Najnowsza generacja sportowego pięciodrzwiowego samochodu bardziej niż kiedykolwiek łączy w sobie najważniejsze cechy BMW serii 3 z dużymi wszechstronnym wnętrzem. Szlachetny i progresywny charakter nowego BMW serii 3 Touring podkreśla gruntownie udoskonalona atmosfera premium wewnątrz pojazdu oraz najnowsze innowacje w zakresie obsługi i łączności.
32 lata temu BMW serii 3 Touring było pionierem nowego typu pojazdów. W szóstej generacji znów wyznacza standardy sportowych właściwości jezdnych i nowoczesnej wszechstronności w segmencie premium klasy średniej. Do tej pory wyprodukowano ponad 1,7 miliona egzemplarzy, a poprzednik nowego modelu sprzedał się w liczbie ponad 500 000 egzemplarzy. Nowe BMW serii 3 Touring zostanie zaprezentowane publiczności po raz pierwszy w BMW Welt w Monachium w dniach 25-27 czerwca 2019 r. w ramach BMW Group #NEXTGen. Samochód będzie produkowany w zakładach BMW w Monachium na potrzeby rynków w Europie, a także w Japonii, Korei Południowej, Tajwanie, Hong Kongu, Australii i Nowej Zelandii. Wprowadzenie na rynek nastąpi od 28 września 2019 r.
Wygląd zewnętrzny: dynamiczne proporcje Touringa
Oryginalne proporcje i język stylistyczny charakteryzujący się precyzyjnymi liniami i wyraziście modelowanymi powierzchniami dają karoserii nowego BMW serii 3 Touring dynamikę, prezencję i muskularny wygląd. Długość wzrosła w porównaniu z poprzednim modelem o 76 mm do 4709 mm, szerokość o 16 mm do 1827 mm, a wysokość o 11 mm do 1440 mm. Zwiększony o 41 mm rozstaw osi (2851 mm) oraz większy o 43 mm rozstaw kół z przodu (1587 mm) i o 21 mm z tyłu (1604 mm) sprzyjają zarówno stabilności jazdy, jak i zwinności.
Przód, podobnie jak w nowym BMW serii 3 Limuzyna z dużą atrapą chłodnicy, płaskimi podwójnymi reflektorami i misternie ukształtowanym zderzakiem, podkreśla atletyczną sylwetkę pojazdu. Wcięcia w konturach reflektorów oraz zewnętrzne wloty powietrza w kształcie poziomego T w wyposażeniu standardowym oraz w modelach Sport Line i Luxury Line dają charakterystyczny wygląd. Wyposażenie standardowe nowego BMW serii 3 Touring obejmuje w pełni diodowe reflektory adaptacyjne. Opcjonalnie dostępne są reflektory diodowe o rozszerzonym zakresie funkcji oraz diodowe reflektory adaptacyjne z nieoślepiającymi laserowymi światłami drogowymi BMW o zasięgu około 530 metrów oraz diodowe reflektory przeciwmgłowe.
Linia dachu i kształt bocznych szyb nadają typowej sylwetce Touringa bardzo dynamiczny charakter. Mocno ukształtowana i wyraźna część barkowa, linia przetłoczenia biegnąca od przedniego błotnika po tył oraz załamanie słupków C znane jako „Hofmeister kink” sygnalizują sportową naturę i pęd do jazdy. Standardowe relingi dachowe i aluminiowe blendy na słupkach B i C oraz aluminiowe obramowania bocznych szyb podkreślają elegancki wygląd pojazdu. Boki płynnie przechodzą w tył, gdzie mocno zarysowana krawędź aerodynamiczna, przyciemnione w górnej części diodowe lampy i podwójnie końcówki rur wydechowych stanowią kolejne dynamiczne akcenty.
