Hyundai i30 N to pierwszy samochód tej marki o sportowym charakterze i wysokich osiągach, oferowany w linii modelowej N. Stworzony w Namyang – globalnym centrum badawczo-rozwojowym Hyundai Motor w Korei i dopracowany na torze Nürburgring – jednym z najtrudniejszych obiektów wyścigowych na świecie. i30 N korzysta z doświadczenia Hyundai Motorsport w WRC.
„Hyundai i30 N ma zapewnić naszym klientom maksymalną satysfakcję ze sportowej jazdy, która jest teraz dostępna dla każdego”. – powiedział Albert Biermann, wiceprezes High Performance Vehicle Development & Testing. “Dzięki sportowym modelom linii N, poszerzamy naszą ofertę o produkty, wychodzące naprzeciw kierowcom lubiącym dynamiczną jazdę. Tym, którzy wsłuchują się w dźwięk silnika, a sportowe osiągi mierzą nie tylko w obrotach, ale przede wszystkim w uderzeniach serca na minutę”. – dodał.
i30 N to odpowiedź firmy Hyundai na nowe preferencje klientów, oczekujących bezkompromisowych innowacji. Model pojawi się w sprzedaży na rynkach europejskich do końca 2017 roku.
Hyundai i30 N – wyjątkowa satysfakcja z jazdy
Model i30 N opracowano z uwzględnieniem trzech aspektów: pokonywanie zakrętów, możliwości na torze i codzienne użytkowanie, których wspólnym mianownikiem jest wyjątkowa satysfakcja z jazdy. Zamiast skupiać się wyłącznie na liczbach, Hyundai zdecydował się postawić na satysfakcję ze sportowej jazdy i emocjonalny wpływ samochodu na rytm uderzeń serca. Gdy kierowca wciska gaz i zmienia biegi, międzygaz – funkcja dopasowania obrotów – powoduje minimalizowanie strat energii, podczas gdy funkcja Overboost zwiększa moment obrotowy (+ 8%) i przyspieszenie (+ 6-7%). Wrażenia z jazdy są wzbogacane sportowym dźwiękiem z podwójnego tłumika z systemem zaworów. Kokpit i30 N pozwala odczytać kluczowe parametry jazdy, za pośrednictwem zespolonej tablicy zegarów i 8-calowego ekranu, na którym można śledzić dane z miernika przeciążeń (G-Force).
Inspiracją stylistyczną dla i30 N były rasowe samochody wyczynowe. Uwagę zwraca kaskadowa osłona chłodnicy, agresywne zderzaki i nowy tylny spojler.
Pokonywanie zakrętów
i30 N „kocha zakręty”, na których wykorzystuje maksymalną przyczepność i precyzję. Silnik o pojemności 2,0 l z turbodoładowaniem ma moc 275 KM i maksymalny moment obrotowy 353 Nm. Współpracuje z sześciobiegową, manualną skrzynią i zapewnia bezpośrednią reakcję na gaz oraz liniowy przyrost mocy, dzięki wczesnej reakcji turbosprężarki.
Maksimum przyczepności modelu i30 N gwarantują wyczynowe, 18-calowe opony Michelin lub 19-calowe opony Pirelli. Zębatkowy mechanizm wspomagania kierownicy działa bardzo bezpośrednio, zapewniając dużą precyzję. Obniżone nadwozie jest sztywne, a w połączeniu z elektronicznie kontrolowanym zawieszeniem (ECS), pozwoliło zwiększyć prędkość w zakrętach, umożliwiając kierowcy regulowanie amortyzatorów – od komfortowego trybu do codziennego użytku po tryb sportowy.
i30 N został dopracowany aerodynamicznie, by zmniejszyć siłę wznoszenia i utrzymać nadwozie mocno dociśnięte do drogi, gdy wymagana jest maksymalna przyczepność. Elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (Electronic Limited Slip Differential, E-LSD) zwiększa przyczepność i zapewnia przeniesienie maksimum mocy. Dla entuzjastów sportowej jazdy przewidziano możliwość całkowitego odłączenia ESC. Wyprofilowane, sportowe fotele gwarantują maksymalną stabilność i podparcie boczne w każdej sytuacji na drodze.
