MotoNews.pl

Peugeot 308 R HYbrid

17 grudnia 2015

Marka, model | ,
Peugeot 308r hybrid 3

Sukces, jakim cieszą się samochody hybrydowe jest odzwierciedleniem zainteresowania kierowców nowymi rozwiązaniami napędu dla samochodów osobowych. Peugeot Sport stworzył pierwszy kompaktowy hatchback z napędem hybrydowym, łączący nadzwyczajną przyjemność prowadzenia z rewelacyjnymi osiągami i umiarkowanym zużyciem paliwa.

Wykorzystując model Peugeot 308 przystosowany do napędów o znacznie większej mocy, Peugeot Sport stworzył model 308 R HYbrid. Ten hybrydowy samochód z napedem termicznym i elektrycznym wyznacza nowy standard sportowego samochodu w tym segmencie i zapewnia wręcz niewiarygodne osiągi.

Od dnia jego prezentacji w Szanghaju w kwietniu 2015 roku, Peugeot Sport kontynuuje udoskonalanie układu napędowego złożonego z jednego silnika benzynowego i dwóch silników elektrycznych. Moc 500 KM i 730 Nm momentu obrotowego są obecnie dostępne z wykorzystaniem systemu Launch Control, w trzech trybach jazdy (ZEV, HYbrid i HYbrid Sport), obsługiwanych przez kierowcę za pośrednictwem Peugeot i-Cockpit®.

Wyważony i ekstremalny styl

Peugeot 308 R HYbrid zwraca uwagę proporcjami idealnie sprzyjającymi ekstremalnym osiągom: jest kompaktowy, a koła są umieszczone na krańcach nadwozia, co zapewnia stabilność.

Osiągnięcie takich wyników było możliwe dzięki wyborze modelu 308 i platformy EMP2. Natychmiast rozpoznawalna elegancja i sportowy styl 308 wpisują się w kanony stylistyczne proponowane przez concept Quartz i wręcz stanowią jego ekstremalną interpretację.

Peugeot 308 R HYbrid wydaje się stworzony na pożeracza szos. Super samochód wyposażono w koła z oponami 235/35 R19 i poszerzony o 80 mm rozstaw osi. Uwagę na pierwszy rzut oka przykuwa zwłaszcza maska wyrazistymi wlotami powietrza i kształt zderzaka z włókien mineralnych.

Grill z wzorem szachownicy doprowadza powietrze do innowacyjnego zespołu napędowego rozwijającego moc 500 KM. W boczne wloty wbudowano listwy diod LED pełniące rolę sekwencyjnych kierunkowskazów.

Linie nadwozia zaprojektowanego jak najbliżej podzespołów mechanicznych załamują światło i prowadzą spojrzenie zachęcając do odkrycia samochodu. PEUGEOT 308 R HYbrid przyciąga uwagę wyjątkowo intensywnym niebieskim lakierem z dodatkiem fluorescencyjnych pigmentów i cząstek szkła. Kolor stanowi nawiązanie do hybrydowego zespołu napędowego i zarazem odcienia tradycyjnie zarezerwowanego dla wyścigowych francuskich samochodów. Na wysokości tylnych drzwi ostra linia oddziela niebieską część nadwozia od matowego, czarnego tyłu, tworząc układ charakterystyczny dla najbardziej ekstremalnych modeli Peugeot – Coupe Franche znany z modeli 208GTi i 308GTi.

O ekstremalnym charakterze Peugeot 308 R HYbrid świadczy również minimalistyczna linia tyłu. Przód nadwozia sugeruje doskonałe trzymanie się drogi, a cienki spojler na klapie bagażnika dodatkowo poprawia aerodynamikę. Pojawiające się na obramowaniach wylotów powietrza i w dolnej części nadwozia białe akcenty o ceramicznym wyglądzie podkreślają dynamikę auta.

Peugeot i-Cockpit zapewnia sprawnie kierowanie samochodem

Po otwarciu drzwi odkrywamy imponujące wnętrze z przechodzącą przez całą kabinę konsolą środkową i czterema kubełkowymi fotelami. Zastosowane kolory i materiały wyraźnie świadczą o nastawieniu PEUGEOT 308 R HYbrid na sportowe osiągi.

