa Klasy A liczy obecnie 17 wariantów. W utrzymaniu przyjaznego środowisku stylu jazdy wspiera kierowcę nowy wyświetlacz ECO.

Modernizacja objęła również Mercedesa-AMG A 45 4MATIC. Jego 4-cylindrowa jednostka 2.0 turbo rozwija została wzmocniona z 265 kW (360 KM) do 280 kW (381 KM), a jej maksymalny moment obrotowy wzrósł z 450 do 475 Nm. Tym samym najmniejszy model z Affalterbach jest najmocniejszym samochodem kompaktowym na świecie. Dodatkowy zastrzyk mocy przekłada się na jeszcze lepsze osiągi: A 45 przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,2 s, o 0,4 s szybciej niż poprzednik. Równocześnie zużycie paliwa modelu pozostaje bez zmian i w cyklu NEDC wynosi średnio od 6,9 l/100 km. Żaden inny sportowy kompakt nie jest tak oszczędny.

– Nigdy nie spoczywamy na laurach, lecz stale dążymy do rozwijania naszych modeli – mówi Tobias Moers, szef Mercedes-AMG GmbH. – A 45 wciąż ma mnóstwo potencjału i czuliśmy, że musimy go w pełni uwolnić.

Żywiołowe serce pod maską A 45 z 1 litra pojemności osiąga imponującą moc 141 kW (191 KM) – to rekord wśród seryjnych silników 4-cylindrowych i poziom zarezerwowany dla prawdziwych supersamochodów. Przyrost mocy uzyskano dzięki nowej konfiguracji zespołu zaworów i rozrządu oraz turbosprężarki, a w konsekwencji – poprzez optymalizację procesu spalania. Maksymalne ciśnienie doładowania, tak jak dotychczas, wynosi 1,8 bara.

I podobnie jak wcześniej, A 45 działa na wszystkie zmysły – z jej przeszywającą ścieżką dźwiękową nie może równać się żadna inna rzędowa “czwórka”. Seryjne wyposażenie modelu obejmuje sportowych wydech z automatycznie sterowanymi klapami, regulowanymi zależnie od trybu jazdy lub za naciśnięciem przycisku.

Mercedes-Benz wykorzystał lifting Klasy A do wprowadzenia nowej nomenklatury. O ile wersje benzynowe, tak jak wcześniej, nie mają żadnego dodatkowego oznaczenia, o tyle w przypadku odmian wysokoprężnych dopisek “CDI” zastępuje mała litera “d”. Przykładowo, wcześniejszy model A 200 CDI nazywa się teraz A 200 d.

Zawieszenie: komfort za naciśnięciem przycisku
System trybów jazdy DYNAMIC SELECT pozwala w mgnieniu oka zmieniać charakter samochodu – wciśnięcie przycisku na konsoli środkowej wpływa na reakcje silnika i skrzyni biegów oraz pracę zawieszenia, układu kierowniczego i klimatyzacji. Kierowca ma do wyboru cztery zróżnicowane programy: Comfort, Sport, Eco i Individual.

Układ DYNAMIC SELECT należy do standardowego wyposażenia modeli: A 200 d 4MATIC, A 220 4MATIC, A 220 d, A 220 d 4MATIC, A 250 4MATIC, A 250 Sport oraz A 250 Sport 4MATIC, a także wszystkich wersji z przekładnią 7G-DCT, w linii wyposażenia AMG lub z obniżonym zawieszeniem. Można go zamówić dla pozostałych odmian za wyjątkiem dwóch modeli BlueEFFICIENCY Edition.

Szczególnie szeroki zakres ustawień system DYNAMIC SELECT zapewnia w połączeniu z nowym zawieszeniem z aktywnym tłumieniem (opcja). Wciśnięcie przycisku wpływa wtedy również na charakterystykę resorowania – do wyboru jest tryb komfortowy lub sportowy. Elektronika decyduje o twardości amortyzatorów na podstawie danych z czujników przyspieszenia, które mierzą ruchy karoserii, a także szeregu innych informacji: kąta i prędkości skrętu kół oraz pochylenia nadwozia. Sterowane elektronicznie zawory proporcjonalne w poszczególnych amortyzatorach w zależności od sytuacji kontrolują przepływ oleju i zmieniają siłę tłumienia w nieskończonym zakresie, osobno dla każdego koła.