Możliwości na torze
Trwałość i osiągi na torze wyścigowym były kluczowymi elementami, branymi pod uwagę w procesie projektowania i30 N. Samochód pokonał 10 000 km podczas jazd próbnych na torze Nürburgring. Samochód brał również dwukrotnie udział w największym teście wytrzymałości na świecie – 24-godzinnym wyścigu ADAC na torze Nürburgring. Specjalne wloty powietrza w przednim zderzaku zapewniają dodatkowe chłodzenie hamulców. Elektronicznie kontrolowane zawieszenie (Electronic Controlled Suspension, ECS) umożliwia kierowcy dostosowanie i30 N do wymogów toru wyścigowego. Sztywność nadwozia zwiększa dodatkowo rozpórka zamontowana między tylnymi siedzeniami. Samochód ma wzmocnione sprzęgło, zbudowane z myślą o długotrwałej i bezawaryjnej eksploatacji, a szybką zmianę biegów umożliwia krótki skok prowadzenia lewarka w precyzyjnej, 6-stopniowej ręcznej skrzyni biegów.
Codzienny samochód sportowy
i30 N to codzienny samochód sportowy, odpowiedni na komfortowe dojazdy do pracy i weekendowe wypady na tor wyścigowy. Oferujący liczne możliwości personalizacji, i30 N jest hatchbackiem, gwarantującym osiągi i praktyczność użytkowania. Do dyspozycji jest pięć trybów jazdy, w tym ustawienia Eco, Normal, Sport, N i N Custom, które można wybrać za pomocą dwóch dedykowanych przycisków na kierownicy. Tryby te zmieniają charakter samochodu, dostosowując parametry pracy silnika, amortyzatorów, układu elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC), elektronicznie sterowanej szpery (E-LSD), dźwięk oraz sterowanie dopasowaniem obrotów. Dodatkowo, przyciskiem dopasowania obrotów w kierownicy można sprawić, że redukcje biegów będą odbywać się sportowo i płynnie, podczas gdy Launch Control pomaga jak najszybciej rozpędzić samochód, redukując zjawisko znoszenia pojazdu momentem obrotowym.
N – nowa linia samochodów o sportowym charakterze:
stworzona w Namyang, dopracowana na torze Nürburgring
Hyundai i30 N jest pierwszym modelem Hyundaia oferowanym w ramach nowej linii N. Litera “N” nawiązuje do Namyang – globalnego centrum badawczo-rozwojowego Hyundaia w Korei w którym zrodziła się idea stworzenia submarki, a także Nürburgring, gdzie znajduje się europejskie centrum testowe marki Hyundai. Ścisła współpraca pomiędzy Namyang i Nürburgring dała początek modelom ze znakiem N, których celem jest zapewnienie kierowcy wyjątkowej satysfakcji z jazdy. Symbolizujące zakręty Nurburgringu logo “N” jest odzwierciedleniem najważniejszej cechy tego samochodu, doskonale sprawdzającego się podczas jazdy krętymi drogami.
Inspirowany Motorsportem – udokumentowany torowymi osiągnięciami Hyundaia
Założony na początku 2013 roku w niemieckim Alzenau Hyundai Motorsport, został powołany do realizacji długoterminowego programu rajdowego, rozwijającego technologie, które Hyundai wprowadza do swoich samochodów. Przez ostatnie cztery lata Hyundai Motorsport z powodzeniem uczestniczył w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC), uznawanych za jedną z najbardziej wymagających dyscyplin sportowych:
2013:
- Prezentacja modelu i20 WRC
2014:
- Powrót do Rajdowych Mistrzostw Świata
- Z i20 WRC Hyundai Motorsport czterokrotnie zdobywa podium i kończy rundę WRC na czwartym miejscu w klasyfikacji producentów
2015:
- Prezentacja submarki N oraz koncepcyjnych modeli N 2025 Vision Gran Turismo i RM 15 na Salonie Samochodowym we Frankfurcie
- Hyundai czterokrotnie zajmuje podium i kończy rundę WRC na trzecim miejscu
2016:
- Premiera wyścigowych samochodów koncepcyjnych: RM16 na Motor Show w Paryżu i RM 30 na Busan Motor Show
- Hyundai siedmiokrotnie staje na podium i kończy WRC na drugiej pozycji
2017:
- Początek nowej ery w sporcie – wraz z wprowadzeniem nowych przepisów technicznych, powstają charakterystyczne, mocniejsze i bardziej wyraziste samochody WRC
- Premiera i30 N – pierwszego, masowo produkowanego modelu o charakterze sportowym.
