MotoNews.pl

Toyota GR Supra – powrót sportowej legendy

14 stycznia 2019

Toyota-GR-Supra 4

Nowa Toyota GR Supra to 5. generacja legendarnego samochodu sportowego Toyoty i pierwszy globalny model wyprodukowany przez TOYOTA GAZOO Racing. Auto miało swoją światową premierę 14 stycznia 2019 roku podczas North American International Auto Show w Detroit.

Toyota GR Supra powstała jako samochód sportowy w najczystszej postaci. Nie było mowy o kompromisach, które mogłyby zmniejszyć przyjemność z jazdy. Główny inżynier Tetsuya Tada zachował klasyczną formę auta sportowego z montowanym z przodu rzędowym sześciocylindrowym silnikiem napędzającym tylne koła. To nawiązanie do dziedzictwa poprzednich generacji Toyoty Supry oraz legendarnego pierwowzoru, czyli Toyoty 2000GT. Entuzjaści sportowej jazdy otrzymają przyjemną mieszankę mocy, zwrotności oraz precyzji prowadzenia, którą osiągnięto dzięki połączeniu krótkiego rozstawu osi i szerokiego rozstawu kół, niskiej masy, nisko położonego środka ciężkości oraz sztywnej bryły.

Premiera całkiem nowej Toyoty GR Supra

Trzylitrowa jednostka napędowa R6 korzysta z turbosprężarki typu Twin Scroll i generuje 340 KM oraz 500 Nm momentu obrotowego. Silnik jest zespolony z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, która pomaga w gładkim, ale zdecydowanym przyspieszaniu, zapewnia wysoki moment obrotowy, dostępny w pełnym zakresie na poszczególnych biegach.

Do wyszlifowania osiągów samochodu przyczynił się zespół TOYOTA GAZOO Racing, który pracował intensywnie podczas testów na legendarnej Pętli Północnej toru Nürburgring oraz na otaczających go drogach w Niemczech. Celem było osiągnięcie stabilności i zwinności prowadzenia, która zapewni radość z jazdy. Dalsze testy były prowadzone na drogach całego świata.

Prezydent Toyoty, Akido Toyoda, zanim dał zielone światło do rozpoczęcia produkcji, osobiście przetestował samochód na torze Nürburgring, by mieć pewność, że Toyota GR Supra spełni oczekiwania.

Nowa Toyota GR Supra trafi do klientów w połowie 2019 roku. Wszystkie samochody powstaną w mieście Graz w Austrii.

Tak wygląda prawdziwy samochód sportowy

Już pierwszy rzut oka na nową Toyotę GR Supra zdradza nawiązanie do tradycji rewelacyjnych samochodów sportowych Toyoty. Długa maska, zwarta karoseria oraz dach z dwoma wybrzuszeniami to nawiązanie do pierwowzoru, czyli modelu 2000GT. Do charakterystycznych elementów 4. generacji Supry nawiązuje stylistyka przodu i tyłu, a w szczególności muskularne tylne błotniki, tworzące jedną linię ze zintegrowanym spojlerem. Podobieństwo nie jest tylko powierzchowne. Nowa Toyota GR Supra dzieli ze swoimi legendarnymi poprzednikami tę samą formę klasycznego samochodu sportowego, na którą składa się mocny, sześciocylindrowy silnik montowany z przodu oraz napęd na tylne koła.

Stylistykę Toyoty GR Supry zapowiadał model koncepcyjny FT-1, który został zaprojektowany przez studio Calty Design Research w Kalifornii. Po raz pierwszy pokazano go podczas targów North American International Auto Show w Detroit w 2014 roku. Przed rozpoczęciem prac główny projektant Toyoty Supry, Nobuo Nakamura, w bardzo oszczędny sposób streścił swojemu zespołowi założenia koncepcji „Skondensowanego ekstremum”. Celowo unikał słów wywołujących emocje, bo chciał, by jego projektanci mogli bez skrępowania wyrazić swoją wizję prawdziwie sportowego samochodu w naprawdę oryginalnych stylizacjach.

„Główny inżynier Tetsuya Tada pragnął samochodu, który będzie dawał radość z jazdy. Stąd wiedziałem, że moją misją jest zaprojektowanie auta, które swoim wyglądem będzie wywoływało ekscytację fanów samochodów sportowych” – powiedział Nobuo Nakamura. – „Wykorzystanie sześciocylindrowego rzędowego silnika z przodu i napędu na tylne koła – rzadko spotykane w obecnych samochodach – pozwoliło mi wyjść poza granice standardowych samochodów”.