Wnętrze: nowoczesna funkcjonalność w klimacie premium
Kokpit zorientowany na kierowcę, nowy zestaw ekranów obejmujący zestaw wskaźników i monitor pokładowy oraz elementy obsługi skoncentrowane w zaledwie kilku grupach funkcyjnych tworzą we wnętrzu nowego BMW serii 3 Touring sportowy klimat. Standardowe wyposażenie obejmuje nową skórzaną kierownicę sportową z przyciskami wielofunkcyjnymi, podparciami na kciuki i galwanizowanymi wstawkami. Wysoka konsola środkowa i dopasowana stylistyka deski rozdzielczej i boczków drzwi tworzą wrażenie zamkniętej przestrzeni. Jednocześnie nowoczesna i lekka w wyglądzie deska rozdzielcza, poziome linie oraz dyskretne galwanizowane listwy i inne stylowe detale podkreślają przestronny komfort i doskonałą atmosferę wnętrza.
Nowe fotele zwiększają komfort jazdy nowym BMW serii 3 Touring na długich trasach. Na przednich fotelach zwiększono szczególnie miejsce na wysokości ramion. Wszystkie siedzenia oferują więcej miejsca nad głową niż w poprzednim modelu. Tył oferuje więcej miejsca na nogi oraz wyższy komfort wsiadania i wysiadania. Tylna kanapa mieści trzy foteliki dziecięce, z których dwa można zamontować za pomocą systemu ISOFIX.
Nowe BMW serii 3 Touring wyposażone jest standardowo w automatyczną obsługę pokrywy bagażnika. Opcjonalny dostęp komfortowy umożliwia bezdotykowe otwieranie i zamykanie. Typowa dla BMW oddzielnie otwierana tylna szyba jest szersza o ok. 20 mm niż w poprzednim modelu. Bagażnik szerszy o 112 mm, otwór wyższy o 30 mm i szerszy w górnej części o 125 mm, krawędź niższa o 616 mm oraz zmniejszona z 35 milimetrów do 8 milimetrów różnica wysokości między krawędzią bagażnika a podłogą ułatwiają załadunek większego i cięższego bagażu. Opcjonalnie dostępny jest również elektrycznie wysuwany i chowany hak holowniczy.
Nowe BMW serii 3 Touring oferuje przy wykorzystaniu wszystkich siedzeń bagażnik o pojemności 500 l – o 5 l większy niż w poprzednim modelu. Bezpośrednia, główna pojemność powiększyła się przy tym o 32 l. Złożenie oparcia tylnej kanapy dzielonego w stosunku 40:20:40 pozwala zwiększyć bagażnik do 1500 l. Oparcia odblokowuje się opcjonalnie przyciskami, które znajdują się na nowym panelu obsługi po prawej stronie bagażnika. Pokrywa i siatka oddzielająca mogą być przewożone w schowkach pod podłogą bagażnika. Unikalne w segmencie nowego BMW serii 3 Touring są opcjonalne gumowane szyny antypoślizgowe w bagażniku. Wysuwają się automatycznie po zamknięciu pokrywy, zapobiegając przesuwaniu się bagażu podczas jazdy.
Sześć mocnych i wydajnych silników na początku sprzedaży
Na początku sprzedaży nowego BMW serii 3 Touring lub kilka tygodni później oferowane będą trzy silniki benzynowe i trzy wysokoprężne. Najwyższą dynamikę jazdy w segmencie oferuje przede wszystkim BMW M340i xDrive Touring (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 7,5 – 7,1 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 170 – 162 g/km) z sześciocylindrowym rzędowym silnikiem benzynowym o mocy 275 kW (374 KM). Oferta obejmuje ponadto dwa 4-cylindrowe silniki benzynowe o mocy 135 kW (184 KM) w BMW 320i Touring (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 6,3 – 5,8 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 144 – 133 g/km) i o mocy 190 kW (258 KM) w BMW 330i (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 6,4 – 6,0 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 146 – 136 g/km), 6-cylindrowy rzędowy silnik wysokoprężny o mocy 195 kW (265 KM) w BMW 330d xDrive Touring (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 5,6 – 5,4 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 146 – 140 g/km) oraz dwa czterocylindrowe silniki wysokoprężne o mocy 110 kW (150 KM) w BMW 318d Touring (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 4,9 – 4,5 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 129 – 118 g/km) i o mocy 140 kW (190 KM) w BMW 320d Touring (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 4,8 – 4,6 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 125 – 119 g/km).
