Na targach w Genewie debiutuje zmodernizowana Toyota Yaris 3. generacji z nowym silnikiem 1.5 l oraz nowymi wersjami wyposażenia. Zmiany stylistyczne wprowadziły bardziej dynamiczny wygląd nadwozia oraz unowocześnione wnętrze. Samochód oferuje jeszcze cichszą pracę napędu, pewniejsze prowadzenie i lepsze właściwości jezdne. Pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense jest dostępny w standardzie we wszystkich wersjach wyposażenia. Nowy Yaris wchodzi na rynek w momencie rekordowego udziału tego modelu w segmencie aut miejskich.
- Yaris Hybrid oferuje jeszcze cichszą pracę napędu, pewniejsze prowadzenie i lepsze właściwości jezdne;
- Zmiany stylistyczne poszły w kierunku bardziej dynamicznego wyglądu nadwozia oraz nowocześniejszego wnętrza;
- Pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense w standardzie we wszystkich wersjach nowego Yarisa;
- Zmiany Yarisa objęły 900 przeprojektowanych części i kosztowały 90 milionów euro;
- Wiodącą rolę w tym globalnym projekcie odgrywał zespół europejskich projektantów i inżynierów z Toyota Motor Europe i studia ED2;
- Yaris jest produkowany w fabryce Toyota Motor Manufacturing France na rynek europejski i na inne rynki na świecie.
Toyota Yaris jest najpopularniejszym samochodem marki w Europie
Od momentu premiery trzeciej generacji w 2011 roku Yaris stale zwiększa swój udział w segmencie B – obecnie w Europie Zachodniej zajmuje ponad 6,5 procent rynku aut miejskich. W 2016 roku sprzedaż modelu na kontynencie przekroczyła 208 tys. aut.
W Polsce w 2016 roku Yaris był najpopularniejszym samochodem miejskim wśród klientów indywidualnych. Wybrało go 18 procent tej grupy kupujących. Udział modelu w segmencie B wyniósł 16 procent – to 2. najlepszy wynik w kraju. Yaris jest też 5. najchętniej kupowanym samochodem na polskim rynku. Od rynkowej premiery tego modelu sprzedano w Polsce łącznie 225 tys. egzemplarzy.
Prace nad nową wersją Yarisa zaowocowały nowy stylem, wyższym poziomem bezpieczeństwa oraz lepszym wyposażeniem. Nowy wydajny silnik benzynowy 1.5 l i poprawione zawieszenie wpłynęły na jakość prowadzenia. Napęd hybrydowy nadal stanowi wyróżnik Yarisa w segmencie i wzmacnia jego pozycję na rynku. Obecnie hybrydowego Yarisa wybiera 40 procent nabywców w Europie.
Europejski projekt o globalnym znaczeniu
Toyota Yaris to samochód o silnych europejskich korzeniach. Od 2001 roku jest produkowany we francuskiej fabryce Toyota Motor Manufacturing w Valenciennes. W 2016 roku zakład ten opuścił trzymilionowy egzemplarz Yarisa. Francuska fabryka dostarcza miejską Toyotę na rynki w Europie, Afryce, Ameryce Północnej i na Bliskim Wschodzie. Najnowsza aktualizacja po raz pierwszy została bezpośrednio zaadaptowana w bliźniaczym modelu Vitz produkowanym w Japonii.
Zmiany znacząco wykraczają poza standardowy face lifting. Program rozwojowy o wartości 90 milionów euro zaowocował udoskonaleniem ponad 900 części, wpływając na styl, osiągi i bezpieczeństwo samochodu.
Toyota Yaris – nowoczesny design
Nową wersję Yarisa zaprojektowało studio ED2 pod Niceą, odpowiedzialne za ten model od początku jego istnienia. Nowy projekt przodu i tyłu ma mocniej zarysowaną strukturę z naciskiem na linie poziome, podkreślające niskie położenie środka ciężkości.
Nowe światła przednie
Nowe przednie reflektory uwydatniają elementy stylistyki Keen Look. W wyższych wersjach wyposażenia w światłach LED do jazdy dziennej zastosowano światłowody. Tworzą one wokół reflektorów rozgałęzione obramowania, które zbiegają się w jedną linię, przedłużoną chromowanym zdobieniem za reflektorami.