„Skondensowane ekstremum” odnosi się bezpośrednio do karoserii samochodu, na której wygląd wpływają trzy elementy: krótki rozstaw osi z dużymi felgami i szerokim rozstawem kół; dwuosobowa kabina; oraz długa maska, która odpowiada kombinacji z rzędową szóstką z przodu oraz napędem na tylne koła.

Nakamura wymarzył sobie samochód, który ma niezaprzeczalnie nowoczesny design, ale przywołuje wspomnienia o klasycznych samochodach sportowych. W rezultacie projektanci zbliżyli się do limitów tego, co da się produkować wielkoseryjnie – w szczególności chodzi o mocarne załamania tylnych błotników.

Połączenie ogromnych felg, krótkiego rozstawu osi oraz całkowitej długości auta daje faktycznie „skondensowany” efekt. Warto zauważyć, że rozstaw osi jest krótszy niż w Toyocie GT86, ale tylne koła są zdecydowanie większe. „Ekstremum” odnosi się do szerokiego osadzenia samochodu, smukłej kabiny oraz muskularnych nadkoli, które przyczyniają się do stabilności oraz łatwości manewrowania.

Stylistyka samochodu została precyzyjnie opracowana pod kątem aerodynamicznym, by zapewnić odpowiedni docisk, a także idealny rozkład masy na przód i tył. Przykładowo, dach z dwoma wybrzuszeniami jest nie tylko nawiązaniem do tradycji poprzedników, ale odgrywa też rolę w redukcji oporu aerodynamicznego poprzez zmniejszenie części czołowej samochodu bez konieczności poświęcania przestrzeni nad głową kierowcy i pasażera.

W stylistyce przodu widać inspiracje 4. generacją Supry. Projekt zyskuje na wyrazistości dzięki niskiemu osadzeniu grilla oraz sporym wlotom powietrza po bokach, które są kluczowe dla chłodzenia silnika. Charakterystyczne reflektory o sześciu diodach LED są zintegrowane z kierunkowskazami i światłami do jazdy dziennej. Ostre linie kloszy schodzące ku środkowi maski dodają dodatkowej zadziorności oraz jeszcze lepiej podkreślają przedni spojler.

Nisko położona maska tworzy dynamiczną linię boczną, która biegnie od niskiego nosa w kierunku tyłu. Tylna krawędź maski oraz tylny spojler można spiąć niewidzialną linią, bo są ustawione niemal na tej samej wysokości. Dolna część karoserii jest skierowana agresywnie do przodu. Z kolei kabina jest pochylona do tyłu, a czarne słupki oraz charakterystyczna linia dachu podkreślają jej kompaktowe rozmiary. Wysoką sztywność samochodu uwydatniają wzmocnione progi. W Europie Toyota GR Supra będzie wyposażona w 19-calowe aluminiowe felgi z naprzemiennie czarnymi i srebrnymi ramionami.

Masywny tylny spojler zapewnia optymalny opływ aerodynamiczny. Trapezoidalne kształty tylnego zderzaka tworzą poczucie dociskania samochodu do ziemi. Światła to prosta kombinacja wewnętrznych okręgów, a wykonane w technologii LED tylne światła przeciwmgielne oraz cofania umieszczono centralnie w dolnej części zderzaka.

Budzącą emocje stylistykę Toyoty Supry podkreśla osiem opcji kolorystycznych z odcieniami czerwieni, żółci i niebieskiego do wyboru. Nowy lakier Matt Storm Grey będzie dostępny tylko w edycji specjalnej, której wyjątkowość uwydatnią niebieskie wstawki i matowe wykończenie.

Koncepcja kokpitu: umieścić kierowcę w centrum wydarzeń

Kokpit w nowej Toyocie GR Supra łączy tradycyjne elementu samochodów klasy GT z ultranowoczesną funkcjonalnością. Wzorce czerpano bezpośrednio z jednomiejscowych samochodów wyścigowych, bo celem było zaprojektowanie wnętrza tak, by kierowca mógł się skupić tylko na prowadzeniu auta. Konsola przednia jest smukła i nisko osadzona, co daje świetną widoczność przez przednią szybę, a kierowcy ułatwia precyzyjne prowadzenie auta z wysokimi prędkościami. Najważniejsze przełączniki są umieszczone na tyle blisko, by można było nimi szybko i łatwo operować. Panel środkowy oraz boki drzwi są stylistycznie połączone, co dodaje wnętrzu zwartości.

