Nowy Mercedes-Benz Klasy A całkowicie na nowo definiuje nowoczesny luksus w klasie kompaktowych aut i rewolucjonizuje design samochodowego wnętrza. Także pod względem technicznym czwarta generacja Klasy A wysuwa się na prowadzenie, i to nie tylko za sprawą nowego systemu multimedialnego MBUX.
Nowy Mercedes-Benz Klasy A
Model oferuje liczne funkcje zarezerwowane wcześniej dla aut luksusowych: po raz pierwszy w określonych sytuacjach potrafi poruszać się częściowo autonomicznie, a na życzenie może być wyposażony m.in. w reflektory MULTIBEAM LED. Wszystkie wersje najnowszej Klasy A napędzają nowe, wydajne silniki benzynowe oraz wysokoprężne. I choć kompakt z gwiazdą zachował swój sportowy wygląd, jego walory praktyczne znacząco wzrosły. Zamówienia na nową Klasę A ruszają w marcu, a jej rynkowa premiera odbędzie się wiosną br.
Punkt odniesienia w klasie kompaktowych aut
„Czwarta generacja Klasy A na nowo definiuje nowoczesny luksus w klasie kompaktów. Aby tego dokonać, zdecydowaliśmy się na połączenie bezkompromisowego, dynamicznego designu z intuicyjną koncepcją obsługi” – mówi Britta Seeger, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialna za sprzedaż w oddziale Mercedes-Benz Cars.
„Nowe technologie muszą koncentrować się na ludziach i ułatwiać im życie. To właśnie robi Klasa A, i to na wiele sposobów. Tym samym staje się emocjonującym, inteligentnym towarzyszem” – mówi Ola Källenius, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialny za badania grupowe oraz Mercedes-Benz Cars. „Jednym z przykładów jest MBUX – Mercedes-Benz User Experience: to połączenie intuicyjnej, naturalnej obsługi z inteligentnym, uczącym się oprogramowaniem”.
„Nowa Klasa A ucieleśnia kolejny etap naszego języka designu – filozofii zmysłowej przejrzystości – i ma potencjał, by zapoczątkować zupełnie nową erę projektowania” – mówi Gorden Wagener, szef designu Daimler AG. „Za sprawą czystych konturów i zmysłowych płaszczyzn zaawansowana technika przybiera tu formę, która po prostu budzi emocje. Formę, która jest efektem maksymalnej redukcji załamań i linii. Wnętrze reprezentuje nowoczesny luksus na poziomie, jaki był dotąd nieosiągalny w tym segmencie. Inteligentne rozwiązania zamieniają się tu w emocjonujące doświadczenie”.
Zupełnie nowy system multimedialny – MBUX (Mercedes-Benz User Experience):
- Emocjonujące połączenie pomiędzy samochodem a kierowcą i pasażerami.
- Zdolność uczenia się dzięki sztucznej inteligencji, szerokie możliwości personalizacji.
- Kompleksowa obsługa dotykowa – za pomocą ekranu dotykowego, panelu (opcja) na konsoli środkowej oraz paneli na kierownicy.
- Inteligentne sterowanie głosowe z rozpoznawaniem naturalnych sformułowań i aktywacją za pomocą hasła: „Hej, Mercedes” (opcja).
- Ekran nawigacji z technologią rozszerzonej rzeczywistości (opcja).
- Nowe usługi Mercedes me.
Intelligent Drive:
- Po raz pierwszy Klasa A w określonych sytuacjach jest zdolna do jazdy częściowo autonomicznej.
- Najwyższy standard bezpieczeństwa w segmencie dzięki rozbudowanym systemom wspomagającym z funkcjami znanymi z Klasy S (FAP 4.5; wyposażenie opcjonalne).
- Aktywna kontrola odległości Active Distance Assist DISTRONIC z funkcją Active Steering Assist w jeszcze wygodniejszy sposób wspiera kierowcę w utrzymaniu bezpiecznego dystansu i obieraniu toru jazdy, a prędkość pojazdu jest teraz automatycznie regulowana także w zakrętach, na skrzyżowaniach i rondach.
