Na salonie samochodowym w Genewie Audi świętować będzie światową premierę nowego modelu A3 Sportback. Wcześniej jednak producent samochodów segmentu premium poddaje czwartą generację tego popularnego auta wyjątkowej próbie: na należącej do archipelagu Azorów portugalskiej wyspie São Miguel, ten kompaktowy sportowy samochód poddawany jest obecnie testom mającym na celu zgromadzenie doświadczeń z dynamicznej jazdy na wymagających trasach wyspy.
Nowe Audi A3 Sportback
Czyste emocje: pierwotna idea
Tam, gdzie kiedyś wulkany uformowały cały archipelag, a jeszcze dziś ziemia w wielu miejscach wrze, Audi demonstruje istotę swego DNA: napęd quattro. W surowym krajobrazie São Miguel – miejscowości, w której odbywa się spektakularny Rajd Azorów, czwarta generacja A3 prezentuje się w swej najbardziej emocjonującej postaci. Napęd na cztery koła tego kompaktowego modelu to kolejny stopień ewolucji rozwiązania technicznego, które odniósło tak ogromny sukces. Sercem napędu quattro jest elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe, zarządzane przez precyzyjny program komputerowy. Sprzęgło to nadaje Audi A3 maksimum stabilności, przyczepności i radości z jazdy, a do tego jeszcze pracuje nadzwyczaj wydajnie. Efektem jego współpracy z adaptacyjnym zawieszeniem i progresywnym układem kierowniczym jest sportowa jazda wywierająca wrażenie zwłaszcza na wąskich serpentynach i urozmaiconych topograficznie odcinkach górskich i nizinnych.
Inteligentna regulacja: napęd quattro w szczegółach
Sprzęgło umieszczono na końcu wału Kardana przed mechanizmem różnicowym tylnej osi. Taka pozycja montażowa przyczynia się do wyważonego podziału obciążeń pomiędzy osiami. W jego wnętrzu znajduje się pakiet płytek, które poruszają się zanurzone w oleju. Metalowe pierścienie cierne sprzęgła są ułożone parami, jeden za drugim – jeden pierścień w każdej parze jest trwale zazębiony z rotującą obudową sprzęgła, która obraca się wraz z wałem Kardana, a każdy drugi pierścień – z krótkim wałkiem zdawczym połączonym z mechanizmem różnicowym tylnej osi.
Elektroniczną regulację rozkładu momentu obrotowego, Audi dopasowało specjalnie do nowego modelu A3 i powiązało ją z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Czerpie ona niezbędne dane z czujników w zawieszeniu i oprócz właściwości jezdnych oraz stanu nawierzchni, rozpoznaje także styl jazdy. Na podstawie tych danych sterownik oblicza optymalny pod względem wydajności rozkład momentów i przekazuje tę wartość na sprzęgło. Jest to wyjątkowo wydajne rozwiązanie.
Napęd na cztery koła rozdziela momenty między przednią i tylną osią zmiennie i bardzo elastycznie. Podczas normalnej jazdy, siły napędowe z silnika w dużej mierze docierając na koła przedniej osi. Podczas ruszania, czy przy kiepskiej przyczepności kół przedniej osi, sprzęgło błyskawicznie przekierowuje momenty. W takim momencie uaktywnia się elektryczna pompa osiowo-tłokowa, która działa na pakiet płytek z maksymalnym ciśnieniem hydraulicznym 44 barów. Im mocniej je ściśnie, tym więcej momentów napędowych dociera na oś tylną – maksymalnie 100 procent. Sprzęgło może kierować część momentów na tylną oś już wtedy, gdy kierowca podczas sportowej jazdy skręci kierownicą. Gdy doda gazu, momenty napędowe bez trudu i początkowej podsterowności wprowadzają nasze Audi A3 w zakręt. Przy zmianie obciążenia, podział momentów pozwala na odpowiednie „wciśnięcie” pojazdu w zakręt, co jeszcze bardziej zwiększa dynamikę jazdy.
Pełna kontrola: elektroniczny system stabilizacji toru jazdy
Selektywny rozkład momentów napędowych między kołami – funkcja oprogramowania elektronicznego system stabilizacji toru jazdy (ESC) – jest przysłowiową „wisienką na torcie” sportowych cech modelu. Podczas bardzo szybkiego pokonywania zakrętu przez Audi A3, przy pomocy lekkich przyhamowań, system ten oddziałuje na oba koła toczące się po wewnętrznej stronie zakrętu. Różnica sił napędowych obu osi dosłownie wciska pojazd w zakręt i pozwala mu precyzyjnie podążać za kątem skrętu kierownicy. Sprawia to, że samochód ten prowadzi się jeszcze bardziej zwrotnie, płynnie i bezpiecznie.