Wstawki z drewna w górnej części kabiny oraz dach mają grafitowy kolor. Kubełkowe siedzenia pokrywa spatynowana płowa skóra. Zgodnie z tradycją sportowych samochodów w całym wnętrzu napotkamy na czerwone akcenty: obramowania zegarów, oznaczenie środka kierownicy czy elementy konsoli środkowej.

Po raz pierwszy w modelu opracowanym na bazie seryjnie produkowanego samochodu Peugeot proponuje materiały zarezerwowane dotychczas wyłącznie dla concept carów. Deska rozdzielcza jest pokryta tkaną cyfrowo tkaniną. Ten innowacyjny proces pozwala na uzyskanie dużych i złożonych powłok, miękkich w dotyku bez uciekania się do pianki, co jest korzystne dla masy samochodu. Tkanina ta pojawia się również na płatach drzwi w połączeniu z czarną i spatynowaną płową skórą.

Innowacyjne rozwiązanie Peugeot i-Cockpit umożliwia kierowcy bezproblemowe ujarzmienie mocy 500 KM rozwijanych przez zespół napędowy. Umożliwiają to w szczególności trzy umieszczone w kabinie przełączniki. Dwa przyciski umieszczone na środkowej konsoli zapewniają sterowanie zespołem napędowym. Pierwszy służy do uruchamiania zespołów napędowych, a drugi zapewnia przejście z trybu HYbrid w tryb ZEV (w 100% elektryczny napęd).

Kompaktowa kierownica pokryta perforowaną skórą z wytłoczonym logo 308 R HYbrid doskonale leży w rękach zapewniając precyzyjne i zdecydowane wchodzenie w zakręty. Wciskając prawym kciukiem umieszczony na kierownicy przycisk, kierowca może włączyć tryb HYbrid Sport. Umieszczone tuż obok łopatki umożliwiają łatwe sterowanie skrzynią biegów o 6 przełożeniach.

Wysoko umieszczone zegary podają kierowcy wszystkie potrzebne informacje bez konieczności odrywania oczu od drogi. I tak na przykład centralny panel dostarcza wszelkich informacji dotyczących układu napędowego: aktualnie włączony bieg, stopień naładowania akumulatora, chwilowy stan akumulatora (oddawanie mocy bądź ładowanie). Wskaźnik aktualnego przełożenia skrzyni biegów umożliwia maksymalne wykorzystanie możliwości układu napędowego, informując kierowcę o najdogodniejszym momencie wrzucenia wyższego biegu. W tym celu, przy zbliżaniu się do punktu odcięcia zapłonu, wskaźnik zmienia kolor na czerwony i włącza się ostrzegawczy sygnał dźwiękowy.

Hybrydowy, benzynowy układ napędowy typu „plug-in” o ekstremalnych osiągach

Opracowanie modelu Peugeot 308 R HYbrid powierzono działowi Peugeot Sport. Chodziło o nie lada wyzwanie – stworzenie hybrydowego, benzynowego układu napędowego o rekordowo wysokich osiągach, zabudowanie go na platformie EMP2 i ustanowienie nowego rekordu pod względem osiągów. Uzyskany efekt jest adekwatny do podjętego wyzwania – oszołamiający. Dysponujący mocą 500 KM i napędem na cztery koła, Peugeot 308 R HYbrid osiąga prędkość 250 km/h, ograniczoną elektronicznie, przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,0 sekundy i pokonuje 1000 m ze startu zatrzymanego w 22,5 sekundy. Pomimo tego emituje zaledwie 70 g CO2/km. Doskonale wyważony, z rozkładem masy 60% na przód i 40% na tył, Peugeot 308 R HYbrid wykazuje się żywiołowym temperamentem i rewelacyjnie małym stosunkiem masy do mocy, wynoszącym zaledwie 3,1 kg /KM.

