Kilka dni temu w Kolonii Ford pokazał po raz pierwszy nowego Forda Rangera. Pick-upa, który zaoferuje europejskim klientom wyższy standard, lepsze osiągi, zmniejszone zużycie paliwa i zaawansowane systemy wspomagania kierowcy.
Nowy Ford Ranger 2019
Nowa, elegancka i wszechstronna wersja europejskiego bestselera w klasie pick-upów napędzana będzie przez zaawansowany, 2-litrowy silnik Diesla EcoBlue z technologią selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), zużywający o 9% mniej paliwa dzięki połączeniu z nowoczesną, 10-stopniową przekładnią automatyczną. Linię silników nowego Rangera otwiera mocna wersja Bi-turbo dwulitrowego silnika EcoBlue, generująca 213 KM i 500 Nm momentu obrotowego. Dzięki tej zmianie pick-up zwiększy możliwości przewożenia ładunków i holowania.
Nowy Ranger, dostępny z pojedynczą, przedłużoną i podwójną kabiną jest wyposażony standardowo w napęd na cztery koła. Oferuje użytkownikom profesjonalnym i korzystającym z samochodu rekreacyjnie nowe narzędzia, poprawiające wygodę i własności użytkowe, włączając w to system łączności i rozrywki SYNC 3 Forda i wbudowany modem FordPass Connect.
Ranger jest pierwszym pojazdem w swojej klasie, który oferuje w standardzie układ aktywnego wspomagania hamowania z funkcją wykrywania pieszych, pomagający unikać kolizji lub zmniejszyć ich skutki oraz inteligentny ogranicznik prędkości. Dostępny jest także system wspomagający parkowanie, który uzupełnia istniejącą gamę zaawansowanych rozwiązań, dzięki którym prowadzenie samochodu staje się mniej stresujące.
„Nowy Ford Ranger to kombinacja wartości nie do pobicia, na którą składają się siła pociągowa, zużycie paliwa, inteligentne systemy wspomagania kierowcy oraz nasz nowatorski, 2-litrowy silnik EcoBlue, z technologią selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), spełniający najwyższe normy środowiskowe” – powiedział Roelant de Waard, wiceprezes ds. marketingu, sprzedaży i serwisu w Ford of Europe. „Kiedy do sprzedaży trafi nowy Ford Ranger Raptor – stały uczestnik pustynnych rajdów i towarzysz ekstremalnych przeżyć w terenie, wywoła żywsze bicie serca prawdziwych entuzjastów samochodów terenowych.”
Mocne odmiany Rangera z podwójną kabiną
Mocne odmiany Rangera z podwójną kabiną dysponują teraz technologią aktywnej kontroli hałasu dla poprawy komfortu. Modele Wildtrak, flagowe w gamie Rangera oraz luksusowe Rangery Limited oferują nowe wyposażenie klasy premium, łącznie z funkcją wspomagania podnoszenia tylnej klapy.
Nowy Ranger, zgodnie ze swoim przeznaczeniem, został skonstruowany tak, aby radzić sobie w ekstremalnym terenie, zarówno pracując jak i służąc rekreacji. Pomaga w tym wiodąca w klasie głębokość brodzenia do 800 mm oraz prześwit wynoszący 230 mm. Kąt natarcia wynoszący 29-stopni oraz 21-stopniowy kąt zejścia pozwalają kierowcy czuć się pewnie przy pokonywaniu stromych przeszkód terenowych. Zdolnościom terenowym towarzyszy możliwość uciągu przyczepy o masie do 3 500 kg, oraz ładowność do 1252 kg.
Ford odnotował w Europie, w roku 2018, najlepszy w segmencie wynik sprzedaży Rangera, sięgający 51 500 sztuk, co dało wzrost o ponad 15% w stosunku do roku 2017. W Polsce, 2018 rok zakończył się rekordowym wynikiem sprzedaży 911 szt. Forda Ranger, o prawie 60% więcej niż w poprzedzającym roku 2017 i zdecydowanym pierwszym miejscem w segmencie pick’upów
W drugiej połowie 2019 roku do klientów szukających mocnych wrażeń trafi Ranger Raptor, opracowany w dziale Ford Performance, najtwardszy i najmocniejszy Ranger w historii.