Odczuwalny wpływ na charakterystykę napędu quattro mają także trzy tryby pracy elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy ESC. Dzięki niemu, przyczepność i stabilność jazdy można dopasować do życzenia kierowcy. W razie konieczności regulacji przez elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC, system ten ingeruje miękko i prawie niezauważalnie. W trybie ESC ON dopływ sił jest maksymalny. Oznacza to, że przyspieszenie jest bezpieczne i stabilne – przy możliwie niewielkim poślizgu kół. Jeśli kierowca wybierze tryb Sport, to na podłożu o niskim współczynniku tarcia, takim jak np. śnieg, może w kontrolowany i bezpieczny sposób wejść nawet w drifting. Tutaj poślizg kół jest większy, co zapewnia większą radość z jazdy. W trybie ESC Off, ewentualny poślizg kół jest prawie nieograniczony, dzięki czemu Audi A3 oferuje w nim najczystszą przyjemność prowadzenia.
Zmienny w każdej sytuacji: progresywny układ kierowniczy
Ze względu na swą konstrukcję, konwencjonalne układy kierownicze zawsze wymuszają kompromis pomiędzy sportowym duchem, a komfortem. Elektromechaniczny progresywny układ kierowniczy w nowym Audi A3 ten konflikt interesów rozwiązuje. Jego zębatka i wałek zębaty mają specjalny kształt i specjalną formę zębów. Dzięki temu – w zależności od kąta skrętu kierownicy – możliwe jest uzyskanie różnych przełożeń. Gdy koło kierownicy skręcone jest bardzo mocno, przełożenie jest mniejsze i układ kierowniczy działa bardzo bezpośrednio. Zmniejsza to wysiłek wkładany w kierowanie pojazdem w ruchu miejskim i podczas manewrowania oraz znacznie zwiększa poziom komfortu.
Na krętych drogach progresywny układ kierowniczy zwiększa dynamikę jazdy – A3 prowadzi się jeszcze bardziej sportowo. Do pełnego zakresu – od prawej do lewej – wystarcza dokładnie 2,5 obrotu kierownicy, a przełożenie w położeniu środkowym wynosi 14,3:1. Wspomaganie kierownicy harmonizuje perfekcyjnie z tym charakterem i dopasowuje się do aktualnej prędkości. Przy niskich prędkościach wspomaganie pracuje mocniej, co ułatwia manewrowanie, a wraz z rosnąca prędkością – jest coraz słabsze. W ten sposób kierowca podczas szybkiej jazdy na autostradzie w pełni panuje nad pojazdem.
Progresywny układ kierowniczy posiada wysoce wydajny elektromechaniczny napęd, który działa tylko w razie potrzeby. Współpracuje on ściśle z różnymi systemami wsparcia, przykładowo – z adaptacyjnym asystentem jazdy, asystentem omijania i asystentem parkowania.
Nowa technika tłumienia w kompaktowym modelu: adaptacyjne zawieszenie
Komfortowe i miękkie, czy sportowe i sprężyste? Zawieszenie z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia pozwala na jedno i na drugie. Trzy stopnie utwardzania amortyzatorów gwarantują wyczuwalną rozpiętość właściwości jezdnych i wyjątkowo zwinne zachowanie pojazdu. Czujniki mierzą przyspieszenie pionowe karoserii i ruch względny poszczególnych kół. Sterownik w milisekundach przetwarza wszystkie sygnały z czujników i każdy amortyzator z osobna, nieustannie dopasowuje się do stanu nawierzchni, sytuacji drogowej i życzeń kierowcy. W amortyzatorach znajdują się elektromagnetycznie uruchamiane zawory, które można błyskawicznie i w bardzo energooszczędny sposób regulować. W zależności od pozycji otwarcia zaworu, ciecz w układzie hydraulicznym może przepływać wolniej lub szybciej. Dzięki temu, charakterystyka amortyzatorów zmienia się w zakresie od miękkich do twardych.
W systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, kierowca może przełączać podstawowe ustawienie amortyzatorów w trzech trybach: comfort, auto i dynamic. W ten sposób zawieszenie zwiększa zakres tłumienia, począwszy od miękkiego podczas spokojnej jazdy, aż po sztywną amortyzację, a rozpiętość ta jest wyczuwalna. Podczas sportowej jazdy w zakrętach amortyzatory stabilizują pojazd, a podczas hamowania redukują efekt tzw. nurkowania. Dzięki temu, koła utrzymują lepszy kontakt z jezdnią.
Kwestia charakteru: Audi drive select
System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select stanowi punkt styczny między regulowanymi systemami zawieszenia i napędu oraz między kierowcą. Przy pomocy przycisku znajdującego się w pobliżu dźwigni zmiany biegów, kierowca może przełączać między jego pięcioma trybami: comfort, auto, dynamic, efficiency i individual. Wybierając ustawienie individual, kierowca może w znacznym stopniu dowolnie ustawiać swoje preferencje.
W każdym modelu A3 system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select zmienia charakterystykę pracy przepustnicy i wspomagania układu kierowniczego. W zależności od wyposażenia, system dodatkowo może być zintegrowany z automatyczną skrzynią biegów S tronic, napędem na cztery koła quattro i zawieszeniem z adaptacyjną kontrolą stopnia tłumienia. Ponadto wpływa on także na pracę systemów komfortu i bezpieczeństwa, takich jak automatyczna klimatyzacja, reflektory diodowe Matrix, napinacze pasów bezpieczeństwa i korzystający z radaru adaptacyjny tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control.