W projektowaniu miejsca kierowcy wykorzystano doświadczenia z torów wyścigowych zespołu TOYOTA GAZOO Racing, a wyrazem tego są miękkie panele wspierające kolana od strony konsoli środkowej i drzwi.

Wyświetlacz head-up, wskaźniki oraz manetki zmiany biegów są umieszczone centralnie przed kierowcą, a na trójramiennej pokrytej skórą kierownicy rozplanowano dodatkowe przełączniki. Umieszczony przed kierowcą wyświetlacz o przekątnej 8,8 cala jest doskonale widoczny przez kierownicę. W jego skład wchodzą trójwymiarowy licznik przebiegu oraz wskaźnik biegu wyświetlane w części centralnej, cyfrowy prędkościomierz po lewej stronie oraz systemy nawigacji i multimediów po prawej.

Konsola środkowa jest skierowana ku kierowcy, tworząc wokół niego zabudowany kokpit, a pasażerowi daje otwartą przestrzeń. Nie zapomniano o wyścigowych wzorcach, montując także po stronie pasażera panele chroniące kolana na konsoli środkowej i bokach drzwi.

Centralne miejsce na konsoli środkowej zajmuje panel obsługi klimatyzacji z dotykowymi przyciskami i funkcją pamięci ustawień. 8,8-calowy wyświetlacz, obsługiwany dotykowo lub za pomocą obrotowego kontrolera, zamontowano nad konsolą.

Przestrzeń bagażowa jest wystarczająca dla dwóch osób wyjeżdżających na weekend. Można ją powiększyć poprzez demontaż panelu w tylnej części kabiny, co zapewni wystarczającą ilość miejsca na torbę golfową czy rzeczy potrzebne na track day.

Fotele inspirowane wyścigami

Siedzenia w nowej Toyocie GR Supra inspirowane są wyścigami. To połączenie komfortu z doskonałym wsparciem, co będzie szczególnie wyczuwalne podczas jazdy po torze. Zagłówek jest zintegrowany z oparciem, a ciało w optymalnej pozycji utrzymują odpowiednio wyprofilowane siedzisko oraz górna część oparcia. Fotele mogą być pokryte skórą lub kombinacją skórzanych boków z oparciem i siedziskiem obszytym alcantarą, która zapewni właściwą wentylację oraz dodatkowe trzymanie ciała.

Osiągi silnika

Sercem nowej Toyoty GR Supra jest trzylitrowy, rzędowy silnik o 6 cylindrach, który generuje 340 KM oraz 500 Nm momentu obrotowego. Jest wyposażony w turbosprężarkę typu Twin Scroll, precyzyjny układ bezpośredniego wtrysku paliwa oraz zmienne fazy rozrządu, które zapewniają najlepsze w tym segmencie osiągi momentu obrotowego dostępne od niskich obrotów. Jednostka napędowa jest mocna, dobrze wyważona, z gładkim i lekkim wkręcaniem się na obroty i przyjemnym poczuciem przyspieszenia.

Silnik współpracuje z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, która zapewnia błyskawiczne zmiany przełożeń, z krótkimi przełożeniami na niskich biegach. Kierowca może przejąć kontrolę nad zmianą biegów, korzystając z manetek przy kierownicy oraz wybrać tryb Normal lub Sport, by dopasować ją do własnych preferencji i warunków. Funkcja Launch Control umożliwia błyskawiczne przyspieszanie ze startu zatrzymanego przy zachowaniu maksymalnej trakcji, sprawiając, że auto od 0 do 100 km/h rozpędza się w zaledwie 4,3 sekundy. Dźwięk silnika oraz jego reakcje na gaz, sposób zmiany przełożeń, zawieszenie, układ kierowniczy oraz zachowanie aktywnego dyferencjału są dopasowywane, gdy kierowa wybierze tryb Sport. System Vehicle Stability Control ma specjalne ustawienie „track”, które redukuje poziom ingerencji VSC w prowadzenie, żeby kierowca miał większą kontrolę nad zachowaniem się auta podczas dynamicznej jazdy.

