Nowa Toyota ProAce Van wprowadza na rynek szeroki wybór rozwiązań dla przedsiębiorców. Model zadebiutuje podczas Targów Samochodów Użytkowych w Birmingham 26-28 kwietnia tego roku.
Około 20% rynku lekkich samochodów dostawczych stanowią samochody o średniej ładowności do 1 400 kg (tzw. Medium Duty Van, MDV). W kategorii MDV znajduje się kilka podsegmentów, takich jak van, kombi czy samochód dostawczy z platformą. Nowy ProAce Van oferuje klientom różne warianty, które należą do większości typów samochodów użytkowych, doskonale korespondując z potrzebami klientów. ProAce Van jest dostępny w trzech rozmiarach nadwozia, z dwoma długościami rozstawu osi oraz w dwóch wersjach wyposażenia.
Unikalnym wariantem jest ProAce Van Compact. Samochód o długości 4,6 m i rozstawie osi 2,9 m jest najkrótszym autem w segmencie MDV, tworząc nową podklasę. Dzięki przemyślanemu projektowi wnętrza, samochód wykazuje się ładownością typową dla vana średniej wielkości (MDV), jednocześnie utrzymując zużycie paliwa na poziomie analogicznym do minivanów. W kabinie znajdują się trzy miejsca siedzące, zaś część bagażowa ma długość 2,1 m i szerokość 1,6 m, oferując objętość przestrzeni ładunkowej na poziomie 4,6 m2. To zupełnie nowa propozycja w tym segmencie.
Pozostałe wersje to 9-osobowe kombi, wersja z platformą i z dwoma rzędami siedzeń, które umożliwiają montaż specjalistycznych typów zabudowy (od pierwszego kwartału 2017 roku).
Dostępnych będzie pięć silników Diesla o pojemności 1.6 i 2.0 o zakresie mocy od 95 do 180 KM. Silniki współpracują z manualną skrzynią biegów, lub automatyczną skrzynią biegów w przypadku silnika o mocy 180 KM. Wszystkie silniki wyróżniają się najlepszą emisją CO2 w swoich klasach w segmencie MDV.
Unikalne wyposażenie dodatkowe obejmuje m.in. automatyczne drzwi przesuwne, trzy miejsca siedzące z przodu, także w wersji Compact, i nowy system Smart Cargo, który łączy otwieraną przegrodę z unoszonym przednim siedzeniem pasażera, aby zwiększyć długość przestrzeni bagażowej o 1,16 m, a ładowność o 0,5 m3.
Samochód zapewnia ten sam standard bezpieczeństwa co pozostałe auta Toyoty. Wersja osobowa, ProAce Verso, otrzymała 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Zarówno w osobowych, jak i dostawczych wersjach ProAce jest dostępny pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Jak każdy samochód japońskiej marki, ProAce Van będzie objęty gwarancją na 3 lata lub 100 tys. km.
Nowe auto dostawcze występuje w trzech wersjach nadwozia: Compact, Medium i Long
Wersja Compact ma 4,6 m długości i rozstaw osi 2,9 m, a przy tym oferuje bardzo dobry stosunek wymiarów nadwozia do wielkości wnętrza. Promień skrętu wynosi tylko 11,3 m, dzięki czemu pojazd umożliwia łatwe manewrowanie i parkowanie w gęsto zabudowanych obszarach.
ProAce Compact jest dostępny w wersjach częściowo i całkowicie przeszklonej oraz furgon. Samochód wyposażono w trzy fotele w jednym rzędzie. Przestrzeń bagażowa o pojemności 4,6 m3 ma długość 2,1 m i szerokość 1,6 m. System Smart Cargo zwiększa ładowność auta do najlepszej w klasie wartości 5,1 m3, dzięki wydłużeniu przestrzeni bagażowej o 116 cm do wartości 3,3 m.
Smart Cargo jest dostępny we wszystkich wersjach ProAce Van. W ramach tej opcji samochód otrzymuje dodatkowy schowek pod środkowym fotelem pasażera i ruchomy stolik przyczepiony do oparcia fotela z uchwytem do bezpiecznego przytrzymywania przedmiotów takich jak dokumenty czy laptop.
