MotoNews.pl

Nowe Audi A4 i A4 Avant

25 listopada 2015

Kategoria | Premiery
Marka, model | ,
Audi A4 11

Nowa generacja Audi A4 i A4 Avant fascynuje pionierską syntezą nowoczesnych rozwiązań technicznych i estetyki. Tę bestsellerową rodzinę modelową Audi praktycznie pod każdym względem opracowano i zaprojektowano od nowa. Po raz kolejny definiuje ona standardy w swoim segmencie. Znaczącą rolę podczas prac konstrukcyjnych odegrały zagadnienia dotyczące redukcji emisji CO2. Wszystkie rozwiązania zaprojektowano w ten sposób, by opór powietrza podczas jazdy był jak najmniejszy.

Aerodynamika jest wręcz wzorcowa: A4 Limousine ma najniższy w swej klasie współczynnik oporu powietrza – 0,23. Nowy model charakteryzuje się też bardzo niskimi wartościami emisji dwutlenku węgla. Silnik 2.0 TFSI o mocy 140 kW (190 KM) w Audi A4 Limousine ultra emituje do atmosfery jedynie 109 g CO2 na km, a w Audi A4 Avant ultra – 114 g CO2 na km. Standardy spalania, emisji spalin i mocy silników benzynowych, wyznacza nowa generacja czterocylindrowych jednostek TFSI. Systemy wsparcia kierowcy i infotainment są takie same jak w samochodach luksusowych.

Długość 4,73 m i rozstaw osi 2,82 m sprawiają, że nowe Audi A4 i A4 Avant stoi pewnie na drodze. Z przodu i z tyłu, zdecydowany zarys linii poziomych podkreśla szerokość pojazdu. Pełna płynności stylistyka z wyrazistymi krawędziami, daje wrażenie sportowej elegancji, typowej dla marki Audi. Pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe jest szeroka i płaska. Opcjonalne reflektory diodowe i diodowe Matrix z kierunkowskazami ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania, już na pierwszy rzut oka podkreślają techniczne zaawansowanie czterech pierścieni.

Nawet o 120 kg lżejsze

W porównaniu z poprzednikiem, wymiary nowego Audi A4 wzrosły, ale ciężar własny znacznie się zmniejszył – nawet o 120 kg, zależnie od silnika. Karoseria nowych A4, dzięki inteligentnej kompozycji użytych materiałów i lekkiej konstrukcji, jest jedną z lżejszych wśród konkurencyjnych modeli tej klasy.

Audi A4 plasuje się w czołówce swojego segmentu także pod względem tłumienia hałasu. Wszyscy pasażerowie mają wystarczająco dużo miejsca. Delikatny zarys linii podkreśla przestrzeń wnętrza pojazdu. Szeroko rozpościerające się pasmo nawiewów i duża ozdobna nakładka, porządkują strukturę przodu tablicy rozdzielczej. Gdy zapada zmrok, w drzwiach i w konsoli środkowej włącza się dostępne na życzenie, delikatne podświetlenie konturów. Jakość wykończenia jest po prostu doskonała. Kolory i materiały oddają ducha nowej koncepcji linii wzorniczych, dającej jeszcze większą swobodę konfiguracji.

Sterowany czujnikiem zamek bagażnika: Audi A4 Avant

Bagażnik nowego A4 Avant ma w podstawowej postaci pojemność 505 litrów. To najlepszy wynik w segmencie premium. Przy złożonym oparciu tylnej kanapy i załadowaniu po sam dach, pojemność zwiększa się do 1510 litrów. Elektrycznie przesuwana osłona przestrzeni bagażowej i elektryczny napęd pokrywy bagażnika, są elementami wyposażenia seryjnego. Ponadto, na życzenie, pokrywę bagażnika można otwierać i zamykać używając do tego czujnika ruchu.

W obu nowych modelach zastosowano wiele inteligentnych rozwiązań technicznych, których obsługa, dzięki nowej koncepcji wskaźników i obsługi Audi MMI, jest jeszcze bardziej intuicyjna. Najbardziej zaawansowane z nich to m.in. Audi virtual cockpit, reflektory diodowe Audi Matrix, Audi smartphone interface, system nagłaśniający Bang & Olufsen Sound System z dźwiękiem 3D, Audi phone box z możliwością bezprzewodowego ładowania telefonu komórkowego, wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy, nowe systemy wsparcia oraz usługi Audi connect.

Informacje i fascynacja: Audi virtual cockpit i MMI

Skupmy się na dwóch ważnych innowacjach. Opcjonalny, wirtualny kokpit Audi virtual cockpit, to cyfrowa tablica rozdzielcza, która na wysokiej rozdzielczości monitorze LCD o przekątnej 12,3 cala, wyświetla najważniejsze informacje dotyczące drogi i samochodu. Grafiki są bardzo dokładne, mapy szczegółowe, a efekty bardzo precyzyjne.

Jednostka sterująca MMI została umieszczona na konsoli tunelu środkowego. To serce opracowanej od podstaw koncepcji obsługi całej gamy systemów. Jej najbardziej rozbudowana wersja, MMI Navigation plus z polem dotykowym MMI touch i dużym monitorem o przekątnej 8,3 cala, wyposażona została w pokrętło/przycisk, na powierzchni którego znajduje się pole dotykowe. Pole to służy do przybliżania i oddalania obrazów oraz do wprowadzania znaków. Obsługa MMI oparta została na logice użytkowania nowoczesnych smartfonów. Pozwala m.in. na inteligentne, swobodne wyszukiwanie dowolnego tekstu. Sterowanie naturalnym głosem przetwarza także polecenia z języka codziennego – na przykład: „Chcę zadzwonić do Piotra Nowaka.“

Olbrzymia moc obliczeniowa

Wysoka sprawność i jakość MMI Navigation plus to w dużej mierze zasługa dużej mocy obliczeniowej Modułowego Systemu Infotainment (MIB) drugiej generacji. Dzięki niemu, Audi może wyposażać swoje samochody w najnowsze rozwiązania z zakresu elektroniki codziennego użytku.