2.0-litrowy EcoBlue – moc i kultura pracy
Nowy, 2.0-litrowy mocny silnik Rangera EcoBlue, zapewniający podniesione osiągi w połączeniu z obniżonym zużyciem paliwa, jest oferowany z:
- pojedynczą turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek kierownicy turbiny – w tej wersji rozwija moc 130 KM, moment obrotowy 340 Nm; osiąga emisję od 209 g/km CO2 oraz zużycie paliwa 8.0 l/100 km **,
- pojedynczą turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek kierownicy turbiny – w tej wersji rozwija moc 170 KM, moment obrotowy 420 Nm; osiąga emisję od 216 g/km CO2 oraz zużycie paliwa 8.3 l/100 km,
- zespołem Bi-turbo z turbosprężarką wysokiego ciśnienia o zmiennej geometrii oraz turbosprężarką niskiego ciśnienia o stałej geometrii – rozwija w tej wersji moc 213 KM, moment obrotowy 500 Nm; osiąga emisję od 228 g/km CO2 oraz zużycie paliwa 9,2 l/100 km
Kompaktowa, specjalnie zaprojektowana pojedyncza turbosprężarka dostarcza więcej powietrza przy niskich obrotach silnika w porównaniu z poprzednim silnikiem TDCi, co daje odczucie natychmiastowej reakcji w całym zakresie obrotów.
W wariancie Bi-turbo, obie turbosprężarki pracują szeregowo przy niższych prędkościach obrotowych silnika, zwiększając moment obrotowy i szybkość reakcji. Przy wyższych prędkościach obrotowych mniejsza turbosprężarka nie pracuje, a większa zapewnia doładowanie wystarczające do rozwinięcia mocy maksymalnej.
10-stopniowa przekładnia automatyczna Forda
Uzupełnieniem oferty w stosunku do płynnie przełączającej biegi sześciostopniowej przekładni manualnej, jest oferowana dla wersji z silnikami 170 KM i 213 KM najlepsza w klasie,10-stopniowa przekładnia automatyczna Forda, której własności i trwałość zostały sprawdzone w tak odmiennych zastosowaniach jak pick-up F-150 i nowy Ford Mustang. Szeroki zakres przełożeń i adaptacyjne algorytmy przełączania, działające w czasie rzeczywistym, które pozwalają przekładni dostosować się do zmiennych warunków, sprawiają, że zawsze wybierane jest optymalne przełożenie, uwzględniające osiągi, zużycie paliwa i komfort, niezależnie od sposobu jazdy.
Dane inżynierskie Forda, oparte na rzeczywistych cyklach jazdy, wskazują na poprawę zużycia paliwa aż do 9% przy zastosowaniu 10-stopniowej skrzyni automatycznej i 4% dla zespołów napędowych ze skrzynią manualną, jeżeli porównujemy z analogicznymi wersjami, wychodzącymi z użycia.
Dwulitrowy silnik EcoBlue zawiera w sobie innowacyjne rozwiązania redukujące tarcie, m.in. wał korbowy zaprojektowany z przesunięciem 10 mm od płaszczyzny symetrii silnika, co zmniejsza działanie sił bocznych od tłoka na ścianki cylindra w żeliwnym bloku. Kolejnym rozwiązaniem jest zoptymalizowany napęd rozrządu z wałkiem wykonanym z jednego elementu.
Zaawansowana technika jest uzupełniona poprzez zastosowanie technologii piezoelektrycznej wtrysku paliwa – we wtryskiwaczach są wbudowane kryształy reagujące na napięcie elektryczne, aby dokładniej kontrolować dawkę paliwa, tak jak w silnikach stosowanych w samochodach klasy premium.
Ford Ranger zmierza w stronę mobilnego biura
Nowy Ford Ranger wprowadza zaawansowane technologie łączności, aby właściciele lub użytkownicy mogli w pracy korzystać z dostępu do sieci.
Modem pokładowy FordPass Connect sprawia, że Ranger staje się mobilnym punktem dostępowym Wi-Fi, umożliwiającym podłączenie do sieci nawet 10 urządzeń bezprzewodowych. Dodatkowo, dzięki funkcjom aplikacji mobilnej FordPass, eksploatacja samochodu staje się efektywniejsza i tańsza, zarówno z punktu widzenia kierowców, jak i właścicieli, czy operatorów flot pojazdów.