A 45 z mechaniczną blokadą dyferencjału
Mercedes-AMG A 45 4MATIC seryjnie dysponuje systemem DYNAMIC SELECT z czterema trybami jazdy: Comfort, Sport, Sport+ i Individual, tak samo jak modele GT oraz C 63. Nowością na liście opcji jest pakiet AMG DYNAMIC PLUS z mechaniczną blokadą przedniego dyferencjału, która dodatkowo poprawia stabilność podczas zmiany obciążenia i zwiększa trakcję na wyjściu z zakrętu. Pakiet obejmuje też sportowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL z adaptacyjnym tłumieniem oraz piąty program DYNAMIC SELECT: Race, służący przede wszystkim do jazdy torowej i wyróżniający się m.in. jeszcze sprawniejszą pracą przekładni AMG SPEEDSHIFT DCT.

W trybie Comfort po raz pierwszy wprowadzono funkcję “żeglowania” (jazda na luzie), działa w nim również funkcja ECO start/stop. Włączenie programów Sport i Sport+ wyostrza reakcje przepustnicy i skrzyni biegów, a dźwięk silnika staje się bardziej gardłowy. W trybie Individual kierowca może wybrać ustawienia poszczególnych podzespołów, włącznie z progiem działania 3-stopniowego układu ESP®. Zawieszenie AMG RIDE CONTROL ma dwa tryby pracy: komfortowy i sportowy, wpływające również na działanie progresywnego układu kierowniczego.

Jeszcze bardziej dynamiczny charakter A 45 to także zasługa skróconych przełożeń sportowej przekładni AMG SPEEDSHIFT DCT. Krótsze biegi od 3. do 7. sprawiają, że samochód chętniej przyspiesza w zakresie wyższych prędkości. W modelu po liftingu skrzynia wyróżnia się też zoptymalizowanym czasem reakcji i zmiany przełożeń. Tak jak dotychczas, moment obrotowy trafia do kół za pośrednictwem napędu na obie osie AMG Performance 4MATIC, który przekazuje moment obrotowy w zmiennej proporcji od 100:0 do 50:50. Takie rozwiązanie zapewnia optymalną dynamikę, przyczepność i wydajność.

Multimedia: pionier w integracji smartfona z samochodem

Nowa generacja Klasy A to pierwszy model Mercedes-Benz pozwalający na kompleksową integrację smartfona z samochodem. Od początku 2016 r. model będzie dostępny z systemami informacyjno-rozrywkowymi Apple® CarPlay® (dla użytkowników iPhone’ów®) i MirrorLink®.

Apple® CarPlay® obsługuje telefon, nawigację, odtwarzacz muzyczny, wysyłanie i odbieranie SMS-ów oraz e-maili, a także komendy głosowe Siri. Aby uniknąć rozpraszania uwagi kierowcy, na ekranie systemu multimedialnego będzie prezentowana tylko istotna zawartość smartfona.

Równocześnie w Klasie A debiutuje nowa generacja telematyki – jeszcze bardziej intuicyjna w obsłudze, wzbogacona o animowane menu i atrakcyjniejszą grafikę, a na życzenie także większy ekran (o przekątnej 8 zamiast 7 cali).

Aktywne bezpieczeństwo: jeszcze większe wsparcie kierowcy, LED-owe reflektory w opcji
Szeroka oferta systemów wspomagających – od układu monitorującego zmęczenie ATTENTION ASSIST do aktywnego tempomatu DISTRONIC PLUS – sprawia, że Klasa A zapewnia kierowcy kompleksowe wsparcie i ochronę. Działanie wybranych systemów zostało zmodyfikowane. Przykładowo, montowany standardowo układ kolizyjny COLLISION PREVENTION ASSIST PLUS poszerza funkcjonalność wcześniejszego COLLISION PREVENTION ASSIST (radarowa kontrola odległości i wspomaganie hamowania realizowane przez funkcję Adaptive Brake Assist) o częściowo autonomiczne hamowanie w celu ograniczenia skutków kolizji polegającej na najechaniu na tył poprzedzającego samochodu.

Wzbogacono także funkcjonalności seryjnego systemu ATTENTION ASSIST, który działa teraz w szerszym zakresie prędkości (60-200 km/h) i informuje kierowcę o poziomie koncentracji za pomocą wskaźnika o 5-stopniowej skali.

Nowe, opcjonalne reflektory LED-owe (standard w A 45) nie tylko podkreślają wyraziste spojrzenie Klasy A, ale zwiększają też bezpieczeństwo jazdy nocą – emitują szeroką wiązkę o barwie zbliżonej do światła dziennego.

Zdjęcia: Mercedes-Benz