Jeśli klient zdecyduje się na system MMI Navigation plus, samochód automatycznie zostanie wyposażony w moduł Audi connect, łączący nowe Audi A4 i A4 Avant z Internetem w superszybkim standardzie LTE. Zintegrowany punkt dostępu Hotspot (WLAN), daje pasażerom praktycznie nieograniczoną możliwość wykorzystywania Internetu, mailowania i surfowania w sieci za pomocą urządzeń przenośnych. Kierowca natomiast, może w pojeździe korzystać z pakietu usług online Audi connect.

Nowością w ofercie jest Audi smartphone interface, integrujący smartfony z systemami iOS lub Android ze środowiskiem Audi MMI, stworzonym specjalnie dla nich. Audi Phone Box pozwala na sprzężenie smartfonów z anteną samochodową i na ich bezprzewodowe ładowanie zgodne ze standardem Qi. Dla wymagających fanów HiFi, dostępny jest sprzęt nagłaśniający Bang & Olufsen Sound System z nowym formatem przestrzennego dźwięku 3D. Tablet Audi, w ramach systemu Rear Seat Entertainment, dostarcza rozrywki pasażerom tylnej kanapy.

Mocne, cztero- i sześciocylindrowe silniki

Nowe A4 i A4 Avant będą wyposażane początkowo w jeden z sześciu silników, wśród których znajdują się trzy jednostki TFSI i trzy TDI. Ich moc znacznie wzrosła i mieści się w przedziale od 90 kW (120 KM) do 185 kW (252 KM). Jednocześnie spalanie spadło nawet o 21 procent. Wszystkie jednostki charakteryzują się połączeniem wysokiej wydajności, sportowym rozwijaniem mocy i wysoką kulturą pracy silnika.

Rozpatrując benzynowe jednostki napędowe, nowe Audi A4 oferuje przełomową innowację: w silniku 2.0 TFSI ultra o mocy 140 kW (190 KM) zaprojektowano i wdrożono zupełnie nowy sposób spalania sprawiający, że motor ten jest wyjątkowo wydajny. Emituje tylko109 g dwutlenku węgla na km (Avant: 114 g na km), spalając 4,8 l (5 l) na 100 km.

S tronic i przekładnia manualna

Układ napędowy i zawieszenie nowych Audi A4 i A4 Avant zbudowano na nowo, od podstaw. Sześciobiegowa, manualna skrzynia biegów oraz siedmiostopniowy automat S tronic (obecnie dostępny również dla wersji z napędem na przednią oś) również zostały od podstaw przekonstruowane. Automatyczne skrzynie posiadają teraz funkcję wolnego biegu, pozwalającą zaoszczędzić paliwo. Selektywne sterowanie rozkładem momentów obrotowych, uzupełnia pracę napędu na przednią oś i stałego napędu na cztery koła quattro.

Dynamika jazdy

Jeśli chodzi o prowadzenie, nowe Audi A4 wykonało ogromny skok w przód. Prowadzenie tego samochodu jest z jednej strony sportowe i stworzone z myślą o maksymalnym wykorzystaniu mocy, z drugiej zorientowane na komfort. Podwozie i układ kierowniczy „filtrują” sygnały o zakłóceniach, takie jak nierówności nawierzchni drogi, przekazując kierowcy jedynie informacje np. o powstawaniu sił bocznych i zachowaniu toru jazdy. Fundamentem tego skoku są opracowane na nowo pięciowahaczowe zawieszenia oraz elektromechaniczne wspomaganie kierownicy. Podzespoły te są bardzo lekkie. To podstawa dynamicznego zachowania pojazdu podczas jazdy, najwyższej klasy komfortu i znacznej redukcji zużycia paliwa. Opcjonalnie dostępne są: dynamiczny układ kierowniczy, zmieniający swoje przełożenie zależnie od prędkości i kąta skrętu oraz zawieszenie z systemem regulacji amortyzacji, gdzie kierowca po raz pierwszy może wybierać spośród dwóch trybów: sportowego lub komfortowego. Oba warianty są integralnymi elementami systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, który w modelach z silnikami o mocy powyżej 140 kW (190 KM) należy do wyposażenia standardowego.

Największy wybór w segmencie: systemy wsparcia kierowcy i systemy bezpieczeństwa

Dzięki swym licznym systemom wsparcia kierowcy, nowe Audi A4 i A4 Avant ustanawiają standardy w swojej klasie. Asystent wydajności pomaga kierowcy zaoszczędzić paliwo, aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist ułatwia zachowanie toru jazdy, a korzystający z radaru tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control z funkcją Stop & Go oraz z asystentem jazdy w korkach odciąża go, podczas prowadzenia w spowolnionym ruchu pojazdów. Charakterystyczną cechą asystenta jazdy w korkach jest strategia regulacji. Uwzględnia ona dużą liczbę parametrów, takich jak linie oddzielające pasy ruchu i kolumnę samochodów jadącą przed naszym Audi. Asystent parkowania, asystent ruchu poprzecznego, ostrzeżenie przed wysiadaniem, asystent manewru omijania i asystent skręcania oraz systemy ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense to nowości, pełniące ważną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa. W ofercie znajduje się także pracująca w oparciu o kamerę funkcja rozpoznawania znaków drogowych.

Zdjęcia: Audi