Czterocylindrowe silniki wysokoprężne w BMW 318d Touring i BMW 320d Touring są dostępne standardowo z 6-biegową skrzynią manualną i opcjonalną 8-stopniową skrzynią Steptronic, która w pozostałych modelach należy do wyposażenia standardowego. Inteligentny napęd na cztery koła zapewnia optymalny rozdział napędu na obie osie, a oferowany jest standardowo w połączeniu z oboma najmocniejszymi jednostkami sześciocylindrowymi oraz opcjonalnie w modelach BMW 330i xDrive Touring (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 6,6 – 6,3 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 151 – 143 g/km) i BMW 320d xDrive Touring (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 4,9 – 4,6 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 129 – 121 g/km). Wszystkie warianty modelowe spełniają wymogi normy emisji spalin Euro 6d-TEMP. W 2020 r. ofertę uzupełni BMW serii 3 Touring z napędem hybrydowym plug-in.
Innowacyjny układ jezdny zapewniający sportowy charakter i komfort jazdy
Odczuwalnie wyższa zwinność w porównaniu z poprzednim modelem, bardzo precyzyjne prowadzenie i komfort jazdy sprawdzający się nawet na długich trasach są wynikiem konsekwentnego rozwoju konstrukcji karoserii i układu jezdnego. Sztywność nadwozia nowego BMW serii 3 Touring została zwiększona łącznie o około 25 procent, a lokalnie nawet o 50 procent. Również punkty mocowania układu jezdnego są teraz znacznie sztywniejsze niż u poprzednika. Nowe BMW serii 3 Touring ma też niski środek ciężkości i równomierny rozkład masy na osie 50:50. Pomimo większych wymiarów zewnętrznych, bogatego wyposażenia standardowego, zwiększonej sztywności nadwozia i zoptymalizowanych właściwości akustycznych jest on lżejszy od poprzednika zależnie od modelu nawet o 10 kg. Zoptymalizowane właściwości aerodynamiczne zmniejszają współczynnik oporu powietrza do 0,27 (BMW 320d Touring).
Amortyzatory działające zależnie od skoku jako część standardowego układu jezdnego oraz opcjonalnego sportowego układu jezdnego M w znacznym stopniu przyczyniają się do zapewnienia wyjątkowego balansu pomiędzy sportowym charakterem a komfortem jazdy. Płynna i progresywna regulacja tłumienia w zależności od skoku sprężyny powoduje zauważalne uspokojenie nadwozia i kompensację drgań na nierównych nawierzchniach lub przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów.
Oprócz sportowego układu jezdnego M obniżonego o 10 mm oferowany jest adaptacyjny układ jezdny M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami. Każdy z dwóch opcjonalnych wariantów układu jezdnego obejmuje również adaptacyjny sportowy układ kierowniczy. Oprócz tego dostępny jest również sportowy układ hamulcowy M z czterotłoczkowymi zaciskami stałymi na przedniej osi. Zaciski hamulcowe są lakierowane na niebieski kolor i mają logo M. Standardowe wyposażenie nowego BMW M340i xDrive Touring obejmuje również sportowy mechanizm różnicowy M dostępny także opcjonalnie i w połączeniu ze sportowym lub adaptacyjnym układem jezdnym M w modelach BMW 330i Touring, BMW 330i xDrive Touring oraz BMW 330d Touring. Elektronicznie sterowana, w pełni regulowana funkcja blokowania dyferencjału w tylnej osi zapewnia wyraźnie lepszą trakcję, zwinność, stabilność i dynamikę pokonywania zakrętów.
