Audi Sport prezentuje nową wersję modelu RS Q3, poszerzając jednocześnie gamę modelową o zupełnie nowy model RS Q3 Sportback. Dwa sportowe kompakty charakteryzują się doskonałą wydajnością, atletyczną stylistyką i użytecznością. W salonach sprzedaży Audi w Europie pojawią się pod koniec roku 2019.
„Pierwsze Audi RS Q3 było niejako założycielem nowego segmentu pojazdów. Nową generacją kompaktowego, wydajnego SUV’a, chcemy kontynuować pełną sukcesów historię tego modelu” – mówi Oliver Hoffmann, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH. „Wprowadzając do oferty zupełnie nowy model – Audi RS Q3 Sportback, progresywnego SUV’a, crossovera coupé, stawiamy się ponownie w pozycji trendsettera.”
Atletyczny wygląd zewnętrzny
Audi RS Q3 i Audi RS Q3 Sportback to synonimy mocy i doskonałej wydajności. Cechy te odzwierciedlone są również w ich stylistyce. Osłona chłodnicy Singleframe utrzymana w tym samym kolorze co jej otoczenie, tworzy wrażenie jeszcze większej ich drapieżności. Błyszczący, czarny grill osłony o trójwymiarowej strukturze plastra miodu umieszczono głębiej i bezpośrednio wpasowano w zderzak RS z dużymi wlotami powietrza po bokach. Rzucające się w oczy dolne spojlery w kształcie bumerangów, zaprojektowane zostały specjalnie z myślą o RS Q3. Geny RS widoczne są również w wąskich szczelinach tuż nad osłoną chłodnicy Singleframe.
RS Q3 Sportback ma wysokość 1557 mm. Jest o 45 mm niższe niż RS Q3. Jego charakterystyczną cechą jest opadający ku tyłowi, niczym w coupé, dach. Unosząca się linia ramion Sportbacka osadzona jest niżej niż w modelu siostrzanym, obniżając optycznie środek ciężkości auta. W ten sposób nadwozie wydaje się być jeszcze bardziej muskularne, a koła większe. Oba wydajne samochody sportowe stworzone przez Audi Sport podkreślają swoje aspiracje dotyczące osiągów mięśniami nadkoli poszerzającymi auto o 10 mm.
Stylistyka tyłu pojazdu jest również imponująca. Nisko umieszczona tylna szyba i spojler na skraju dachu ponad nią sprawiają, że RS Q3 Sportback wydaje się być szersze niż RS Q3. Nisko zawieszona linia dachu kończy się masywnymi, płaskimi i pochyłymi słupkami D. Charakterystyczny dla modeli typu RS długi spojler na skraju dachu RS Q3 podkreśla możliwości wysokowydajnego SUV’a i zapewnia większą siłę docisku. Nowa generacja RS Q3 po raz pierwszy wyposażona jest w podwójny układ wydechowy RS z dużymi, chromowanymi końcówkami umieszczonymi po obu stronach. Całość wkomponowana jest w tylny zderzak RS z dyfuzorem i z poziomymi, błyszczącymi czernią nakładkami. Dyfuzor i nakładki opcjonalnie dostępne są w kolorze matowego aluminium.
Oba wysoko wydajne SUV’y standardowo wyposażone są w diodowe reflektory przednie. Diodowe reflektory Matrix z dynamicznymi kierunkowskazami i z przyciemnianymi krawędziami dostępne są opcjonalnie. Światła tylne są również światłami diodowymi.
Doskonały napęd
RS Q3 i RS Q3 Sportback to sportowe okręty flagowe rodziny Audi Q3. Możliwości ich kompaktowych silników są imponujące: pięć cylindrów, 294 kW (400 KM) mocy wyjściowej, 480 Nm momentu obrotowego i napęd na cztery koła quattro. Pięciocylindrowa jednostka napędowa to bardzo nowoczesny klasyk. W ubiegłym roku, po raz dziewiąty z rzędu, Audi Sport otrzymało za ten silnik 2.5 TFSI nagrodę „International Engine of the Year”.
Wielokrotnie nagradzany, benzynowy silnik pięciocylindrowy oddaje z niezmienionej pojemności skokowej 2480 cm3 aż o 17 procent mocy więcej. Maksymalny moment obrotowy dostępny jest w szerokim zakresie od 1950 do 5850 obr./min. Zarówno RS Q3, jak i RS Q3 Sportback, od 0 do 100 km/h rozpędzają się w zaledwie 4,5 sekundy. Prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h, opcjonalnie limit podnieść można do 280 km/h.
Jednostka 2.5 TFSI ma niecałe 50 cm długości i jest o 26 kg lżejsza niż w modelu poprzednim. Skrzynia korbowa wykonana jest z aluminium, i tylko dzięki temu możliwe było zaoszczędzenie 18 kg masy. Dopracowane właściwości silnika zmniejszają tarcie wewnętrzne, zwiększając jednocześnie jego moc wyjściową. Tuleje cylindrów powleczone są plazmą. Główne łożyska wału korbowego mają o sześć milimetrów mniejszą średnicę. Sam wał korbowy jest wydrążony w środku, stąd jest o 1 kg lżejszy. Aluminiowe tłoki mają zintegrowane kanały do chłodzenia olejem.