- W połowie sezonu Hyundai sześciokrotnie zdobywa podium i zajmuje obecnie drugie miejsce w klasyfikacji drużynowej jak i kierowców WRC
W trakcie prac rozwojowych nad samochodami WRC powstała koncepcja modeli marki Hyundai o sportowym charakterze. WRC uważane jest za kolebkę linii N, w tym również modelu i30 N. Podczas wyścigów w samochodach rywalizujących na szutrach, asfalcie, śniegu i lodzie, inżynierowie Hyundai Motor przygotowują kolejne udoskonalenia osiągów modelu i30 N.
Centrum testowe Nürburgring
Tor Nürburgring był i wciąż jest wykorzystywany do doskonalenia zaawansowanych technologii N. Świętujący w tym roku 90-lecie istnienia Nürburgring uważany jest za jeden z najbardziej wymagających torów wyścigowych na świecie. Jest także miejscem pracy zespołu Motorsportu i ośrodkiem badawczym Hyundai Motor, który dysponuje własnym budynkiem o powierzchni 3600 m2, obsługiwanym przez Centrum Techniczne Hyundai Motor Europe. Prowadzone są tu przyspieszone testy wytrzymałości. Każdy samochód biorący udział w testach wykonuje na torze Nürburgring od 420 do 480 okrążeń na suchej i mokrej nawierzchni, symulując do 180 000 km intensywnej eksploatacji, co odpowiada cyklowi życia przeciętnego pojazdu.
Centrum badań i rozwoju Namyang: miejsce powstania modelu i30 N
Centrum badawczo-rozwojowe Namyang, uruchomione w 1995 roku w Hwaseong w Korei Południowej, zatrudnia 13 000 specjalistów. Namyang jest centrum globalnej sieci badawczo-rozwojowej Hyundai Motor i miejscem powstania nowego i30 N. Zajmuje powierzchnię ponad 3,3 mln m kw. Mieszczą się w nim centra projektowania i inżynieryjne, obiekty do testowania osiągów i tunel aero-akustyczny, w którym prowadzone są prace badawczo-rozwojowe w zakresie ochrony środowiska. Znajdują się tam 34 drogi i tor wysokich prędkości o długości 4,5 km.
Wyprodukowany w Europie
i30 N będzie produkowany w czeskiej fabryce Hyundai Motor Manufacturing w Nošovicach (HMMC). Zakład uruchomiono w 2008 roku – w tym samym roku ruszyła w nim produkcja i30 pierwszej generacji. Roczna zdolność produkcyjna tej jednej z najbardziej nowoczesnych fabryk w Europie to 350 000 samochodów. W HMMC znajduje się tor testowy o długości 3,3 km, umożliwiający sprawdzenie każdego auta pod kątem osiągów, emitowanego hałasu, sprawności i jakości montażu, a także pełną kontrolę podwozia na wypadek wycieku płynów.
Każdy element zastosowany w modelu i30 N wpływa na jego dynamikę i zwinność. Twórcy linii N założyli, że modele sygnowane literą N mają być czymś więcej, niż tylko środkiem transportu – mają dawać kierowcom dreszczyk emocji związany z prowadzeniem samochodu o sportowym charakterze.
Zaprojektowany z nastawieniem na osiągi
i30 N mocno koncentruje się na osiągach. Zwraca uwagę charakterystycznymi elementami nadwozia, takimi jak agresywnie ukształtowane przednie i tylne zderzaki oraz nowy tylny spojler. Projektanci modelu ściśle współpracowali ze specjalistami od aerodynamiki w celu określenia właściwego stosunku pomiędzy siłą docisku, oporami powietrza i aerodynamiką samochodu. Nisko osadzony punkt ciężkości zwiększa sportowe możliwości samochodu na torze.
Stylistyka nadwozia
Model i30 N ma poszerzone nadkola, kryjące koła z 18- lub 19-calowymi felgami, oznaczonymi logo N. i30 N z 18-calowymi kołami jest niższy o 4 mm, a z 19-calowymi kołami o 7 mm w porównaniu z wersją pięciodrzwiową. Sygnowane literą N są również charakterystyczne, czerwone zaciski hamulców.