Aktywny dyferencjał

Wszystkie wersje Toyoty GR Supra sprzedawane w Europie będą wyposażone w elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Działa on zarówno podczas przyspieszania, jak i hamowania, może gładko dostosować się od zerowego do pełnego, 100-procentowego spięcia napędów z natychmiastową reakcją. Specjalny sterownik monitoruje szeroki zakres danych, zarówno te z koła kierownicy, pracy pedałów gazu i hamulca, obrotów silnika oraz poziomu wychylenia, by odpowiednio aktywować siłownik. To gwarancja stabilnej i efektywnej jazdy, gdy opony zbliżają się do granic swoich osiągów. Elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy dystrybuuje moment pomiędzy tylnymi kołami, korygując wartości na każdym etapie pokonywania zakrętu, co sprawia, że auto zachowuje się w sposób przewidywalny. Zarówno podczas ostrego hamowania, jak i gwałtownego przyspieszania GR Supra zaskakuje precyzją i stabilnością.

Optymalny balans

Projektując samochód od zera, na początku trzeba określić wymiary zewnętrzne. W Toyocie GR Supra te parametry zostały zdefiniowane tak, by priorytetem uczynić zwinność w prowadzeniu samochodu. Kluczowym czynnikiem jest stosunek rozstawu osi do rozstawu kół. Najlepszy balans pomiędzy świetną zwinnością oraz ponadprzeciętną stabilnością osiąga się, gdy stosunek tych miar mieści się między 1,5 a 1,6. Osiągnięcie „złotej proporcji”, czyli 1,55, było dla zespołu rozwojowego Toyoty GR Supry zagadnieniem fundamentalnym, do którego dopasowywano pozostałe elementy auta.

Intensywny program rozwoju prowadzenia

Program rozwojowy prowadzony był przez zespół TOYOTA GAZOO Racing, by zrealizować ambitne cele w kwestii osiągów i prowadzenia samochodu. Jazdy odbywały się na przeróżnych typach dróg na całym świecie. Szczegółowe testy odbywały się także na torach wyścigowych, w tym na Pętli Północnej legendarnego toru Nürburgring. Wysoka sztywność strukturalna (większa niż w Lexusie LFA), środek ciężkości położony niżej niż w Toyocie GT86 oraz idealny rozkład mas (50:50 przód/tył) okazały się fundamentalne dla osiągnięcia zakładanej dynamiki jazdy, ale wymagały śmiałych decyzji inżynierów. Na przykład idealny balans masy został osiągnięty poprzez przesunięcie jednostki napędowej najbardziej jak to możliwe w kierunku kabiny.

Wysoka sztywność karoserii pozwoliła na precyzyjniejsze dopracowanie geometrii oraz dostrojenie amortyzatorów. Nowy projekt zawieszenia składa się z kolumn MacPhersona z przodu oraz lekkiego zawieszenia pięciowahaczowego z tyłu. Podłużnice i punkty mocowania są niesamowicie sztywne, by zapewnić precyzję podczas skręcania, a wykorzystanie aluminium w elementach zawieszenia i piastach redukuje masę nieresorowaną, zapewniając ponadprzeciętną zwinność i wydajność prowadzenia. Nowa Toyota GR Supra ma wyczynowe piasty koła ze zwiększonym kątem i zoptymalizowaną kinematyką. Elektryczne wspomaganie kierownicy jest zestrojone sportowo i może być dopasowane do preferencji kierowcy w trybach kierownicy Sport i Comfort.

Tylne zawieszenie zyskuje dzięki lekkiemu projektowi ze sztywnymi podłużnicami oraz podporami, które łączą je z karoserią, pomagając zapewnić niesamowitą precyzję kontroli nad kołami. 19-calowe aluminiowe felgi zaopatrzone są w świetnie trzymające się drogi opony Michelin Pilot Super Sport. Tylne koła są odrobinę szersze od przednich. Mocne hamulce są wyposażone w czterotłoczkowe zaciski Brembo.

