Nowe BMW serii 1 wyznacza początek nowej ery. W trzeciej generacji tego udanego kompaktu klasy premium zastosowano po raz pierwszy nowoczesną konstrukcję BMW z napędem na przednie koła łączącą typową dla BMW radość jazdy i dynamikę ze znacznie większą przestrzenią we wnętrzu.
Sportowe, atrakcyjne, bezpieczne i szlachetne, o świeżym designie i z najnowszymi rozwiązaniami z zakresu łączności – nowe BMW serii 1 to prawdziwe BMW o własnym, mocnym charakterze.
Nowoczesny układ jezdny oraz innowacyjne technologie, a także integracja wszystkich komponentów i układów sterowania istotnych dla dynamiki jazdy, dają BMW serii 1 odczuwalnie większą zwinność – zarówno z nowym napędem przednim, jak i z inteligentnym napędem na cztery koła BMW xDrive. Decydujące znaczenie ma fakt, że w pięcioletnim rozwoju nowego BMW serii 1 firma BMW uwzględniła wszystkie doświadczenia zebrane przez BMW Group w ciągu ostatnich kilku lat w zakresie technologii napędu na przednie koła w innych modelach. Dzięki temu nowe BMW serii 1 oferuje poziom dynamiki jazdy niespotykany dotąd w pojazdach z napędem na przednie koła, wyznaczając nowe standardy w segmencie samochodów kompaktowych klasy premium.
Trzecia generacja BMW serii 1
Trzecia generacja BMW serii 1 zostanie zaprezentowana publiczności po raz pierwszy w BMW Welt w Monachium w dniach 25-27 czerwca 2019 r. w ramach nowej platformy prezentacyjnej BMW Group #NEXTGen. Miejscem targowej premiery nowego BMW serii 1 będzie Międzynarodowa Wystawa Samochodów (IAA) we Frankfurcie nad Menem we wrześniu 2019 roku. Wprowadzenie na rynki na całym świecie nastąpi od 28 września 2019 r.
Dzięki nowoczesnej konstrukcji BMW z napędem na przednie koła trzecia generacja BMW serii 1, dotychczas wyprodukowana ponad 1,3 mln razy i ciesząca się szczególną popularnością w Europie, oferuje również znacznie więcej przestrzeni przy niemal takiej samej powierzchni. Szczególnie odczują to pasażerowie na tylnych miejscach; większa jest też pojemność bagażnika. Nowe BMW serii 1, oferowane wyłącznie w wersji 5-drzwiowej, ma długość 4319 mm i jest o pięć milimetrów krótsze niż jego poprzednik.
Szerokość (obecnie 1799 mm) zwiększyła się o 34 mm, a wysokość (1434 mm) o 13 mm. Rozstaw osi wynosi 2670 mm, jest więc o 20 mm krótszy niż w drugiej generacji.
Nowy front z większą atrapą chłodnicy BMW
Już widok z przodu wyraźnie pokazuje nowe oblicze BMW serii 1 z nową interpretacją charakterystycznych cech BMW. Typowe „nerki” BMW są teraz większe, bardziej rzucają się w oczy i po raz pierwszy w tej serii mają postać połączonych pośrodku elementów. Topowy sportowy model BMW M135i xDrive (zużycie paliwa: 7,1-6,8 l/100 km; emisja CO2: 162-155 g/km*) ma wyrazistą, inspirowaną sportami motorowymi atrapę chłodnicy z trójwymiarową siatką w miejsce klasycznych listew grilla. Przednie reflektory są teraz ustawione pod kątem, nadając pojazdowi świeży, młodzieńczy wygląd. Szczególnie nowocześnie prezentują się oferowane opcjonalnie w pełni diodowe reflektory dostępne również w wersji adaptacyjnej.