Również przód modelu i30 N ma sportową, wyrazistą stylistykę, dzięki czarnym oprawom reflektorów. W nowym, połyskującym czernią tylnym spoilerze zamontowano trójkątne trzecie światło stop oraz wydech z podwójnym tłumikiem, w stylu sportowego hatchbacka.
Dominującym elementem z przodu samochodu jest kaskadowy grill, ozdobiony czerwoną wstawką. Wloty powietrza po obu stronach przedniego zderzaka poprawiają chłodzenie hamulców oraz
aerodynamikę pojazdu. Nad nimi zamontowano poziome świata LED do jazdy dziennej. Za atrapą chłodnicy kryją się dodatkowe żaluzje, które poprawiają osiągi, zwiększają przepływ powietrza,
zmniejszają turbulencje we wnękach kół i pomagają skuteczniej chłodzić silnik. Sportowy styl tylnego zderzaka poprawia aerodynamikę, tworząc harmonijną całość z przednią częścią samochodu.
Stylistyka wnętrza
Koncepcję wnętrza i30 N oparto o funkcjonalność i ergonomię. Przyciskiem, znajdującym się po lewej stronie kierownicy, można wybrać jeden z trzech trybów jazdy: normalny, sportowy i ekologiczny. Po prawej stronie kierowca ma bezpośredni dostęp do przycisku, oznaczonego flagą w kratę, uruchamiającego tryb N lub tryb indywidualnych ustawień, widoczny na ekranie nawigacji. W celu lepszej kontroli nad silnikiem, kierowca może aktywować system kontroli dopasowania obrotów za pomocą przycisku umieszczonego nad włącznikiem trybu N. Kierownicę wykończono niebieskim szwem i ozdobiono u dołu znakiem z literą N. Dźwignia zmiany biegów również ma unikalny niebieski pasek, tworzący część spójnego kolorystycznie wzoru. Na szczycie gałki zmiany biegów również znalazło się logo N.
Elektroniczną tablicę zegarów zaprojektowano z myślą o pasjonatach motoryzacji. Wskaźnik zmiany biegów, sugerujący najlepszy moment zmiany przełożeń dla zapewnienia optymalnej jazdy, umieszczono w górnej części zespołu zegarów. Zakres czerwonego pola obrotomierza w technologii LED zmienia się w zależności od charakterystyki jazdy, a także wraz ze wzrostem temperatury oleju w silniku. Zarówno obrotomierz, jak i prędkościomierz otoczono połyskującą, niebieską linią.
Model i30 N wyposażono w unikalne, sportowe fotele z solidnym podparciem lędźwiowym. Przedłużane poduszki siedzeń zwiększają stabilność oraz komfort kierowcy i pasażera na przednich fotelach. Niezależnie od wyboru wersji obicia siedzeń, na zagłówkach fotela znajduje się odciśnięte charakterystyczne logo N.
Sportowa kolorystyka
Hyundai i30 N jako jedyny model będzie dostępny w niebieskim lakierze Performance Blue nawiązującym do kolorystyki rajdowych samochodów Hyundai Motorsport. Pozostałe, dostępne kolory
nadwozia to: Clean Slate, Polar White, Micron Gray oraz Phantom Black i Engine Red. Specjalne nakładki na progach, podkreślające sportowy charakter obniżonego nadwozia, są lakierowane
na czarno, a obudowy lusterek pokrywane połyskującym, czarnym lakierem. Klamki, lakierowane w kolorze nadwozia, praktycznie wtapiają się w karoserię.
Osiągi i asystenci jazdy
W modelu wykorzystano najnowocześniejsze technologie w celu zapewnienia płynnej i bezpiecznej jazdy. Kluczowe funkcje wspomagające są wyrazistą wizytówką i30 N.
Układ kierowniczy
Układ kierowniczy modelu i30 N zapewnia wysoki poziom precyzji kierowania: system wspomagania (R-MDPS), zamontowany w przekładni kierowniczej zapewnia stabilność pojazdu przy dużych prędkościach i sprawia, że samochód błyskawicznie reaguje przy niższych prędkościach. Elektryczny układ wspomagania kierownicy, gwarantujący dużą siłę wspomagania, jest przeznaczony do twardych opon i dużych przełożeń.
