ProAce Verso to nowy van, który debiutuje podczas targów motoryzacyjnych w Genewie 2016. Wraz z nim do gamy modelowej Toyoty powraca prawdziwy wielozadaniowy samochód typu MPV, z możliwością transportu nawet dziewięciu osób.
Twórcy ProAce Verso korzystali z doświadczenia zdobytego dzięki pierwszej generacji modelu ProAce (zastąpił on samochody Hiace w 2013 r.). Samochód oferuje trzy długości nadwozia do wyboru oraz trzy wersje wyposażenia. Klienci mają do wyboru pięć silników Diesla o mocy od 95 do 180 KM, które zostały tak opracowane, aby osiągnąć najlepsze w tej klasie samochodów wyniki emisji CO2. Jednostki napędowe są dopasowane do ręcznych, półautomatycznych i automatycznych skrzyń biegów.
ProAce Verso wyróżnia się na tle segmentu wyjątkowo bogatym, łatwym w obsłudze wyposażeniem, do którego należą m.in. montowane na szynach przesuwane siedzenia, otwierane okno w tylnych drzwiach, automatyczne drzwi przesuwne z boku uruchamiane stopą i panoramiczny dach.
ProAce Verso spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa, takie same jak wszystkie modele osobowe Toyoty. Model otrzymał w 2015 roku 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Samochód wyposażony jest w zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense.
Funkcjonalność i przestronność
Toyota ProAce Verso będzie dostępna w trzech wersjach nadwozia: Compact, Medium i Long.
Wersja Compact ma 4,6 m długości i rozstaw osi 2,9 m, a przy tym oferuje bardzo dobry stosunek wymiarów nadwozia do wielkości wnętrza. Mimo 9-miejscowej kabiny średnica zawracania wynosi tylko 11,3 m, pojazd umożliwia więc łatwe manewrowanie i parkowanie w gęsto zabudowanych obszarach.
Wersja Medium to nadwozie o długości 4,9 m i rozstaw osi 3,2 m. Wersja Long cechuje się takim samym rozstawem osi (3,2 m), ma jednak wydłużony tył, dzięki czemu zapewnia większą przestrzeń bagażową. Całkowita długość auta wynosi 5,3 m. Wszystkie trzy warianty mają szerokość 2,2 m i 1,9 m wysokości.
Do ogromnej praktyczności pojazdu przyczyniają się drzwi przesuwne z lewej i prawej strony oraz otwierane do góry tylne drzwi. Obszerna lista opcji wyposażenia obejmuje obsługiwane automatycznych drzwi przesuwnych stopą oraz – we wszystkich wersjach wyposażenia modeli Medium i Long – szklany dach panoramiczny.
Kabina oferuje funkcjonalne i przestronne wnętrze, które stworzono z myślą o potrzebach zarówno użytkowników prywatnych, jak i biznesowych. W środku wygodnie zmieści się nawet dziewięć osób wraz z bagażem. Wśród schowków rozmieszczonych w całej kabinie szczególnie przydatne są uchwyty na napoje i duże kieszenie w drzwiach.
Deska rozdzielcza jest wyposażona w czytelne, analogowe wskaźniki i ergonomiczny układ przełączania. PROACE VERSO – podobnie jak SUV-y – zapewnia kierowcy znakomitą widoczność z każdej strony. Samochód jest zaopatrzony w dźwignię do zmiany biegów o krótkim skoku, zamontowaną możliwie blisko kierownicy, co pozwala zmaksymalizować czas, przez jaki kierowca prowadzi auto, trzymając kierownicę dwoma rękoma, zwiększając tym samym bezpieczeństwo.
Trzy wersje wyposażenia obejmują różne elementy: od wykładziny dywanowej i trwałych tapicerek w wersji podstawowej przez znakomite jakościowo wstawki, metaliczne elementy wykończenia i obicia klasy premium aż po – oferowany w modelach najwyższej klasy – kolorowy, multimedialny ekran dotykowy na konsoli centralnej.
Wersje wyposażenia i konfiguracja siedzeń
Nowy model ProAce Verso jest dostępny w trzech wersjach wyposażenia: Shuttle, Family i VIP. Wersje Shuttle i Family są do nabycia z nadwoziem Compact, Medium lub Long, natomiast wersja VIP jest oferowana w wariantach Medium i Long.
Wersja Shuttle jest przeznaczona dla małych firm i do użytku rodzinnego lub komercyjnego i cechuje się niskimi kosztami eksploatacji. Wersja ta wyposażona jest w wykładzinę na podłodze i obicia z tkaniny wyższej jakości. Model jest dostępny w konfiguracjach z 8 lub 9 miejscami.
