Wyjątkowe połączenie funkcjonalności i optymalnego komfortu to specjalność Opla Zafiry, odkąd firma z Ruesselsheim wprowadziła rewolucyjny zintegrowany 7‑miejscowy układ foteli do segmentu kompaktowych minivanów w 1999 roku. Od tego czasu klienci — głównie rodziny oraz profesjonaliści potrzebujący przestronnego i funkcjonalnego pojazdu do komfortowego pokonywania dalekich tras — kupili około 2,7 miliona tych samochodów. Nowa Zafira, której sprzedaż rozpocznie się już wkrótce, z planowanym terminem odbioru pierwszych egzemplarzy w październiku, zaoferuje swoim użytkownikom wszystkie dobrze znane walory poprzednich generacji, w tym układ siedzeń Flex7®, ergonomiczne przednie fotele z certyfikatem AGR, bagażnik rowerowy FlexFix® czy adaptacyjne zawieszenie FlexRide. Samochód otrzymał także nową, atrakcyjną stylistykę nadwozia i wnętrza podkreślającą jego przestronność oraz został znakomicie wyposażony w opcje łączności. Systemy multimedialne Opel IntelliLink najnowszej generacji z interfejsami Apple CarPlay i Android Auto oraz system Opel OnStar (z punktem dostępowym Wi‑Fi i obsługą transmisji w standardzie 4G/LTE – dostępność w wybranych krajach) gwarantują optymalną łączność, z której może korzystać kierowca oraz jego rodzina lub znajomi towarzyszący mu w podróży. Nowością w segmencie wprowadzoną przez firmę Opel będą w pełni diodowe reflektory adaptacyjne AFL LED, zapewniające maksymalną wygodę podróżowania komfortową Zafirą, którą doceni zarówno kierowca, jak i pasażerowie.
Sportowe nadwozie, wnętrze godne samochodu wyższej klasy
Dynamiczny kontur reflektorów wraz z zupełnie nową, bardziej sportową dolną i górną kratą wlotu powietrza nadają charakter stylistyce nowej Zafiry. Kształt reflektorów zlewa się z osłoną chłodnicy w jednolitą graficznie całość. Mocno wyprofilowana chromowana listwa z logo łączy się z nimi, optycznie poszerzając samochód. Nowy kształt reflektorów został dodatkowo zaznaczony precyzyjnie nakreśloną linią świateł do jazdy dziennej z typowym dla Opla podwójnym motywem skrzydła. Koła są osłonięte przez muskularne nadkola. Wszystkie te rozwiązania nadają przodowi Zafiry solidny, sportowy i dynamiczny wygląd.
„Stylistyka przodu nowej Zafiry nawiązuje do głównych cech nagradzanej Astry najnowszej generacji i wzmacnia jej pozycję w gamie nowych modeli Opla. Ostra i precyzyjna linia świateł do jazdy dziennej z podwójnym motywem skrzydła dodaje finezji, której nie brakuje także we wnętrzu dzięki gruntownie przeprojektowanemu panelowi obsługi. Jest ona teraz oszczędniejsza w formie, bardziej przejrzysta i łatwiejsza w obsłudze” — powiedział Mark Adams, wiceprezes ds. projektowania w GM Europe.
Całkowicie przeprojektowany kokpit nowej Zafiry jest prostszy i bardziej elegancki. Nowa stylistyka zapewnia nie tylko optymalną widoczność z przodu, ale również łatwy dostęp do wszystkich elementów sterowania. Ekran systemu multimedialnego, który wcześniej znajdował się na szczycie konsoli środkowej, został zastąpiony nowym, usytuowanym niżej ekranem dotykowym, co umożliwiło wyeliminowanie wielu przycisków. Przełączniki są teraz precyzyjnie zintegrowane z ogólną stylistyką deski rozdzielczej. Nowy 7‑calowy ekran dotykowy przypomina tablet z najwyższej półki. Otacza go ozdobna galwanizowana ramka w kształcie litery U. Cały system multimedialny sprawia wrażenie przeniesionego z modelu wyższej klasy. Ukształtowana w trzech wymiarach kierownica z niewielką i zgrabną pokrywą poduszki powietrznej została zaprojektowana nie tylko pod kątem estetyki, ale przede wszystkim ergonomii.
W nowej Zafirze Opel oferuje dwie wersje systemu multimedialnego IntelliLink najnowszej generacji. IntelliLink R4.0 został wyposażony w interfejsy Apple CarPlay i Android Auto, umożliwiające połączenie smartfona z pokładowym systemem multimedialnym podróżnego salonu. Natomiast IntelliLink Navi 950 to system multimedialny z funkcją nawigacji. W nowej Zafirze dostępny jest oczywiście także Opel OnStar z systemem automatycznego reagowania na zderzenie oraz wieloma innymi funkcjami, takimi jak pobieranie celu podróży (dotyczy aut wyposażonych w system Navi 950) czy dostępny w wybranych krajach punkt dostępowy Wi‑Fi z obsługą transmisji w standardzie 4G/LT (możliwość podłączenia do 7 urządzeń, po jednym dla każdej osoby na pokładzie). To duża zaleta zarówno dla rodzin, jak i dla profesjonalistów, którzy muszą stale utrzymywać łączność w trakcie podróży.