Wyrazisty „nos rekina” i wyraźnie klinowy kształt
Widok boczny BMW serii 1 charakteryzuje się typowym dla BMW przodem przypominającym nos rekina, klinowym kształtem i płaską powierzchnią szyb, która kończy się na słupku C charakterystycznym załamaniem „Hofmeister kink”. Kilka wyraźnie zarysowanych, precyzyjnych linii oraz charakterystyczne wymodelowane powierzchnie nadają nowemu BMW serii 1 atletyczny wygląd. Widok tylny wyróżnia atletycznie szeroka sylwetka w dolnej części i zwężenie u góry. Powstała w ten wyrazista partia barkowa podkreśla szerokość auta i mocno osadza je na drodze. Szerokie dwuczęściowe lampy tylne wzmacniają to wrażenie, a dzięki płaskiemu kształtowi i minimalistycznemu wyglądowi prezentują się bardzo nowocześnie. Oferowana opcjonalnie w pełni diodowa wersja jest nową interpretacją znanego kształtu L utworzonego przez pojedynczy płaski element świetlny z efektownym zagięciem z boku. Mocno wymodelowane powierzchnie i wyraziste, chromowane końcówki rur wydechowych o średnicy 90 mm (100 mm, ścięte ukośnie w dół w BMW M135i xDrive) dopełniają sportowy wygląd tyłu. BMW serii 1 oferuje do wyboru wiele nowych obręczy ze stopów lekkich w rozmiarze od 16 cali. Po raz pierwszy opcjonalnie dostępne są też obręcze o średnicy 19 cali.
Dach panoramiczny i podświetlane listwy dekoracyjne
Oferowany opcjonalnie po raz pierwszy w BMW serii 1 elektryczny dach panoramiczny wpuszcza więcej światła do wnętrza, gdzie większej ilości miejsca i lepszemu poczuciu przestronności towarzyszy wysoka jakość materiałów oraz innowacyjnie rozwiązane detale. Na przykład oferowane po raz pierwszy w wyposażeniu dodatkowym podświetlane listwy dekoracyjne tworzące fascynujące efekty przenikania światła w trzech różnych wzorach i sześciu barwach do wyboru. Zwarte grupy funkcyjne, np. do ogrzewania i klimatyzacji lub różnych funkcji jazdy, ułatwiają obsługę, a funkcjonalne miejsca na przedmioty zapewniają dodatkowy komfort – np. funkcjonalne miejsce na przedmioty przed wybierakiem biegów, które może mieć opcjonalnie funkcję bezprzewodowego ładowania smartfonów.
Dostęp do opcjonalnej oferty inforozrywki nowego systemu operacyjnego BMW 7.0 – obsługiwanego na życzenie również za pomocą gestów – umożliwiają dwa duże ekrany o przekątnej do 10,25 cala w BMW Live Cockpit Professional. Nowy wygląd wyświetlacza w tym wariancie nawiązuje formą i układem do nowej atrapy chłodnicy BMW. Centralny dotykowy monitor pokładowy ma typową dla BMW orientację na kierowcę i jest optymalnie umiejscowiony w jego polu widzenia. Z opcjonalnym kolorowym wyświetlaczem BMW Head-Up o przekątnej 9,2 cala, oferowanym po raz pierwszy w wyposażeniu dodatkowym BMW serii 1, kierowca może odczytywać informacje bez odrywania wzroku od drogi.
Znacznie przestronniejsze wnętrze
Nowe BMW serii 1 oferuje znacznie więcej miejsca niż jego poprzednik, zwłaszcza z tyłu. Wsiadanie jest łatwiejsze, a przestrzeń na nogi dla pasażerów z tyłu zwiększyła się o 33 mm. Z nowym otwieranym na zewnątrz szklanym dachem panoramicznym nowy model oferuje na tylnych siedzeniach o 19 mm więcej miejsca nad głową. Pasażerowie z tyłu mogą się też cieszyć o 13 mm większą przestrzenią na wysokości łokci; z przodu jest ona większa nawet o 42 mm. Pojemność bagażnika wzrosła o 20 l i wynosi teraz 380 l, a przy złożonej tylnej kanapie 1200 l. Szerokość przedziału bagażowego w najwęższym miejscu wzrosła o 67 mm. Po raz pierwszy w BMW serii 1 dostępny jest również elektryczny napęd pokrywy bagażnika.