Dynamiczny profil
Sylwetka nowego Yarisa z boku nabiera dynamiki dzięki uwydatnionej linii biegnącej od przodu do tyłu, nowej pokrywie bagażnika, przeprojektowanym lampom oraz nowym dolnym nakładkom drzwi, wykończonym w kolorze Piano Black lub chromu.
W ofercie Yarisa pojawiły się trzy nowe wzory kół: 15-calowe srebrne kołpaki dla wersji Premium; wieloramienne 15-calowe obręcze ze stopów lekkich dla wersji Premium z pakietem Style oraz polerowane 16-calowe koła dla wersji Dynamic z napędem hybrydowym.
Nowy projekt tyłu
Tylne reflektory o zmienionym kształcie rozciągają się od błotników aż na pokrywę, która także została przeprojektowana. Zależnie od wersji wyposażeniowej, dostępne są światła stop z diodami LED oraz światła pozycyjne ze światłowodami.
Paletę kolorów nadwozia Yarisa uzupełniono o dwa nowe – Nebula Blue i Tokyo Red, zwiększając liczbę dostępnych odcieni do 10.
Wnętrze nowej Toyoty Yaris
Zmiany we wnętrzu objęły nowe kolory i detale wykończenia oraz nowe wzory tapicerki, a także bardziej ergonomiczny projekt deski rozdzielczej.
Zestaw przyrządów na tablicy rozdzielczej z dwoma analogowymi wskaźnikami po bokach nowego kolorowego wyświetlacza wielofunkcyjnego o przekątnej 4,2 cala jest wyposażeniem standardowym już od wersji Premium. Za pomocą przycisków na kierownicy można wybrać, jakie informacje mają być prezentowane na wyświetlaczu. Trójramienna kierownica ma nowy, ciekawy wygląd dzięki wstawkom w kolorze Piano Black, obecnym w wersji Premium i wyższych. Zestaw przyrządów otacza chromowe obramowanie.
Oszczędność i dynamika
Yaris jest jedynym samochodem w segmencie B w Polsce dostępnym z pełnym napędem hybrydowym. Samochód zapewnia cichą, płynną jazdę i intuicyjne prowadzenie, a także bardzo niskie zużycia paliwa na poziomie 3,1 l/100 km i najniższą w tej klasie emisję CO2 (od 75 g/km). Na podstawie opinii użytkowników Yarisa twórcy nowej wersji wprowadzili ulepszenia, zapewniające jeszcze większy komfort jazdy, większą precyzję prowadzenia i niższy poziom hałasu.
Jeszcze cichsza jazda
Hybrydy Toyoty są znane z cichej pracy napędu. Aby jeszcze poprawić parametry hybrydowego Yarisa pod tym względem, dokonano szczegółowej weryfikacji konstrukcji, by określić, jakie usprawnienia można wprowadzić dla obniżenia poziomu hałasu i wibracji, w szczególności pochodzących od układu napędowego podczas przyspieszania.
Modyfikacje objęły m.in. ulepszone mocowania silnika, większy ogranicznik przechyłu silnika, nowe półosie napędowe i przednią ramę pomocniczą oraz zmodyfikowany układ dolotowy powietrza. Oprócz tego w układzie wydechowym zastosowano nowy tłumik pośredni.
Komfort prowadzenia
Nowe mocowania silnika poprawiają również komfort jazdy, zmniejszając drgania powodowane ruchami silnika przy poruszaniu się po nierównych nawierzchniach. Zoptymalizowano także siłę tłumienia amortyzatorów i ulepszono ich zawory, co zwiększyło komfort bez pogarszania własności jezdnych.
Układ elektrycznego wspomagania kierownicy dostrojono w sposób zmniejszający uczucie oporu i zapewniający bardziej płynne reagowanie na ruchy kierownicy. Uzyskano też lepsze powiązanie między działaniami kierowcy a reakcjami pojazdu podczas pokonywania zakrętów.
Nowy 1.5-litrowy silnik benzynowy
Wraz z nowym Yarisem debiutuje nowy 1.5-litrowy czterocylindrowy silnik benzynowy, opracowany z myślą o przyszłych normach emisji Euro 6c oraz wymaganiach homologacyjnych RDE (Real Driving Emission). Zastąpi on dotychczasową jednostkę 1.33 l. Nowy silnik jest produkowany w Toyota Motor Industries Poland.
Silnik ten, należący do rodziny Toyota ESTEC (Economy with Superior Thermal Efficiency), wykorzystuje nowe rozwiązania techniczne, które zapewniają lepsze osiągi i przyjemniejszą jazdę przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa nawet o 12 procent (ze skrzynią CVT) według obecnego testu NEDC.