Wyposażenie klasy premium

Toyota GR Supra otrzymuje w standardzie zaawansowane funkcje i rozwiązania, które sprawią, że kierowca będzie mógł się cieszyć z pełnego potencjału samochodu – takie jak aktywny dyferencjał, adaptacyjne zawieszenie (Adapitve Variable Suspension) czy 19-calowe aluminiowe koła z hamulcami najwyższej jakości. Auto wyposażone jest także w dwustrefową klimatyzację, adaptacyjny tempomat z funkcją zatrzymywania i ruszania, bezkluczykowy dostęp i przycisk Start, skórzaną kierownicę z przyciskami funkcyjnymi oraz wirtualną tablicę rozdzielczą przed kierowcą. Technologia LED jest wykorzystywana w adaptacyjnych reflektorach, tylnych światłach i światłach do jazdy dziennej, a lusterka (zewnętrzne i wewnętrzne) są fotochromatyczne. Dodatkowym ułatwieniem są czujniki deszczu oraz kamera cofania.

Sportowe fotele obite są skórą i mają elektryczną regulację (wraz z podparciem lędźwiowym), zintegrowane podgrzewanie i funkcję pamięci ustawień. System multimedialny zawiera 12-głośnikowy system audio premium JBL, wyświetlacz head-up, wyświetlacz o przekątnej 8,8 cala, nawigację z Supra Connect (na wybranych rynkach), Bluetooth oraz port USB. Do dyspozycji kierowcy i pasażerów jest indukcyjna ładowarka smartfonu oraz pakiety oświetlenia i przechowywania przedmiotów.

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa zawiera pakiet Supra Safety +, w którego skład wchodzą systemy monitorowania martwego pola, ostrzegania o zmianie pasa ruchu, ostrzegania o ruchu z tyłu pojazdu, ostrzegania o kolizji z autem nadjeżdżającym z tyłu oraz czujniki parkowania z funkcją hamowania. Dodatkowo obejmuje funkcję e-Call, która w razie poważnego wypadku automatycznie wyśle położenie auta do służb ratunkowych. Auto ma też system kontroli ciśnienia w oponach. Wszystkie Toyoty GR Supra są wyposażone w alarm.

Szczegółowe specyfikacje oraz ceny są dostępne na specjalnych stronach internetowych Toyoty GR Supra w całej Europie od 14 stycznia 2019 roku.

Toyota GR Supra A90 Edition

Prototyp Toyoty Supry miał swój spektakularny debiut przed tłumami fanów podczas Goodwood Festival of Speed latem 2018 roku. Samochód zaprezentowano w czarno-biało-czerwonym kamuflażu inspirowanym barwami TOYOTA GAZOO Racing. Jego pojawienie się było hołdem dla legendarnego podwozia typu „A”, którego nazewnictwo było zarezerwowane dla sportowych modeli Toyoty, tym razem z nowym oznaczeniem modelu – „A90”.

Żeby uczcić historię modelu Supra i zarazem wprowadzenie jej piątej generacji, na początku produkcji powstanie wyjątkowa seria samochodów Toyota GR Supra A90 Edition. Liczba egzemplarzy została ograniczona do 90 sztuk. Wszystkie A90 Edition będą pokryte matowym lakierem Storm Grey, zostaną wyposażone w czarne matowe felgi aluminiowe oraz kokpit kierowcy obszyty czerwoną skórą. W pozostałych aspektach wyposażenie pokryje się z wersją Premium.

Toyota GR Supra A90 Edition zostanie zaoferowana 90 pierwszym europejskim klientom, którzy złożyli zamówienia za pośrednictwem specjalnych platform rezerwacji aut.

Akio Toyoda, prezydent Toyoty o Suprze:

Lata temu spędziłem niezliczone godziny na torze Nürburgring, prowadząc Suprę 4. generacji. Ten samochód jest jak stary kumpel, dla którego mam specjalne miejsce w sercu. Gdy przez lata inni producenci pokazywali swoje piękne prototypy, ja wciąż jeździłem moją Suprą, której od dawna już nie produkowano. Choć Toyota nie myślała wtedy o stworzeniu nowej generacji tego modelu, ja po cichu, jak wielu fanów tego modelu, marzyłem, by powstała kolejna Supra. Nowa Toyota GR Supra narodziła się podczas testów na Nürburgringu i mogę z ręką na sercu przyznać, że ten samochód daje ogromną radość z jazdy i jest lepszy niż kiedykolwiek wcześniej.

Zdjęcia: Toyota