Cztery linie stylistyczne i jeden topowy model
Oprócz modelu Advantage jako wariantu podstawowego, nowe BMW serii 1 jest dostępne w trzech innych liniach stylistycznych, które różnią się między sobą pod względem wyglądu zewnętrznego i wyposażenia wnętrza. Model Luxury Line podkreśla przede wszystkim elegancki i komfortowy wygląd poprzez elementy zewnętrzne w satynowanym aluminium i tapicerkę ze skóry Dakota. Model Sport Line z akcentami w kolorze czarnym, błyszczącymi ramkami szyb BMW Individual Shadowline i fotelami sportowymi oraz model M Sport z akcentami w satynowanym aluminium, pasem przednim ze specjalnie ukształtowanymi wlotami powietrza oraz pasem tylnym BMW M w błyszczącym kolorze czarnym stopniowo prowadzą BMW serii 1 do topowego modelu BMW M135i xDrive. Można go rozpoznać po atrapie chłodnicy BMW z siatkowym grillem, ukośnie ściętych końcówkach rur wydechowych w kolorze Cerium Grey i spojlerze tylnym BMW M w kolorze karoserii.
Nowoczesna konstrukcja BMW z napędem przednim i innowacyjną technologią napędu
Trzecia generacja BMW serii 1 po raz pierwszy opiera się na nowoczesnej konstrukcji BMW z napędem na przednie koła. Dzięki temu łączy wzorcową w tym segmencie dynamikę jazdy ze znacznie większą ilością miejsca wewnątrz pojazdu. Dzięki doświadczeniu zebranemu w ostatnich latach w modelach BMW Group z napędem przednim i transferowi technologii z BMW i do głównej marki BMW nowe BMW serii 1 okazało się po pięciu latach rozwoju prawdziwym BMW o indywidualnym charakterze. Zarówno z nowym napędem przednim, jak i inteligentnym napędem na cztery koła BMW xDrive zapewnia ono większą zwinność w porównaniu z poprzednim modelem. Szybkie i precyzyjne reakcje są bezpośrednio odczuwalne i zapewniają optymalne wrażenia z jazdy. Ważnym elementem jest tu znana z BMW i3s (zużycie energii w cyklu mieszanym: 14,6-14 kWh/100 km, emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g/km**) technologia ARB (ograniczenie poślizgu kół w pobliżu aktuatora), która debiutuje teraz w samochodzie z silnikiem spalinowym i umożliwia jeszcze bardziej precyzyjną i szybszą kontrolę trakcji. W przypadku standardowej w BMW serii 1 technologii ARB regulacja poślizgu odbywa się bezpośrednio w sterowniku silnika, a nie w jednostce sterującej DSC (dynamicznej kontroli stabilności). Bez długich ścieżek sygnałowych informacje są przesyłane trzykrotnie szybciej, a regulacja jest odczuwana przez kierowcę jako nawet dziesięciokrotnie szybsza. W ścisłej współpracy z dynamiczną kontrolą stabilności DSC ograniczenie poślizgu kół w pobliżu aktuatora znacznie zmniejsza podsterowność powszechną w samochodach z napędem na przednie koła.
Technologię ARB wspiera oferowany również w standardzie układ BMW Performance Control (rozkład momentu żyroskopowego). Zwiększa on zwinność BMW serii 1 dzięki precyzyjnej ingerencji hamulców na kołach po wewnętrznej stronie zakrętu, co zapewnia neutralną samosterowność. Oprócz dynamicznego standardowego układu jezdnego dopasowanego do danej wersji silnikowej oraz sportowego układu jezdnego M z obniżeniem o 10 mm nowe BMW serii 1 dostępne jest również z adaptacyjnym układem jezdnym VDC (Variable Damper Control).
Kierowca ma w tym przypadku do wyboru dwie charakterystyki amortyzacji – Comfort i Sport – przełączane za pomocą przełącznika właściwości jezdnych. Nowe BMW serii 1 już w podstawowej wersji silnikowej wyposażone jest w wielowahaczową oś tylną.
Dwa modele z inteligentnym napędem na cztery koła BMW xDrive
Technologię ARB i BMW Performance Control zastosowano również w BMW 120d xDrive (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 4,7-4,5 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 124-117 g/km*) oraz w BMW M135i xDrive, które są standardowo wyposażone w inteligentny napęd na cztery koła BMW xDrive. BMW xDrive w BMW M135i wyposażono również w nowo opracowaną mechaniczną blokadę mechanizmu różnicowego Torsena, która jako blokada poprzeczna przedniej osi daje samochodowi jeszcze bardziej sportowy charakter.