Wersja Medium jest dostępna z nadwoziem furgon, jako półprzeszklony lub przeszklony van, z dwoma rzędami siedzeń, w wersji kombi i z platformą. ProAce Medium ma długość 4,9 m i rozstaw osi 3,2 m. Wraz z systemem Smart Cargo maksymalna długość przestrzeni bagażowej wynosi od 2,5 do 3,7 m, a objętość przestrzeni ładunkowej od 5,3 do 5,8 m3.
Wersja Long z tym samym rozstawem osi ma wydłużony tylny zwis, który zwiększa długość pojazdu do 5,3 m. Samochód jest dostępny jako furgon, półprzeszklony lub przeszklony van, wersja z dwoma rzędami siedzeń i kombi. Część bagażowa o długości 2,8 m i 1,6 m szerokości zapewnia objętość przestrzeni ładunkowej na poziomie 6,1 m3. System Smart Cargo zwiększa jego długość do 4 m, a objętość przestrzeni do 6,6 m3.
Zaletą wszystkich wersji są praktyczne, przesuwne tylne drzwi z uchwytami dla osób lewo- i praworęcznych oraz podwójne tylne drzwi otwierane na szerokość 180 stopni. Jako opcja występują także drzwi tylne podnoszone do góry. Wszystkie typy nadwozia mają 2,2 m szerokości i 1,9 m wysokości. Ich maksymalna ładowność wynosi 1 400 kg.
- Opcjonalnie automatyczne boczne drzwi przesuwne w wersji Medium i Long mogą być wystarczająco szerokie, aby zmieściła się euro paleta. Tylne drzwi dzielone w proporcji 50:50 w standardzie mogą być zastąpione przez 3 alternatywne konfiguracje:
- Otwierane na boki przeszklone drzwi dzielone w proporcji 50:50, z podgrzewaną szybą i wycieraczkami;
- Drzwi z zawiasami 250 stopni w wersji Long, które pozwalają odchylić skrzydła na ściany samochodu, co ułatwia załadunek;
- Przeszklona, otwierana do góry pokrywa bagażnika z podgrzewaniem szyby i wycieraczką.
Przestronne, funkcjonalne wnętrze zostało zaprojektowane, by zaspokoić potrzeby klientów prywatnych i biznesowych. Deska rozdzielcza zawiera przejrzyste analogowe zegary i ergonomiczne przełączniki. ProAce Van oferuje doskonałą widoczność, wygodną pozycję za kierownicą charakterystyczną dla SUV-ów i drążek zmiany biegów umieszczony jak najbliżej kierownicy, który umożliwia zmianę przełożeń przy pomocy krótkich ruchów.
Wersje wyposażenia i akcesoria
Nowy ProAce Van jest dostępny w 2 wersjach wyposażenia – dostawczych Life i Active. Uzupełniają one ofertę samochodu osobowego ProAce Verso. ProAce Van Kombi przystosowany do przewozu osób łączy praktyczność i trwałość z niskimi całkowitymi kosztami posiadania (TCO). Dostępny jest w konfiguracji 5- i 9-osobowej. Wersja Life Kombi oferuje trzy miejsca siedzące w pierwszym rzędzie, podparcie ramienia kierowcy, poduszki powietrzne kierowcy i pasażerów, materiałową tapicerkę, centralny zamek, tempomat z ogranicznikiem prędkości, wtyczkę 12V i 16-calowe stalowe koła z kołpakami. Wersja Active dostępna w samochodach z nadwoziem Van i Kombi Van, wyróżnia się dodatkową izolacją dźwiękową kabiny, fotelem kierowcy z regulowaną wysokością, tapicerką z materiału i winylu, centralnym zamkiem z pilotem i 2 wtyczkami 12V – w schowku na rękawiczki i w części bagażowej. Ponadto samochód otrzymał odtwarzacz audio z Bluetooth i USB, klimatyzację, podświetlenie i chłodzenie schowka oraz system Smart Cargo.
Kompleksowa lista opcji i akcesoriów pozwala zaadaptować samochód do różnorodnych potrzeb przyszłych użytkowników. Składają się na nie rozwiązania ułatwiające użytkowanie (bezkluczykowe otwieranie samochodu, automatyczne światła i wycieraczki, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, kamera cofania), zwiększające uniwersalność samochodu (powiększona przestrzeń bagażowa, większy prześwit i możliwości terenowe), dodatkowe elementy stylizacji (17-calowe felgi, lakierowane zderzaki, klamki i lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia, osłony boczne), oraz bezpieczeństwo (boczne poduszki powietrzne, reflektory ksenonowe, lampy przeciwmgielne).