Launch Control
System Launch Control w modelu i30 N redukuje podczas startu moment znoszący w układzie kierowniczym, pomagając kontrolować samochód. Najefektywniej działa z wykorzystaniem trybu N: z wyłączonym elektronicznym układem stabilizacji toru jazdy (ESC) i wciśniętym sprzęgłem.
Dopasowanie obrotów
Automatyczne dopasowywanie obrotów działa poprzez międzygaz, czyli zwiększenie obrotów silnika, gdy kierowca redukuje bieg. W efekcie, w zależności od wybranego trybu jazdy, umożliwia płynniejsze i bardziej sportowe zmiany przełożeń. Przycisk „Rev matching” można z łatwością uruchomić, ponieważ znajduje się z prawej strony kierownicy.
Elektronicznie Sterowane Zawieszenie (ECS)
Kontrolowanie siły tłumienia poprawia parametry jazdy, prowadzenie i stabilność. W zależności od warunków jazdy – od codziennych przejazdów po jazdę na torze, osiągi mogą się różnić. Elektroniczny system kontroli zawieszenia pozwala kierowcy na wybór charakterystyki zawieszenia za pomocą jednego dotknięcia przycisku.
Elektroniczna Kontrola Stabilności (ESC)
System elektronicznej kontroli trakcji (ESC), stabilizuje pojazd podczas manewrów w zakrętach. Jeżeli jest to pożądane, można całkowicie wyłączyć ESC w celu zapewnienia maksymalnych osiągów na torze.
Elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (E-LSD) (z pakietem Performance)
Na wysoką zdolność pokonywania zakrętów w modelu i30 N wpływa elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (E-LSD). Pozwala on na obracanie się napędzanych kół z różną prędkością z zastosowaniem innych wartości momentu obrotowego. Dzięki temu, w określonych warunkach zmniejsza się poślizg kół w zakrętach, co pozwala ograniczyć do minimum podsterowność podczas skręcania. E-LSD zwiększa maksymalną prędkość w zakrętach o 5%.
Sportowa akustyka silnika (ESG)
Charakterystyczny dźwięk silnika i30 N zapewnia prawdziwie sportowe doznania. W kabinie, u podstawy przedniej szyby znajduje się rezonator, skutecznie wzmacniający dźwięk z komory silnika i wydechu.
System zmiennych zaworów wydechowych (z pakietem Performance)
W zależności od trybu jazdy, kierowca może wybrać różne brzmienia układu wydechowego, poprzez aktywną kontrolę znajdujących się w nim przepustnic. Dźwięk różni się w zależności od wielkości otworu w zaworze. Dwutorowy wylot spalin ma kilka ustawień, pozwalając zmieniać poziom dźwięku emitowanego z układu wydechowego, od klasycznego do sportowego z charakterystycznymi dźwiękami detonacji.
Tryby jazdy
Kierowca może wybierać spośród pięciu różnych trybów jazdy: Eco, Normal, Sport, N i N Custom, które uruchamia za pomocą dwóch przycisków, zamontowanych w kierownicy. Poszczególne tryby zmieniają charakter samochodu, dostosowując parametry pracy silnika, amortyzatorów, elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC), elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (E-LSD), dźwięk silnika, czułość układu kierowniczego i pracę układu dopasowania obrotów. W trybie indywidualnych ustawień N Custom, kierowca może wybrać dla każdego z wyżej wymienionych parametrów wariant pracy Eco, Normal, Sport i Sport +, by dostosować samochód do własnych preferencji i warunków drogowych.
Mocny pakiet Performance
Hyundai i30 N jest napędzany turbodoładowanym silnikiem o pojemności 2,0 l, dostępnym w dwóch wersjach mocy: jednostka standardowa ma 250 KM, podczas gdy maksymalna moc silnika z pakietem Performance ma 275 KM. Obie jednostki zapewniają maksymalny moment obrotowy 353 Nm i maksymalną prędkość 250 km/h. Wersja o mocy 250 KM przyspiesza do 100 km/h w 6.4 s*, wersja o mocy 275 KM w czasie 6,1 s*.