Blokada mechanizmu różnicowego jest zintegrowana z oferowaną standardowo 8-stopniową sportową skrzynią Steptronic i obejmuje również procedurę startu (Launch Control), która zapewnia maksymalny moment obrotowy 450 Nm już na pierwszym i drugim biegu. Reagujący jeszcze bardziej spontanicznie sportowy układ kierowniczy M w BMW M135i xDrive poprawia zwinność i łatwość wchodzenia w zakręt, a sportowe hamulce M oferują zawsze wysoką stabilność i duże rezerwy. Sportowy układ kierowniczy M i sportowe hamulce M są również dostępne w wyposażeniu dodatkowym pozostałych modeli BMW serii 1.
Na początku sprzedaży trzy silniki wysokoprężne i dwa benzynowe
Nowe BMW serii 1 wyposażono w 3-cylindrowe i 4-cylindrowe silniki najnowszej generacji z rodziny napędów BMW EfficientDynamics, które dzięki wielu szczegółowym udoskonaleniom oferują mniejsze zużycie paliwa, mniejszą emisję spalin, a po części także większą moc. Nowe BMW serii 1 debiutuje z dwoma silnikami benzynowymi i trzema silnikami wysokoprężnymi o mocy: od 85 kW (116 KM) w BMW 116d (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 4,2-3,8 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 110-100 g/km*) aż po 225 kW (306 KM) w BMW M135i xDrive. Jego nowy silnik jest najmocniejszym 4-cylindrowym silnikiem BMW Group. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje BMW M135i xDrive zaledwie 4,8 s (4,7 s z pakietem M Performance dostępnym od 11/2019 r.), a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (ograniczona elektronicznie). Mimo tak sportowych osiągów jego zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi od 7,1 do 6,8 l/100 km, a emisja CO2 od 162 do 155 g/km. Silniki BMW serii 1 spełniają surową normę emisji spalin Euro 6d-TEMP, a BMW 116d spełnia już normę Euro 6d. Silniki benzynowe są wyposażone w filtr GPF, a silniki wysokoprężne w filtr cząstek stałych, katalizator akumulacyjny NOx oraz system SCR (Selective Catalytic Reduction).
Po raz pierwszy trzy różne rodzaje skrzyni biegów
BMW 116d, BMW 118d oraz BMW 118i wyposażone są standardowo w zaawansowaną 6-biegową skrzynię manualną. Nowością jest ultranowoczesna 7-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa Steptronic dostępna jako opcja w BMW 116d oraz BMW 118i. 8-stopniowa skrzynia Steptronic dostępna opcjonalnie w BMW 118d i standardowo w BMW 120d xDrive, oraz 8-stopniowa sportowa skrzynia Steptronic w BMW M135i xDrive zostały dodatkowo zoptymalizowane pod względem komfortu zmiany biegów i akustyki. Dzięki inteligentnej łączności obie automatyczne skrzynie biegów mogą dostosowywać strategię zmiany biegów do aktualnej trasy i sytuacji na drodze.
Systemy wspomagające kierowcę z wyższych serii BMW
Wiele innowacyjnych systemów wspomagających kierowcę w BMW serii 1 pochodzi z wyższych serii BMW i debiutuje teraz w klasie kompaktowej premium. Do nadzorowania otoczenia samochodu wykorzystywany jest zależnie od systemu obraz z kamery oraz dane z czujników radarowych i ultradźwiękowych, aby ostrzegać kierowcę przed zagrożeniami i minimalizować ryzyko wypadków poprzez odpowiednie hamowanie i korekty kierunku jazdy. Wyposażenie standardowe w Europie obejmuje ostrzeganie przed kolizją z poprzedzającym pojazdem i pieszymi z miejską funkcją hamowania ostrzegającą również przez rowerzystami, oraz działające przy prędkościach od 70 do 210 km/h ostrzeganie przed zjechaniem z pasa ruchu z aktywnym naprowadzaniem. W wyposażeniu dodatkowym oferowany jest aktywny regulator prędkości działający do prędkości 160 km/h – w modelach ze skrzynią automatyczną także z funkcją Stop & Go – a także system asystujący kierowcy obejmujący ostrzeganie przy zmianie pasa ruchu, ostrzeganie przed kolizją z tyłu oraz ostrzeganie przed ruchem poprzecznym.