Peugeot Sport systematycznie korzysta ze swojego technicznego know-how i osiągnięć w wyścigach samochodowych przy określaniu charakterystyki poszczególnych komponentów i ich idealnego umiejscowienia w aucie. Układ napędowy w tym samochodzie stanowi połączenie trzech źródeł mocy:

  • 4-cylindrowego silnika benzynowego 1.6 l THP 270 S&S z nowego 308 GTi by PEUGEOT SPORT, o najwyższej na świecie mocy jednostkowej wśród silników o takiej pojemności skokowej – 169 KM/l,
  • silnika elektrycznego o mocy 85 kW / 115 KM, napędzającego przednie koła za pośrednictwem 6-stopniowej skrzyni biegów,
  • silnika elektrycznego o identycznych parametrach, napędzającego oś tylną.

Po włączeniu stacyjki, 308 R HYbrid przechodzi automatycznie do trybu ZEV, pierwszego z trzech trybów wykorzystujących tylny silnik elektryczny do napędu auta. Tryb ZEV, wykorzystujący do napędu auta tylny silnik elektryczny o mocy 115 KM, jest aktywny do prędkości 100 km/h. Jeśli stopień naładowania akumulatora jest niewystarczający, Peugeot 308 R HYbrid automatycznie przełącza się do trybu HYbrid. Kierowca może również aktywować ten tryb ręcznie za pomocą przycisku umieszczonego na środkowej konsoli.

W trybie HYbrid, maksymalna moc i maksymalny moment obrotowy przenoszone na koła wynoszą odpowiednio 270 KM i 330 Nm. Peugeot 308 R HYbrid jest w tym trybie napędzany głównie silnikiem benzynowym. Przedni silnik elektryczny włącza się w trzech różnych fazach. Podczas przyspieszania na niskich obrotach, kompensuje czas reakcji układu turbodoładowania. Przy zmianie biegu zastępuje silnik elektryczny w celu zapewnienia stałego momentu obrotowego na kołach. Ponadto może on również służyć do doładowywania akumulatora trakcyjnego. W tym celu silnik benzynowy rozwija moc większą od żądanej przez kierowcę, a nadwyżka mocy jest wykorzystywana do doładowania akumulatora. W tym trybie rozładowany akumulator trakcyjny potrzebuje zaledwie 15 km do ponownego całkowitego naładowania, zwiększając zakres dostępności trzeciego spośród trybów pracy.

Tryb HYbrid Sport jest aktywowany za pomocą przycisku umieszczonego na prawym ramieniu kierownicy. Przy gwałtownym wciśnięciu pedału przyspieszenia, silniki elektryczne działają jak „dopalacze” wspomagające pracę silnika benzynowego i umożliwiając osiągnięcie łącznej mocy 400 KM i 530 NM momentu obrotowego. Dzięki temu Peugeot 308 R HYbrid osiąga przyspieszenia dotąd niespotykane w autach kompaktowych.

Przedni silnik elektryczny zapewnia dodatkowe 115 KM mocy na przedniej osi, a ponadto włącza się w tych samych sytuacjach, co w trybie HYbrid. Moc tylnego silnika elektrycznego stopniowo maleje w miarę wzrostu prędkości auta, co wydłuża czas dostępności trybu HYbrid Sport dzięki mniejszemu obciążeniu akumulatora trakcyjnego.

Oprócz tych trzech trybów, Peugeot 308 R HYbrid dysponuje również systemem Launch Control zapewniającym najlepsze przyspieszenia ze startu zatrzymanego. Po aktywowaniu Launch Control, sterowanie mocą 500 KM i 730 Nm momentu obrotowego odbywa się automatycznie.

W tym celu, kiedy prędkość auta jest zerowa, kierowca musi włączyć tryb HYbrid Sport, dezaktywować ESP, wcisnąć pedał hamulca, wrzucić drugi bieg i maksymalnie wcisnąć pedał gazu, co automatycznie ustawi silnik benzynowy na 4000 obr/min. Wystarczy wówczas zwolnić pedał hamulca, aby uruchomić stoper w oczekiwaniu na 1000 m ze startu zatrzymanego.

Po spełnieniu tych warunków, 308 R HYbrid uwalnia cały swój potencjał aż do momentu zdjęcia nogi z pedału przyspieszenie, przechodząc wówczas automatycznie do trybu HYbrid Sport.