ProAce może być też wyposażony w jeden z dwóch pakietów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. W podstawowym zestawie znajduje się układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, układ rozpoznawania znaków drogowych, system wykrywania zmęczenia kierowcy i automatyczne światła drogowe. W rozbudowanym pakiecie znajdują się układ ostrzegania o ryzyku zderzenia z samochodem lub pieszym, system automatycznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych, aktywny tempomat i automatyczne doświetlanie zakrętów.
Aby ułatwić dostęp do trudnych terenów, ProAce Van może otrzymać zwiększony prześwit (+25 mm) oraz system Toyota Traction Select – elektroniczny system kontroli trakcji Toyoty do jazdy terenowej. Przełączany system ESP udostępnia trzy tryby jazdy dostosowane do jazdy po śniegu (do prędkości 50 km/h), błocie (do prędkości 80 km/h) i piachu (do 120 km/h).
Szeroki zestaw akcesoriów pozwala przystosować PROACE VAN do konkretnych potrzeb użytkowników. Składają się na nie dodatkowe izolacje dźwiękowe i termiczne, tylna drabinka, montowane na stałe lub zdejmowane haki holownicze, relingi wyposażone w rolki, bagażniki dachowe i nośniki rurowe oraz inne akcesoria opracowane specjalnie dla tego modelu przez firmę Würth.
Jednostki napędowe
Nowa Toyota ProAce Van będzie dostępna z pięcioma układami napędowymi do wyboru, w tym 1,6- i 2-litrowymi silnikami Diesla o różnych mocach i z różnymi skrzyniami biegów. Dzięki systemowi Start&Stop zapewniają najlepszą w tej klasie emisję CO2.
Silnik 1.6 o mocy 95 KM (70 kW) współpracuje z 5-biegową manualną skrzynią biegów lub 6-biegową skrzynią półautomatyczną. W pierwszej z tych konfiguracji emisja CO2 kształtuje się na poziomie 144–148 g/km, a zużycie paliwa to 5,5-5,6 l/100 km, natomiast w drugiej, wyposażonej w system Start&Stop, jest to tylko 135–139 g/km i 5,2-5,4 l/100 km benzyny.
Mocniejszy silnik 1.6 o mocy 115 KM (85 kW) i momencie obrotowym 300 Nm współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną. Dzięki systemowi Start&Stop odnotowuje emisję CO2 na poziomie 133–137 g/km, a zużycie paliwa 5,1-5,2 l/100 km.
2-litrowy turbodiesel o mocy 150 KM (110 kW) jest dostosowany do 6-biegowej ręcznej skrzyni biegów. Zastosowanie systemu Start&Stop pozwala uzyskać emisję CO2 na poziomie 139–143 g/km i zużycie paliwa 5,3-5,5 l/100 km.
Rekomendowane do dłuższych wersji nadwozia dwa turbodiesle 2.0 o mocy 122 KM (90 kW) i 150 KM (110 kW) charakteryzują się wysokim momentem obrotowym odpowiednio 340 Nm i 370 Nm. Obie jednostki współpracują z 6-biegową manualną skrzynią biegów. Dzięki systemowi Start&Stop zużywają 5,3-5,5 l/100 km i emitują 139–143 g/km CO2.
Wariant 2-litrowej jednostki napędowej o mocy 180 KM (130 kW) z systemem Start&Stop współpracuje natomiast z 6-biegową skrzynią automatyczną i jest najmocniejszym silnikiem w nowej ofercie ProAce Van. Silnik odnotowuje emisję CO2 na poziomie 151–155 g/km i zużycie paliwa 5,7–5,9 l/100 km.
Wszystkie silniki są zgodne z normami Euro 6. Wyposażone są w katalizatory obniżające emisję tlenków azotu. Zbiornik AdBlue o pojemności 22,5 l zapewnia optymalne funkcjonowanie systemu przez 15 tys. km. Standardowe okresy międzyprzeglądowe wynoszą 2 lata z limitem przebiegu 40 tys. km, co przyczynia się do niskich kosztów utrzymania auta.