Funkcja Vehicle Status umożliwia kierowcy zdalne monitorowanie takich parametrów, jak poziom oleju, ciśnienie w oponach i przebieg przed rozpoczęciem jazdy.
Lokalizator pojazdu pomaga kierowcy znaleźć swój pojazd na zatłoczonych parkingach lub w nieznanych miejscach, które odwiedza podczas pracy.
Zamykanie/otwieranie on-line, pozwalające na przekazanie dostępu do samochodu innym współpracownikom, lub upewnienie się, że samochód jest zamknięty.
Wśród innych nowoczesnych rozwiązań i funkcji należy wymienić także system informacji i rozrywki Ford SYNC 3, kompatybilny zarówno z Apple CarPlay, jak i Android Auto™, którym można sterować za pomocą prostych poleceń głosowych, albo przesuwając palcem po 8-calowym wyświetlaczu dotykowym. Z punktu widzenia operatorów ważny jest także system Ford MyKey, który pozwala szefowi floty zaprogramować kluczyk, aby ograniczyć kierowcy maksymalną prędkość jazdy i głośność systemu audio, a także włączyć na stałe działanie układów zwiększających bezpieczeństwo czynne.
Mądrzejsza i bezpieczniejsza jazda
Nowy Ranger jest pierwszym pojazdem w swojej klasie, który oferuje w standardzie Układ aktywnego wspomagania hamowania z funkcją wykrywania pieszych oraz inteligentny tempomat, chroniące przed skutkami ewentualnych kolizji i pozwalający uniknąć mandatów za przekroczenie prędkości.
Zastosowana przez Forda technologia wykrywania pieszych korzysta z śledzącej przestrzeń przed samochodem kamery i radaru, wykrywających pieszych na drodze. System automatycznie uruchamia hamulce, jeśli wykryje zagrożenie kolizją, a kierowca nie reaguje na ostrzeżenia. Jeśli system wykryje pieszego i stwierdzi, ze zbliża się kolizja, kierowca zostanie zaalarmowany alarmem dźwiękowym oraz otrzyma ostrzeżenie widoczne na panelu wskaźników.
Brak reakcji kierowcy spowoduje skrócenie czasu do zadziałania hamulców, poprzez zwiększenie ciśnienia w układzie hamulcowym aby przygotować go do szybkiej reakcji. Dalszy brak reakcji kierowcy spowoduje, że hamulce zostaną uruchomione automatycznie i zmniejszy się prędkość samochodu.
Inteligentny tempomat łączy w sobie technologię ograniczania prędkości z systemem rozpoznawania znaków drogowych, a także pomaga upewnić się, że maksymalna prędkość pojazdu jest automatycznie dostosowywana do zmieniających się ograniczeń prędkości.
Kierowca, aby ustawić maksymalną prędkość pojazdu, steruje inteligentnym tempomatem za pomocą przycisków na kierownicy. System używa kamery do monitorowania znaków drogowych, zamontowanej na przedniej szybie. Gdy prędkość pojazdu jest wyższa niż obowiązujące ograniczenie prędkości, system automatycznie spowalnia pojazd. Pozwala to przyspieszyć do ustalonej prędkości, pod warunkiem, że kierowca nie przekroczy nowego ograniczenia prędkości.
Pierwszy raz Ford Ranger oferuje system dostępu bezkluczykowego oraz uruchamianie silnika przyciskiem. Zamek tylnej klapy jest teraz zintegrowany z centralnym zamkiem samochodu. Dostępny teraz System wspomagający parkowanie pomaga wprowadzić samochód na miejsce parkingowe,podczas gdy kierowca obsługuje tylko pedał przyspieszenia i hamulca.
Kolejne systemy wspomagające zapewniają kierowcy komfort i wygodę. Składają się na nie System ostrzegania przed zmianą pasa ruchu i system utrzymania na wybranym pasie ruchu, adaptacyjny tempomat z ostrzeganiem przed sytuacją z przodu, system rozpoznawania znaków drogowych, przednie i tylne czujniki parkingowe, kamera cofania, system stabilizacji toru jazdy ESP w standardzie, z funkcją ograniczenia ryzyka wywrócenia pojazdu i z funkcją kontroli kołysania przyczepy.