Silnik zapewnia bezpośrednią reakcję na gaz z liniowym przyrostem mocy, dzięki szybko włączającej się turbosprężarce i jest dostępny w połączeniu z napędem na przednią oś oraz sześciobiegową skrzynią manualną.
Pakiet Performance dla modelu i30 N zawiera też 19-calowe, wyczynowe opony Pirelli P-Zero Hyundai N i charakterystyczne, sygnowane literą N czerwone zaciski hamulcowe oraz większe tarcze hamulcowe (18-calowe z przodu, 17-calowe z tyłu). Elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (E-LSD) i system zmiennych zaworów wydechowych to elementy dodatkowego wyposażenia, zawarte w pakiecie Performance, który zapewnia maksymalne doznania na torze wyścigowym.
Systemy komunikacji
Tryby jazdy w modelu i30 N mogą być wyświetlane na 5,0-calowym lub opcjonalnym 8,0-calowym ekranie dotykowym z nawigacją, prezentującym także informacje na temat mocy i momentu obrotowego, ciśnienia doładowania turbosprężarki oraz licznika czasu okrążeń i przyspieszenia.
Menu ekranowe trybu N umożliwia także zmianę ustawień pracy silnika, zawieszenia, układów kierowniczego i różnicowego (w pakiecie Performance), dopasowania obrotów, głośności układu wydechowego i układu kontroli stabilności jazdy.
Model i30 N obsługuje zarówno Apple CarPlay, jak i Android Auto* (dostępność usług może się różnić w zależności od rynku i oferty dostawcy). Obydwa systemy umożliwiają użytkownikowi podłączanie swoich urządzeń w celu odtwarzania i zarządzania utworami muzycznymi, telefonem lub nawigacją za pomocą pokładowego, dotykowego ekranu. Bezprzewodowa łączność umożliwia kierowcy i pasażerom pozostawanie w stałym kontakcie, pozwalając jednocześnie na pełne skupienie na drodze. Hyundai oferuje również bezprzewodową ładowarkę indukcyjną do telefonów komórkowych (standard Qi) i siedem lat bezpłatnej subskrypcji usług LIVE. Usługi LIVE dostarczają w czasie rzeczywistym aktualne informacje: o pogodzie, utrudnieniach w ruchu, fotoradarach oraz wyszukują interesujące miejsca w Internecie.
Wiodący w klasie, standardowy pakiet bezpieczeństwa
Wykorzystujący kamery, system autonomicznego hamowania AEB (w wyposażeniu standardowym) działa trójstopniowo. Na początku, ostrzega kierowcę sygnałami dźwiękowymi i świetlnymi. W drugim etapie włącza hamulce – w zależności od stopnia zagrożenia kolizją, a w trzecim stosuje maksymalną siłę hamowania w celu uniknięcia zderzenia lub zminimalizowania jego skutków, jeśli kolizja jest nieunikniona. Opcjonalny system rozpoznawania pieszych wykorzystuje umieszczony z przodu radar, pozwalając uniknąć lub złagodzić skutki potrącenia przechodnia.
System kontroli poziomu uwagi kierowcy DAA (w wyposażeniu standardowym) monitoruje aktualny styl jazdy kierowcy i porównuje go z zapisanymi wzorcami. Pomaga tym samym wykryć zmęczenie i zapobiec potencjalnym wypadkom.
System utrzymania pasa ruchu LKAS (w wyposażeniu standardowym) wykrywa położenie samochodu i ostrzega kierowcę sygnałem świetlnym i dźwiękowym przed przekroczeniem linii, podczas jazdy z prędkością ponad 60 km/h. Dzięki funkcji korekcyjnego sterowania, samodzielnie nakierowuje i utrzymuje samochód na pasie ruchu.
System informujący o znakach ograniczenia prędkości wyświetla je w czasie rzeczywistym na ekranie systemu nawigacji i ekranie TFT na tablicy zegarów.
W trybie automatycznym system HBA – Inteligentne światła drogowe (w wyposażeniu standardowym) wykrywa zarówno samochody nadjeżdżające z naprzeciwka, jak i poprzedzające, jadące tym samym pasem ruchu i w razie potrzeby zmienia światła drogowe na mijania, aby nie oślepiać innych kierowców. Gdy system nie wykrywa żadnych pojazdów, automatycznie uaktywnia z powrotem światła drogowe.