MotoNews.pl

Peugeot 308 bierze udział w teście jazdy non stop na 25 tys. kilometrów

11 października 2016

Kategoria | Sport
Marka, model | ,
peugeot-25tys-km 3

Wczoraj redakcja tygodnika motoryzacyjnego Auto Świat rozpoczęła test polegający na jeździe non stop na dystansie 25 tys. km modelem Peugeot 308 1,2 PureTech o mocy 130 KM. Będzie to pierwszy tego rodzaju test przeprowadzony w Polsce. Odbędzie się na trasie Warszawa-Toruń-Warszawa, autostradami A2 oraz A1. Zespół kierowców to dziennikarze Auto Świata, będą się oni zmieniać za kierownicą Peugeot 308 co 5 godzin.

Założenia testu

Test – jazda non stop na dystansie 25 tys. km – jest częścią dużego testu długodystansowego 100 tys. km modelem Peugeot 308. Redakcja tygodnika prowadzi go od kilku miesięcy. Auto w momencie rozpoczęcia próby ma na liczniku 45 tys. km. Jest to egzemplarz seryjny, który przed rozpoczęciem testu przeszedł standardowy przegląd techniczny. Auto nie było w żaden sposób modyfikowany.

Podczas jazdy non stop 25 tys. km testujący sprawdzą trwałość silnika, skrzyni biegów, zawieszenia i innych podzespołów modelu Peugeot 308,. Ważne jest też także zużycie paliwa oraz oleju.

Silnik o pojemności 1,2 litra testowego Peugeot 308 to nowoczesna 3-cylindrowa jednostka benzynowa z turbodoładowaniem o mocy 130 KM.  Dwukrotnie, w 2015 i 2016 roku, była nagradzana tytułem „Silnik roku”.

Jazda non stop na dystansie 25 tys. km będzie ciężką próbą. Redakcja szacuje, że test potrwa 10-12 dni, podczas których silnik będzie pracował bez przerw, jedynie z kilkuminutowymi postojami na zatankowanie auta i zmianę kierowców.

Nawiązania historyczne

Jazda Peugeot 308 1.2 PureTech na dystansie 25 tys. km nawiązuje do historycznego testu Fiata 125p. Przeprowadzono go w czerwcu 1973 roku na autostradzie pod Wrocławiem. Z tą jednak różnicą, że wówczas podjęto udaną próbę bicia rekordu prędkości na dystansie 25 tys. km (oraz na 25 tys. mil i 50 tys. km), a teraz będzie sprawdzana trwałość silnika i całego auta przy zachowaniu dopuszczalnych prędkości (na autostradzie 140 km/h).

Peugeot 308

Peugeot 308 jest reprezentantem strategicznego segmentu C. Stanowi on jedną trzecią sprzedaży samochodów w Europie. Zaprezentowany w 2013 roku, zyskał status bestsellera plasując się na podium w tym segmencie w Europie. Jest też laureatem prestiżowego tytułu Car of the Year 2014.

Stanowi atrakcyjną alternatywę, wyraźnie wyróżniającą się na tle rynkowej oferty dzięki koncepcji opartej na 4 kluczowych pojęciach: wydajności, stylistyce, doznaniach z jazdy i wysokiej jakości.

Jest najbardziej kompaktowym hatchbackiem w tym segmencie – jego długość wynosi 4,25 m, wysokość 1,46 m, a szerokość sięga 1,80 m. Przedni i tylny zwis zostały skrócone dzięki nowej platformie EMP2, która umożliwia rozmieszczenie kół na skrajach nadwozia. Przyjęte wymiary zapewniają autu zdecydowanie dynamiczną sylwetkę i gwarantują przestronne wnętrze.

Bagażnik o pojemności 420 dm³, w tym 22 dm³ pod podłogą (bez koła zapasowego) i 398 dm³ z kołem dojazdowym, stanowi rekord z tym segmencie. Nisko położony próg załadunku i szeroki otwór ułatwiają korzystanie z przestrzeni bagażnika.

Dzięki platformie EMP2 Peugeot 308, którego masa została obniżona o 140 kg, jest najlżejszym samochodem w segmencie.

Poza obniżoną o 70 kg masą platformy, dodatkowych 70 kg wypracowano poprzez optymalizację masy każdej części przy zachowaniu identycznych parametrów użytkowych. Przykładem jest maska silnika, wykonana z aluminium.

Dodatkowo zastosowanie stali o wysokiej granicy sprężystości, innowacyjnych materiałów oraz przeprojektowane części umożliwiły znacznie obniżenie masy auta. Jest to pierwszy na świecie model, w którym dolna część tylnej klapy została wykonana z kompozytu – tworzywa termoplastycznego. Ten lekki i zarazem sztywny materiał pozwolił na zmniejszenie masy klapy o 3 kg.

Model Peugeot 308 wyróżnia dobra aerodynamika. Dzięki współczynnikowi Cx wynoszącemu 0,28 i Scx na poziomie 0,63 m² plasuje się on wśród najlepszych hatchbacków w tym segmencie. Taki wynik jest rezultatem zastosowania sterowanych przepustnic i ekranów pod podwoziem platformy EMP2 tworzących płaską, jednoelementową podłogę. Już na wstępnym etapie procesu projektowego styliści uwzględnili wymagania związane z przepływem powietrza. Aerodynamika, podobnie jak masa, jest kluczowym czynnikiem pozwalającym na zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko.

Zdjęcia: Peugeot 308