W krótkiej fazie rozruchu po zimnym starcie pompa wodna, którą można odłączyć, nie tłoczy płynu chłodzącego do głowic cylindrów – 2.5 TFSI o wiele szybciej osiąga wtedy temperaturę roboczą. Obniża to współczynnik tarcia i zmniejsza zużycie paliwa.
1-2-4-5-3 – zapłon następuje w tej kolejności cylindrów, zarówno sąsiadujących ze sobą, jak i od siebie odległych. Sekwencja zapłonu oraz nieparzysta liczba cylindrów tworzą swoisty rytm i unikalny dźwięk silnika. Podwójny układ wydechowy RS dodatkowo wzmacnia charakterystyczny dźwięk zapłonu pięciu cylindrów. Dostępny opcjonalnie układ wydechowy RS sport z czarnymi końcówkami rur wydechowych, jeszcze bardziej ten dźwięk podkreśla.
Moc pięciocylindrowego motoru przepływa przez siedmiobiegową, automatyczną skrzynię biegów S tronic do stałego napędu na cztery koła quattro, dystrybuującego ją pomiędzy obiema osiami za pośrednictwem wielopłytkowego sprzęgła. Selektywny rozdział momentów napędowych między kołami wpływa na większe bezpieczeństwo prowadzenia i na zwrotność.
System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select wpływa na funkcjonowanie napędu na cztery koła quattro oraz takich podzespołów jak układ kierowniczy, zawieszenie, skrzynia biegów S tronic, charakterystyka silnika oraz jego dźwięk. W zależności od wersji wyposażenia, system ten posiada pięć lub sześć trybów: comfort, auto, dynamic, efficiency i individual albo alternatywnie do trybu individual dwa nowe tryby RS: RS1 i RS2. Za pośrednictwem systemu MMI kierowca może ustawić i zachować każdy z nich z osobna. Wystarczy przycisnąć przycisk „RS MODE” na kierownicy, a uzyskuje się szybki dostęp do tychże trybów. Przycisk pozwala również kierowcy na przełączanie między nimi.
Konsekwentnie sportowe zawieszenie
Standardowe zawieszenie RS Q3 w porównaniu z Audi Q3 i Q3 Sportback obniżone jest o 10 milimetrów. Jego sportowe zestrojenie spełnia podstawowe wymagania dotyczące doskonałego prowadzenia obu sportowych kompaktów. Progresywny układ kierowniczy, również zestrojony specjalnie dla samochodów typu RS, zapewnia autu dobre trzymanie się drogi, nawet w ostrych zakrętach.
Rozstaw kół osi przedniej wynosi 1590 mm. Przednie zawieszenie opiera się na kolumnach McPhersona z wahaczami dolnymi. Rozstaw kół w tyle to 1583 mm, a zawieszenie tu jest czterowahaczowe. Po raz pierwszy dla kompaktowego SUV’a o wysokich osiągach, Audi Sport oferuje 21-calowe felgi w różnych wzorach. Za standardowymi 20-calowymi kołami lub opcjonalnymi kołami 21-calowymi, pracuje całkowicie nowy, stalowy, sześciotłoczkowy układ hamulcowy RS z wentylowanymi, perforowanymi tarczami o średnicy 375 milimetrów w przodzie i z nie perforowanymi tarczami 310 mm w tyle. Zaciski standardowo polakierowane są na czarno, a opcjonalnie dostępne są w kolorze czerwonym. Natomiast zaciski zupełnie nowego, opcjonalnego układu hamulcowego RS z ceramicznymi tarczami mogą być na życzenie szare, czerwone lub niebieskie. Z przodu, siła hamowania generowana jest przez zupełnie nową konstrukcję – ceramiczne tarcze o średnicy 380 mm i aluminiowy monoblok zaciskowy. W tyle natomiast zamontowano zaciski pływające i stalowe tarcze o średnicy 310 mm.
Opcjonalnie zarówno RS Q3, jak i RS Q3 Sportback, dostępne są z zawieszeniem RS sport plus z adaptacyjną kontrolą tłumienia. W tej opcji elektrycznie uruchamiany zawór reguluje przepływ oleju do tłoków amortyzatorów. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select wpływa również na funkcjonowanie tego opcjonalnego zawieszenia, w którym specjalne czujniki mierzą ruchy nadwozia pojazdu. Zestrojone specjalnie w trybie RS amortyzatory dostosowują się dzięki temu do nawierzchni drogi, po której się poruszamy i do sytuacji drogowej. Zawieszenie, w krótkim czasie kilku milisekund zapewnia optymalną siłę tłumienia dla każdego z amortyzatorów z osobna – niską w przypadku dużych nierówności i wysoką w momencie szybkiego pokonywania zakrętów lub ostrego hamowania, kiedy nadwozie potrzebuje dodatkowego wsparcia. Rezultatem takiego rozwiązania jest zwiększona dynamika jazdy, precyzyjna stabilność i zwinność pojazdu oraz jeszcze większy komfort podróży.