Wzorcowa funkcjonalność i atmosfera przestronnego salonu
Podobnie jak w Zafirach poprzednich generacji kierowca i pasażer z przodu mogą liczyć na relaks w czasie jazdy dzięki opcjonalnym, regulowanym w 6 kierunkach, ergonomicznie wyprofilowanym sportowym fotelom z atestem AGR oraz wielofunkcyjnej konsoli FlexRail®. Ten modułowy system obejmuje duży schowek i uchwyty na kubki przesuwane w aluminiowych prowadnicach. Takie rozwiązanie pozwala optymalnie zagospodarować sporą przestrzeń między przednimi fotelami pod kątem funkcjonalności i dostępu do przechowywanych przedmiotów. Pasażerowie drugiego rzędu mogą mieć do dyspozycji unikatowy opcjonalny system foteli klubowych. Dzięki przemyślanemu mechanizmowi oparcie środkowego fotela w drugim rzędzie można złożyć i obrócić, zamieniając je w wygodne podłokietniki dla osób zajmujących skrajne miejsca. Fotele te przesuwają się również wzdłuż osi pojazdu, co umożliwia powiększenie przestrzeni na nogi oraz na wysokości ramion i uzyskanie komfortu porównywalnego z luksusowym sedanem. Trzeci rząd siedzeń można złożyć równo z podłogą bagażnika. System ten jest standardem w wersji Elite, w wersji Enjoy jest dostępny opcjonalnie. Dzięki takiej dbałości o komfort Zafira jest nie tylko typowym samochodem rodzinnym. Konstruktorzy z firmy Opel zamienili funkcjonalne wnętrze w przestronną strefę relaksu, na który można sobie pozwolić w każdej chwili podróży służbowej lub wakacyjnej wyprawy.
Poczucie komfortu i przestrzeni w nowej Zafirze potęguje dodatkowo opcjonalna panoramiczna przednia szyba połączona z oknem dachowym. Taka szyba sięga od pokrywy silnika niemal do słupka B. Kierowca i podróżujący obok pasażer mogą wówczas cieszyć się niemal nieograniczonym widokiem. Panoramiczna szyba przechodzi następnie bezpośrednio w panoramiczne okno dachowe, rozciągające się aż do tylnej krawędzi dachu. Salon na kołach rozświetlony wpadającym z zewnątrz światłem sprawia wrażenie jeszcze bardziej przestronnego.
Przemyślane schowki
Nowa Zafira oferuje nie „tylko” wyjątkowo wysoki komfort podróży. Salon można łatwo przekształcić w mały samochód dostawczy. W konfiguracji 5‑miejscowej minimalna pojemność bagażnika Zafiry (wg normy ISO 3832) wynosi 710 litrów (po złożeniu drugiego rzędu foteli wartość ta rośnie do 1860 litrów).
W samochodzie wygospodarowano ponad 30 różnych miejsc do przechowywania, w tym wspomnianą już konsolę środkową FlexRail®. Opcjonalny system FlexFix® z tyłu pojazdu jest łatwym w obsłudze i praktycznym rozwiązaniem dla entuzjastów wycieczek rowerowych. Zintegrowany bagażnik rowerowy wysuwa się z tylnego zderzaka jak szuflada. Zmieszczą się na nim nawet 4 rowery. W celu otwarcia pokrywy bagażnika nie trzeba zdejmować rowerów z uchwytu FlexFix — wystarczy odchylić go do tyłu.
Innowacyjny, bezpieczny, dostosowany do potrzeb, dynamiczny
Zastosowanie diodowych reflektorów adaptacyjnych jest kolejnym przykładem realizacji strategii firmy Opel, zakładającej udostępnianie innowacyjnych technologii jak najszerszej grupie nabywców. Nowy system AFL LED automatycznie dostosowuje tryb świecenia reflektorów do sytuacji na drodze, zapewniając optymalne oświetlenie bez oślepiania innych kierowców. Oferuje on aż 9 różnych funkcji i trybów działania, takich jak oświetlenie miejskie, oświetlenie pozamiejskie, doświetlanie zakrętów, oświetlenie wspomagające cofanie i manewrowanie oraz tryb oszczędny po zatrzymaniu pojazdu, a także tryb turystyczny.
Przednia kamera Opel Eye nowej generacji zapewnia takie funkcje jak: asystent świateł drogowych reflektorów AFL LED czy system rozpoznawania znaków drogowych. Przednia kamera współpracuje także z systemem monitorowania odległości od poprzedzającego pojazdu (FDI), który wykrywa inne samochody w ruchu przed Zafirą, a także z alarmem przedkolizyjnym, który sygnałem wizualnym i akustycznym ostrzega kierowcę o zbyt szybkimi zmniejszaniu się odległości do pojazdu przed nim. Asystent pasa ruchu aktywuje się automatycznie po przekroczeniu prędkości 60 km/h, a kontrolka w panelu wskaźników i sygnał dźwiękowy ostrzegają kierowcę o ryzyku niezamierzonego opuszczenia pasa ruchu.
Dwa kolejne rozwiązania dostępne w nowej Zafirze, które podnoszą komfort i zmniejszają stres, to adaptacyjny tempomat i system FlexRide. Adaptacyjny tempomat (ACC) z czujnikiem radarowym umieszczonym za przednim grillem pomaga utrzymać wybraną prędkość, a jednocześnie zachować wcześniej ustaloną odległość od pojazdu poprzedzającego. Oprócz prędkości kierowca może wybrać również dystans, który ma dzielić go od pojazdu jadącego z przodu — dostępne są trzy opcje: znaczny, średni, niewielki. Z kolei adaptacyjne mechatroniczne zawieszenie FlexRide stale dostosowuje charakterystykę układu jezdnego do sytuacji na drodze, stylu jazdy i indywidualnych preferencji kierowcy. Klienci zainteresowani Zafirą mają do wyboru szeroką gamę silników. Firma Opel będzie kontynuować dotychczasową strategię, zgodnie z którą Zafira jest jedynym modelem w swoim segmencie dostępnym z pełną gamą dynamicznych jednostek napędowych dostosowanych do różnych rodzajów paliwa: benzyny, oleju napędowego, propanu-butanu (LPG) i sprężonego gazu ziemnego (CNG).