Ukierunkowana indywidualizacja i wysokiej klasy wyposażenie dodatkowe
Model Advantage, Sport Line, Luxury Line i M Sport umożliwiają ukierunkowaną indywidualizację stylistyki i wyposażenia nowego BMW serii 3 Touring. Oprócz tego dostępnych jest wiele wysokiej klasy opcji zwiększających komfort. Ekskluzywny styl wnętrza zapewniają nowe kierownice i listwy ozdobne, opcjonalna tapicerka ze skóry Vernasca i tapicerka BMW Individual ze skóry Merino, deska rozdzielcza obita Sensatekiem i deska rozdzielcza BMW Individual obita skórą. Asortyment wyposażenia dodatkowego obejmuje również szklany dach panoramiczny, 3-strefową klimatyzację automatyczną, ogrzewanie postojowe, system Harman Kardon Surround Sound oraz oświetlenie ambientowe i system telefoniczny z funkcją ładowania bezprzewodowego. Samochód jest standardowo wyposażony w akustyczną przednią szybę, a opcjonalnie dostępne są również akustyczne szyby boczne.
Kolejne postępy na drodze do automatyzacji jazdy
Innowacyjne systemy wspomagające kierowcę w nowym BMW serii 3 Touring reprezentują najnowszy postęp na drodze do automatyzacji jazdy. Wyposażenie standardowe obejmuje wskazanie ograniczenia prędkości i zakazu wyprzedzania, ostrzeganie przed zjechaniem z pasa ruchu oraz ostrzeganie przed kolizją z poprzedzającym pojazdem i pieszymi z miejską funkcją hamowania, które teraz rozpoznaje także rowerzystów. Opcjonalnie oferowany jest aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go oraz system asystujący kierowcy z ostrzeganie przy zmianie pasa ruchu, ostrzeganiem przed zderzeniem tylnym i przed ruchem poprzecznym. Kompletny pakiet funkcji komfortu i bezpieczeństwa stanowi system asystujący kierowcy Professional obejmujący ponadto asystenta sterowania i prowadzenia po pasie ruchu. Wspomaga on kierowcę w trzymaniu kursu w wąskich miejscach, a także obejmuje asystenta utrzymania pasa ruchu z aktywną ochroną przed kolizją boczną i asystenta omijania. Nowa generacja wyświetlacza BMW Head-Up ma większą powierzchnię projekcji, nowy układ graficzny i dodatkowe wskazania.
Kierowca może również liczyć na wsparcie podczas parkowania i manewrowania dzięki systemowi Park Distance Control i kamerze cofania. Ponadto dostępny jest również asystent parkowania, który podczas parkowania i wyparkowywania przyspiesza, hamuje i wybiera biegi w skrzyni Steptronic. Obejmuje on również asystenta cofania, który prowadzi samochód wstecz na dystansie do 50 metrów dokładnie po tej samej linii, jaka została uprzednio pokonana do przodu.
Intuicyjna obsługa i doskonała łączność sieciowa
Nowy system operacyjny BMW 7.0 z nowoczesnymi, cyfrowymi funkcjami precyzyjnie dostosowanymi do potrzeb kierowcy istotnie optymalizuje wskazania i obsługę. Opcjonalny BMW Live Cockpit Professional obejmuje spójne, zależne od sytuacji i personalizowane wskazania na w pełni cyfrowym zestawie wskaźników o przekątnej 12,3 cala i na monitorze pokładowym o przekątnej 10,25 cala. Intuicyjną obsługę zapewnia kierowcy dotykowy monitor pokładowy, kontroler iDrive, przyciski na kierownicy oraz sterowanie gestami i sterowanie głosowe.
BMW Live Cockpit Professional obejmuje również inteligentnego asystenta osobistego BMW, którego można aktywować komendą „Hej BMW”. Z inteligentnym asystentem osobistym BMW na pokładzie zawsze jest prawdziwy profesjonalista BMW. Wyjaśnia wiele funkcji („Jak działa asystent świateł drogowych?”), informuje o aktualnym stanie („Czy poziom oleju jest w porządku?”) i odpowiada na pytania („Jakie mam ostrzeżenia?”). Jest doskonałym kompanem podróży i reagując na polecenia wypowiadane w naturalnej mowie, służy kierowcy pomocą w kwestiach dotyczących na przykład produktywności czy rozrywki. Regularne aktualizacje, które można bezproblemowo przeprowadzać poprzez zdalną aktualizację oprogramowania na smartfonie i w samochodzie, pozwalają dodawać nowe funkcje i możliwości.