Zorientowane na kierowcę wnętrze
Atletyczna stylistyka zewnętrzna pojazdu ma swe odbicie w jego wnętrzu. Podkreślenie horyzontalnego układu linii oddaje poczucie dużej przestrzeni. Panel obsługi klimatyzacji, konsola środkowa i ekran systemu MMI touch są o dziesięć stopni zwrócone w stronę kierowcy. Generalnie cały kokpit został zaprojektowany z myślą o kierowcy. Opcjonalnie silnik może być uruchamiany przyciskiem start-stop z czerwoną obwódką.
Architektura tablicy wskaźników z Audi virtual cockpit w stylistyce RS, doskonale harmonizuje z całą koncepcją obsługi. Wpasowuje się w nią również wyświetlacz systemu MMI touch ze swym czarnym, błyszczącym otoczeniem. Opcjonalnie kierowca zamówić może rozbudowany system Audi virtual cockpit plus ze wskaźnikiem zmiany biegów zachęcającym kierowcę do zmiany biegu na wyższy w momencie, gdy silnik osiąga maksimum obrotów. Specjalny ekran RS w Audi virtual ckckpit plus dostarcza również informacji na temat ciśnienia w oponach, momentu obrotowego, mocy wyjściowej, czasów pokonywania okrążeni, sił g i przyspieszenia.
Sportowe fotele obite czarną skórą i Alcantarą z przetłoczeniami RS, wyrażają atletyczny charakter Audi RS Q3 i RS Q3 Sportback. Fotele RS sport obite skórą Finenappa z charakterystycznymi przeszyciami RS w kształcie plastra miodu i ze zintegrowanymi zagłówkami, są po raz pierwszy dostępne w całej rodzinie modelowej Q3. Ich kontrastowe przeszycia standardowo są czarne, opcjonalnie czerwone lub niebieskie. Wybierając jeden z dwóch pakietów stylistycznych RS, elementy na kierownicy, na pasach bezpieczeństwa, wykładzinie podłogowej i dźwigni zmiany biegów są kolorowe, a sama kierownica i dźwignia zmiany biegów obite są Alcantarą. W powiększonych pakietach stylistycznych RS tapicerka drzwi i podłokietniki w drzwiach obite są czerwoną lub niebieską Alcantarą. Wstawki w kolorze Aluminium Race, w kolorze antracytowym i opcjonalnie w kolorze czerni fortepianowej lub karbonu, dopełniają stylistyki wnętrza. Po raz pierwszy można też zamówić całe wnętrze w kolorze czarnym.
Padające z dołu drzwi światło projektujące napis Audi Sport na nawierzchni drogi, wita kierowcę i pasażera Audi RS Q3 i RS Q3 Sportback. Loga RS zdobią środek kierownicy i podświetlane listwy progowe przednich drzwi. Spłaszczona u dołu skórzana kierownica RS sport z na nowo zaprojektowanymi manetkami posiada wielofunkcyjne przyciski pozwalające kierowcy operować dwoma opcjonalnymi trybami systemu Audi drive select. Specjalny ekran RS otwiera się w Audi virtual cockpit plus automatycznie.
Bogate wyposażenie i koncepcja przestrzeni
Nowe Audi RS Q3 i RS Q3 Sportback zaprojektowane zostały jako pełnoprawne modele pięciomiejscowe, oferujące najlepszą użyteczność na co dzień, ale także sportowego ducha. Standardowo tylna kanapa może być przesuwana o 150 mm do przodu i do tyłu w RS Q3 i o 130 mm w RS Q3 Sportback. Jej dzielone na trzy części oparcie regulować można w siedmiu stopniach. Bagażnik ma 530 litrów pojemności, a ze złożonymi oparciami tylnej kanapy 1525 litrów (Sportback: 1400 litrów).
Dla nowego Audi RS Q3 i RS Q3 Sportback dostępnych jest osiem kolorów lakieru, w tym dostępne tylko dla modeli RS lakiery zielony Kyalami i szary Nardo. W pakiecie Audi exclusive znaleźć można dodatkowo barwy zindywidualizowane. Standardowy pakiet stylistyczny „czarny połysk” podkreśla przednie spojlery, listwy wokół otworów okiennych, relingi dachowe (tylko w modelu RS Q3), dyfuzor i nakładki progowe. Klient zamówić może również wszystkie te elementy w kolorze aluminium. W połączeniu z pakietem stylistycznym „czarny połysk”, pierścienie Audi i logo RS są również czarne. Audi RS Q3 i RS Q3 Sportback w salonach dealerskich czterech pierścieni pojawią się pod koniec roku 2019.