W celu uzyskania czasu 4.0 s od 0 do 100 km/h, niezbędne jest przeniesienie mocy z kół na nawierzchnię bez poślizgu kół przednich. W związku z tym w sytuacji, gdy silnik benzynowy jest utrzymywany na wysokich obrotach w celu uzyskania maksymalnego efektu, silnik elektryczny włącza się gdy tylko przekroczona zostaje granica przyczepności. Działający wówczas jako generator prądu, silnik ten pochłania nadwyżkę momentu obrotowego silnika benzynowego, pozwalając utrzymać maksymalną skuteczność napędu.

Zapobieganie poślizgowi kół przez silnik elektryczny jest bardzo efektywne zarówno pod względem mechanicznym jak i energetycznym. Wykorzystanie silnika elektrycznego do tej funkcji powoduje mniejsze obciążenie układu przeniesienia napędu i umożliwia odzyskiwanie nadmiaru energii generowanej przez silnik benzynowy.

Osiągi Peugeot 308 R HYbrid są porównywalne z osiągami supersamochodów. To spektakularny efekt jak na hatchbacka z segmentu C! Peugeot 308 R HYbrid, osiągający elektronicznie ograniczoną prędkość 250 km/h, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,0 s, pokonuje 400 m ze startu zatrzymanego w 12,5 s i 1000 m ze startu zatrzymanego w zaledwie 22,5 s. Swoje idealne zachowanie na drodze, adekwatne do tak wyjątkowych osiągów, auto zawdzięcza maksymalnemu obniżeniu i ześrodkowaniu poszczególnych podzespołów, czterem kołom pędnym oraz efektywnym rozwiązaniom konstrukcyjnym.

I tak na przykład silnik benzynowy i silnik elektryczny są ze sobą zespolone i obydwa napędzają wałek wejściowy przekładni głównej. Takie rozwiązanie pozwala wyeliminować niepożądane zjawiska występujące podczas zmiany biegów. Gdy moment obrotowy silnika benzynowego spada, aktywuje się silnik elektryczny, kompensując spadek momentu. Punkty mocowania silnika są więc w fazach przejściowych utrzymywane pod stałym obciążeniem. Dzięki temu zmiany przełożeń odbywają się bardzo szybko, bez jakichkolwiek szarpnięć, w sposób nieodczuwalny dla kierowcy.

Natomiast 50-litrowy zbiornik paliwa został przeniesiony do bagażnika i umieszczony nad tylnym silnikiem elektrycznym i dwoma transformatorami. W dążeniu do perfekcji, konstruktorzy PEUGEOT Sport zmodyfikowali dno zbiornika, by jak najdokładniej dopasować jego kształt do podzespołów auta. Zyskano tym sposobem kilka dodatkowych milimetrów w pionie, z korzyścią dla osiągów auta.

Litowo-jonowy akumulator trakcyjny o pojemności 3 kWh i doskonałym stosunku mocy do wymiarów jest umieszczony pod tylną kanapą w miejscu zbiornika paliwa. Silniki elektryczne i falowniki są chłodzone cieczą krążącą w oddzielnym układzie chłodzenia. Kontrola temperatury silnika benzynowego odbywa się zatem niezależnie, co pozwala zapewnić autu maksymalne osiągi w każdej sytuacji.

Układ hamulcowy jest idealnie dostosowany do osiągów auta. PEUGEOT 308 R HYbrid jest wyposażony w przejęte z 308 GTi przednie tarcze wentylowane o średnicy 380 mm z 4-tłoczkowymi zaciskami oraz tylne tarcze o średnicy 290 mm. Nie są one jednak wykorzystywane przy każdym hamowaniu.

Peugeot Sport zaprojektował układ napędowy w sposób umożliwiający hamowanie silnikami elektrycznymi w pełnym zakresie prędkości, czyli nawet przy 250 km/h. Pozwala to nie tylko na oszczędzanie tarcz i klocków hamulcowych. Ten sposób hamowania z odzyskiwaniem energii jest także jednym ze sposobów doładowywania akumulatora trakcyjnego, w uzupełnieniu do odzyskiwania energii w trybie HYbrid lub HYbrid Sport i podłączenia do terminala szybkiego ładowania. Ten ostatni sposób pozwala na całkowite naładowanie akumulatora w ciągu 30 minut.

Peugeot 308 R HYbrid stanowi znakomite świadectwo wyjątkowego talentu konstruktorów i stylistów oraz doskonałości Peugeot 308.