Asystent parkowania z innowacyjnym asystentem cofania
Podczas parkowania kierowcę BMW serii 1 wspiera opcjonalny system Park Distance Control (PDC), kamera cofania lub asystent parkowania, który automatycznie parkuje samochód równolegle lub poprzecznie do jezdni oraz automatycznie wyjeżdża z równoległych miejsc parkingowych. W kompaktowej klasie premium debiutuje również innowacyjny asystent cofania, który zapamiętuje ruchy układu kierowniczego na ostatnim odcinku przejechanym do przodu z prędkością do 36 km/h i potrafi wycofać pojazd po dokładnie tej samej linii na odcinku do 50 metrów z prędkością do 9 km/h.
Smartfon jako kluczyk do pojazdu
Funkcja BMW Digital Key i inteligentny asystent osobisty BMW – dwie nowe funkcje znane z wyższych serii BMW – wchodzą teraz do segmentu kompaktów premium BMW, ułatwiając codzienne korzystanie z auta. Funkcja BMW Digital Key oferuje w przypadku opcjonalnego dostępu komfortowego możliwość odblokowywania i blokowania samochodu za pomocą smartfonu poprzez NFC (Near Field Communication). Aby otworzyć samochód, wystarczy przytrzymać smartfon przy klamce drzwi – nawet przy rozładowanej baterii telefonu. Silnik można włączyć, gdy tylko smartfon znajdzie się w niecce do bezprzewodowego ładowania smartfonów. Kierowca może udostępnić kluczyk cyfrowy maksymalnie pięciu innym osobom lub użyć karty BMW Key Card z taką samą funkcjonalnością. Funkcja BMW Digital Key jest dostępna w smartfonach Samsung Galaxy z systemem Android 8.0 lub nowszym obsługujących NFC.
Inteligentny asystent osobisty BMW: ekspert i towarzysz rozmów
Elementem koncepcji obsługi nowego BMW serii 1 jest również zaprezentowany po raz pierwszy w BMW serii 3 Limuzyna inteligentny asystent osobisty BMW, który jako prawdziwy ekspert BMW dobrze zna niemal wszystkie funkcje samochodu. Na hasło „Hej BMW” obsługa pojazdu oraz dostęp do funkcji i informacji mogą odbywać się za pomocą poleceń głosowych. Inteligentny asystent osobisty BMW uczy się procesów, preferowanych ustawień i nawyków kierowcy i może je potem wykorzystywać w odpowiednim kontekście lub pełnić funkcję partnera do rozmów. W porównaniu z innymi asystentami cyfrowymi unikalna jest możliwość nadania mu indywidualnego imienia.
Dojazd w relaksie z nawigacją Connected
Usługi sieciowe z zakresu nawigacji Connected uwzględniają w kalkulacji trasy informacje wewnętrzne i zewnętrzne. W przyszłości kierowcy BMW serii 1 będą mogli wysyłać cele z różnych aplikacji bezpośrednio do systemu nawigacyjnego swojego auta, zapisywać je i synchronizować. Asystent miejsc parkingowych oferuje kierowcy różne możliwości znalezienia miejsca parkingowego przed dotarciem do celu. Usługa zawiera informacje o najbliższym parkingu oraz propozycje trasy, przy której prawdopodobieństwo znalezienia miejsca parkingowego w pobliżu celu podróży jest najwyższe. Istniejące usługi On-Street Parking Information i ParkNow są przy tym inteligentnie zintegrowane. W wybranych miastach możliwe są również bezpośrednie płatności za parkowanie.
Obsługa za pomocą kontrolera iDrive, dotyku, mowy i gestów
W nowym BMW serii 1 można łączyć różne opcje obsługi, dopasowując je do różnych sytuacji i preferencji. Oprócz klasycznych przycisków na konsoli środkowej lub kierownicy centralnym elementem obsługi są kontroler iDrive – od BMW Live Cockpit Plus z funkcją dotykową – oraz oferowany standardowo dotykowy monitor pokładowy o przekątnej 8,8 cala. BMW Live Cockpit Plus zawiera również system nawigacyjny oraz inteligentne sterowanie głosem z przetwarzaniem mowy online. System BMW Live Cockpit Professional oparty na nowym systemie operacyjnym BMW 7.0 oferuje w pełni cyfrowy system wskazań i obsługi z dwoma wyświetlaczami o przekątnej 10,25 cala umożliwiający maksymalne wykorzystanie funkcji łączności oraz indywidualizację. W skład tego systemu wchodzi uczący się system nawigacyjny i multimedialny z twardym dyskiem; opcjonalnie oferowana jest obsługa za pomocą siedmiu gestów.