Wrażenie z jazdy nowym Rangerem poprawia zawieszenie zmodyfikowane pod kątem bardziej komfortowego podróżowania. Twardość sprężyn i tłumienie zostały tak dobrane, aby każda z wersji zachowała własną charakterystykę jazdy i prowadzenia samochodu.
Mocny, nowoczesny wygląd
Bezkompromisowa stylizacja nowego Rangera sprawia, że mocno zaznacza on swoją obecność na drodze. Zmiany obejmują przedni zderzak z nową kratą chłodnicy, w której dotychczasowy centralny poziomy element został podzielony wzdłuż na dwie smukłe sekcje. W palecie oferowanych lakierów znalazły się nowe kolory premium Diffused Silver i Blue Lightning, a wyższe wersje wyposażeniowe posiadają w standardzie oświetlenie ksenonowe oraz dzienne światła w technologii LED.
Wnętrze, oferujące obecnie komfort porównywalny z samochodami osobowymi, jest teraz dostępne w kolorystyce czarnego hebanu, a powierzchnie lakierowane otrzymały większą głębię koloru i połysk. Modele wyposażone w 10-stopniową automatyczną skrzynię biegów otrzymały ekskluzywną gałkę dźwigni zmiany biegów. Luksusowy Ranger Limited otrzymał czarne skórzane siedzenia i 17-calowe koła aluminiowe o wyróżniającym wzorze.
Efektownego nowego Rangera Wildtrak nie da się pomylić z żadną inną wersją dzięki wyjątkowemu kolorowi nadwozia Saber Orange, kontrastującemu z niezwykłym, przydymionym wykończeniem trapezoidalnego kraty wlotu powietrza i zewnętrznych wlotów powietrza. Ten sam przydymiony lakier, naśladujący tytan znajduje się na obudowach lusterek zewnętrznych, klamkach drzwi, bocznych otworach wentylacyjnych, szynach do mocowania ładunku – wszystko dla podkreślenia sportowego wyglądu.
Nowe wnętrze Wildtraka wyróżnia się ekskluzywnym klimatem i sportowym urokiem, za który odpowiadają elementy chromowane w kolorze ciemnej satyny, dekoracyjne listwy wykończone na wysoki połysk oraz wyjątkowe siedzenia, częściowo pokryte skórą, z wytłoczonym logo Wildtrak.
Obie wersje – Wildtrak i Limited – są wyposażone w system wspomagający podnoszenie tylnej klapy, w którym zastosowano drążek skrętny znacznie zmniejszający siłę potrzebną do uniesienia otwartej klapy do jej pionowego, zamknietego położenia.
„Nowy Ford Ranger odpowiada na potrzeby współczesnego świata – jest twardy i ma wystarczającą moc, aby ciężko pracować cały tydzień, a w weekend zawieźć właściciela nad jezioro, narty wodne lub dostarczyć quad na trasę terenowej przeprawy” – powiedział de Waard.
* Zgodnie z najnowszymi danymi, dostępnymi od końca listopada 2018 roku. Ford of Europe informuje o sprzedaży na 20 tradycyjnych rynkach europejskich, gdzie jest reprezentowany przez krajowe firmy handlowe: Austria, Belgia, Wielka Brytania, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Hiszpania, Rumunia, Szwecja i Szwajcaria.
**Deklarowane zużycie paliwa / zużycie energii, emisja CO2 i zasięg napędu elektrycznego mierzone są zgodnie z wymaganiami i specyfikacjami technicznymi regulaminów europejskich (WE) 715/2007 i (WE) 692/2008 w aktualnym brzmieniu. Informacje dotyczące zużycia paliwa oraz emisji CO2 odnoszą się do danej wersji modelu, a nie do konkretnego egzemplarza. Przyjęta procedura testowa pozwala na porównanie wyników uzyskanych przez różne typy pojazdów oraz różnych producentów. Należy pamiętać, iż oprócz efektywności paliwowej samochodu ,na rzeczywiste zużycie paliwa lub energii elektrycznej, poziom emisji CO2 oraz zasięg w bezemisyjnym trybie jazdy ma również wpływ styl prowadzenia pojazdu oraz szereg innych czynników niezwiązanych z techniką motoryzacyjną. CO2 jest główną przyczyną powstawania efektu cieplarnianego, którego konsekwencją jest zjawisko globalnego ocieplenia klimatu.