Jednostka o pojemności 1496 cm3 wytwarza maksymalną moc 111 KM (82 kW) i maksymalny moment obrotowy 136 Nm przy 4400 obr./min. Jego dynamika zapewnia komfortową jazdę zarówno w ruchu miejskim, jak i poza miastem. W porównaniu do silnika 1.33 l, nowa jednostka rozpędza samochód od 0 do 100 km/h o 0,8 sekundy szybciej (11,0 zamiast 11,8), zaś przy wyprzedzaniu na piątym biegu od 80 do 120 km/h zyskujemy ponad jedną sekundę (17,6 zamiast 18,8 s).
Konstruktorzy poświęcili też wiele uwagi zmniejszeniu zużycia paliwa podczas jazdy po trasach szybkiego ruchu, czego efektem stało się zastosowanie – po raz pierwszy w samochodzie Toyoty – chłodzonego cieczą kolektora wydechowego. Ograniczenie temperatury gazów pozwala uniknąć wzbogacania mieszanki w celu zmniejszenia temperatury spalania przy dowolnej prędkości jazdy. W wyniku tego uzyskano niższe zużycia paliwa i emisję spalin.
Toyota Safety Sense w standardzie
Toyota, która traktuje bezpieczeństwo jako priorytet, wprowadza zaawansowane technologie do wszystkich swoich modeli. Zgodnie z zasadą udostępniania najnowocześniejszych rozwiązań w dziedzinie bezpieczeństwa szerokim rzeszom kierowców, system Toyota Safety Sense jest standardowo instalowany we wszystkich wersjach nowego Yarisa.
Dzięki Toyota Safety Sense każdy samochód jest wyposażony w systemy pozwalające zapobiec wypadkowi lub zmniejszyć jego skutki, jeśli zderzenie jest nieuchronne. Pakiet obejmuje system ochrony przedzderzeniowej PCS z funkcją automatycznego hamowania awaryjnego (AEB), automatyczne światła drogowe (AHB) i funkcję ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA), a także w średnich i wyższych wersjach wyposażenia, funkcję rozpoznawania znaków drogowych (RSA).
Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia wykorzystuje zainstalowany z przodu laser oraz kamerę do monitorowania drogi przed samochodem, ostrzegając kierowcę o niebezpieczeństwie kolizji i przygotowując hamulce do hamowania awaryjnego po naciśnięciu pedału hamulca. Jeśli kierowca nie reaguje na ostrzeżenie, system samoczynnie uruchamia hamowanie awaryjne, aby zmniejszyć prędkość, a zatem i skutki ewentualnego zderzenia.
Funkcja automatycznych świateł drogowych wykrywa zarówno reflektory pojazdów nadjeżdżających z przeciwka, jak i światła tylne aut znajdujących się przed samochodem i stosownie do sytuacji przełącza światła drogowe i mijania, unikając oślepiania innych kierowców oraz zapewniając najlepsze możliwe oświetlenie drogi podczas jazdy nocnej.
Funkcja ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu monitoruje poziome oznakowanie jezdni i pomaga zapobiegać wypadkom spowodowanym przez niezamierzone zjechanie na przeciwległy pas lub pobocze. Jeśli Yaris zbliża się do linii bocznej pasa bez włączonego kierunkowskazu, system alarmuje kierowcę sygnałem wizualnym i dźwiękowym.
System rozpoznawania znaków drogowych informuje kierowcę o najważniejszych zakazach i ograniczeniach. Funkcja rozpoznaje ograniczenia prędkości, koniec ograniczenia prędkości oraz zakaz wyprzedzania i wyświetla je na kolorowym ekranie na tablicy rozdzielczej. Jeśli kierowca przekracza ograniczenie prędkości, system uruchamia sygnał świetlny i dźwiękowy.
Aby zwiększyć bezpieczeństwo pasażerów, pasy bezpieczeństwa tylnych siedzeń wyposażone są w ograniczniki siły i napinacze. Zagłówki zaprojektowano w sposób zapewniający lepsze zabezpieczenie przed urazami kręgosłupa szyjnego, udoskonalono też kształt kurtynowych poduszek powietrznych. Ulepszenie i poprawione oznakowanie systemu mocowania ISOFIX ułatwia instalację fotelików dla dzieci.