- Na pokładzie są także m.in. Active Emergency Stop Assist, który w razie konieczności samoczynnie wyhamuje samochód na swoim pasie, oraz intuicyjny w działaniu aktywny asystent zmiany pasa ruchu – Active Lane Change Assist.
- System PRE-SAFE® PLUS potrafi rozpoznać ryzyko uderzenia w tył Klasy A. Jeśli niebezpieczeństwo kolizji narasta, może też uruchomić hamulce w trakcie postoju, zmniejszając w ten sposób wstrząs spowodowany wypadkiem i minimalizując ryzyko odniesienia obrażeń.
Nowa gama wydajnych i oszczędnych silników:
- Nowy 4-cylindrowy silnik benzynowy M 282 (pojemność 1,4 l, do 120 kW/163 KM i 250 Nm) z systemem odłączania cylindrów (początkowo w połączeniu z przekładnią 7G-DCT) oraz innowacyjne rozwiązania, takie jak głowica cylindrów w kształcie delta, powłoka NANOSLIDE® i Eco-Tough, filtr cząstek stałych czy nowa skrzynia biegów 7G-DCT.
- Nowy 4-cylindrowy silnik benzynowy M 260 (pojemność 2,0 l, do 165 kW/224 KM i 350 Nm) z CONICSHAPE® (honowanie cylindrów) oraz CAMTRONIC (regulacja wałka rozrządu zaworów ssących).
- Nowy 4-cylindrowy silnik wysokoprężny OM 608 (pojemność 1,5 l, do 85 kW/116 KM i 260 Nm), wyróżniający się zastosowaniem technologii AdBlue®, udoskonalonej turbosprężarki oraz wodnej chłodnicy powietrza doładowującego, a także niższą masą.
Więcej przyjemności z jazdy, większy komfort:
- Rozstaw osi wzrósł o 30 mm, rozstaw przednich kół – o 14 mm.
- Zmodyfikowane przednie zawieszenie z kolumnami MacPhersona i aluminiowymi wahaczami poprzecznymi. Wersje 4MATIC oraz z mocniejszymi silnikami otrzymują tylną oś z czterema wahaczami na koło.
- Aktywna regulacja tłumienia (opcja) z elektronicznym sterowaniem: w połączeniu ze standardowym układem wyboru profilu jazdy DYNAMIC SELECT (cztery tryby) oferuje wybór komfortowej lub sportowej charakterystyki resorowania.
- Udoskonalony napęd na obie osie 4MATIC z elektromechanicznie sterowanym sprzęgłem wielopłytkowym.
Nowoczesny luksus zdefiniowany na nowo:
- Unikalna, awangardowa stylizacja kokpitu z niską zabudową deski rozdzielczej.
- Dwa ekrany o przekątnej do 10,25” (26 cm) łączą się pod wspólną taflą szkła w wolnostojący, panoramiczny kokpit (pomijając bazowy wariant z wyświetlaczami 7”).
- W opcji dostępne są: nastrojowe oświetlenie w 64 odcieniach i iluminowane otwory wentylacyjne, których kształt przywodzi na myśl silniki odrzutowe, a także: podgrzewanie i wentylacja foteli, oraz pakiet wielokonturowych foteli z przednimi siedzeniami z funkcją masażu.
W pełni dorosła:
- Więcej miejsca na wysokości ramion (+9 mm z przodu/+22 mm z tyłu), na wysokości łokci (+35/+36 mm) oraz na głowy (+7/+8 mm), a także łatwiejszy dostęp do wnętrza.
- Bagażnik jest bardziej funkcjonalny i o 29 l pojemniejszy niż w poprzedniczce – jego pojemność wynosi 370 l.
- Lepsza widoczność z kabiny za sprawą smuklejszych okładzin słupków (poprawa o około 10%).