W wersji Family postawiono na przestronność, modułowość i wygodę użytkowników, którzy będą korzystać z samochodu do celów rekreacyjnych. Układ z 8 miejscami łączy przednie fotele typu „kapitańskiego” z montowanymi na szynach, przesuwnymi, wyjmowanymi kanapami z podziałem 60:40 w drugim i trzecim rzędzie. Dzięki temu wnętrze auta cechuje się typową dla samochodów MPV elastycznością i praktycznością. Pasażerowie w drugim rzędzie mają do dyspozycji stoliki podobne do tych w samolotach, a wszystkie sześć siedzeń z tyłu jest zaopatrzonych w system Isofix.
Modele klasy Family wyróżniają się lakierowanymi zderzakami, chromowanym obramowaniem dolnego wlotu powietrza z przodu, światłami przeciwmgielnymi i osobno otwieranym oknem w tylnych drzwiach w standardzie. W zależności od klasy auta do wyboru są 16- lub 17-calowe felgi stalowe oraz 17-calowe felgi ze stopów.
Wersję VIP zaprojektowano z myślą o wymagających klientach. Wyróżnia się ona przyciemnianymi szybami i zapewnia pasażerom najlepsze wyposażenie i największy komfort. Również ta wersja oferuje montowane na szynach, przesuwane, wyjmowane fotele w drugim i trzecim rzędzie. Jest dostępna w konfiguracjach z 6 lub 7 miejscami. Między siedzeniami w drugim rzędzie został zamontowany na szynach składany stolik.
W wersji z 7 miejscami w przednim i środkowym rzędzie zamontowano fotele typu „kapitańskiego”, zaś z tyłu trzymiejscową kanapę dzieloną w proporcji 60:40. Wersja z 6 miejscami jest natomiast wyposażona w trzy rzędy podwójnych foteli typu „kapitańskiego”, które zapewniają najwyższy poziom luksusu w minivanie. Wyjątkową cechą wersji VIP jest możliwość odwrócenia siedzisk w środkowym rzędzie (niezależnie od ich formatu), co pozwala uzyskać bardziej niecodzienny układ wnętrza.
Jednostki napędowe ProAce Verso
Nowa Toyota ProAce Verso będzie dostępna z pięcioma układami napędowymi do wyboru, w tym 1.6- i 2.0-litrowymi silnikami Diesla o różnych mocach i z różnymi skrzyniami biegów. Dzięki systemowi Stop & Start umożliwiają one osiągnięcie najlepszej w tej klasie emisji CO2.
Silnik 1.6 o mocy 95 KM (70 kW) współpracuje z 5-biegową manualną skrzynią biegów lub 6-biegową skrzynią półautomatyczną. W pierwszej z tych konfiguracji emisja CO2 kształtuje się na poziomie 144–148 g/km, natomiast w drugiej, wyposażonej w system top & Start, jest to tylko 135–139* g/km.
Mocniejszy silnik 1.6 o mocy 115 KM (85 kW) współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną. Dzięki systemowi Stop & Start odnotowuje emisję CO2 na poziomie 133–137 g/km.
2.0-litrowy turbodiesel o mocy 110 kW/150 KM jest dostosowany do 6-biegowej ręcznej skrzyni biegów. Zastosowanie systemu Stop & Start pozwala uzyskać emisję CO2 na poziomie 139–143 g/km.
Wariant 2.0-litrowej jednostki napędowej o mocy 130 kW/180 KM współpracuje natomiast z 6-biegową skrzynią automatyczną i jest najmocniejszym silnikiem w nowej ofercie ProAce Verso. Dzięki systemowi Stop & Start odnotowuje emisję CO2 na poziomie 151–159 g/km.
Bezpieczeństwo
Nowy model ProAce Verso wyposażono w pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, które wspierają kierowcę w zapobieganiu kolizjom lub niwelowaniu ich skutków w najróżniejszych sytuacjach na drodze. Samochód otrzymał w 2015 roku 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.
Działanie Toyota Safety Sense opiera się na współpracy czułego radaru i kamery. Pakiet zawiera funkcję ostrzegania o zbliżaniu się do przeszkody (Forward Collision Warning), układ autonomicznego hamowania awaryjnego (Autonomous Emergency Braking), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (Lane Departure Alert), układ rozpoznawania znaków drogowych (Road Sign Assist) oraz automatyczne światła drogowe (Automatic High Beam). Samochód wyposażony jest także w inne zaawansowane systemy bezpieczeństwa – system monitorujący zmęczenie kierowcy (Driver Attention Alert), funkcja dostosowywania prędkości do poprzedzającego samochodu (Intelligent Speed Adaptation) i adaptacyjne reflektory przednie (Adaptive Front Lighting).